Reklamationsrätt/Defekt dator - Har jag eller Greattech.se rätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Reklamationsrätt/Defekt dator - Har jag eller Greattech.se rätt?

OBS!
Detta är ett gästinlägg från min vän Per V, samt jag som skriver och vi behöver eran hjälp.

Hejsan!
Mitt namn är Per och jag har hamnat i en tvist med företaget Greattech.se.
Jag köpte deras Infinity-Calibre dator. Allt är i standard förutom att jag la till en TP-Link TL-WN851ND 300Mbps - Trådlöst i konfigurationsfliken som ni hittar på deras sida.
http://greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id...

Jag blev rekommenderad att köpa en dator från Greattech.se av en vän. Efter att ha varit i kontakt med företaget och frågat om den skulle klara av spel bra, vilket den skulle så beställde jag en. Datumet när den beställdes var 2013-09-19. Datorn anlände 2013-10-01.

Efter jag packade upp den ställde jag upp den på bordet i mitt rum och kopplade in mus, tangentbord, skärm, osv. Efter 10 minuter fick jag bluescreen, sen startade datorn om och om igen, tills jag väntade x antal minuter på att den skulle kunna startas igen.

På något magiskt vis så lyckades jag installera Windows 7 även fast frekventa bluescreens poppade upp efter x antal minuter.
Jag kontaktade min vän Demis K för att se om han kunde hjälpa till.

(Demis K skriver nu)
Jag insåg ganska snabbt att det var ett värmeproblem. Jag kollade att de senaste drivrutinerna var installerade, vilket de var. Jag kollade även i bios vad temperaturerna låg på. Nu kommer det roliga...
Datorn i idle var runt 60-70 grader varmt och när man spelade (om man nu kan kalla det så, då det gick cirka 1-2 minuter innan CPU:n var runt 100+ grader och hela systemet runt 80+ grader,) så fick datorn bluescreen och surrade i högvarv och sedan ner och sedan upp i högvarv igen och sedan ner medan skärmen var svart.
Man kunde inte starta upp den efter det om man inte väntade i cirka 5 minuter.

(Per V skriver nu)
Efter frekventa bluescreens så ringde jag upp Greattech samma dag som datorn kom. 2013-10-01.
Jag fick prata med en man som inte var hjälpsam. Jag blev hänvisad till att maila istället, vilket jag gjorde.

Mail #1. Från Per V.

Hej!

Jag vill återlämna min Infinity Calibre (ord. nummer: 38794) enligt ångerrätten och det stod på Greattechs hemsida att jag behövde
maila supporten för att få ett s.k. RMA-nummer?
Jag hittade ingen utförligare information om hur returen går till (har inte hittat någon retursedel t.ex.).

Behöver också reda ut en annan sak. Jag beställde med ett tangentbord till datorn som jag vill behålla.
Fungerar det att bara skicka tillbaka datorn och bara få ersättning för den eller behöver jag skicka tillbaka allt som kom i paketet?

Mvh //Per.
__________________________________________________________________________________

Greattech's svar till mail #1.
Hej Per,

Ångerrätten gäller så länge man inte uppdaterar eller lägger till något i datorn. Dvs standarddator.
Din ångerrätt är därför förbrukad. Mer info om detta finns på hemsidan.
___________________________________________________________________________________________________

Mail #2 från Per V.
Min ångerrätt är förbrukad? Vad menar ni med det?
Vad anser ni att jag har lagt till eller uppdaterat?

Jag har formaterat hårddisken och packat ner datorn med tillbehör så att den är redo att skickas tillbaka.
Allting är i samma skick som när jag packade upp den.

Ni får gärna förklara lite tydligare exakt vad problemet är. "Mer info om detta finns på hemsidan" är inte till stor
hjälp för mig eftersom jag inte ens förstår vad det gäller.

