Extern HDD till RPi och Windows

Permalänk
Medlem

Extern HDD till RPi och Windows

Hejsan, köpte mig en Raspberry Pi igår och tänkte ha den som filmdator.

Problemet är att jag har lagrat mina filmer på en extern HDD som jag tänkte plugga i min RPi. Men linux läser inte NTFS, så vilket filsystem ska jag använda för att få kompatibilitet med både RPi och Windows?

Mvh Erik

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk

Installera NTFS-3G+. Kör du Debian/Ubuntu borde det finnas med Aptitude:
apt-cache search ntfs

På min Debian:

maqlu@tinyweb:~$ apt-cache search ntfs | grep 3g libntfs-3g-dev - ntfs-3g filesystem in userspace (FUSE) library headers libntfs-3g75 - ntfs-3g filesystem in userspace (FUSE) library ntfs-3g - read-write NTFS driver for FUSE

Den sista bör vara relevant.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Installera NTFS-3G+. Kör du Debian/Ubuntu borde det finnas med Aptitude:
apt-cache search ntfs

Glömde tillägga att jag kör Raspbmc, går det fortfarande installera NTFS-3G+?

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Skrivet av Erik541:

Glömde tillägga att jag kör Raspbmc, går det fortfarande installera NTFS-3G+?

http://www.raspbmc.com/wiki/user/frequently-asked-questions/ säger att Raspbmc baseras på Raspbian som i sin tur bygger på Debian.
Du kan med andra ord köra

apt-get install ntfs-3g

http://svenp.blogspot.se/2013/01/raspberry-pi-usb-automountin...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Kör Raspbmc på båda mina Pi, inga problem med NTFS.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som min pi vill köra min 2.5" hdd, den drar nog för mycket ström.

Pi:n startar om när jag pluggar i den, sen hör man att disken går någon sekund för att sedan dö.

Antar att jag borde ha en disk med separat matning?

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

Verkar inte som min pi vill köra min 2.5" hdd, den drar nog för mycket ström.

Pi:n startar om när jag pluggar i den, sen hör man att disken går någon sekund för att sedan dö.

Antar att jag borde ha en disk med separat matning?

Precis. Kör antingen en HDD med egen strömförsörjning eller en USB hub med egen försörjning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

usb-hub funkar bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?