Moderat riksdagsman begär översyn av kopieringsavgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Copyswede började redan på Sossarnas tid så nu får du allt ta o lugna ner dig.

Om jag startar upp ett företag och säljer det kan inte jag ta ansvar för vad som händer sen eller hur? Men som ny ägare bör man se över det eller lägga ner det om det inte fungerar.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Bara inte detta används av upphovsrättsmaffian för att omförhandla privatkopieringslagen till helt fel riktning. Dvs gör den mer omfattande. Tex sammanför den med IPRED och liknande som gör att det då finns en bestraffningsdel med.

Med tanke på hur politiker suttit i fickorna på upphovsrättsmaffian och upphovsrättsmaffians lobbyister for agera "experter" så skulle det inte förvåna mig.

Permalänk

över 100 procents påslag

Skrivet av MoNkeY-05:

"Kopieringsavgiften sägs även orsakat att "nästan inga" USB-minnen säljs i Sverige."

Hmm - undrar vad han nyttjar för källa för detta? Sen visst lär priset påverka, men USB-försäljningen går väl ändå helt OK ändå..

Ett så smått döende media men ändå, DVD skivor är annars praktexempel om hur "kul" det kan bli, hos Sweburn.com (baserat i Tyskland = tar inte ut en avgift) kostar en DVD+R/DL skiva drygt 3.30 kronor,
Copyswedes avgift per DVD+R/DL skiva är 4.80 kronor...

Permalänk
Medlem

Det var på tiden

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nja, det är väl lite beroende av hur du tolkar det, om jag inte har fel så började det på tidigt 80tal, med Fälldins regering(borgerlig)
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...

Vem bryr sig om vem som började eländet nu ska det bort

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem

Här har vi en moderat riksdagsman som upptäckt att här kanske finns lite röster att tjäna på att skriva en verkningslös motion som inte ens hans egna partikamrater kommer att rösta på. Moderaterna vill inämligen nte avskaffa copyswedeavgiften, frågan är om ens han själv vill det...

Däremot ger det kanske lite goodwill för moderatern, och att nån kommer ihåg att en moderat motionerat om det här nästa år när det är val och inbillar sig att moderaterna är emot avgiften.

Rösta på ett parti som verkligen vill avskaffa den där avgiften istället, med moderaterna kommer den garanterat att vara kvar.

Såvitt jag vet är det väl bara piratpartiet som verkligen genuint tycker den ska avskaffas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segge:

Nu vaknar regeringen, när det börjar riskera arbetstillfällen och momsintäkter så j-vlar.
Jaja bättre dom vaknar sent än aldrig.

Spelar egentligen ingen roll, staten lånar bara det som saknas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Nu vaknar regeringen, när det börjar riskera arbetstillfällen och momsintäkter så j-vlar.
Jaja bättre dom vaknar sent än aldrig.

finns väl iof ett större nationellt intresse av momsintäkter och att människor arbetar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Nu hade dock vilken politiker som helst kunnat göra så för att få lite pluspoäng av IT intresserade väljare

Absolut, om du med det menar vilken blå politiker som helst. Det röda blocket vill inte ha en fri marknad och därför måste vi lagstifta mot allt så att inga medborgare kommer till skada i något sammanhang någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

fast de vill ju digitalisera radionätet, vilket innebär att alla bilar, lastbilar osv måste byte radio från anallog till digital, de vill genomföra detta byte för att få fler
frekvenser så fler kanaler sända.

men, det finns massor med bilmodeller där man har tillverkarens egen lösning på radio/strereo och tillverkaren kommer ALDRIG till en äldre bilmodell börja tillverka en utbytes radio. så i min Alfa Romeo 159 från 2007 kommer det bli enbart CD-vxl som går varm med Hassan skivor :S å jag är en flitig radiolyssnare när jag pendlar.

Jo fast det är inte 87,5-108 MHz VHF II (FM-bandet) som de vill använda utan i det frekvens utrymme 174-230 MHz VHF III, som analoga SVT1 sände på och som på en del orter börjat användas där 490-790 MHz UHF inte har räckt till för HDTV. Det finns många bättre och modernare tekniker än DAB+, bla DRM+ som förutom FM-bandet även använder långvåg, kortvåg och mellanvåg (AM). Sen har de flesta tillverkare med undantag för Apple inbyggd FM-radio i allt från budgetlurar till mer påkostade modeller. FM är dessutom en världsstandard som används i mer än 200 länder och det finns inget land som tänkt släcka ner sin analoga rundradio i FM-bandet men man utvärderar lämpliga ersättare. Bla i Indien, Brasilien, Frankrike, Storbritannien och Tyskland så testas DRM+ för fullt. DAB och DAB+ är gårdagens teknik.

Permalänk
Medlem

Vilket röstfiske!

De enda partierna som bryr sig om internet och teknik är: Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Piratpartiet.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Internetskatt istället?

Noterar vad han skriver i motionen:

Citat:

"regeringen bör därför se över möjligheten att ta fram nytt modernt system i samråd mellan politiken, upphovsmakarna och branschorganisationerna.

Samtidigt som minneskapaciteten ökar i telefoner, datorer och annan medieutrustning förändras vårt sätt att konsumera radio och TV. Utvecklingen från direktsänt eller direktlyssnat till ”streamat” och nedladdat är snabb. I dessa former finns också goda möjligheter att se över hur upphovsrättshavare kan ersättas utan att lägga dess kostnader på lagringsmediet."

Nån mer än jag som tolkar det som en öppning för att lägga upphovsmannaskatt på internetuppkoppling?

Permalänk
Skrivet av JörgenL:

Nån mer än jag som tolkar det som en öppning för att lägga upphovsmannaskatt på internetuppkoppling?

Ja det är ju i alla fall inte troligt att de gör en kovändning och helt tar bort ersättningen. Den kommer bara tas ut på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promotion:

Ja det är ju i alla fall inte troligt att de gör en kovändning och helt tar bort ersättningen. Den kommer bara tas ut på ett annat sätt.

Om den tas ut på något annat sätt så borde den tas från orginalmediumet, CD-skivorna, som man kopierar/rippar från. Och inte det som man kan kopiera till.

Permalänk
Medlem

Butikerna i Tyskland betalar för övrigt svensk moms, det gör alla som säljer för mer än 320 000 SEK om året till Sverige. Som t.ex. när jag köpte USB-minne från Amazon i Storbritannien senast.

Skrämmande att sådana idioter får sitta i riksdagen och yttra sig, det gör ju att poängen missas till stor del. Privatkopieringsavgiften är ingen beskattning heller.

Kraven som Copyswede ställer idag finns det inget stöd för från lagen eller rätten till att börja med, så att ändra lagen i sig fungerar inte. Man måste slå sönder de korporativa väsen som agerar med godtycke. Precis som man var tvungen att förbjuda skråväsendet. Även fast det systemet var fördelaktigt för borgare då de fick privilegier och ensamrätter. Nu måste man förbjuda de korporativa strömningarna dessa organisationer representerar och stoppat handelshindret dessa utgör. Sen bör man ju titta på en modell som precis hos biograffilmerna lägger avgiften på den ursprungliga försäljningen eller gå till Storbritanniens där de tillåter formatskiftning numera, men inte att du delar med dig av verken och de betalar därför inte ut någon ersättning. Det hela borde kunna organiseras frivilligt.

Hade CopySwede följt lagen hade de knappt kunnat få ut några avgifter och inget problem hade funnits dock, så lagen är inte särskilt bred och skrämmande här. Att ersätta det med en punktskatt som regleras av lag går givetvis, men det finns inget stöd för detta inom EU eller från upphovsrättsägarna. Att bara förtydliga lagen hjälper inte när de ändå inte följer meningen med lagen. De ställer ett krav och hotar med civilrättsliga åtgärder bara. Eftersom de vill ha en ordning som inte regleras i lag eller av domstol alternativt myndigheter/stiftelser så finns det inte möjlighet att ta bort dem ur ekvationen med ett nytt system. Idioten missar helt syftet och förstår inte utmaningarna.

Permalänk
Medlem

Det har skrivits flera motioner om detta tidigare: Motioner

Permalänk
Medlem

Okey, jag förstår att det svider i plånboken. Men faktiskt så ser jag inte avgiften som det största problemet när det gäller teknikfientlighet. Det finns så många fler saker som är värre isf. Ja, Sweclockers är en sajt om hårdvara och så klart så får copyswede ett stort motstånd. Men, den summan som det handlar om är en summa som de privata företagen lätt kan höja och sänka utan att någon reagerar lika hårt. Hur mycket har t.ex priset inte höjts efter översvämningen? Jag ser hellre att dessa pengar går till artisterna än till de kommersiella företagen. För dessa företag kan lätt dra av avgiften och ändå tjäna bra på sina produkter.

Jag ser hellre att folk kämpar mot FRA, IPRED m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Tycker den viktigaste poängen saknas. Avgiften ligger på fel ställe.
Om man nu ska ha en avgift så ska den ligga på musiken, helst ska det finnas alternativ.

1. Musik som man kan privatkopiera och har en avgift
2. Musik som man inte kan privatkopiera och har ingen avgift för de som inte planerar att privatkopiera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av svensson:

Det har skrivits flera motioner om detta tidigare: Motioner

"Privatkopieringsersättningen, som trotsade all logik redan när den kom, ter sig i nuläget helt orimlig. Jag vill därför uppmana regeringen att snarast se över privatkopieringsersättningen."

Citatet är från 2009 och moderata politiker har sedan dess motionerat om att avskaffa ersättningen. Noterar att även (mp) tagit upp frågan redan 2006 men där är man ganska luddiga, man vill se över ersättningen och möjligtvis ersätta den med någon annan.

Permalänk
Skrivet av JörgenL:

Jag gör samma tolkning. Intressant. Tänk om vi får en ny avgift som man måste betala bara för att man har en internetuppkoppling. Den blir nog ungefär lika populär som tv-licensen.

Inte bara röstfiske, utan mer en ulv i fårakläder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ja, det här gillar jag. Bort med avgifter. Jag tror att mängden data som tankas hem "a la pirat" är mindre idag på grund av Spotify och Netflix. Då är det mindre befogat med så höga avgifter som Copyswede kräver. Dessutom är det en plåga för svenska IT-varuhus.

Permalänk
Medlem

Kul att det är taget till den instans som kan ändra detta. Hoppas att det blir något, som någon konstaterade tidigare, de flesta motioner bemöts med ett ansträngt leende och ett tack för visat intresse, nu kan du gå hem.....

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Kan det bli bättre av att KD dessutom har lämnat en motion om avskaffandet av tv-licensen?
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Av...

Eller så är detta bara lite valfläsk i förskott, borgarna vet ju att de ligger dåligt till i kommande val så varför inte försöka vinna lite väljare?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Eller så är detta bara lite valfläsk i förskott, borgarna vet ju att de ligger dåligt till i kommande val så varför inte försöka vinna lite väljare?

Det hade man ju iofs kunnat säga om allt som politiker någonsin säger. Det är väll bra att en politiker ifrån ett seriöst parti tar upp frågan?

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag har tagit bort en del inlägg som gick utanför trådens ämne, samt en del inlägg som var otrevliga eller inte förde diskussionen framåt.

Politik har självfallet med nyheten att göra, men när det börjar spinna iväg mot om/hur skatt ska betalas, vilka partier som gjort vad inom olika sektorer och liknande hänvisar jag diskussionen till övriga ämnen. Det är många inlägg i tråden, så jag kan mycket väl ha missat något, anmäl i så fall dessa inlägg eller PM:a mig.

Permalänk
Medlem

Skrota skiten bara. Lägg ner CopySwede för ett smartare samhälle

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Jan R. Andersson

Skrivet av kass_best:

Jag gör samma tolkning. Intressant. Tänk om vi får en ny avgift som man måste betala bara för att man har en internetuppkoppling. Den blir nog ungefär lika populär som tv-licensen.

Inte bara röstfiske, utan mer en ulv i fårakläder.

Haha, jag tänker inte vara politiskt / akademiskt korrekt i detta svar, men jag har snackat med Jan R. Andersson innan, då han sitter/suttit på "expen" i Kalmar vid "Moderata Ungdomsförbundet[MUF]".

Jag tror att hans värderingar lyder: Ett samhälle med så lite tyngd av staten som möjligt, ger samhället utrymme & chansen att ta sig ännu längre.

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Vilket röstfiske!

De enda partierna som bryr sig om internet och teknik är: Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Piratpartiet.

Så sant! Men synd är lite hur det skiljer sig mellan hur partierna röstar och vad det faktiskt står i deras manifest eller vad man kallar det. Har för mig att Vänsterpartiet är det enda partiet (i riksdagen) som är emot den upphovsrätten och övervakningen vi har idag men att de röstade för både FRA och IPRED, kanske för att S röstade så, men vad vet jag, de kanske hoppas på att om de röstar som S så får de bilda regering med dom.

Permalänk
Skrivet av Calle566:

Haha, jag tänker inte vara politiskt / akademiskt korrekt i detta svar, men jag har snackat med Jan R. Andersson innan, då han sitter/suttit på "expen" i Kalmar vid "Moderata Ungdomsförbundet[MUF]".

Jag tror att hans värderingar lyder: Ett samhälle med så lite tyngd av staten som möjligt, ger samhället utrymme & chansen att ta sig ännu längre.

Somalien är föregångslandet då eller?