Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2012

Sleeving - Värme till heatshrinks?

Tja!

Har precis fått hem mina sleeves, men vet inte vad jag ska använda för att värma heatshrinks. Tändstickor och vanliga tändare känns lite riskabelt då själva sleeven kanske fattar eld p.g.a instabil låga.

Har ni några tips på vad man kan använda sig av?

Med Vänliga Hälsningar,
Embraphin

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Embraphin:

Tja!

Har precis fått hem mina sleeves, men vet inte vad jag ska använda för att värma heatshrinks. Tändstickor och vanliga tändare känns lite riskabelt då själva sleeven kanske fattar eld p.g.a instabil låga.

Med Vänliga Hälsningar,
Embraphin

Jag köpte mig en värmepistol på biltema för 129kr eller där omkring.
Extremt mycket smidigare än en tändare.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Embraphin:

Tja!

Med Vänliga Hälsningar,
Embraphin

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag köpte mig en värmepistol på biltema för 129kr eller där omkring.
Extremt mycket smidigare än en tändare.

Även jag kör med värmepistol. Jag har provat det mesta, tändare, ljus, plattan på spisen
Nackdelen med tändare, ljus & tändstickor är ju att soten fastnar på krympslangen. Speciellt om man har vit/gul/röd slang!
Värmepistolen lämnar inget sot, den bara värmer. Jag tror att dom flesta som sleevar använder värmepistol då resultatet blir så jämt och bra.

Edit/ Ett bra sätt som jag använder mig av, är att fästa/fixera värmepistolen i ett skruvstycke, så att "den blåser uppåt" och sen hålla det som skall krympas ovanför värmen samtidigt som jag rullar det i ca 1-3sec.

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007

Jag kör med ett värmeljus istället för tändare. Det är något med tändare som lämnar fula märken osv, med ett värmeljus blir de ingenting om man gör de rätt.

i7 6700K ~ Maximus VIII Gene ~ GTX980ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ V-Moda Crossfade Wireless
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Har en liten handhållen gasolbrännare jag brukar använda, bra mycket smidigare än att trassla med varmluftspistolen och dess sladd. Givetvis får man iaktta ett visst mått av försiktighet när man håller på. Dessutom är den klockren om man ska göra creme brulée

Ett ljus går alldeles utmärkt också, även där gäller försiktighet, så länge man inte behöver komma åt från någon knölig vinkel.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av kaput:

Har en liten handhållen gasolbrännare jag brukar använda, bra mycket smidigare än att trassla med varmluftspistolen och dess sladd. Givetvis får man iaktta ett visst mått av försiktighet när man håller på. Dessutom är den klockren om man ska göra creme brulée

Ett ljus går alldeles utmärkt också, även där gäller försiktighet, så länge man inte behöver komma åt från någon knölig vinkel.

Creme brulée är ju en fördel, helt klart ja. Men frågan är hur många gånger per år man gör det.

Men med värmepistol så blir snyggare helt enkelt, det kommer man på med tiden.
Och el har man alltid hemma. Tändargas och gasol har jag varit med om flera gånger, att det saknas i hemmet.

Dessutom är den klockren om man ska fixa jämn o fin glöd till grillen (nä, jag skojar inte! Det funkar faktiskt över förväntan, faktum är att det funkar så bra, så vi har skippat tändvätska helt)

Jag grillar ju oftare än jag gör creme brulée

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55