V-Synckänsla på 60+ fps. Jätteirriterande

Permalänk

V-Synckänsla på 60+ fps. Jätteirriterande

V-Sync känsla över 60 fps? Varför händer detta.

---------------------------------------------------------------------

Jag spelar Skyrim med ett gtx 680, det funkar galant och jag jag kan lätt lira på höga inställningar. Men jag har blivit ganska trött på grafiken och tänkte att jag kunde modda lite, dvs slänga in en ENB som förändrar Shaders, färgskala osv. Som jag förstått det.

När jag är inne i spelet och styr min mus så känns det som om jag har v-sync igång. Musen beter sig retarderat och det är jättejobbigt att spela med detta, så jag är tvungen att sänka grafikinställningarna igen. Grejen är att jag spelar i ca 80 fps kanske. Om jag fick gissa, har aldrig droppat under 60. Men som sagt problemet ligger inte i frameraten utan i v-syncen på musen.

"Jag har stängt av all form av V-sync, och detta händer bara i samband med höga grafikinställningar."

Tack // Andersson001

Permalänk
Medlem

Adaptive v-sync?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Adaptive v-sync?

Då säger man väl inte att vsync är avstängt om man har det på? sen vet jag inte hur man kommer upp i 80 fps med adaptive vsync på heller.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Nej, alla former av V-sync är avstängda. Känslan ökas dock i samband med att jag enablar starkare och mer krävande ENB's
DVS, grafikinställningarna ökas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Då säger man väl inte att vsync är avstängt om man har det på? sen vet jag inte hur man kommer upp i 80 fps med adaptive vsync på heller.

Lite dåligt inlägg men ja tänkte att adaptive v-sync kanske vore lösningen på hans problem.

EDIT: Kan du beskriva känslan du får när du har aktiverat V-sync/adaptive?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Fortfarande väldigt efter mina rörelser, och inte bara vertikalt.

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Lite dåligt inlägg men ja tänkte att adaptive v-sync kanske vore lösningen på hans problem.

EDIT: Kan du beskriva känslan du får när du har aktiverat V-sync/adaptive?

Antar att TS syftar på det inputlag som vsync ger.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Jo, exakt. Det känns som om jag får input lagg så fort jag höjer inställningarna. Det är spelbart men otroligt irriterande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andersson001:

V-Sync känsla över 60 fps? Varför händer detta.

---------------------------------------------------------------------

Jag spelar Skyrim med ett gtx 680, det funkar galant och jag jag kan lätt lira på höga inställningar. Men jag har blivit ganska trött på grafiken och tänkte att jag kunde modda lite, dvs slänga in en ENB som förändrar Shaders, färgskala osv. Som jag förstått det.

När jag är inne i spelet och styr min mus så känns det som om jag har v-sync igång. Musen beter sig retarderat och det är jättejobbigt att spela med detta, så jag är tvungen att sänka grafikinställningarna igen. Grejen är att jag spelar i ca 80 fps kanske. Om jag fick gissa, har aldrig droppat under 60. Men som sagt problemet ligger inte i frameraten utan i v-syncen på musen.

"Jag har stängt av all form av V-sync, och detta händer bara i samband med höga grafikinställningar."

Tack // Andersson001

ta bort modden, problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersson001:

Jo, exakt. Det känns som om jag får input lagg så fort jag höjer inställningarna. Det är spelbart men otroligt irriterande.

Kolla exakt vad du får för fps, antingen med fraps eller liknande program.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Det är inte bara en, utan alla. Detta är inte ett Skyrim relaterat problem, jag har känt detsamma i t.ex Crysis 3. 60 fps men får känslan av inputlag, ju mer jag höjer inställningarna ju mer inputlag. Jag vill gärna kunna spela Skyrim med dessa mods då detta är väldigt vanligt när man spelar Skyrim på PC. Skyrim har väldigt tråkig färg och shaders på sitt spel. Får en att vilja begå självmord.

Permalänk

Droppar aldrig under 70 fps. Ligger mellan 80-100

Permalänk
Skrivet av andersson001:

Det är inte bara en, utan alla. Detta är inte ett Skyrim relaterat problem, jag har känt detsamma i t.ex Crysis 3. 60 fps men får känslan av inputlag, ju mer jag höjer inställningarna ju mer inputlag. Jag vill gärna kunna spela Skyrim med dessa mods då detta är väldigt vanligt när man spelar Skyrim på PC. Skyrim har väldigt tråkig färg och shaders på sitt spel. Får en att vilja begå självmord.

När det gäller crysis 3 har jag för mig att de högre grafikinställningarna även drog på en mouse smoothing som ger lite samma känsla som vsync, som man kunde bli av med genom att skapa ett textdokument som man la i crysis 3s root.

Har alltid tyckt att musen i skyrim, och de flesta bethesda spel varit rätt läbbig, men har aldrig känt att det blivit värre av mods utan att fpsen sjunkit.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har du en 60hz skärm?

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Det är inte så att mouse acceleration är på?

Prova ladda ner

Skyrim configurator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Mouse acceleration är inte på..

Jag, jag har en 60 hz skärm.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JSvanberg:

ta bort modden, problemet löst.

Avinstallera Skyrim, problemet löst.

Sälj grafikkortet, problemet löst.

Bryt huvudströmmen, problemet löst.

Eller?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag har haft problemet i varje spel som de har gjort, SKyrim, oblivion och även Fallout. De är gjorda på samma grafikmotor. Vet exakt vad du menar. Musen är jätteslö trots att man har ganska höga dpi inställningar och ökad sensitivity i spelet.

Har fått samma i Alien Rage som är ganska nytt spel och kollar man på steam forum klagar folk angående detta. Har inga tips till dig då jag har samma problem , men det
är i väldigt få spel som det händer.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Kan det ha något att göra med att grafikminnet tar slut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Avinstallera Skyrim, problemet löst.

Sälj grafikkortet, problemet löst.

Bryt huvudströmmen, problemet löst.

Eller?

och ditt problem är? är ju först efter att TS installerat modden som problemet uppstod, eller?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JSvanberg:

och ditt problem är? är ju först efter att TS installerat modden som problemet uppstod, eller?

Om han avinstallerar modden är problemet inte löst. Problemet är ju att han inte kan spela Skyrim med den modden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av HurMycket:

Om han avinstallerar modden är problemet inte löst. Problemet är ju att han inte kan spela Skyrim med den modden.

Troligtvis att modern käkar upp minnet och det börjar lagga , han säger ju högre inställningar.

Ts: böra kolla fps sen temps,minne osv. Om du nämner vilka mods kan nog personer hjälpa dig mer!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Om han avinstallerar modden är problemet inte löst. Problemet är ju att han inte kan spela Skyrim med den modden.

men han hade ju inget problem innan, så modden är felet.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av andersson001:

V-Sync känsla över 60 fps? Varför händer detta.

---------------------------------------------------------------------

Jag spelar Skyrim med ett gtx 680, det funkar galant och jag jag kan lätt lira på höga inställningar. Men jag har blivit ganska trött på grafiken och tänkte att jag kunde modda lite, dvs slänga in en ENB som förändrar Shaders, färgskala osv. Som jag förstått det.

När jag är inne i spelet och styr min mus så känns det som om jag har v-sync igång. Musen beter sig retarderat och det är jättejobbigt att spela med detta, så jag är tvungen att sänka grafikinställningarna igen. Grejen är att jag spelar i ca 80 fps kanske. Om jag fick gissa, har aldrig droppat under 60. Men som sagt problemet ligger inte i frameraten utan i v-syncen på musen.

"Jag har stängt av all form av V-sync, och detta händer bara i samband med höga grafikinställningar."

Tack // Andersson001

Det är inget konstigt. Skyrim har alltid buggat ur när du går över 60 FPS, musen börjar bete sig konstigt och fysiken och shadingen ballar ur, så ironiskt nog är lösningen att slå på en frame limiter eller vsync och få ner dig till max 60.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av andersson001:

*post raderad*

Tänk på att vi inte tillåter bumpningar, det gör att forumet blir ohanterligt och fyllt av meningslösa poster. Varje post som skrivs ska innehålla meningsfull information, i annat fall är det lika bra att låta bli att slösa läsarnas tid.

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers