Funkar modulära kablar till vilken PSU som helst?

Permalänk
Medlem

Funkar modulära kablar till vilken PSU som helst?

Är så att jag sitter på ett Silverstone Strider ST65F-G och som ni kanske förstår så är det ett 100% modulärt nätagg.
Det jag undrar är om det skulle kunna gå att använda modulära kablar förutom tillverkarens egna?
Om det nu går, så undrar jag om någon har tips på sida som säljer sleevade modulära kablar?

Kan förövrigt verkligen rekommendera det här nätagget! Passar perfekt i mindre chassin som t ex Node 304

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Hittade precis svaret direkt efter jag postat. Och det rekommenderas inte. Onödig tråd med andra ord.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Vad skulle det kunna bli för problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad skulle det kunna bli för problem?

Finns ingen standard för hur det modulära kontaktdonet skall vara kopplat, så tillverkaren kan koppla som de själva vill och känner. Så även om kontakten skulle passa i PSU:n, så finns det inga garantier att du får rätt spänningar ut på stiften i andra änden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Hittade precis svaret direkt efter jag postat. Och det rekommenderas inte. Onödig tråd med andra ord.

Tycker inte att den var så väldigt onödig, är säkert andra som funderat över samma sak som du, du skrev dessutom svaret i tråden precis som man ska göra.
That'll do pig, that'll do.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertsen:

Finns ingen standard för hur det modulära kontaktdonet skall vara kopplat, så tillverkaren kan koppla som de själva vill och känner. Så även om kontakten skulle passa i PSU:n, så finns det inga garantier att du får rätt spänningar ut på stiften i andra änden...

Exakt, och vi har tyvärr några exempel i forumet där saker brunnit pga detta. Jag minns speciellt ett fall där någon eldade 4st hårddiskar samtidigt efter att ha valt fel kabel, tror det var mellan Cooler Master och Corsair, men är osäker på märkena. Hursomhelst skiljer det även inom samma märke ibland, därför ska man aldrig låna kablar om man inte är absolut säker att de är kopplade likadant.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Tycker inte att den var så väldigt onödig, är säkert andra som funderat över samma sak som du, du skrev dessutom svaret i tråden precis som man ska göra.
That'll do pig, that'll do.

Sant!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad skulle det kunna bli för problem?

Finns en risk att PSU:n/komponenterna kan gå sönder. Vilket det tydligen gjort för en del som testat. I teorin tycker man ju att de borde gå, för iaf jag tänker "kabel som kabel".. Men i praktiken så verkar det inte stämma. Och svaret på varför har du redan fått såg ja

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!