Permalänk
Hedersmedlem

@marmeladov: Jag har tre och det är samma nycklar till samtliga, märkta W-23.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan:
Tack, bra info. Då är det nog som jag misstänkte att det är en och samma nycklar. Då gäller det bara att komma över en.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Hej,
Har en HP n54L med 4gb ram som jag kör DSM på. Främsta användningsområdet är mediaserver där jag kör Plex. Har dock problem med CPU-kapacitet så fort någon form av transcoding skall göras till enheter som inte kan spela upp originalformatet, oftast till iPhone. Vad har ni för tips för att öka kraften i servern för att hantera detta bättre. Skulle ett grafikkort göra någon nytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergh2:

Hej,
Har en HP n54L med 4gb ram som jag kör DSM på. Främsta användningsområdet är mediaserver där jag kör Plex. Har dock problem med CPU-kapacitet så fort någon form av transcoding skall göras till enheter som inte kan spela upp originalformatet, oftast till iPhone. Vad har ni för tips för att öka kraften i servern för att hantera detta bättre. Skulle ett grafikkort göra någon nytta?

Transcoding är CPU-intensivt. Inte mycket man kan göra åt saken med N54L. Kolla att du har ställt in i Plex "Prefer higher speed quality" men vet inte om det hjälper tillräckligt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergh2:

Hej,
Har en HP n54L med 4gb ram som jag kör DSM på. Främsta användningsområdet är mediaserver där jag kör Plex. Har dock problem med CPU-kapacitet så fort någon form av transcoding skall göras till enheter som inte kan spela upp originalformatet, oftast till iPhone. Vad har ni för tips för att öka kraften i servern för att hantera detta bättre. Skulle ett grafikkort göra någon nytta?

Om jag minns rätt så säger utvecklarna att Plex behöver minst 2000 passmark-poäng för att koda om 1080p och CPU:n i våra N54or når tyvärr inte ens till 1400.

Som Tomle säger så är det CPU:n som belastas vid transcoding, inte GPU:n, så det finns tyvärr inte så mycket att göra utan att byta server. Microserver Gen8 bör klara att koda om en 1080p-ström om man inte belastar den med en massa annat samtidigt, den får 2350-2520 passmark-poäng beroende på CPU.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Vila i frid

Den billigaste servern på Dustin för 1900 spänn får ett PassMark på 3279.

Permalänk
Hedersmedlem

@zarkov: Klarar verkligen inte Xeon-versionen av mer i Passmark?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@zarkov: Klarar verkligen inte Xeon-versionen av mer i Passmark?

Sorry, fel av mig. Jag tittade bara på 1610T och 2020T, Xeon E3-1220L V2 får 3656 poäng.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Sorry, fel av mig. Jag tittade bara på 1610T och 2020T, Xeon E3-1220L V2 får 3656 poäng.

Det var tråkigt att höra. Hade hoppats att en förbättrad GPU skulle göra skillnad.

Vad har ni för erfarenhet av att köra plexklient på raspberry Pi? Klarar den av de vanligaste codecsen så man slipper transcoding-problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergh2:

Det var tråkigt att höra. Hade hoppats att en förbättrad GPU skulle göra skillnad.

Vad har ni för erfarenhet av att köra plexklient på raspberry Pi? Klarar den av de vanligaste codecsen så man slipper transcoding-problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vilka krav du har. Vad jag minns klarar modell B alla filmformat men inte HD-ljud då en riktigt codec saknas och CPU:n inte räcker till. Nya RPi2 borde klara sig bättre men jag lovar inget, jag har inte testat.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag vara ute på hal is men tror du kan ha din raspberry pi 2 som plex server tror den ska klara transkoding till en enhet. Då kan du ha kvar din filer på nasen. Bara lägga till dem som nätverksdisk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Eawo som nämnts tidigare i tråden behövs ett passmark resultat på ca 2000 för att kunna transkoda 1080p material. Nu hittar jag inget resultat för en Raspberry Pi2 men om man kikar på deras Low end cpu resultat så ligger ingen av dem över 1000 Länk.

Normalt sett kör man Plex-klienten på sin Pi och har servern på annan hårdvara. Personligen kör jag min N54L som server och raspberry pi 2 som klient. Som tidigare nämnts i tråden så fungerar det däremot inte att transkoda HD-material utan jag måste i så fall konvertera detta innan jag vill spela upp det.

@marmeladov fick du tag i en nyckel eller hur slutade historien?

Permalänk

@ClubT Jadå, det löste sig via hedersknyffeln @anon81912 som postade en nyckel till mig. Så nu slipper jag göra inbrott i servern längre

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut orginal-PSUn mot ett passivt dito, FSP150-50TNF. PMa om någon är i behov av orginal-PSUn: Delta Electronics DPS-150TB A, rev:03.

Permalänk
Skrivet av Kygen:

Jag har bytt ut orginal-PSUn mot ett passivt dito, FSP150-50TNF. PMa om någon är i behov av orginal-PSUn: Delta Electronics DPS-150TB A, rev:03.

Detta blir jag extremt nyfiken på!
Jag bytte ut fläkten bak på servern nästan omedelbart då jag köpt min N54L, men insåg ju då rätt snabbt att det är PSU:n som för oväsen och har sedan dess inte orkar ta itu med att byta ut den fläkten också.

Var köpte du din passiva PSU och vad fick du betala?
Krävdes det några ytterligare anpassningar vid monteringen, eller passar tex kablaget rakt av?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Detta blir jag extremt nyfiken på!
Jag bytte ut fläkten bak på servern nästan omedelbart då jag köpt min N54L, men insåg ju då rätt snabbt att det är PSU:n som för oväsen och har sedan dess inte orkar ta itu med att byta ut den fläkten också.

Var köpte du din passiva PSU och vad fick du betala?
Krävdes det några ytterligare anpassningar vid monteringen, eller passar tex kablaget rakt av?

Här är en till som är nyfiken på det här, för jag avskyr hur den låter och har inte orkat byta något i min, jag hade planer på att byta ut till en pico-psu istället men det här låter ju bättre om det funkar så jag önskar också veta hur och det behövdes modifieras något

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@marmeladov, @godspeed:
Jag köpte den från conrad.se.

Alternativen som jag grumlade över:

  • PicoPSU

  • FSP150-50TNF

  • Byta fläkt i original-PSUn.

Mitt mål var att få så tyst som möjligt därför gick alternativ 3 bort. Jag ville inte försaka tillförlitligheten därför föll billiga kinakopior av PicoPSU/transformator bort. Då fanns det bara två alternativ kvar varav PicoPSUn var dyrare i slutändan.

FSP150-50TNF passar på samma ställe som originalet med undantaget att jag fick ta bort en halv centimeter av den perforerade plåten i chassit under strömkontakthålet (se bild). 24-pins sladden är för kort så den behöver en förlängning. Den har bara en molex kontakt, så jag köpte till 2st 3-delare så jag fick sammanlagt 5 kontakter.

Permalänk
Skrivet av Kygen:

@marmeladov, @godspeed:
Jag köpte den från conrad.se.

Alternativen som jag grumlade över:

  • PicoPSU

  • FSP150-50TNF

  • Byta fläkt i original-PSUn.

Mitt mål var att få så tyst som möjligt därför gick alternativ 3 bort. Jag ville inte försaka tillförlitligheten därför föll billiga kinakopior av PicoPSU/transformator bort. Då fanns det bara två alternativ kvar varav PicoPSUn var dyrare i slutändan.

FSP150-50TNF passar på samma ställe som originalet med undantaget att jag fick ta bort en halv centimeter av den perforerade plåten i chassit under strömkontakthålet (se bild). 24-pins sladden är för kort så den behöver en förlängning. Den har bara en molex kontakt, så jag köpte till 2st 3-delare så jag fick sammanlagt 5 kontakter.

http://i.imgur.com/lvLz4EC.jpg

Stort tack för inlägget och infon!
Jag ska absolut inskaffa en sådan jag med inom kort.
Förlängningen av 24-pins-kontakten, hur gjorde du den? Fungerar det med en sån här tex? Samt några molex-delare då också.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

@marmeladov, @godspeed:
Jag köpte den från conrad.se.

Alternativen som jag grumlade över:

  • PicoPSU

  • FSP150-50TNF

  • Byta fläkt i original-PSUn.

Mitt mål var att få så tyst som möjligt därför gick alternativ 3 bort. Jag ville inte försaka tillförlitligheten därför föll billiga kinakopior av PicoPSU/transformator bort. Då fanns det bara två alternativ kvar varav PicoPSUn var dyrare i slutändan.

FSP150-50TNF passar på samma ställe som originalet med undantaget att jag fick ta bort en halv centimeter av den perforerade plåten i chassit under strömkontakthålet (se bild). 24-pins sladden är för kort så den behöver en förlängning. Den har bara en molex kontakt, så jag köpte till 2st 3-delare så jag fick sammanlagt 5 kontakter.

http://i.imgur.com/lvLz4EC.jpg

Tack för informationen!
Jag beställde direkt faktiskt för att jag inte skulle glömma plus att vore trist om de slutade tillverkas
Ska göra en ny nas men vill inte ha fläktar som väsnas, därav har jag väntat på att hitta en bra lösning innan jag börjar våga flytta diskarna från min gamla som har en förmåga att bara krångla numera och vill göra en smidig och permanent lösning direkt

På din bild såg det ut som att du bytt den större fläkten bak också, jag har inte haft isär min alls egentligen så jag undrar, är det standardfläkt du bytt till rakt av eller behövde det bytas nån kontakt där med?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Tack för informationen!
Jag beställde direkt faktiskt för att jag inte skulle glömma plus att vore trist om de slutade tillverkas
Ska göra en ny nas men vill inte ha fläktar som väsnas, därav har jag väntat på att hitta en bra lösning innan jag börjar våga flytta diskarna från min gamla som har en förmåga att bara krångla numera och vill göra en smidig och permanent lösning direkt

På din bild såg det ut som att du bytt den större fläkten bak också, jag har inte haft isär min alls egentligen så jag undrar, är det standardfläkt du bytt till rakt av eller behövde det bytas nån kontakt där med?

Det går att montera vilken standard-fläkt som helst där, man får ta en vanlig skalpell eller liknande och skära bort en av piggarna/spåren på kontakten bara, så passar den. Svårt att förklara, men du kommer förstå när du ska montera. Se till att fläkten arbetar inom rätt varv-intervall bara, har för mig att N54L larmar och stänger av sig själv om fläkten går för sakta. Tror det finns info om detta längre bak i tråden. Jag har också bytt den stora fläkten utan problem, men kunde då konstatera att det var fläkten i nätagget som förde mest oväsen.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Vad tror ni man kan få för en N54L med originaltillbehören idag? Jag funderar på att byta ut min mot en T20 eller ML10 flr att få lite mer kräm under huven.

N54L, 2 eller 10 GB RAM ECC, 250 GB HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Stort tack för inlägget och infon!
Jag ska absolut inskaffa en sådan jag med inom kort.
Förlängningen av 24-pins-kontakten, hur gjorde du den? Fungerar det med en sån här tex? Samt några molex-delare då också.

En sådan fast 24 male till 24 female. PSUn har 24-pinnaren uppdelad i en 20-pin och en 4-pin som båda behövs och de har lika långa kablar.

Skrivet av godspeed:

Tack för informationen!
Jag beställde direkt faktiskt för att jag inte skulle glömma plus att vore trist om de slutade tillverkas
Ska göra en ny nas men vill inte ha fläktar som väsnas, därav har jag väntat på att hitta en bra lösning innan jag börjar våga flytta diskarna från min gamla som har en förmåga att bara krångla numera och vill göra en smidig och permanent lösning direkt

På din bild såg det ut som att du bytt den större fläkten bak också, jag har inte haft isär min alls egentligen så jag undrar, är det standardfläkt du bytt till rakt av eller behövde det bytas nån kontakt där med?

Jag köpte en Coolink SWiF2-120P som är en väldigt tyst (men kanske inte lika effektiv) PWM-fläkt från amazon.de. Jag följde silentpcreview för att få den att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjalleBanan:

Vad tror ni man kan få för en N54L med originaltillbehören idag? Jag funderar på att byta ut min mot en T20 eller ML10 flr att få lite mer kräm under huven.

N54L, 2 eller 10 GB RAM ECC, 250 GB HDD.

Inte mycket då jag och många andra köpte dom för under tusingen när det begav sig =).
Men jag skulle tro att en färdigkonfigurerad server eller NAS med en eller ett par diskar i sig kan ge en slant extra och vara lättare att sälja.

Permalänk
Medlem

I veckan hade jag två stycken strömavbrott, och nu har jag fått problem med min HP N54L.

När strömmen kom tillbaka så startade den automatiskt (som den ska) men jag kunde inte komma åt den via nätverket. Mycket riktigt så hade den inte lyckats boota från USB stickan med Xpenology på.

Jag kopplade in den till min skärm och gick in i BIOS och märkte att den tappat alla boot settings. Så jag ändrade om till att boota från USB-stickan och så fungerade den igen.

Problemet är att så fort jag stänger av den och gör den strömlös så tappar den återigen boot settings! Jag kan alltså inte flytta på den alls eftersom den då förlorar möjligheten att boota från USB-stickan.

Någonting måste ha pajjat under strömavbrottet, men vad kan det vara? CMOS-kretsen? Eller är det bara batteriet jag behöver byta? Den verkar dock behålla tidsinställningen så jag tvivlar på att batteribyte hjälper...

Är den körd?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem

UPS är a&o om man vill ha driftsäkerhet på sina prylar. Jag driver all elektronik via UPS och har inga problem sedan jag började med det. En mycket låg extrakostnad per år för att slippa problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo det är klart man önskar att man hade en UPS nu men med tanke på hur sällan de ändå inträffar ett strömavbrott så har det inte varit prioriterat.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

I veckan hade jag två stycken strömavbrott, och nu har jag fått problem med min HP N54L.

När strömmen kom tillbaka så startade den automatiskt (som den ska) men jag kunde inte komma åt den via nätverket. Mycket riktigt så hade den inte lyckats boota från USB stickan med Xpenology på.

Jag kopplade in den till min skärm och gick in i BIOS och märkte att den tappat alla boot settings. Så jag ändrade om till att boota från USB-stickan och så fungerade den igen.

Problemet är att så fort jag stänger av den och gör den strömlös så tappar den återigen boot settings! Jag kan alltså inte flytta på den alls eftersom den då förlorar möjligheten att boota från USB-stickan.

Någonting måste ha pajjat under strömavbrottet, men vad kan det vara? CMOS-kretsen? Eller är det bara batteriet jag behöver byta? Den verkar dock behålla tidsinställningen så jag tvivlar på att batteribyte hjälper...

Är den körd?

Kommer inte ihåg hur ser det ut exakt i N54L, men traditionellt sitter det ett batteri som sparar inställningarna för BIOS/UEFI. CR2032 skulle jag tro. Den är nog troligtvis monterad stående på moderkortet någonstans. Om din hypervisor inte startar trots du bytt boot order, kan det bero på att ditt USB-minne gett upp. Vissa hypervisors rullar helt från RAM/disk när de väl är igång, och upptäcks inte förrän vid reboot.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

USB-minnet fungerar fint. Det hittas i bios och jag kan boota från det. Problemet är bara att om jag bryter strömen till servern, så tappar den min boot order.

Och eftersom att jag inte har någon skärm eller tangentbord i garderoben där servern står, så måste jag flytta den till mitt skrivbord för att konfigurera den. När jag sedan kopplar ur den för att placera den i garderoben, så har den tappat inställningarna igen och kan inte boota up.

Jag ska prova att byta batteri. Jag ska även prova att cleara cmos via jumper och ladda om optimized defaults och se om jag kan få inställningarna att "fastna".

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Låter som ett ganska typiskt urdraget CMOS-batteri för mig. Prova ersätt det, och håll tummarna Berätta hur det gick.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Vila i frid

Tips, CR2032 finns att köpa i din lokala ICA-butik.