AMD skjuter upp spelpaket med Radeon R9 290X och Battlefield 4

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det klassiska. Jag har haft stora problem med ett GTX 660 som jag köpte till min flickvän. Hade jag varit som du hade jag aldrig köpt nVidia igen. Nä hade jag varit som du så hade jag nog lagt ner det där med datorer helt då jag inte hade kunnat köpa något från Intel, AMD, nVidia med flera.

Mitt 660DCII som sitter i min spel/htpc fungerar däremot klanderfritt. Så man kan ju inte dra allt över samma kam som vissa tycks göra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DunderHoken:

780 / TITAN som jag nämt i mina inlägg. Speciellt TITAN. FÖR dyrt helt enkelt. Punkt slut.

Sedan får var och en tycka sitt...

Förstår ärligt talat inte hur du menar, AMD har ju inga produkter i motsvarande segment att jämföra mot, lite smalare utbud utan extrema(/vulgära?) modeller gör knappast deras sortiment mer prisvärt i sig självt.

Samlade ihop lite siffror snabbt för att åskådliggöra en jämförelse pris/prestanda.

  • Billigaste GTX 770 2990 :- Prestandaindex 103 / 99

  • Billigaste 7970 GHz 2990 :- Prestandaindex 100 / 100

  • Billigaste GTX 760 1949 :- Prestandaindex 84 / 80

  • Billigaste 7950 Boost 1976 :- Prestandaindex 78 / 77

Lägsta priser från Prisjakt / Prestandaindex för referensmodeller från Swecs tester i 1080 respektive 1440.

Små skillnader här och där men skulle knappast påstå att det är någon sida som är mycket dyrare eller prisvärdare än den andra i nuläget.
Återigen dock något som kanske kastas om när nu AMD börjar se över sina priser för att rensa ut lager.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ändrar fortfarande inte det faktum att du generaliserar ett märke som du antingen inte har någon erfarenhet av eller helt enkelt tror att bara för att du har haft problem så betyder det att alla har det. Vilket inte stämmer. Har själv haft absolut noll problem med mitt AMD kort och dess drivrutiner. Det är mer än vad man kan säga om brorsans dator och hans GTX 660TI. Tänk om jag skulle gå ut och skriva att "Nvidia har skitdrivrutiner.." bara för hans krånglar?

Så du påstår att eftersom DU inte hade några problem med AMD's drivare så har inte mängder av andra haft det? Även om de båda är långt ifrån felfria så är det allmänt känt att AMD har fler problem med sina drivare än Nvidia, framförallt avsaknad av inställningar och funktioner (Även om det mest var förut)

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Förstår ärligt talat inte hur du menar, AMD har ju inga produkter i motsvarande segment att jämföra mot, smalt utbud utan extrema modeller gör knappast deras sortiment bättre i sig självt.

Jag vet. Men just därför jag vill att R9 290X SKA utprestera 780 / TITAN så Nvidia är tvungna att sänka sina priser på toppkorten. Så marknaden på grafikkort får en lite humanare prisbild. För det är just det jag är intresserad av, toppkorten.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Mitt 660DCII som sitter i min spel/htpc fungerar däremot klanderfritt. Så man kan ju inte dra allt över samma kam som vissa tycks göra.

Precis!

Skrivet av Daemon:

Förstår ärligt talat inte hur du menar, AMD har ju inga produkter i motsvarande segment att jämföra mot, lite smalare utbud utan extrema(/vulgära?) modeller gör knappast deras sortiment mer prisvärt i sig självt.

Samlade ihop lite siffror snabbt för att åskådliggöra en jämförelse pris/prestanda.

  • Billigaste GTX 770 2990 :- Prestandaindex 103 / 99

  • Billigaste 7970 GHz 2990 :- Prestandaindex 100 / 100

  • Billigaste GTX 760 1949 :- Prestandaindex 84 / 80

  • Billigaste 7950 Boost 1976 :- Prestandaindex 78 / 77

Lägsta priser från Prisjakt / Prestandaindex för referensmodeller från Swecs tester i 1080 respektive 1440.

Små skillnader här och där men skulle knappast påstå att det är någon sida som är mycket dyrare eller prisvärdare än den andra i nuläget.
Återigen dock något som kanske kastas om när nu AMD börjar se över sina priser för att rensa ut lager.

För det första så har vi Gigabyte 7970 GHz som finns för 2790:- på CDON.
För det andra så verkar just Netonnet ha extremt låga priser på GeForce 770 och 760 från PNY för tillfället. Det där är inte helt representativt för hur det ser ut i vanliga fall. För att du ska få representativa siffror så ska man nog jämföra lite mer över tid från ett fåtal kända internetbutiker och filtrera ut erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Är det bara 290X som kommer att ha BF4 bundlat? Trodde det var 280X, 290 OCH 290X som alla 3 skulle ha bundlat BF4.. har jag bara missuppfattat det?