//Per
______________________________________________________________________________________________________

Greattechs svar på mail #2

Hej,

Villkoren:
http://www.greattech.se/kopvillkor.html

Ångerrätt (privatkonsument)
Privatkunder har rätt att enligt Distanslagen ångra köpet inom 14 dagar, detta gäller även om kunden har öppnat paketet. Men det innefattar ej programvara där försegling brutits eller där licenser har registreras/aktiverats. Den returnerade varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick, Konsumentförpackade produkter skall återlämnas i originalförpackning. Komponenter som är levererade i ESD-skyddat material skall återlämnas med samma skydd. Vid ångerrätt bekostas returfrakten på beställningen av kunden. Du har rätt att ångra köpet på Greattech Infinity datorer så länge du inte konfigurerar eller uppgraderar något. För att ångra köpet skall kunden först kontakta supporten för att erhålla ett RMA-nummer, sedan skapas ett RMA-ärende och information om returen skickas ut genom mail. Längst ner hittar du kontakt information samt adress för retur av produkten.

Du har uppgraderat datorn med ett trådlöst nätverkskort och fått datorn monterad utifrån dina önskemål.

Info från konsumentverket:
Ett annat exempel på när ångerrätten inte gäller är om du har beställt en specialtillverkad vara efter dina önskemål. Men då ska du och säljaren ha kommit överens om det före köpet. I andra fall går det inte att förhandla bort ångerrätten.
Hela texten finns att läsa på: http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/An...

Villkoren vi har på greattech.se är godkänd utav både Svenska Trygg-handel med certifiering samt konsumentverkets jurister som har kollat på villkoren i slutet av 2012. http://www.tryggehandel.se/butik/871

_______________________________________________________________________________________
Jag behöver verkligen er hjälp med hur jag ska göra angående detta. Jag är en student som inte har speciellt mycket pengar, samt att jag snart går ut skolan. Jag har precis köpt en dator för 6500kr som inte ens går att använda. Den är sprillans ny. Jag har inte rört någonting i datorn. Det enda jag har gjort är att installera Windows 7, de senast drivrutinerna, samt spelet Lord of the Rings Online, men det går inte att spela för att datorn lägger av efter cirka 1-2 minuter.
Jag känner mig kränkt och lurad av Greattech och jag rekommenderar er starkt att handla datorer från andra sidor.

Frågan jag helst vill ha svar på är:
Har jag rätt att lämna tillbaka datorn? T.ex. reklamationsrätt?
Eran hjälp skulle verkligen hjälpa då jag inte har en blekaste aning vad jag ska göra just nu.

http://greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id...
Specifikationerna på datorn kan ses i länken ovanför.

Bästa hälsningar,
Per V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010

Det är inte bara så att kylaren sitter löst? Eller att dom glömt pasta? Det är ju lätt att fixa till själv.
Det är förövrigt en reklamation du ska göra och inte utnyttja ångerrätten. Detta problem ska ju gå på garantin då datorn är obrukbar från första start.

Obs, Bra skrivet inlägg!

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av simon253:

Det är inte bara så att kylaren sitter löst? Eller att dom glömt pasta? Det är ju lätt att fixa till själv.
Det är förövrigt en reklamation du ska göra och inte utnyttja ångerrätten. Detta problem ska ju gå på garantin då datorn är obrukbar från första start.

Obs, Bra skrivet inlägg!

Jag ändrade titeln nu! (den verkar inte vilja ändras dock)
Jag har inte vågat röra någonting i datorn, då jag har trott att det skulle vara den största anledningen till varför jag inte skulle få lämna tillbaka den.
Kylaren är en standard kylare och den låter extremt mycket. Jag måste anta att det är någon billig kylpasta också. Den överröstar min bordsfläkt som står cirka 20 cm ifrån mig och den låter väldigt högt.

Tack! Jag ville skriva så detaljerat som möjligt, men paniken flödar i mig då jag inte vet ifall jag kommer att få pengarna tillbaka eller inte.

Bästa hälsningar,
Per.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Aldrig hört talas om denna butik innan. Låter som om man inte ska handla därifrån när de inte är så hjälpsamma.

Hoppas det löser sig och klart du ska få skicka in den så de får fixa felet/felen

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Förstår inte riktigt vad det är du är ute efter, vill du ha en fungerande dator eller har du bara ångrat dig och vill ha pengarna tillbaks? Du har ju rätt till det första, det andra däremot är mer tveksamt. Vilket det alltid är så fort det är customsaker inblandat.

Tråden passar även bättre under konsumenträtt.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av DDemis:

Frågan jag helst vill ha svar på är:
Har jag rätt att lämna tillbaka datorn? T.ex. reklamationsrätt?
Eran hjälp skulle verkligen hjälpa då jag inte har en blekaste aning vad jag ska göra just nu.

http://greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id...
Specifikationerna på datorn kan ses i länken ovanför.

Bästa hälsningar,
Per V.

När man beställer en produkt som specialbyggs eller modifieras så upphör normalt sett ångerrätten.

Reklamationsrätt har du såklart rätt att nyttja och bör dessutom verkligen göra.
Det är inte ditt fel att datorn inte fungerar utan butikens. De ska även stå för samtliga kostnader för frakt om när den skickas tillbaka.

Om du verkligen vill bli av med datorn så har du rätt att häva köpet om samma problem uppkommer 3gånger.
Under de första 6 månaderna så har du betydligt lättare att få rätt då bevisbördan ligger på butiken. De måste alltså bevisa att det är ditt fel för att inte behöva åtgärda problemen.

Demis bör inte vara inne och pilla i datorn för simpelhetens skull.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Naga:

Förstår inte riktigt vad det är du är ute efter, vill du ha en fungerande dator eller har du bara ångrat dig och vill ha pengarna tillbaks? Du har ju rätt till det första, det andra däremot är mer tveksamt. Vilket det alltid är så fort det är customsaker inblandat.

Tråden passar även bättre under konsumenträtt.

Jag vill ha pengarna tillbaka, då datorn inte fungerar alls att spela på.
//Per

Skrivet av DavidtheDoom:

När man beställer en produkt som specialbyggs eller modifieras så upphör normalt sett ångerrätten.

Reklamationsrätt har du såklart rätt att nyttja och bör dessutom verkligen göra.
Det är inte ditt fel att datorn inte fungerar utan butikens. De ska även stå för samtliga kostnader för frakt om när den skickas tillbaka.

Om du verkligen vill bli av med datorn så har du rätt att häva köpet om samma problem uppkommer 3gånger.
Under de första 6 månaderna så har du betydligt lättare att få rätt då bevisbördan ligger på butiken. De måste alltså bevisa att det är ditt fel för att inte behöva åtgärda problemen.

Demis bör inte vara inne och pilla i datorn för simpelhetens skull.

(Demis här) Jag kollade bara temperaturerna i biosen, och startade LOTR:O och då fick datorn bluescreen, men inget annat. Jag hänvisade Per att kontakta Greattech så snabbt han kunde.

(Per)
Jag har försökt kontakta dom igen, så jag väntar på ett svar.
//Per

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av DDemis:

Jag vill ha pengarna tillbaka, då datorn inte fungerar alls att spela på.
//Per

Alternativen är en fungerande dator där du kan spela, eller pengarna, då vill du fortfarande ha pengarna? Du vill alltså inte ge dom en chans att rätta till felet?

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av DDemis:

Jag vill ha pengarna tillbaka, då datorn inte fungerar alls att spela på.
//Per

Demis kollade bara i biosen vad tempsen var på, men ändrade ingenting alls.
Jag har försökt kontakta dom igen, så jag väntar på ett svar.
//Per

Du har dessvärre inte lagen på din sida när det kommer till att få pengarna tillbaka.

Dock har du all rätt att få en fungerande vara.
Klarar de inte av att åtgärda detta inom "skälig tid" så har du rätt att häva köpet dock.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Naga:

Alternativen är en fungerande dator där du kan spela, eller pengarna, då vill du fortfarande ha pengarna? Du vill alltså inte ge dom en chans att rätta till felet?

Absolut inte. Jag vill bara ha mina pengar tillbaka. Men i värsta fall så blir det väl en annan dator från dom (om det nu går).
//Per.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av DDemis:

Absolut inte. Jag vill bara ha mina pengar tillbaka. Men i värsta fall så blir det väl en annan dator från dom (om det nu går).
//Per.

Normalt tillvägagångssätt är att reparera/åtgärda skadan/problemet.
Allt annat är egentligen goodwill från deras sida (GreatTech är inte jättekända för sin goodwill).

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av DDemis:

Jag ändrade titeln nu! (den verkar inte vilja ändras dock)

Har det gått mer än fem minuter måste man be en moderator att ändra för att ändringen ska synas i trådlistningen. Har fixat så din ändring syns nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2010

Tror det blir svårt att få pengarna tillbaka. Däremot så ska den självklart fungera, lämna in den och reklamera. Tror inte du har laglig rätt att få pengarna tillbaka förrän samma fel uppstått vid 3 tillfällen eller nåt sånt.

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Palmie:

Har det gått mer än fem minuter måste man be en moderator att ändra för att ändringen ska synas i trådlistningen. Har fixat så din ändring syns nu.

Okej, tackar så mycket!
//Per

Skrivet av DavidtheDoom:

Normalt tillvägagångssätt är att reparera/åtgärda skadan/problemet.
Allt annat är egentligen goodwill från deras sida (GreatTech är inte jättekända för sin goodwill).

Om jag får fråga. Vad är en skälig tid och när i såna fall kan man häva köpet. Jag har tappat allt mitt förtroende till Greattech och vill verkligen inte ha en ny dator. Och om den strular, vad gör man då?
//Per

Skrivet av Leopardkungens:

Tror det blir svårt att få pengarna tillbaka. Däremot så ska den självklart fungera, lämna in den och reklamera. Tror inte du har laglig rätt att få pengarna tillbaka förrän samma fel uppstått vid 3 tillfällen eller nåt sånt.

jag vill verkligen inte ha en dator från dom, samt att det kommer att ta en väldans tid.
//Per

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Jag ät jätteförvirrad. Du vill inte ha datorn för att den inte går att spela på.. Den går inte att spela på för att du får bluescreens.. Säg att de nu skulle fixa din dator så att den inte får bluescreens, och att det då går att spela på.. Då säger du att du ändå inte vill ha datorn? Varför köpte du den då från första början?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av DDemis:

verkar ju bara vara en ond cirkel för konsumenter.
//Per

Verkar mer som du impulsköpt något du senare ångrat. Varför skulle du inte vara nöjd med en fungerande dator när det var det du ville ha från början? Tappat fötroende för företaget är väl mindre relevant så länge de åtgärdar felet och allt fungerar som det ska.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Ge dem en chans att fixa datorn. Om de fixar den så är ju problemet löst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av DDemis:

Okej, tackar så mycket!
//Per

Om jag får fråga. Vad är en skälig tid och när i såna fall kan man häva köpet. Jag har tappat allt mitt förtroende till Greattech och vill verkligen inte ha en ny dator. Och om den strular, vad gör man då?
//Per

jag vill verkligen inte ha en dator från dom, samt att det kommer att ta en väldans tid.
//Per

Jag förstår inte vad du vill egentligen.

Om man köper en vara som är defekt, så lämnar in den för att få den reparerad. Greattech gör ju inget fel i ärendet, de förklarar att du inte har någon ångerrätt då du har specialbeställt datorn, vilket stämmer.

Du får skicka in och få den lagad, du tyckte ju det var ett bra köp när du köpte den, får du den lagad är det väl fortfarande ett bra köp?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av DDemis:

Okej, tackar så mycket!
//Per

Om jag får fråga. Vad är en skälig tid och när i såna fall kan man häva köpet. Jag har tappat allt mitt förtroende till Greattech och vill verkligen inte ha en ny dator. Och om den strular, vad gör man då?
//Per

jag vill verkligen inte ha en dator från dom, samt att det kommer att ta en väldans tid.
//Per

Skälig tid kan tolkas ganska öppet och vilt, framförallt mellan olika produkter.
För en dator eller hemelektronik generellt sett så är det väl mellan 3veckor-2månader. Dock bör du kanske kontakta en konsumentrådgivare (som vanligen är extremt upptagna) eller allmänna reklamations nämnden (ARN) som är ett rådgivande organ. Du kan alltid vända dit för rådgivning utan att ta det vidare som en tvist.

Det är även du som kund som ska kunna motivera vad skälig tid är för dig men det ska självklart vara skäligt, realistiskt och genomförbart.

3 arbetsdagar för frakten till bolaget, 3-4arbetsdagar för att hinna titta på datorn och diagnostisera den, samt kanske behov av att beställa reservdelar alternativt retunera varan till tillverkaren för dem att felsöka, sedan ska den tillbaka till dig. Men springer det över denna tiden så kan man börja yrka på att det inte skär inom skälig tid.
3 veckor är en ganska bra riktlinje om de inte behöver skicka vidare komponenter eller beställa hem ersättningsvaror.

Det springer alltså lätt iväg.

Varor som man är beroende av har oftast kortare ärendetid då man inte hinner eller kan vänta, mobiltelefoner är ett exempel eller ett nytt kylskåp eller annan vitvara.

Skrivet av Naga:

Verkar mer som du impulsköpt något du senare ångrat. Varför skulle du inte vara nöjd med en fungerande dator när det var det du ville ha från början? Tappat fötroende för företaget är väl mindre relevant så länge de åtgärdar felet och allt fungerar som det ska.

Hur kan man rekommendera ett försäkringsbolag om man inte har haft en skada hos dem?

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Sensuru:

Jag ät jätteförvirrad. Du vill inte ha datorn för att den inte går att spela på.. Den går inte att spela på för att du får bluescreens.. Säg att de nu skulle fixa din dator så att den inte får bluescreens, och att det då går att spela på.. Då säger du att du ändå inte vill ha datorn? Varför köpte du den då från första början?

För att jag ville ha en fungerande dator och jag köpte en komplett dator från greattech via en rekommendation. Jag hade haft den i en dag och den får bluescreens konstant. Jag vill hellre ha mina pengar tillbaka än en ny dator från samma företag som gav mig i princip en defekt dator, då jag inte har någon tillit alls när det kommer till Greattech.
//Per

Skrivet av Naga:

Verkar mer som du impulsköpt något du senare ångrat. Varför skulle du inte vara nöjd med en fungerande dator när det var det du ville ha från början? Tappat fötroende för företaget är väl mindre relevant så länge de åtgärdar felet och allt fungerar som det ska.

Det var inte ett impulsköp. Jag har sparat ihop i många månader trots mina låga budget. Sen när jag väl köper en dator så vill jag ha en som fungerar vid start och inte går upp till 100+ grader efter x antal minuter och sedan stänger av sig själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av DavidtheDoom:

Skälig tid kan tolkas ganska öppet och vilt, framförallt mellan olika produkter.
För en dator eller hemelektronik generellt sett så är det väl mellan 3veckor-2månader. Dock bör du kanske kontakta en konsumentrådgivare (som vanligen är extremt upptagna) eller allmänna reklamations nämnden (ARN) som är ett rådgivande organ. Du kan alltid vända dit för rådgivning utan att ta det vidare som en tvist.

Det är även du som kund som ska kunna motivera vad skälig tid är för dig men det ska självklart vara skäligt, realistiskt och genomförbart.

3 arbetsdagar för frakten till bolaget, 3-4arbetsdagar för att hinna titta på datorn och diagnostisera den, samt kanske behov av att beställa reservdelar alternativt retunera varan till tillverkaren för dem att felsöka, sedan ska den tillbaka till dig. Men springer det över denna tiden så kan man börja yrka på att det inte skär inom skälig tid.
3 veckor är en ganska bra riktlinje om de inte behöver skicka vidare komponenter eller beställa hem ersättningsvaror.

Det springer alltså lätt iväg.

Okej. Tack! det var ett bra svar.
//Per

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av DDemis:

Okej. Tack! det var ett bra svar.
//Per

Lycka till!
Hojta till om du undrar något mer eller behöver hjälp.

Och för bövelen glöm inte att uppdatera hur det går!

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av DavidtheDoom:

Lycka till!
Hojta till om du undrar något mer eller behöver hjälp.

Och för bövelen glöm inte att uppdatera hur det går!

Absolut! Dina svar har varit väldigt hjälpsamma!
Jag ska försöka ringa/maila imorgon, men jag skulle chansa på att jag uppdaterar tråden i början eller mitten av nästa vecka.
//Per.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Naga:

Verkar mer som du impulsköpt något du senare ångrat. Varför skulle du inte vara nöjd med en fungerande dator när det var det du ville ha från början? Tappat fötroende för företaget är väl mindre relevant så länge de åtgärdar felet och allt fungerar som det ska.

Skrivet av DDemis:

Det var inte ett impulsköp. Jag har sparat ihop i många månader trots mina låga budget. Sen när jag väl köper en dator så vill jag ha en som fungerar vid start och inte går upp till 100+ grader efter x antal minuter och sedan stänger av sig själv.

Men herregud... Om dom fixar den så har du en fungerande dator. Företag har rätt att reparera eller byta ut produkter som reklameras. Det är inte bara du som kund som har rättigheter. Jag tycker precis som andra att det låter som att du ångrat dig, av någon anledning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av twk:

Men herregud... Om dom fixar den så har du en fungerande dator. Företag har rätt att reparera eller byta ut produkter som reklameras. Det är inte bara du som kund som har rättigheter. Jag tycker precis som andra att det låter som att du ångrat dig, av någon anledning.

Klart jag har ångrat mig! Jag har en defekt dator, 6500kr mindre på kontot och ingen tillit till företaget. Jag vill inte ha något med dom att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av DDemis:

Klart jag har ångrat mig! Jag har en defekt dator och ingen tillit till företaget. Jag vill inte ha något med dom att göra.

Företaget har inte gjort något fel. Du har ingen som helst rätt att lämna tillbaka datorn och få tillbaka dina pengar. Du har rätt att få en fungerande dator från dem. Antingen genom att dom lagar den som du har köpt eller att de byter ut den mot en ny. Troligtvis kommer de att vilja laga den, vilket är helt förståeligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av DDemis:

För att jag ville ha en fungerande dator och jag köpte en komplett dator från greattech via en rekommendation. Jag hade haft den i en dag och den får bluescreens konstant. Jag vill hellre ha mina pengar tillbaka än en ny dator från samma företag som gav mig i princip en defekt dator, då jag inte har någon tillit alls när det kommer till Greattech.
//Per

Det var inte ett impulsköp. Jag har sparat ihop i många månader trots mina låga budget. Sen när jag väl köper en dator så vill jag ha en som fungerar vid start och inte går upp till 100+ grader efter x antal minuter och sedan stänger av sig själv.

Men detta är ju en solklar defekt produkt som de ska laga. Detta kan ju vara en sådan enkel miss att de glömt ta av skyddsplasten på kylaren innan de satte dit den. Att då inte vilja ge dem chansen att fixa det låter för mig konstigt. Och det tycker ju andra med eftersom man skrivit lagen så att de har rätt att laga den innan du kan kräva pengar tillbaka.

Det är däremot lite konstigt att de från greattech inte informerade dig om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2003

Men för i helvete. har du ens gett dem i chans att försöka fixa till datorn? Har du på ett vettigt sätt skrivit till dem och berättat VAD som är fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av DDemis:

Klart jag har ångrat mig! Jag har en defekt dator, 6500kr mindre på kontot och ingen tillit till företaget. Jag vill inte ha något med dom att göra.

1: Problemet ligger kanske lite hur din stil är....

2: Cpu fläkten har troligtvis bara lossnat under frakt - Ganska normal om det är standardkylare

3: Låt de bara ommontera fläkten så kommer datorn att fungera?

4: Sluta va så grinig och begär pengarna tillbaka de har väl sagt att du kan komma in till butik med datorn eller skicka den? / Ev be om att få testa ommontera kylaren (Du ber någon kunnig kompis att ommontera den) .

5: Seriöst pengarna tillbaka? Du låter som att du köpt något sen gråter över att du gjort det.

LOQUE Preorder | 8700k | Z370I | 2x8GB Corsair | 1080TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åmål
Registrerad
Maj 2008

Varan kan ju faktiskt ha gått sönder under transport också, bara en tanke.

MSI Z97 Gaming 5, Intel i5 4690k @ 4.5Ghz, Asus R9 280X DCII, Corsair Vengeance LP 4x4096MB, SSD Samsung 850 500GB, EVGA Supernova G2 750W, Modifierat Fractal Design Arc midi, BenQ GW2450HM.
Custom vattenkylning.