Permalänk
Medlem

Vattenkylning i TJ08-E V2 - Mo-Ra3!

Vattenkylning är dyrt.. dyrt, dyrt, dyrt.
När man pungat ut åtskilliga tusenlappar på en fungerande lösning tar det bara några månader innan man blir sugen på att köpa nytt, uppgradera, byta ut.

Planen var redan från början att byta grafikkort i mitt förra bygge mot ett 780 med fullcover block.
Nu är kortet inköpt och sitter i datorn i väntan på att EK skall släppa vattenblock till EVGA's GTX780 Classified. Senaste ryktet är att det kommer i mitten av oktober. Alltid bra att testköra kort någon vecka innan man monterar på vattenblock så slipper skruva tillbaka orginalkylningen om det skulle visa sig vara trasigt.

Den som säger att EVGA's GTX780 Classified är ett stort kort har rätt. Den som säger att det är helt dj-a enorm har mer rätt.
Den som säger "Saldot, du hade säkert inte ens tänkt på att kortet är helt dj-a enormt och om det får plats i datorn, eller hur?" har också rätt.
Blev till att skriva loss främre 18cm radiatorn och vända den 180 grader för att få in/utgångar där nere för att kunna få in kortet. Är ca 1½cm mellan kortet och radiatorn. Blött blev det och tid tog det men sen var kortet på plats. Ultra i BF4 ftw! =D

Såå.. måste göra något åt det. Att köra ett Classified på en underdimensionerad vattenkylning när det finns potential att dra upp det i 1300, kanske t.o.m. 1500Mhz med lite tur är att kasta pengar i sjön. Lösningen? Spendera mer pengar!

Inköpslista
Nytt Nätagg: Be-Quiet Power Zone 750W - Inköpt och monterat.
Nytt Grafikkort: EVGA GTX780 Classified - Inköpt och monterat.
GFX Vattenblock:-EK-FC780 GTX Classy - Väntar på att EK skall lansera det.
Ny radiator: Watercool Mo-Ra3 (Vit) - Beställs i veckan.
Nya Fläktar: 4x Phobya G-Silent 18 (Vita) - Beställs i veckan.
Snabbkopplingar: Koolance QD3 - beställs i veckan.
Vit slang 10/16: Primochill - Beställs i veckan.
Vita klämmkopplingar: 2x Monsoon - beställs i veckan.
Kabel samt splitter för fläktar

Att göra

  • När allt är beställt och levererat skall de gamla radiatorerna ut för att få mer plats i lådan.

  • En Mo-Ra3 med 4st 18cm fläktar skall skruvas upp på väggen ovanför datorn. Förhoppningsvis kan jag ha fläktarna avstängda när datorn idlar.

  • Göra 2 hål i lådan för att montera Koolance QD3 snabbkopplingar. Smidigt att kunna koppla bort radiatorn om man behöver skruva i datorn.

  • Montera EK's vattenblock på grafikkortet.

  • Spraya fäste samt de delar av radiatorn som inte är vita med vit "gummifärg"/Plasti Dip.

Förväntat resultat
En stor vit dj-a låda (aka radiator) på väggen. Tjejjen kommer bli överlycklig... Ehh, jodå.
Mer plats i chassit när radiatorerna är borta. - Saldot kommer bli överlycklig!
Väldigt mycket bättre kylning, förhoppningsvis delta på 6-7 grader. - CPU och GFX blir överlyckliga och överklockar som bara den!

Sen levde dom lyckliga i alla..nja.... tills SaldoT fick för sig att bygga om datorn igen!

Uppdateringar kommer löpande

TL;DR
Saldot skall köpa en enorm radiator som han skall skruva upp på väggen och hans tjej kommer tycka det är en jättebra idé! =D

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Reserverad för uppdateringar.

Så var allt beställt förutom blocket. Verkar som det dyker upp på EK's webbshop nästa vecka.

EK har äntligen bilder på Classified blocket!

Radiatorn som om någon vecka kommer hänga på väggen ovanför datorn:

De rostfria delarna skall lackas vita och det blir en annan grill.

Hade en "diskussion" med tjejen om mina planer. Man skulle kunna tro att hon jobbar på en IT-säkerhetsavdelning..

SaldoT: Tänkte skruva upp en låda på väggen ovanför datorn.
Tjejen: Nej.
SaldoT: Det är en radiator som kommer göra att datorn kyls bättre, blir tystare och går snabbare!
Tjejen: Nej.
SaldoT: Men den är vit så den smälter in bra, man kommer knappt märka den.
Tjejen. Nej.
SaldoT: Hmm.. vi får fortsätta den här diskussionen någon annan gång.
Tjejen: Nej.
SaldoT tänker: "Aja, det är bättre att be om ursäkt än att be om lov. Speciellt om man redan bett om lov och fått nej".
SaldoT beställde delarna, Tjejen är lyckligt ovetande.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Uppdatering 10 okt:
Igår kom ett paket från Aquatuning och i eftermiddag skall jag hämta radiatorn på posten. Tog en promenad till färgbutiken på lunchen och köpte en burk Plasti Dip så ikväll skall jag måla radiator.
Väntar fortfarande på att EK skall släppa blocket till 780 Classified. Senaste budet var att det skulle komma i fredags eller den här veckan.. men det har ju blivit försenat förut.

Skall plocka fram kameran ikväll så tråden får lite fler bilder.

Uppdatering 11 okt:
Hämtat radiatorn på Posten. Även om jag var förberedd på att radiatorn skulle vara stor blev jag lätt chockad när jag öppnade lådan. Mo-Ra3 är enorm!
Som man kan se på bilden ovan så är vissa delar av radiatorn inte vita utan rostfria vilket inte flyger. Fram med sprayburken! Tyvärr regnade det ute så det gick inte att måla radiatorn på innergården som planerat,fick göra det i lägenheten istället! Men...
Att använda vardagsrummet som lackeringsstuga var inte uppskattat. Fick köra med öppna fönster och det blev svinkallt men trots det fanns ändå en kraftig lukt av lösningsmedel så det kändes som ett meth-lab i Arvidsjaur. Som tur är har det slutat regna så jag kan spraya färdigt delarna utomhus i eftermiddag.

EK förbättrar sitt rykte ytterligare genom att åter igen vara försenade med Classified blocket. Skulle komma i slutet av September sa dom.. skulle komma fredag den 2:a oktober sa dom. Börjar luta åt att jag köper ett block från EVGA istället.

Tyvärr har EK's försening förstört tidsplanen så jag får ta bygget i 2 steg, vill inte ha vattenkylningsdelar liggandes i hela lägenheten.
Planen för helgen är:
Måla färdigt radiator och väggfästen.
Bygga om datorn, ut med gamla radiatorerna och dra om slangen. Göra 2 hål för Kollance QD3 och koppla in dom.
Skruva på fläktar, slangar mm på radiatorn och skruva upp den på väggen.

Uppdatering 15 okt:
Nästan klar med bygget! Blocket till grafikkortet som saknas fortfarande, men det finns äntligen i lager så jag beställde det igår och det borde dyka upp om någon dag.
Tyvärr fanns inte backplate i lager, kommer om någon vecka. Ett annat problem är att flödesmätare låter väldigt illa, får skicka in för reparation. Kommer nog inte vara klar med bygget förrän om en vecka eller två.
Uppdaterar med bilder snart.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Bilder från helgens bygge.
Glömde tyvärr ta bilder på vissa moment t.ex. när jag skruvade upp radiatorn på väggen. Men dom flesta har nog borrat hål i en gipsvägg så ni vet hur det ser ut.

Började med att plocka bort de gamla radiatorerna och slangarna.

Använde maskeringstejp för att rita kryss där hålen för Quick Disconnects skulle monteras.

När hålen var borrade använde jag en hålpunch för att göra 18mm hål.

Tog bara någon minut sen var båda hålen klara.

Koolance QD3 monterade.

Dags at fylla på vatten igen för jag vet inte vilken gång i ordningen. Gjorde en temporär loop på baksidan för att vattnet skulle kunna cirkulera.

Ställde tillbaka dator på sin plats och kopplade in radiatorn via QD3. Väntar fortfarande på blocket till grafikkortet så loopen är temporär, inte så snygg men den fungerar. Blir bättre när jag slutmonterar allt.

Provkör för att se att datorn fungerar som den skall, temps är ok mm.

Färdig för den här gången.

Även om radiatorn är väldigt stor försvinner den lite p.g.a. att den är vit. Fläktarna går inte högre än 600 RPM och är helt ljudlösa.
Än så länge går det att kyla datorn passivt så har ställt in kontrollen på att dra igång fläktarna först när vattnet går över 30 grader.
Kompletterar med temperaturer etc när blocket är på plats på grafikkortet.

Uppdatering 16/10:
EK har äntligen skickat blocket, med lite tur dyker det upp imorgon. Backplaten till grafikkortet finns inte att köpa ännu, kommer om någon vecka.
Kontaktat aquacomputer, skall skicka tillbaka flödesmätaren till dem för felsökning.
Som vanligt blir inget som planerat och det blev ett bygge i 3 steg. Nästa steg är att montera vattenblocket och steg 3 blir att montera den reparerade flödesmätaren samt backplate till grafikkortet. Förstår varför man ser byggloggar där det ibland går månader mellan det att dom fått de första komponenterna tills dom börjar bygga. Tyvärr har inte jag så bra tålamod.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Fick EK-GTX780 classy blocket idag.
Varit en del diskussioner på en del forum om det verkligen var fullcover eller inte. Ingen annan verkade intresserad av att skruva isär det för att kolla så jag tog mig en titt.

Visst är det fullcover. Vattnet cirkulerar över VRM mm

Var tvungen att skruva isär det helt för att titta hur det såg ut inuti.

Var ett mindre helvette att få tillbaka packningarna när jag skulle skruva ihop det igen. Gick rätt bra med tejp men det tog säkert en halvtimma.

När blocket var ihop skruvat var det dags att strippa grafikkortet.

Blocket på plats.

Grafikkortet på plats.

Temps med luftkylning. GPU@1046 MHz - Stock, CPU@4.2Ghz. 83 grader efter 10 minuters Furmark.

Temps med vattenblock. GPU@1300Mhz, CPU@4.5Ghz. 50 grader efter 10 minuters Furmark.

Det som återstår är fortfarande backplate till grafikkortet och att skicka in flödesmätaren jag tog ur ikväll på reparation.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

Haha är ju fasen nästan som en lastbils radiator, tufft! F.ö ska man inte lyssna på sin tjej förutom när hon stönar då, just my 2 cents.

Permalänk
Medlem

Vad har sambon sagt om radiatorn, för hon kan knappast ha undgått att se den?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Köp nytt större chassi så får du mer plats o mer luft

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Vilket as till radd!!
Hur långt från väggen sitter den? Det måste väl vara en hyfsad glipa där om det ska bli ventilerat?

Lite roligt är det med kompaktchassi kombinerat med kylare som är typ lika stor

(men lyssna på tjejen lite om du vill ha henne kvar...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Whisky: Sambon har ändrat inställning. Efter att jag bytte kylning på grafikkortet igår och hon hörde, eller inte hörde, att datorn var nära nog ljudlös även vid full last kunde hon acceptera radiatorn på väggen.

Mogwaii: Chassi med med plats och mer luft skulle i så fall innebära ett fulltower och det är jag inte intresserad av. Har aldrig och kommer aldrig äga ett fulltower.

Roger W: Glipan är ca 2cm. Räcker gott och väl med tanke på att fläktarna bara snurrar i max 600 RPM.
Är lugnt med tjejen, även om hon initialt oftast är negativ till mina projekt (gäller inte bara datorn) är hon alltid nyfiken på hur det skall bli och alltid nöjd med resultatet.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Mogwaii: Chassi med med plats och mer luft skulle i så fall innebära ett fulltower och det är jag inte intresserad av. Har aldrig och kommer aldrig äga ett fulltower.

Ett fulltower vore ju hemskt, men en bamseradd på väggen är snyggt och smidigt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vart du nöjd med vattenblocket på classified? Kommit upp i nå bra clocks?
Själv sugen på att införskaffa ett 780 classified och sätta på ett ek block. Eller skaffa ett 290x och ett vatten block.. Men vet inte riktigt vilket jag skall välja.