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pussmunnen:

Så du ändra din signatur från ett 580 till 6850, good for you. Oavsett 9 av 10 ggr någon klämmer ur sig något så passt negativt brukar dom sitta på nån annan tillverkares produkter.

Vart har du sett att jag ägt ett 580? Mitt förra var ett 8800GT och jag hade aldrig problem med det. Hur dum tror man är om man upplever att ens förra, ett Nvidia fungerade felfritt och sitt nuvarande ett AMD fungerar dåligt, inte går man och köper ett AMD igen efter man haft dålig erfarenhet av dem.

Tänk med huvudet!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gissningsvis handlar det om att sälja slut på befintliga lager av 7 serien

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Aleshi:

För det första så har vi Gigabyte 7970 GHz som finns för 2790:- på CDON.
För det andra så verkar just Netonnet ha extremt låga priser på GeForce 770 och 760 från PNY för tillfället. Det där är inte helt representativt för hur det ser ut i vanliga fall. För att du ska få representativa siffror så ska man nog jämföra lite mer över tid från ett fåtal kända internetbutiker och filtrera ut erbjudanden.

Url till CDON-kortet? http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_ghz_editi... 3495 :-? Inte kikat på någon returnerad fyndvara eller så?
För övrigt är det precis samma sak åt båda hållen som du nämner så ser inte vad skillnaden där skulle vara, de allra lägsta 7970 GHz-priserna är också hos enstaka butiker.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Url till CDON-kortet? http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_ghz_editi... 3495 :-?
För övrigt är det precis samma sak åt båda hållen som du nämner så ser inte vad skillnaden där skulle vara, de allra lägsta 7970 GHz-priserna är också hos enstaka butiker.

såg det, många GHz versoner ink vaporx och matrix va nere i runt 2700-2900 och nu har helt plöstligt alla butiker höjt priserna igen till typ 3300, fattar ingenting ?? och läste detta http://www.techsweden.org/content/nyheter/radeon-r9-290x-lans... 15 oktober :/ slutar nog med att man köper ett GTX som bara går ner å ner i pris

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AndersBlomdahl:

såg det, många GHz versoner ink vaporx och matrix va nere i runt 2700-2900 och nu har helt plöstligt alla butiker höjt priserna igen till typ 3300, fattar ingenting ?? och läste detta http://www.techsweden.org/content/nyheter/radeon-r9-290x-lans... 15 oktober :/ slutar nog med att man köper ett GTX som bara går ner å ner i pris

Du råkar inte blanda in vanliga 7970 nu? Matrix finns väl inte i GHz-edition (här åtminstone) och ser ingen statistik på att GHz skulle varit nere så lågt i någon större utsträckning.
Väldigt lätt att göra, får se om deras nya namnschema ger resultat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Samma historia som vid lanseringen av Radeon 9800 XT som skulle bundlas med det efterlänktade Half Life 2 men som blev försenat och såldes utan spelet men med tillgodokvitto. Minns att det grafikkortet kostade ca. 4800:- som var väldigt mycket då.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av skogsvilden:

Samma historia som vid lanseringen av Radeon 9800 XT som skulle bundlas med det efterlänktade Half Life 2 men som blev försenat och såldes utan spelet men med tillgodokvitto. Minns att det grafikkortet kostade ca. 4800:- som var väldigt mycket då.

Hoppas innerligt att inget kort någonsin bundlades med Duke Nukem Forever i förtid.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ptjah jag såg BF4 som en bonus iom förbokningen men kan leva utan det, ge mig kortet däremot pronto!

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khringo:

Så du påstår att eftersom DU inte hade några problem med AMD's drivare så har inte mängder av andra haft det? Även om de båda är långt ifrån felfria så är det allmänt känt att AMD har fler problem med sina drivare än Nvidia, framförallt avsaknad av inställningar och funktioner (Även om det mest var förut)

Jag säger att bara för att jag inte har några problem så betyder det att alla inte har problem för då skulle jag ha haft det också eller hur?

Skrivet av Daemon:

Hoppas innerligt att inget kort någonsin bundlades med Duke Nukem Forever i förtid.

Du menar när inte ens studion som betalade för hela kalaset visste om man skulle släppa spelet inom ett halvår eller tjugo år?

Tvivlar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag säger att bara för att jag inte har några problem så betyder det att alla inte har problem för då skulle jag ha haft det också eller hur?

Du menar när inte ens studion som betalade för hela kalaset visste om man skulle släppa spelet inom ett halvår eller tjugo år?

Tvivlar.

Haha ja de kanske skulle ha valt Duke Nukem som maskot istället för Ruby R7/9 2XX-X releasedate: When it´s done

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Khringo:

Så du påstår att eftersom DU inte hade några problem med AMD's drivare så har inte mängder av andra haft det? Även om de båda är långt ifrån felfria så är det allmänt känt att AMD har fler problem med sina drivare än Nvidia, framförallt avsaknad av inställningar och funktioner (Även om det mest var förut)

Nej! är inte alls allmänt känt.
Jävligt mycket gnäll över AMD:s drivrutiner frän Nvidiaägare här på forumet dock.

On Topic I texten sägs att BF4 lanseringsdatum är 29 Oktober och att AMD:s bundle inte kommer släppas 3 Oktober, Ingen mer som reagerar på datumen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Vart har du sett att jag ägt ett 580? Mitt förra var ett 8800GT och jag hade aldrig problem med det. Hur dum tror man är om man upplever att ens förra, ett Nvidia fungerade felfritt och sitt nuvarande ett AMD fungerar dåligt, inte går man och köper ett AMD igen efter man haft dålig erfarenhet av dem.

Tänk med huvudet!

Jag orkar inte lägga mig i diskussionen men ibland är det roligt att läsa kommentarerna.
Pussmunnen skrev klart och tydligt "Så du ändra din signatur från ett 580 till 6850"
Och du svarar senare "Vart har du sett att jag ägt ett 580?"

Jag vet inte vad jag ska säga Är det bara jag som ser svaret?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Nej! är inte alls allmänt känt.
Jävligt mycket gnäll över AMD:s drivrutiner frän Nvidiaägare här på forumet dock.

On Topic I texten sägs att BF4 lanseringsdatum är 29 Oktober och att AMD:s bundle inte kommer släppas 3 Oktober, Ingen mer som reagerar på datumen?

Det var rätt lugnt med AMD hatet tills microstutterfenomenet med Skyrim poppade upp då helt plösligt var AMDs drivisar mycket sämre än nvidia, ord från just nvidiaägare lustigt nog.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

I Skyrim hoppar vissa monster upp och ner dvs hackar liksom med 2 eller fler 7970 kort aktiverade och man måste köra windowed mode eller på en GPU i fullscreen för att det inte skall hacka så. Har varit så i minst 1 år, det är rätt illa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Jag orkar inte lägga mig i diskussionen men ibland är det roligt att läsa kommentarerna.
Pussmunnen skrev klart och tydligt "Så du ändra din signatur från ett 580 till 6850"
Och du svarar senare "Vart har du sett att jag ägt ett 580?"

Jag vet inte vad jag ska säga Är det bara jag som ser svaret?

Såg att det tidigare stod GTX 660TI i hans signatur. Inte ett spår av ett GTX 580 dock.. Men faktum kvarstår att killen ändrade sin signatur för att han trodde att det skulle ge honom mer trovärdighet men tyvärr blev det raka motsatta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Typiskt AMD att göra pappersreleaser, hade varit sjysstare mot eventuella kunder att lansera korten samma dag man tillkännager dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Typiskt AMD att göra pappersreleaser, hade varit sjysstare mot eventuella kunder att lansera korten samma dag man tillkännager dom.

Skickades från m.sweclockers.com

För Nvidia har inte gjort samma sak.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Ptjah jag såg BF4 som en bonus iom förbokningen men kan leva utan det, ge mig kortet däremot pronto!

Problemet är väl tyvär snarast att det är korten det är brist på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ändrar fortfarande inte det faktum att du generaliserar ett märke som du antingen inte har någon erfarenhet av eller helt enkelt tror att bara för att du har haft problem så betyder det att alla har det. Vilket inte stämmer. Har själv haft absolut noll problem med mitt AMD kort och dess drivrutiner. Det är mer än vad man kan säga om brorsans dator och hans GTX 660TI. Tänk om jag skulle gå ut och skriva att "Nvidia har skitdrivrutiner.." bara för hans krånglar?

Jag tycker att det är intressant hur du glider in på varenda diskussion som handlar om AMD och alltid försvarar dem. Vad har du för grafikkort nu igen?

Vi kan vända på det: bara för att du inte har haft några problem så innebär inte det att ingen har problem. Det är många som har haft problem med AMD's drivrutiner (och annat), och när man har haft samma typ av problem med flera olika modeller av samma märke så tröttnar man lätt till slut och väljer något annat. Annars är man ju bara korkad.

Edit: Om vi tar en jämförelse med bilar (det är ju ett populärt tema här har jag märkt), så om du har köpt 3-4 olika Skoda och alla har haft samma problem, köper du då en till Skoda? Eller tröttnar du och köper en bil från en annan tillverkare? Även om du har läst att Skoda senare har släppt en modell som är lite bättre, är du inte fortfarande skeptisk till att köpa en Skoda i alla fall? Så tänker nämligen de flesta människor jag har pratat med.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

why not moar factories, oh well, sådant här borde man verkligen tatt reda på innan(AMD!) man går ut och gör sådant statement som får folk upphajpade.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av €lysian:

Jag tycker att det är intressant hur du glider in på varenda diskussion som handlar om AMD och alltid försvarar dem. Vad har du för grafikkort nu igen?

Vi kan vända på det: bara för att du inte har haft några problem så innebär inte det att ingen har problem. Det är många som har haft problem med AMD's drivrutiner (och annat), och när man har haft samma typ av problem med flera olika modeller av samma märke så tröttnar man lätt till slut och väljer något annat. Annars är man ju bara korkad.

Edit: Om vi tar en jämförelse med bilar (det är ju ett populärt tema här har jag märkt), så om du har köpt 3-4 olika Skoda och alla har haft samma problem, köper du då en till Skoda? Eller tröttnar du och köper en bil från en annan tillverkare? Även om du har läst att Skoda senare har släppt en modell som är lite bättre, är du inte fortfarande skeptisk till att köpa en Skoda i alla fall? Så tänker nämligen de flesta människor jag har pratat med.

Nej vi kan inte "vända på det."
Tumnus går inte in i varenda Nvidiatråd och gnäller på Nvidia, det som retar mig är att Nviidiaägare går in och gnäller på AMD i varenda jävla AMD-tråd.
MAn läser jämnt och ständigt AMD borde fixa sina drivrutiner först, AMD borde göra sin hårdvara mer stabil först, sen tittar man på signaturen i mer än 9 fall av 10 är det Nvidiaägare som skriver så, otroligt dålig stil att heja på det egna laget på det sättet.
Så är det inte åt andra hållet.
Att sen Tumnus orkar gå in i svaromål och spola bort en del av skitsnacket, skall han enbart hedras för.

edit Du skriver "Det är många som har haft problem med AMD's drivrutiner (och annat)", helt utan att kunna backa upp dit påstående med fakta, mycket riktigt så äger du enligt din signatur ett GTX560 Ti.
Jag får passa på att beklaga att du valde ett kort med bara 1GB Videominne, när du kunnat välja ett HD6950 med 2GB, för nästan samma pengar, men jag antar att det får kosta lite att vara en fanboy.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej vi kan inte "vända på det."
Tumnus går inte in i varenda Nvidiatråd och gnäller på Nvidia, det som retar mig är att Nviidiaägare går in och gnäller på AMD i varenda jävla AMD-tråd.
MAn läser jämnt och ständigt AMD borde fixa sina drivrutiner först, AMD borde göra sin hårdvara mer stabil först, sen tittar man på signaturen i mer än 9 fall av 10 är det Nvidiaägare som skriver så, otroligt dålig stil att heja på det egna laget på det sättet.
Så är det inte åt andra hållet.
Att sen Tumnus orkar gå in i svaromål och spola bort en del av skitsnacket, skall han enbart hedras för.

edit Du skriver "Det är många som har haft problem med AMD's drivrutiner (och annat)", helt utan att kunna backa upp dit påstående med fakta, mycket riktigt så äger du enligt din signatur ett GTX560 Ti.
Jag får passa på att beklaga att du valde ett kort med bara 1GB Videominne, när du kunnat välja ett HD6950 med 2GB, för nästan samma pengar, men jag antar att det får kosta lite att vara en fanboy.

Jag kan mycket väl tänka mig att du inte har någon lust att vända på det. Det är ju så klart inte kul att behöva läsa om kritik om sitt älskade favoritmärke.

Det kan inte vara så då att många av de Nvidiaägare som "gnäller" i trådar om AMD faktiskt har ägt ett eller flera kort från just AMD tidigare, men tröttnat på allt strul? Det är tydligen väldigt svårt att sätta sig in i för vissa. Så är det nämligen i mitt fall. Jag har haft fler kort från AMD (ATI) än vad jag har haft Nvidia, och detta beror på att jag inte har haft råd att köpa de kort som ligger i det övre segmentet. AMD har många gånger haft mer billiga alternativ, men på köpet kan man också få en hel del problem. Så det handlar inte om att det "kostar lite att vara en fanboy", det handlar om att många inte har någon lust att köpa ett billigare kort med risken att få samma problem återigen. Att jag köpte det här GTX 560 Ti som jag har nu beror på att jag köpte det vid en kampanj (mars 2011) och fick det så billigt att det inte fanns något annat som var bättre för den summan vid det tillfället. Innan det hade jag ett HD 5870, som tyvärr krånglade jämt. Jag vet inte hur många spel som inte har fungerat pga AMD's drivrutiner. Sedan tar det ibland ett år eller mer innan de har löst vissa av problemen, medan andra problem aldrig blir lösta.

Nej, jag har ingen statistik att visa upp som bekräftar huruvida AMD krånglar mer än någon annan, men alla de gånger jag själv har haft problem och jag har letat efter lösningar på detta på internet, så har jag hittat tusentals trådar på diverse forum som pekar på samma problem. Det är knappast en slump att så många människor söker lösningar på samma sak. Jag köper inte argumentet "skit bakom spakarna" när det rör sig om så många olika personer med samma problem. Jag har inte valt Nvidia för att jag tycker så mycket bättre om dem, för det gör jag verkligen inte, utan för att den typen av problem som jag alltid har haft med just AMD inte har existerat hos Nvidia (de kort som jag har haft i alla fall, om vi nu ska vara petiga). Jag har aldrig hävdat att Nvidia är bättre än AMD, däremot tycker jag att Nvidias problem inte är lika kritiska i sammanhang där det spelar störst roll (som i spelen tex).

Om du tycker att jag ska backa upp mina påståenden med fakta, var är då Tumnus fakta? I helgen blev han avstängd från forumet för att han gick för hårt fram i en diskussion om...AMD. Om man känner att man måste försvara en tillverkare och drar det till den spetsen att man blir avstängd från forumet, då finns det något mer bakomliggande problem än bara att alla Nvidiaägare är så onda och elaka. Vad har du själv för grafikkort förresten?

Jag försvarar inte Nvidia när AMD-fanboys spyr galla över dem (för det händer precis lika ofta som kritik mot AMD), utan jag kritiserar när jag känner att det är befogat - oavsett om det står AMD eller Nvidia på tråden. Det är bara det att om man överhuvudtaget yttrar sina åsikter om AMD på det här stället så kommer Tumnus (med flera) alltid dit och tjafsar och försöker få det att verka som om det inte finns några problem hos AMD överhuvudtaget. Vilket är lögn. För de har ju minsann aldrig haft problem med AMD, och om någon annan har det så är det skit bakom spakarna, brist på erfarenhet eller så trollar bara personen. Sure....

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Jag tycker att det är intressant hur du glider in på varenda diskussion som handlar om AMD och alltid försvarar dem. Vad har du för grafikkort nu igen?

Vi kan vända på det: bara för att du inte har haft några problem så innebär inte det att ingen har problem. Det är många som har haft problem med AMD's drivrutiner (och annat), och när man har haft samma typ av problem med flera olika modeller av samma märke så tröttnar man lätt till slut och väljer något annat. Annars är man ju bara korkad.

Edit: Om vi tar en jämförelse med bilar (det är ju ett populärt tema här har jag märkt), så om du har köpt 3-4 olika Skoda och alla har haft samma problem, köper du då en till Skoda? Eller tröttnar du och köper en bil från en annan tillverkare? Även om du har läst att Skoda senare har släppt en modell som är lite bättre, är du inte fortfarande skeptisk till att köpa en Skoda i alla fall? Så tänker nämligen de flesta människor jag har pratat med.

Snarare så att jag har extremt svårt för fanboys oberoende av läger. I varenda tråd så ser man folk som gnäller på AMD utan att ens antingen ägt ett enda AMD kort från de senaste tre generationerna, inte förklara vad exakt som är "värdelöst" eller helt enkelt dra slutsatsen att AMD är skit och allt är budget för att man har hört att det är så. Detta är fanboyism och det är bara idiotiskt att ta upp. Hade en diskussion med en kille igår om hur AMD är budgetskit bara för att de inte har något kort som går upp emot Titan..

Nej. Jag hade inte köpt en Skoda till. Däremot hade jag inte skitit i att köpa en bil från samma prisklass. Jag har väldigt svårt att se att personen ifråga faktiskt ägt mer än ett AMD kort, om ens det.

Om jag skulle Googla orden "Nvidia" + "Driverissues". Tror du inte det skulle dyka upp fullt med trådar som tar upp att Nvidia har problem med sina drivrutiner? Betyder detta att Nvidia bara gör skitkretsar och drivrutiner? Nej. Varför? Jo för att det kan vara så många fel som stör ut drivrutinerna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds