Mount & Blade II: Bannerlord

Permalänk
Medlem

Mount & Blade II: Bannerlord

Så, 27 september, 2012 kom det officiella tillkännagivandet Mount & Blade: Bannerlord. Och exakt ett år senare kom den första glimten av spelet, med lite in-game bilder.

Tänkte bara nu se hur intresset/förväntningarna är här på SC's.

Själv har jag spelat de flesta M&B titlarna och har njutit av spelen som bara attan!
Så nu har jag enorma förväntningar på den nya titeln som egentligen är den officiella 2'an i serien.

Så, finns det fler här som är sjukt taggad som jag på Bannerlord?

Nya hemsidan: http://www2.taleworlds.com/

Bannerlord delen: http://www2.taleworlds.com/en/Games/Bannerlord

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk

Man är galet taggad ja!

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Medlem

Man får hoppas på lite kontinuerlig info nu fram till release!

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om att det ens var på väg. Nu är jag sugen. Tycker verkligen om den tidigare serien

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Dags att skaka liv i tråden igen. Spelet släpptes igår som early access och kan köpas på Steam. Alternativt går det att köpa till rabatterat pris (totalt 20%) på utvecklarens egna hemsida om man skapar ett konto och äger en mount and blade titel.

Permalänk
Medlem

@KurtEgon: Testat spelet?

Någon annan som testat?

Jag har inte kört första spelet men är lite nyfiken på detta..

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

@KurtEgon: Testat spelet?

Någon annan som testat?

Jag har inte kört första spelet men är lite nyfiken på detta..

Tittat på streams om 2:an och det jag kan säga direkt så är det ingen stor skillnad på 1:an o 2:an. 2:an har lite nya finesser i spelet men utöver det så är det stort sett samma spel så äger man inte första spelet så är det helt klart ok att köpa 2:an

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tittat på streams om 2:an och det jag kan säga direkt så är det ingen stor skillnad på 1:an o 2:an. 2:an har lite nya finesser i spelet men utöver det så är det stort sett samma spel så äger man inte första spelet så är det helt klart ok att köpa 2:an

Jag körde ca 4 timmar av Bannerlord igår. Flertalet saker som är bättre än Warband, i princip allt. Men det är mer en Warband++ än nåt annat.

Dock har jag inte kommit till mid eller lategame ännu så vi får se. Samt att spelet är i EA och att det är extremt starkt modcommunity i serien.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

@KurtEgon: Testat spelet?

Någon annan som testat?

Jag har inte kört första spelet men är lite nyfiken på detta..

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag körde ca 4 timmar av Bannerlord igår. Flertalet saker som är bättre än Warband, i princip allt. Men det är mer en Warband++ än nåt annat.

Dock har jag inte kommit till mid eller lategame ännu så vi får se. Samt att spelet är i EA och att det är extremt starkt modcommunity i serien.

Har bara hunnit starta upp spelet i princip men jag instämmer. Det är egentligen det som alla har velat ha, ett snyggare och lite bättre spel. Jag hade inte köpt det om det inte var så likt det första.

Har även läst nånstans att spelet ska vara väldigt mod-vänligt och det var ändå det som lyfte upp det gamla spelet. Särskilt GoT samt den historiebaserade medeltidsmodden AD1257 var otroliga.

Om man inte har spelat det första kan man köpa det för en billig peng och testa om man står ut med den utdaterade grafiken. Gameplay är mycket snarlikt.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag körde ca 4 timmar av Bannerlord igår. Flertalet saker som är bättre än Warband, i princip allt. Men det är mer en Warband++ än nåt annat.

Dock har jag inte kommit till mid eller lategame ännu så vi får se. Samt att spelet är i EA och att det är extremt starkt modcommunity i serien.

Håller med. Att det är likt ettan är bara en styrka. Grafiken är mysig på högsta inställningar, denna typen har aldrig handlat om grafiken heller så det spelar inte så himla stor roll.

Jag måste säga att jag verkligen diggar det såhär långt.

Är det någon som testat multiplayer?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Håller med. Att det är likt ettan är bara en styrka. Grafiken är mysig på högsta inställningar, denna typen har aldrig handlat om grafiken heller så det spelar inte så himla stor roll.

Jag måste säga att jag verkligen diggar det såhär långt.

Är det någon som testat multiplayer?

Tyvärr har jag inte hunnit prova Multiplayer. Körde aldrig det i de tidigare så kan ej jämföra med något ändå.
Gillar det skarpt jag med, tom när jag attackerade ett desert bandit camp där jag och 6 män (framgick inte riktigt att det var 6 män istället för 50) gick mot typ 40 när jag var lvl 6 med enbart polearm och pilbåge. Needless to say, jag förlorade och fick bygga upp allt på nytt. Precis kommit tillbaka på samma nivå så får se hur framtiden ter sig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Håller med. Att det är likt ettan är bara en styrka. Grafiken är mysig på högsta inställningar, denna typen har aldrig handlat om grafiken heller så det spelar inte så himla stor roll.

Jag måste säga att jag verkligen diggar det såhär långt.

Är det någon som testat multiplayer?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tyvärr har jag inte hunnit prova Multiplayer. Körde aldrig det i de tidigare så kan ej jämföra med något ändå.
Gillar det skarpt jag med, tom när jag attackerade ett desert bandit camp där jag och 6 män (framgick inte riktigt att det var 6 män istället för 50) gick mot typ 40 när jag var lvl 6 med enbart polearm och pilbåge. Needless to say, jag förlorade och fick bygga upp allt på nytt. Precis kommit tillbaka på samma nivå så får se hur framtiden ter sig.

Gillade första spelen skarpt men jag personligen känner att betala nästan 500:- för Early Access är i grövsta lagret.

Jag kommer att avvakta innan köp iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Min son köptre det efter ett antal hundra timmar på de andra spelen.
Han är nöjd, och han är svårflörtad.
Men som någon skrev, så är det moddandet som gör spelet så otroligt värt pengarna det kostar.

Permalänk
Medlem

Spelet har hunnit patchas tre (!) gånger på lika många dagar sedan release så de arbetar verkligen aktivt men buggar.

Det är fortfarande en del buggar och balansproblem. Exempelvis kan en faction ta över hela världen på ett år och det många units är så pass obalanserade att en grupp med looters kan tillfångata flera vasaller.

Permalänk
Medlem

Köpte spelet, provade det. Vart icke jätte imponerad. Visst det är snyggare, närstridssystemet är snabbare och ser snyggare ut. Men kommer från Mordhau och blev bara less. Tyckte inte det vart värt pengen så gjorde refund och tänker köpa det längre fram när priset går ner sig och spelet ej är i early access.

Jag köpte det dagen efter det kom ut men hade ändå problem med att spelet crashade och vart tvungen att rollbacka ett par saves för att det skulle funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbihah:

Köpte spelet, provade det. Vart icke jätte imponerad. Visst det är snyggare, närstridssystemet är snabbare och ser snyggare ut. Men kommer från Mordhau och blev bara less. Tyckte inte det vart värt pengen så gjorde refund och tänker köpa det längre fram när priset går ner sig och spelet ej är i early access.

Jag köpte det dagen efter det kom ut men hade ändå problem med att spelet crashade och vart tvungen att rollbacka ett par saves för att det skulle funka.

Det är svårt att motivera ett köp när det ändå kostar 500 spänn och bara är early access. Jag köpte det endast för att stötta utvecklaren och gärna vill se det färdigutvecklat. Ett moddat Warband ger en bättre upplevelse just nu men jag hoppas att Bannerlord går om det snart.

Permalänk

Riktigt kul och jag har bara lirat föregångaren ett par timmar så jag är rätt färsk.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

aldrig kört ett M&B spel förut, men blev mäktigt imponerad utav några filmer jag såg utav detta spelet. en polare hade M&B fire and sword som jag fick låna, så jag testar det just nu för att få en liten inblick i vad dessa är för spel egentligen, har bara spelat i typ 30 min, men jag fick ett litet smakprov på fighting systemet och lite annat. blir nog ett köp för min del. fire and sword utspelar sig under skjutvapen tiden, vilket jag inte riktigt gillar, det ska vara medeltiden och jag tror nog att bannerlord uppfyller mina krav.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

skaffade BL 2 nu, men spelet kraschar efter ett tags spelande, samt att mitt grafikkort går upp i högvarv så fort man kommer ut på världskartan eller in i en strid(trotts att mitt kort ska klara spelet med hästlängder, samma med min CPU). spelet är iofs bara en early acces, så det finns nog myyyycket som de måste fixa i första patchen, så jag ska invänta den.

men under tiden så är jag helt såld på M&B warband. snacka om roligt. fire and steel var ok, men jag gillar inte riktigt hela den där delen med skjutvapen, gillar pilbågar och medeltiden bättre, så jag avbröt och började med warband istället.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av mangemani:

skaffade BL 2 nu, men spelet kraschar efter ett tags spelande, samt att mitt grafikkort går upp i högvarv så fort man kommer ut på världskartan eller in i en strid(trotts att mitt kort ska klara spelet med hästlängder, samma med min CPU). spelet är iofs bara en early acces, så det finns nog myyyycket som de måste fixa i första patchen, så jag ska invänta den.

men under tiden så är jag helt såld på M&B warband. snacka om roligt. fire and steel var ok, men jag gillar inte riktigt hela den där delen med skjutvapen, gillar pilbågar och medeltiden bättre, så jag avbröt och började med warband istället.

Vad har du för setup?

Kanske kan tweaka inställningarna lite för att avlasta GPU?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Vad har du för setup?

Kanske kan tweaka inställningarna lite för att avlasta GPU?

GTX 1080
i5 8600K(3,8ghz)
16 ram

vad skulle du rekommendera att jag ändrar på? jag tog allt på ultra high(det högsta) då jag antog att min setup skulle klara spelet galant och det ska den ju om jag nu utgår från det jag har läst.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av mangemani:

GTX 1080
i5 8600K(3,8ghz)
16 ram

vad skulle du rekommendera att jag ändrar på? jag tog allt på ultra high(det högsta) då jag antog att min setup skulle klara spelet galant och det ska den ju om jag nu utgår från det jag har läst.

Iom att det är early access så kan det vara en problem så att säga. Testa att ställa ner inställningarna till en preset som medium eller high och se om det hjälper.

Jag kör med ett GTX 1080 Ti och en gammal i7 4770k och det flyter på bra utan att något blir överhettat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Iom att det är early access så kan det vara en problem så att säga. Testa att ställa ner inställningarna till en preset som medium eller high och se om det hjälper.

Jag kör med ett GTX 1080 Ti och en gammal i7 4770k och det flyter på bra utan att något blir överhettat.

grejen är att det inte kraschar pga överhettning, det kan krascha vid uppstarten(när allt är svalt) och senast så kraschade det efter att jag hade lämnat en stad och det kraschade på exakt samma ställe 4 gånger på raken när jag försökte att spela på autosaven när jag laddade upp spelet igen. sen att graffekortet blåser upp till max kan det göra direkt efter att jag har startat spelet och kommit in på världskartan(när allt är svalt). jag kan ju ha fel, men jag tror inte det beror på överhettning.

kör du på ultra high och det flyter på fint för dig?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

grejen är att det inte kraschar pga överhettning, det kan krascha vid uppstarten(när allt är svalt) och senast så kraschade det efter att jag hade lämnat en stad och det kraschade på exakt samma ställe 4 gånger på raken när jag försökte att spela på autosaven när jag laddade upp spelet igen. sen att graffekortet blåser upp till max kan det göra direkt efter att jag har startat spelet och kommit in på världskartan(när allt är svalt). jag kan ju ha fel, men jag tror inte det beror på överhettning.

kör du på ultra high och det flyter på fint för dig?

Spelet har faktiskt patchats 7(!) gånger sedan release för en vecka sen, utvecklaren är fruktansvärt aktiv på den fronten. Hundratals buggar och diverse balansproblem har lösts.

Angående dina krascher så hade jag testat detta .
Stäng av Vsync. Sätt frame limiter till 60 eller vad din skärm har för hz.
Options - Audio - sound channel - MEDIUM (hög inställning här har tydligen orsakat många krascher).
Stäng av motion blur och bloom.
Sätt shadows till static.

Andra med problem har lovordat de här tipsen.

EDIT: Spelet patchades tydligen under natten också. Är nu uppe i version 1.0.7 vilket är imponerande med tanke på att det släpptes 30/3

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av mangemani:

grejen är att det inte kraschar pga överhettning, det kan krascha vid uppstarten(när allt är svalt) och senast så kraschade det efter att jag hade lämnat en stad och det kraschade på exakt samma ställe 4 gånger på raken när jag försökte att spela på autosaven när jag laddade upp spelet igen. sen att graffekortet blåser upp till max kan det göra direkt efter att jag har startat spelet och kommit in på världskartan(när allt är svalt). jag kan ju ha fel, men jag tror inte det beror på överhettning.

kör du på ultra high och det flyter på fint för dig?

Detta är mina inställningar, jag spelar i 3440x1440p;

Dold text
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

wow, ja har det patchats så mycket ja då är det nog min rig som är problemet och inte spelet. ok, tack, ni har gett mig lite att arbeta med här, ska testa era inställningar och se om det blir nått bättre. återkommer om problemet kvarstår.

EDIT: lade även märke till att warband även bjöd på lite framedrops här och där samt att om jag tex gick in i tavern, så hänger sig spelet i typ ½ sekund, och warband är ju ett gammalt spel, det ska ju min rig, utan tvekan, klara av.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

wow, ja har det patchats så mycket ja då är det nog min rig som är problemet och inte spelet. ok, tack, ni har gett mig lite att arbeta med här, ska testa era inställningar och se om det blir nått bättre. återkommer om problemet kvarstår.

EDIT: lade även märke till att warband även bjöd på lite framedrops här och där samt att om jag tex gick in i tavern, så hänger sig spelet i typ ½ sekund, och warband är ju ett gammalt spel, det ska ju min rig, utan tvekan, klara av.

Spelet är fortfarande en buggig röra ibland men det har blivit MYCKET bättre sedan release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

wow, ja har det patchats så mycket ja då är det nog min rig som är problemet och inte spelet. ok, tack, ni har gett mig lite att arbeta med här, ska testa era inställningar och se om det blir nått bättre. återkommer om problemet kvarstår.

EDIT: lade även märke till att warband även bjöd på lite framedrops här och där samt att om jag tex gick in i tavern, så hänger sig spelet i typ ½ sekund, och warband är ju ett gammalt spel, det ska ju min rig, utan tvekan, klara av.

Nu har spelet patchats igen (!). De har löst fler krascher samt ett par problem med memory leaks som kanske gav upphov till dina krascher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

wow, ja har det patchats så mycket ja då är det nog min rig som är problemet och inte spelet. ok, tack, ni har gett mig lite att arbeta med här, ska testa era inställningar och se om det blir nått bättre. återkommer om problemet kvarstår.

EDIT: lade även märke till att warband även bjöd på lite framedrops här och där samt att om jag tex gick in i tavern, så hänger sig spelet i typ ½ sekund, och warband är ju ett gammalt spel, det ska ju min rig, utan tvekan, klara av.

Det har nu släppts en Beta branch där prestandan ska ha blivit MYCKET bättre. Det kanske löser dina krascher. Man måste välja beta branchen i launchern när man startar spelet.

Permalänk

blev så fruktansvärt investerad i warband så jag har inte haft någon chans att testa om saker och ting har fixats. dock har jag en fråga om warband. jag blev en vasall till rodhoks efter ett bra tags spelande, skaffade mig en stor elit arme med 4 companions som är som slaktmaskiner på slagfältet, tror jag bara har losat 2 gånger, och det var i början när man lärde sig spelet. nu är det så att jag börjar att bli lite less på min kung som typ aldrig ger mig något slott utan bara pengar som belöning och jag är typ orsaken till att nu swabia inte ens finns längre, jag tog överslotten samt de stora städerna, men zip, nada, ingen belöning, eller ja, ja fick en liten fattig by, thats it, sen inledde de en ny kampanj mot sultanen och där gick gränsen när jag åter igen blev behandlad som luft, så jag beslöt mig för att bryta eden, säga upp mitt ägande utav byn och börja på ny kula ensam. jag red upp till the nords, tog över ett slott där och bildade mitt eget kungarike.

gjorde jag ett stort misstag nu?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer