V-Synckänsla på 60+ fps. Jätteirriterande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

V-Synckänsla på 60+ fps. Jätteirriterande

V-Sync känsla över 60 fps? Varför händer detta.

---------------------------------------------------------------------

Jag spelar Skyrim med ett gtx 680, det funkar galant och jag jag kan lätt lira på höga inställningar. Men jag har blivit ganska trött på grafiken och tänkte att jag kunde modda lite, dvs slänga in en ENB som förändrar Shaders, färgskala osv. Som jag förstått det.

När jag är inne i spelet och styr min mus så känns det som om jag har v-sync igång. Musen beter sig retarderat och det är jättejobbigt att spela med detta, så jag är tvungen att sänka grafikinställningarna igen. Grejen är att jag spelar i ca 80 fps kanske. Om jag fick gissa, har aldrig droppat under 60. Men som sagt problemet ligger inte i frameraten utan i v-syncen på musen.

"Jag har stängt av all form av V-sync, och detta händer bara i samband med höga grafikinställningar."

Tack // Andersson001

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Adaptive v-sync?

Citera för svar!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Galarix:

Adaptive v-sync?

Då säger man väl inte att vsync är avstängt om man har det på? sen vet jag inte hur man kommer upp i 80 fps med adaptive vsync på heller.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Nej, alla former av V-sync är avstängda. Känslan ökas dock i samband med att jag enablar starkare och mer krävande ENB's
DVS, grafikinställningarna ökas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Lasergurka:

Då säger man väl inte att vsync är avstängt om man har det på? sen vet jag inte hur man kommer upp i 80 fps med adaptive vsync på heller.

Lite dåligt inlägg men ja tänkte att adaptive v-sync kanske vore lösningen på hans problem.

EDIT: Kan du beskriva känslan du får när du har aktiverat V-sync/adaptive?

Citera för svar!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Fortfarande väldigt efter mina rörelser, och inte bara vertikalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Galarix:

Lite dåligt inlägg men ja tänkte att adaptive v-sync kanske vore lösningen på hans problem.

EDIT: Kan du beskriva känslan du får när du har aktiverat V-sync/adaptive?

Antar att TS syftar på det inputlag som vsync ger.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Jo, exakt. Det känns som om jag får input lagg så fort jag höjer inställningarna. Det är spelbart men otroligt irriterande.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av andersson001:

Jag spelar Skyrim med ett gtx 680, det funkar galant och jag jag kan lätt lira på höga inställningar. Men jag har blivit ganska trött på grafiken och tänkte att jag kunde modda lite, dvs slänga in en ENB som förändrar Shaders, färgskala osv. Som jag förstått det.

När jag är inne i spelet och styr min mus så känns det som om jag har v-sync igång. Musen beter sig retarderat och det är jättejobbigt att spela med detta, så jag är tvungen att sänka grafikinställningarna igen. Grejen är att jag spelar i ca 80 fps kanske. Om jag fick gissa, har aldrig droppat under 60. Men som sagt problemet ligger inte i frameraten utan i v-syncen på musen.

"Jag har stängt av all form av V-sync, och detta händer bara i samband med höga grafikinställningar."

Tack // Andersson001

ta bort modden, problemet löst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av andersson001:

Jo, exakt. Det känns som om jag får input lagg så fort jag höjer inställningarna. Det är spelbart men otroligt irriterande.

Kolla exakt vad du får för fps, antingen med fraps eller liknande program.

Citera för svar!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Det är inte bara en, utan alla. Detta är inte ett Skyrim relaterat problem, jag har känt detsamma i t.ex Crysis 3. 60 fps men får känslan av inputlag, ju mer jag höjer inställningarna ju mer inputlag. Jag vill gärna kunna spela Skyrim med dessa mods då detta är väldigt vanligt när man spelar Skyrim på PC. Skyrim har väldigt tråkig färg och shaders på sitt spel. Får en att vilja begå självmord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Droppar aldrig under 70 fps. Ligger mellan 80-100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av andersson001:

Det är inte bara en, utan alla. Detta är inte ett Skyrim relaterat problem, jag har känt detsamma i t.ex Crysis 3. 60 fps men får känslan av inputlag, ju mer jag höjer inställningarna ju mer inputlag. Jag vill gärna kunna spela Skyrim med dessa mods då detta är väldigt vanligt när man spelar Skyrim på PC. Skyrim har väldigt tråkig färg och shaders på sitt spel. Får en att vilja begå självmord.

När det gäller crysis 3 har jag för mig att de högre grafikinställningarna även drog på en mouse smoothing som ger lite samma känsla som vsync, som man kunde bli av med genom att skapa ett textdokument som man la i crysis 3s root.

Har alltid tyckt att musen i skyrim, och de flesta bethesda spel varit rätt läbbig, men har aldrig känt att det blivit värre av mods utan att fpsen sjunkit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Har du en 60hz skärm?

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005

Det är inte så att mouse acceleration är på?

Prova ladda ner

Skyrim configurator

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Asus Strix 1080ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Mouse acceleration är inte på..

Jag, jag har en 60 hz skärm.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av JSvanberg:

ta bort modden, problemet löst.

Avinstallera Skyrim, problemet löst.

Sälj grafikkortet, problemet löst.

Bryt huvudströmmen, problemet löst.

Eller?

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hell
Registrerad
Apr 2006

Jag har haft problemet i varje spel som de har gjort, SKyrim, oblivion och även Fallout. De är gjorda på samma grafikmotor. Vet exakt vad du menar. Musen är jätteslö trots att man har ganska höga dpi inställningar och ökad sensitivity i spelet.

Har fått samma i Alien Rage som är ganska nytt spel och kollar man på steam forum klagar folk angående detta. Har inga tips till dig då jag har samma problem , men det
är i väldigt få spel som det händer.

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
Youtube: http://www.youtube.com/user/IIIRef
Intel Core i7, I7 4770K 8 gig ram, MSI Z87-G45 GAMING ATX, EVGA SC 980gtx, Corsair 750w, Lian Li PC-P80 Armorsuit , ACER XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

Kan det ha något att göra med att grafikminnet tar slut?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av HurMycket:

Avinstallera Skyrim, problemet löst.

Sälj grafikkortet, problemet löst.

Bryt huvudströmmen, problemet löst.

Eller?

och ditt problem är? är ju först efter att TS installerat modden som problemet uppstod, eller?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av JSvanberg:

och ditt problem är? är ju först efter att TS installerat modden som problemet uppstod, eller?

Om han avinstallerar modden är problemet inte löst. Problemet är ju att han inte kan spela Skyrim med den modden.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av HurMycket:

Om han avinstallerar modden är problemet inte löst. Problemet är ju att han inte kan spela Skyrim med den modden.

Troligtvis att modern käkar upp minnet och det börjar lagga , han säger ju högre inställningar.

Ts: böra kolla fps sen temps,minne osv. Om du nämner vilka mods kan nog personer hjälpa dig mer!

LOQUE Preorder | 8700k | Z370I | 2x8GB Corsair | 1080TI

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av HurMycket:

men han hade ju inget problem innan, så modden är felet.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av andersson001:

Tack // Andersson001

Det är inget konstigt. Skyrim har alltid buggat ur när du går över 60 FPS, musen börjar bete sig konstigt och fysiken och shadingen ballar ur, så ironiskt nog är lösningen att slå på en frame limiter eller vsync och få ner dig till max 60.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Community Manager
Forumledare
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av andersson001:

*post raderad*

Tänk på att vi inte tillåter bumpningar, det gör att forumet blir ohanterligt och fyllt av meningslösa poster. Varje post som skrivs ska innehålla meningsfull information, i annat fall är det lika bra att låta bli att slösa läsarnas tid.

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers