3pin fläkthub som kontrollerars av 4pin PWM

Permalänk
Medlem

3pin fläkthub som kontrollerars av 4pin PWM

Efter att ha kollat och läst om Phanteks Enthoo Primo och dess jävligt bra feature där man kan styra fläktar 3/4pin fläktar genom en hub på baksidan av moderkortsplåten via en vanlig 4pins fläktkontakt till moderkortet.

Sedan dess har jag inte kunnat sluta tänka på hur bra det är och att man skulle kunna köra allt automatiskt via speedfan eller liknande.
Fastän jag redan sitter på en fläktkontroller så hade denna lösningen kunnat bli ultimat.

Har provat att emaila Phantek om dom säljer sin lösning separat men dom har inte svarat ännu.

Har letat lite här och var och den enda jag hittat rör sig bara om 4pins, inte att man skulle kunna styra 3pins via 4pins PWM från moderkortet.
Är det någon som vet om det finns liknande hubbar att köpa någonstans som tar så pass många fläktar?

Permalänk
Medlem

3 och 4 pins fläktar är kompatibla med varandra. Det enda som händer om du kör 4-pins fläkt på 3-pins kort är att det 4e stiftet förlorar sin funktion. Pin 4 btw heter Control, och är oväsentlig när man kör med speedfan. Jag kör alla mina fläktar med speedfan på 4pins anslutningar, fast fläktarna är 3 pin.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.