Valve tillkännager specifikationerna för prototyperna till Steam Machines

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

På 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter?
inte mycket större än Xbox One och PS4.

Alltså med de värre grejerna t.ex. Med titan och i7 , i så fall lär det låta som en skördetröska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Eftersom de är baserade på PC-hårdvara kommer ju en konsol för 5 000kr bli lika bra som en PC för 5 000kr. Den stora skillnaden är väl egentligen SteamOS som förhoppningsvis gör att man kan kräma ut lite mer av komponenterna.

Det är inte jämförbart då både Sony och Microsoft i regel säljer sina konsoler med förlust i början av generationen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

ja antingen så har sweclockers skrivit fel eller så har du fel.

Det står fortfarande de jag skrev och går inte att tolka på annat vis

Intel Core i7-4770 med Geforce GTX Titan, i5-4570 med GTX 780 och Core i3 med GTX 760 alternativt GTX 660."

Rätt enkelt att fatta eller hur

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Jag tycker allt det här låter hur kul som helst! Har byggt lite datorer till familjer där flickan vill spela Sims, pappa nåt RTS kanske, mamma WoW osv. Om det kommer att finnas färdiga speldatorpaket som det här, kan det ju bli en jättehit med denna målgruppen, med steam som gör det enkelt att köpa spel o allt.

Dock låter ju specsen som att det blir en 10000+ historia och det kan nog avskräcka "dumma" familjer som då iallafall lär gå till Elgiganten etc. och bli påsålda billiga skitdatorer. Det får mig ju att tänka på en annan sak; vem ska distribuera dessa steam-machines? Varuhus/återförsäljare har väl såna partners (redan), så kan/får dom sälja dessa?

Permalänk
Medlem

Som sagts så nämns det endast vilka processorer och grafikkort som förekommer i dessa boxar, står inget om de exakta konfigurationerna. Gissningsvis så är syftet att ta reda på vilket grafikkort som passar bäst ihop med en viss processor. Är det t.ex. ens lönt att slänga in ett Titan/780/770 i en box med en i3. Gissar på att dom kommer att ha vissa krav på tillverkarna så att folk som köper en box ska få maximalm prestanda för det dom betalar, inte lura på dom konfigurationer liknande de som elgiganten o.s.v. säljer som speldatorer eftersom det skulle ge boxen dåligt rykte.

Citat:

The 300 prototype units will ship with the following components:
GPU: some units with NVidia Titan, some GTX780, some GTX760, and some GTX660
CPU: some boxes with Intel i7-4770, some i5-4570, and some i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Jo, det går att tolka på annat sätt om du kan svenska.

Det står "Bland konfigurationerna nämns Intel Core i7-4770, i5-4570 och Core i3 med Geforce GTX Titan, GTX 780, GTX 760 alternativt GTX 660.". Vilket betyder att det NÄMNS i specifikationerna att dessa delarna kommer att finnas med. Det står INGENTING om vilka delar som kommer vara parade med vilka.

Skrivet av fermia:

Intel Core i7-4770 med Geforce GTX Titan, i5-4570 med GTX 780 och Core i3 med GTX 760 alternativt GTX 660."

Rätt enkelt att fatta eller hur

Om man tolkar det bokstavligt så står det ju faktiskt att det är i3 med Titan. Sedan att det inte är så de menar är en annan sak ^^

"Core i3 med Titan"....

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Inte så tokigt. I framtiden kanske vi ser AMD-kort för Mantle-prestanda med då! Om nu inte Nvidia skärper sig och faktiskt lägger ner tid att utveckla till Mantle som en ny standard.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

hoppas de är billiga! Om de bara kostar runt 5000 så kanske det blir ett köp!

Får vi en Core i7 eller Core i5 med 16GB RAM, Geforce GTX Titan eller GTX 780 och 1TB hybridlagring för runt 5000kr så ställer jag mig i kö för att köpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Om man tolkar det bokstavligt så står det ju faktiskt att det är i3 med Titan. Sedan att det inte är så de menar är en annan sak ^^

"Core i3 med Titan"....

Det är inte så det svenska språket fungerar.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Alltså, läser vi samma artikel eller? Jag ser inte att det står "Core i3 med Titan" någonstans.

"Bland konfigurationerna nämns Intel Core i7-4770, i5-4570 och Core i3 med Geforce GTX Titan, GTX 780, GTX 760 alternativt GTX 660."

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Bland konfigurationerna nämns Intel Core i7-4770, i5-4570 och Core i3 med Geforce GTX Titan, GTX 780, GTX 760 alternativt GTX 660.

Jo, såg det, ändrade min kommentar. Men det är fortfarande inte så man läser det. Med den logiken så tillhör inte de andra processorerna eller grafikkorten någonting.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ponanmsi:

"Bland konfigurationerna nämns Intel Core i7-4770, i5-4570 och Core i3 med Geforce GTX Titan, GTX 780, GTX 760 alternativt GTX 660."

Vad är poängen med att diskutera detta? Har du problem att förstå vad som menas kan du klicka till källan och dubbelkolla, alternativt se vad som skrivs i denna tråden. Skulle det handla om exakta konfigurationer hade vi förmodligen skrivit ut det. Läsförståelse handlar även om att förstå sammanhanget.

Vi skriver redan nyheter på lätt svenska. Ska vi behöva förtydliga ännu mera kan vi lika gärna börja rita bilder och skippa texten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Alltså, läser vi samma artikel eller? Jag ser inte att det står "Core i3 med Titan" någonstans.

Bokstavligt talat står det
"Core i3 med Geforce GTX Titan"

Citat:

Bland konfigurationerna nämns Intel Core i7-4770, i5-4570 och Core i3 med Geforce GTX Titan, GTX 780, GTX 760 alternativt GTX 660. Chassit mäter 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter och är en skräddarsydd lösning, i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik.

Men det nämns flera CPU varianter och flera GPU varianter, där de börjar från kraftfullast till slöast på CPU respektive GPU. Så det är bara för att Core i3 råkar vara den slöaste CPUn som används som den hamnar sist och Titan kraftfullaste GPU som den hamnar först bland GPU.

Jag är rätt säker på att det inte är Core i3 som kommer att paras med Titan. Men om man selektivt väljer att enbart läsa "Core i3 med Geforce GTX Titan", så står det faktiskt så. Å andra sidan, med tillräckligt selektiv läsning/tolkning så kan man få nästan vad som helst till vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Synd bara att de kommer vara så enormt dyra. Jag ser inte skillnaden mellan att köpa en sådan här maskin än att köpa en färdig PC, kanske bara att denna är lite mindre och har ett begränsat SteamOS.

Du vet att det är Linux eller hur? om man inte kan bygga från source så kan du lägga till libs och installera på.

Eller har jag miss uppfattat vad du menar med "Begränsat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Eftersom de är baserade på PC-hårdvara kommer ju en konsol för 5 000kr bli lika bra som en PC för 5 000kr. Den stora skillnaden är väl egentligen SteamOS som förhoppningsvis gör att man kan kräma ut lite mer av komponenterna.

Japp ^^
Blir nog att prova på detta senare och kanske köra dualboot på sin ssd eller en extra Hdd så man fortfarande kan surfa och spela sina äldre spel också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Du vet att det är Linux eller hur? om man inte kan bygga från source så kan du lägga till libs och installera på.

Eller har jag miss uppfattat vad du menar med "Begränsat?

Vad jag fattat det som så kommer det vara som Steam Big Picture. Visst kommer det köras på Linux och det kommer säker komma en massa egenskapade saker till det. Men om du jämför vilka program/spel du kan köra på Linux med vilka som finns på Windows så är det väldigt begränsat.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vad är poängen med att diskutera detta? Har du problem att förstå vad som menas kan du klicka till källan och dubbelkolla, alternativt se vad som skrivs i denna tråden. Skulle det handla om exakta konfigurationer hade vi förmodligen skrivit ut det. Läsförståelse handlar även om att förstå sammanhanget.

Vi skriver redan nyheter på lätt svenska. Ska vi behöva förtydliga ännu mera kan vi lika gärna börja rita bilder och skippa texten.

Jag hade inga problem med att förstå vad som menades, jag svarade bara på Shockwaves fråga.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

synd att de använder så dyr hårdvara, jag hoppades mer på ett alternativ till spelkonsoll än ett alternativ till en speldator

Det kommer att sälja färdiga chassilådor med olika pris.prestanda så det behöver inte betyda att man e tvungen att ta den dyraste. oftast blir det lite billigare än att bygga själv tanke med att det massproducerar i stor skala. steamOS gjorde dem ju just för att det ska fungera som en spelkonsol, speldator e ju oftast dem som vill använda till andra ändamål än att bara spela spel på steam

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Eftersom de är baserade på PC-hårdvara kommer ju en konsol för 5 000kr bli lika bra som en PC för 5 000kr. Den stora skillnaden är väl egentligen SteamOS som förhoppningsvis gör att man kan kräma ut lite mer av komponenterna.

Troligtvis lite bättre eftersom tillverkarna slipper kostnaderna för Windows-licenser på SteamMachines.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Hur får Valve plats med ett nVidia Titan eller GTX780 i ett 30,5 x 31,5 x 7,4 chassi?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt högljutt med så pass kraftfulla grejer i ett så pass litet chassi. Måste dessutom vara markant billigare än en vanlig desktop för att det ska vara värt att köpa en med avskalat operativsystem istället för en fullfjädrad PC och en HDMI-kabel till TVn.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomgot:

Hur får Valve plats med ett nVidia Titan eller GTX780 i ett 30,5 x 31,5 x 7,4 chassi?

De har nog det liggande bredvid moderkortet (kanske ovanför PSU:n eller Hårddisken) med någon förlängning för PCI-e kontakten och kanske tar kall luft direkt utifrån till både GPU-kylaren och CPU-kylaren för att minska ljudnivån och temperaturen inne i lådan.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Men... Den är ju inte Companion Cube-formad.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vad jag fattat det som så kommer det vara som Steam Big Picture. Visst kommer det köras på Linux och det kommer säker komma en massa egenskapade saker till det. Men om du jämför vilka program/spel du kan köra på Linux med vilka som finns på Windows så är det väldigt begränsat.

Spel ja, program? Icke, om du inte är en professionell användare. Är du en vanlig användare så är det ingen skillnad. Många utav alla ljud/bild programmen duger alldeles utmärkt i Linux om du, som sagt, inte är professionell. Däremot om du är riktigt haj på vad du gör så är Linux i många avseende mycket bättre. Däremot så ska det sägas att jag är inte den man ska lita på....har ett starkt ogillande allt gällande Microsoft så allt Linux blundar jag nog för i sina tillkortakommanden...eller gör något åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Bokstavligt talat står det
"Core i3 med Geforce GTX Titan"

Men det nämns flera CPU varianter och flera GPU varianter, där de börjar från kraftfullast till slöast på CPU respektive GPU. Så det är bara för att Core i3 råkar vara den slöaste CPUn som används som den hamnar sist och Titan kraftfullaste GPU som den hamnar först bland GPU.

Jag är rätt säker på att det inte är Core i3 som kommer att paras med Titan. Men om man selektivt väljer att enbart läsa "Core i3 med Geforce GTX Titan", så står det faktiskt så. Å andra sidan, med tillräckligt selektiv läsning/tolkning så kan man få nästan vad som helst till vad som helst.

Nja jag använde sunt förnuft helt enkelt..Ska inte tro på att du läser bokstavligen utan använd sunt förnuft och en core i3 med Titan vore galet att para ihop eller hur

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

En pryl som man har i vardagsrummet ska vara tyst, väldigt tyst. Så jag tvivlar på att dessa brukar ska kunna hålla samma nivå som Xbox One och PS4 som sägs vara knäpptysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vad är poängen med att diskutera detta? Har du problem att förstå vad som menas kan du klicka till källan och dubbelkolla, alternativt se vad som skrivs i denna tråden. Skulle det handla om exakta konfigurationer hade vi förmodligen skrivit ut det. Läsförståelse handlar även om att förstå sammanhanget.

Vi skriver redan nyheter på lätt svenska. Ska vi behöva förtydliga ännu mera kan vi lika gärna börja rita bilder och skippa texten.

Det hade varit önskvärt. Kan ni fixa det? Det finns ju trots allt människor med funktionshinder, och det måste ju anpassas till alla människor

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Ett nätagg på 450w räcker väl knappast för ett titan och i7 4770?

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Skrivet av Moosebeard:

Ett nätagg på 450w räcker väl knappast för ett titan och i7 4770?

Jo.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moosebeard:

Ett nätagg på 450w räcker väl knappast för ett titan och i7 4770?

Inga problem.

Mätvärden vid väggen (datorn förbrukar alltså tyo 10-20% mindre). Detta är också med en överklockad processor som förbrukar mycket mer än en 4770.
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx-titan/14#pagehead

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p