Permalänk
Medlem

Är detta OK? 3570K Överklockning

Har kört dessa settings i denna guide:
http://www.overclock.net/t/1291703/ivy-bridge-overclocking-gu...

Bios volt 1.25v (Manuell)
Windows volt 1.256v (FULL LOAD)
VID Core temp 1.2206v (FULL LOAD)

Sedan ändra jag från Manuell Voltage i bios till Offset, genom ta mina verkliga Volt i bios på 1.2500-1.2206 ~ 0.03v
OFFSET i bios just nu: + 0.03v

Så är detta ok? Se bilden:

Permalänk
Medlem

Kör prime95 i typ 24-48 timmar och se

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att en kärnan som vart varmast är 77grader vid full load

Permalänk
Medlem

Som ovan sa. Kör prime95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Har kört dessa settings i denna guide:
http://www.overclock.net/t/1291703/ivy-bridge-overclocking-gu...

Bios volt 1.25v (Manuell)
Windows volt 1.256v (FULL LOAD)
VID Core temp 1.2206v (FULL LOAD)

Sedan ändra jag från Manuell Voltage i bios till Offset, genom ta mina verkliga Volt i bios på 1.2500-1.2206 ~ 0.03v
OFFSET i bios just nu: + 0.03v

Så är detta ok? Se bilden:

http://s22.postimg.org/3yylgvmld/Namnl_s.jpg

Skrivet av Cooling23:

Som ovan sa. Kör prime95.

Screenshooten är ju tagen under testet! kört testet 1h nu utan problem, och som sagt ena kärnan har vart 75 grader som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Kör prime95 i typ 24-48 timmar och se

Screenshooten är ju tagen under testet! kört testet 1h nu utan problem, och som sagt ena kärnan har vart 75 grader som mest.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kört Prime längre än max 20min på alla datorer jag har klockat och dom har fungerat ändå. Palla köra Prime i 48h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Sen sade han ju "24-48 timmar"...

Permalänk
Medlem

vad har du för kylare? 75 C för 4.5 ghz låter ändå lite mycket. Jag har klockat min till 4.0(eller 4.2, kommer faktiskt inte ihåg, kolla sign) och det ligger max vid 57C som varmast under tuffa förhållanden. Har själv inte kört prime95 i 24h men körde några timmar (ca 6h) i några dagar och det har funkat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag har aldrig kört Prime längre än max 20min på alla datorer jag har klockat och dom har fungerat ändå. Palla köra Prime i 48h.

Då är det ju möjligt att din processor är ostabil, vilket kan leda till korrupt data etc, man måste in få bluescreens eller så.
48h må kanske vara överdrift för de flesta som bara spelar etc, där hade jag nog kört ~4-5 timmar. Håller man däremot på med viktigare saker som absolut inte får räknas fel så får man ju köra längre, typ 48 h.

Permalänk
Medlem

Har en i5 3570k liggande brevid mig, den klockar 4.6ghz @ 1.295 vcore , som ger ca 60c temp vid vattenkylning.
Din är kanske lite bättre OM du klarar alla test program i timmtals körning.

Bytade den mot min nuvarande i7 3770k för att jag ville klocka lite mer, hade tur o kör den nu i 5ghz @ 1.4vcore.

100% stabila i alla test program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kör nog 1-3h max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

vad har du för kylare? 75 C för 4.5 ghz låter ändå lite mycket. Jag har klockat min till 4.0(eller 4.2, kommer faktiskt inte ihåg, kolla sign) och det ligger max vid 57C som varmast under tuffa förhållanden. Har själv inte kört prime95 i 24h men körde några timmar (ca 6h) i några dagar och det har funkat!

Står i sign, men det är en Noctua DH14 med "low noice" motstånden så fläktarna går tyst och saktare.. Därav kanske den värme ja får.. Men är ju ingen direkt akut värme just nu. Har stängt chassi + 1 fläkt in och 1 fläkt ut som snurrar tyst. Tänkte testa 4,5ghz nu först sen kanske försöka på 4,7Ghz.. Men då kan ja räkna med 70-80grader säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Har en i5 3570k liggande brevid mig, den klockar 4.6ghz @ 1.295 vcore , som ger ca 60c temp vid vattenkylning.
Din är kanske lite bättre OM du klarar alla test program i timmtals körning.

Bytade den mot min nuvarande i7 3770k för att jag ville klocka lite mer, hade tur o kör den nu i 5ghz @ 1.4vcore.

100% stabila i alla test program.

Jo vatten är ju nice! Ska testa o klocka högre imorn tänkte jag, vill se vad den klarar av vid lägre volt settings. Man lärde sig mkt via den guiden jag länka ut i 1:a inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Står i sign, men det är en Noctua DH14 med "low noice" motstånden så fläktarna går tyst och saktare.. Därav kanske den värme ja får.. Men är ju ingen direkt akut värme just nu. Har stängt chassi + 1 fläkt in och 1 fläkt ut som snurrar tyst. Tänkte testa 4,5ghz nu först sen kanske försöka på 4,7Ghz.. Men då kan ja räkna med 70-80grader säkert.

Jaha kollade inte ^^ men jag har samma kylare, dock inte med low noise, och samma chassi, define r4. Tycker det är väldigt onödigt med low noise då dom redan är tysta, dessutom så låter min hårddisk redan mycket ändå, samt så överklockar du ju, du kanske skulle behöva några extra rotationer per minut i fläktarna ändå? Visst är det ingen akut värme, men processorn mår ju bättre och får längre livstid ju kallare den körs på. Och det blir varmare i chassit också så då får kanske grafikkortets fläktar kompensera dom rpm du har sänkt i processorn fläkt, förstår du vad jag menar? kan vara svårt att förstå, är inte så bra på att förklara ^^