60fps media player?

Permalänk

60fps media player?

tjena! vet inte om jag har hamnat i rätt tråd eller forum för detta och en moderator får gärna gå in å fixa de om de ligger fel..

iaf så va jag på webhallen idag å köpte lite nya grejjer och snackade en stund me killen i kassan .. eftersom vi båda hade samma skärm ( asus 144hz ) å ungefär samma setup så snackade vi på och efter ett tag så nämde han något om en media/filmspelare som kör filmer i 60fps istället för 30 eller 24 eller va de nu är just nu .. skulle vara mer än tacksam om någon skulle kunna säga namnet för jag glömde såklart bort va skiten hette sekunden ja kom hem och letat som en galning i 2 dagar nu ..

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vill du snabbspola dina filmer eller missförstod jag något nu?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så kul att se på en 24-29fps film i 60fps

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Entusiast

Är inte så kunnig på området men även om det finns så borde ju inte det hjälpa någonting då materialet du spelar upp förmodligen inte är 60FPS-material ändå.
Alla filmer etc som lagras på Blu-Ray, DVD etc spelas i 24FPS eftersom det är standarden.

Det har ju dock börjat göras 48FPS-film men det är bara några väldigt få unika serier/filmer som är inspelade i det.
Så vitt jag vet så har endast The Hobbit: An Unexpected Journey och serien "VGHS" spelats in i 48FPS.

Själv såg jag An Unexpected journey i 48FPS och jag fullkomligt älskar det men tyvärr så kan man inte se An Unexpected Journey i 48FPS på Blu-Ray eller liknande.

Det enda sättet du kan se någon film i högre än 30FPS idag är så vitt jag vet VGHS via den här sidan: http://www.rocketjump.com/?video=vghs-season-2-episode-1

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Corel windvd pro 11 kanske kan va nått

Visa signatur

[Intel core i7 9700k] [RTX 2080] [32 GB DDR4] [Syncmaster 2560 X 1440] [Razer Blackwidow Ultimate] [Razer Taipan] [Razer Goliathus Extended] [Razer Carcharias]

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vill du snabbspola dina filmer eller missförstod jag något nu?

Skrivet av ronz:

Tror inte det är så kul att se på en 24-29fps film i 60fps

asså han sa att de fanns en mediaspelare typ som VLC och windows media player men som spelade filmer i 60fps istället så att filmen flyter på mycket bättre.. är det något som någon känner till eller låter det jättekonstigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaldefors:

asså han sa att de fanns en mediaspelare typ som VLC och windows media player men som spelade filmer i 60fps istället så att filmen flyter på mycket bättre.. är det något som någon känner till eller låter det jättekonstigt ?

jättelustigt tycker jag, då filmen inte renderas live, utan är färdigbuffrad och bara läsas upp av datorn, så du kan alldrig få ut mer än de 24.9 fps som de är inspelade i, den att fps mätaren pekar på 60, det är bara för skönhetens skull...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaldefors:

Han pratar troligen om något i stil med SmoothVideo Project.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Kika på SVP där du kan interpolera om du har helt ok dator. Att dubbla och köra filmer i 48 fps gör stor skillnad, så om du kan belasta processorn och köra uppåt hundra fps lär det vara rätt så grymt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Kika på SVP där du kan interpolera om du har helt ok dator. Att dubbla och köra filmer i 48 fps gör stor skillnad, så om du kan belasta processorn och köra uppåt hundra fps lär det vara rätt så grymt.

cpu: i7 4770k Moderkort: Asus maximus formula vi RAM: dominator platinum 16gb 2133mhz GPU: gtx 780.. funkar de eller ?

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att det är för att köra 3d filmer- googlade lite å hittade denna http://features.en.softonic.com/kmplayers-3d-features

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

MPC HC med SVP frameinterpolerare?
Dödar min 3930k på högre inställningar även fast den använder ena gpun för opencl...

Permalänk
Medlem

Jag kör svp i 120hz, tycker det är fantastiskt bra. Det kan förutom att bara dubblera fps även interpolera upp till screen referesh, så att det ser helt perfekt mjukt ut, särskilt på lightboost-monitor eller liknande (neoplasma, crt eller annat snabbt).
En scen som är bra att testa är introscenen av star wars 3.
Med de settings jag kör ligger en 3930k@4.3Ghz runt 20-30% på alla cores i 120hz. Det går att maxa på med saker som gör det ena eller andra bättre och verkligen vålda all cpu, men då kan man få spikes som gör att det inte längre blir perfekt flyt.

För mig går filmer från att vara ett hackigt otyg jag knappt orkar se om det inte är något väldigt bra, till att kännas lika skönt att se på som ett spel.

http://www.svp-team.com/

Permalänk
Medlem

Usch. Snacka om att förstöra film. Att nötterna på SVP sidan jämför interpolering med att spela in film i högre framerate visar att de inte fattat något alls.
Det är sin sak att spela in det i högre framerate från början men att gissa sig till nya bildrutor blir aldrig speciellt bra. Tvärtom så tillför det artefakter i bilden som inte var där från början.
Har aldrig sett en bra interpolering på en TV eller projektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Jag kör svp i 120hz, tycker det är fantastiskt bra. Det kan förutom att bara dubblera fps även interpolera upp till screen referesh, så att det ser helt perfekt mjukt ut, särskilt på lightboost-monitor eller liknande (neoplasma, crt eller annat snabbt).
En scen som är bra att testa är introscenen av star wars 3.
Med de settings jag kör ligger en 3930k@4.3Ghz runt 20-30% på alla cores i 120hz. Det går att maxa på med saker som gör det ena eller andra bättre och verkligen vålda all cpu, men då kan man få spikes som gör att det inte längre blir perfekt flyt.

För mig går filmer från att vara ett hackigt otyg jag knappt orkar se om det inte är något väldigt bra, till att kännas lika skönt att se på som ett spel.

http://www.svp-team.com/

det var intressant läsning där,

känner att jag inte förstår allt för mycket av hur tekniken fungerar, skulle vara kul att veta

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

det var intressant läsning där,

känner att jag inte förstår allt för mycket av hur tekniken fungerar, skulle vara kul att veta

Väldigt förenklat så är det i stort sett att datorn gissar vad de extra bildrutorna ska visa. Om du kör 48 fps är alltså varannan bildruta en gissning av datorn. Om ett föremål förflyttat sig ett visst avstånd på nästa bildruta, kommer datorn generera en bildruta innan den. På den nya bilden som hamnar emellan de riktiga kommer föremålet ha flyttats bara halva avståndet.

Det finns rätt sjyssta videos som demonstrerar detta fenomen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Ärligt talat så ser det för jävligt ut med interpolering enligt mig, det känns nästan lika dåligt som när man spelar med motion blur i spel. För att vara lite off topic så förstår jag inte riktigt varför vissa tycker motion blur är något att ha, först rendererar man en så verklighetstrogen scen som möjligt, så gör man den blury då man rör sig? Doesn't make any sense. Då man rör sig på riktigt så ser saker blury ut, men inte på samma sätt, antar att det är bra komplement för personer med låg fps.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Usch. Snacka om att förstöra film. Att nötterna på SVP sidan jämför interpolering med att spela in film i högre framerate visar att de inte fattat något alls.
Det är sin sak att spela in det i högre framerate från början men att gissa sig till nya bildrutor blir aldrig speciellt bra. Tvärtom så tillför det artefakter i bilden som inte var där från början.
Har aldrig sett en bra interpolering på en TV eller projektor.

Det stämmer bra att det blir lite artifakter, men i svp med tweakade settings och kraftig cpu är det väldigt lite/inga alls.
En modern cpu/gpu har så enormt mycket mer beräkningskraft än skräpet som sitter i tv med inbyggd interpolering, så det går knappt att jämföra.

Mängden artifakter sjunker också desto lägre antal frames som skapas, men t.o.m. när man interpolerar upp till 120fps (dvs 4 av 5 frames är fake) så syns det väldigt sällan. Resultatet är trots allt 100% förutsägbart, så med bra beräkningskraft går det ju teoretiskt sett att ha 0 artifakter.