Mini-test - Mushkin Scorpion DeLuxe 480 GB PCIe x8 SSD

Permalänk
Medlem

Mini-test - Mushkin Scorpion DeLuxe 480 GB PCIe x8 SSD

Mot bättre vetande köpte jag nyligen en Mushkin Scorpion DeLuxe 480 GB PCIe SSD. Planen var först en 240 GB vilket var vad jag beställde, men när det efter 14 dagars väntan fortfarande inte fanns nåt leveransdatum blev jag erbjuden 480GB modellen något rabatterat... så nu har jag en systemdisk till nästa rigg som är något överdimensionerad. Nåväl... dagens I-landsproblem.

Jag erbjöd Sweclockers-redaktionen att testa den, men de avböjde vänligt med argumentet att de endast jobbar direkt med återförsäljare
och tillverkare. Därför gjorde jag ett eget "mini-test" enligt "SweC-mall". Jag har kört CrystalDiskMark3 och Anvil med samma settings som i artiklen här:

http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Mushkin Scorpion DeLuxe är grovt beskrivet ett LSI SAS 2308 RAID-controller med 4x120 GB SandForce SF-2281 SSD diskar i en RAID0 på ett PCIe x8 kort:

(Bilderna är lånade från TheSSDReview.)

Crystaldiskmark 3 – lättkomprimerad data:

Genomsnitslig sekventiell läshastighet (100 MB): 1311 MB/s
Genomsnitslig sekventiell skrivhastighet (100 MB): 1406 MB/s
Slumpmässig läshastighet (512 kB): 1049 MB/s
Slumpmässig skrivhastighet (512 kB): 1315 MB/s
Slumpmässig läshastighet (4 kB): 37,61 MB/s
Slumpmässig skrivhastighet (4 kB): 82,95 MB/s
Slumpmässig läshastighet (4 kB) QD=32: 438,4 MB/s
Slumpmässig skrivhastighet (4 kB) QD=32: 442,5 MB/s

Crystaldiskmark 3 – svåkomprimerad data:

Genomsnitslig sekventiell läshastighet (100 MB): 1298 MB/s
Genomsnitslig sekventiell skrivhastighet (100 MB): 998,6 MB/s
Slumpmässig läshastighet (512 kB): 1114 MB/s
Slumpmässig skrivhastighet (512 kB): 961,8 MB/s
Slumpmässig läshastighet (4 kB): 34,55 MB/s
Slumpmässig skrivhastighet (4 kB): 77,42 MB/s
Slumpmässig läshastighet (4 kB) QD=32: 436,1 MB/s
Slumpmässig skrivhastighet (4 kB) QD=32: 428,6 MB/s

Anvils Storage Utilities 1.0.51 RC6:

Totalpoäng: 6388,48
Slutpoäng läsning: 3220,59
Slutpoäng skrivning: 3167,90

Jag ser fram emot att få testa "på riktigt" med den som systemdisk!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte ser helt galet ser det ut som fyra stycken NGFF-interface med varsin 120 GB SSD monterad? Ser ut som riktigt fin prestanda, men gissar att den lider av samma problem som andra PCIe-baserade SSD:er, nämligen att man inte kan köra en "modifierad" version av Windows på den utan måste köra 100% standard?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Om jag inte ser helt galet ser det ut som fyra stycken NGFF-interface med varsin 120 GB SSD monterad? Ser ut som riktigt fin prestanda, men gissar att den lider av samma problem som andra PCIe-baserade SSD:er, nämligen att man inte kan köra en "modifierad" version av Windows på den utan måste köra 100% standard?

Definiera "modifierad" version av Windows?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bandite:

Definiera "modifierad" version av Windows?

Om du använder program som RT7Lite exempelvis och tar bort onödiga funktioner i Windows kan du inte installera den på en PCIe-baserad SSD eftersom den kräver en omodifierad version för att tillåta drivrutinerna. För mig som alltid kör modifierade versioner där allt skit är bortplockat var det något av en besvikelse när jag köpte en OCZ PCIe SSD. Det betyder i praktiken att om du har en ändrad standardbakgrund på en Windows-installation kan du inte installera den på en PCIe SSD - åtminstone inte på något sätt som jag känner till.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro