Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

Står det inte på tuben eller påpekar det på paketet den kom i (om den pastan nu kom inplastad...)

Please see instructions at:
www.arcticsilver.com
Står det på min arctic silver ceramique 2 25g tub iallafall. ^^

Det gör det inte. När jag köpte kylpastan så fick jag bara tuben, inget paket! Nu har jag lagt till igen. La ett litet klick i mitten. Ska det stå i 200 timmar utan att jag får sätta på datorn? aldrig att jag klarar av det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Det gör det inte. När jag köpte kylpastan så fick jag bara tuben, inget paket! Nu har jag lagt till igen. La ett litet klick i mitten. Ska det stå i 200 timmar utan att jag får sätta på datorn? aldrig att jag klarar av det...

haha nej ^-^... Utan du måste använda datorn 200 timmar innan den sätter sig bra och ger dig optimal temperatur

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Riskorn/ärta beroende på humör.

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Det ska inte spridas ut (Sprids ut när du lägger processorn, det är bättre)
Ett kokt riskorn ungefär.

Menade på att det ska spridas ut när man fäster processorn. Men vissa sprider ut redan innan, smaken är som baken.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Jag som öppnade datorn och gjorde rent nu med gripen bensin Varför sa ingen detta innan?

Dem flesta missar nog den infon för den står på deras hemsida, jag var likadan har en H80 och lät kylpastan man fick med vara på, den satt på 1-2 år tänkte nu är det dags att byta och alla skriver så mycket om just Arctic Silver 5 så tänkte kör på den, gör rent med alkohol kollade deras hemsida vad dem rekommenderade för en i7:a sätter på och blev lite sådär hmm 5-8 grader högre än med den kylpastan som satt på, tror jag gjorde om det 1-2 gånger för jag trodde jag hade gjort fel

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Höll på att få en hjärtinfarkt först, när du skrev att du krämar på en tub eller två.

Första gången jag satte på en kylare själv på min första Pentium 4 använde jag hela den medföljande tuben eftersom det där med aftermarket-kylare var nytt då och jag visste inte hur jag skulle göra samt visste inte att Sweclockers existerade. Jag körde sedan på i tre år lyckligt omedveten om att jag hade gjort fel och insåg misstaget först när det var dags att pensionera datorn eftersom jag då hade blivit mer påläst.
Kylaren ifråga var en Artic Cooling Freezer 7 och då kändes det som om den skulle räcka till att kyla ett helt kärnkraftverk. När jag nu ser den bredvid min TRUE ser den liten och ynklig ut.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

haha nej ^-^... Utan du måste använda datorn 200 timmar innan den sätter sig bra och ger dig optimal temperatur

Utan att stänga av den?

Skrivet av Exeo:

Dem flesta missar nog den infon för den står på deras hemsida, jag var likadan har en H80 och lät kylpastan man fick med vara på, den satt på 1-2 år tänkte nu är det dags att byta och alla skriver så mycket om just Arctic Silver 5 så tänkte kör på den, gör rent med alkohol kollade deras hemsida vad dem rekommenderade för en i7:a sätter på och blev lite sådär hmm 5-8 grader högre än med den kylpastan som satt på, tror jag gjorde om det 1-2 gånger för jag trodde jag hade gjort fel

Varför är kylpastan som kom med mitt h60 bättre än arctic silver 5 ??? Borde aldrig ha bytt ut den....

Skrivet av Paddan1000:

Första gången jag satte på en kylare själv på min första Pentium 4 använde jag hela den medföljande tuben eftersom det där med aftermarket-kylare var nytt då och jag visste inte hur jag skulle göra samt visste inte att Sweclockers existerade. Jag körde sedan på i tre år lyckligt omedveten om att jag hade gjort fel och insåg misstaget först när det var dags att pensionera datorn eftersom jag då hade blivit mer påläst.
Kylaren ifråga var en Artic Cooling Freezer 7 och då kändes det som om den skulle räcka till att kyla ett helt kärnkraftverk. När jag nu ser den bredvid min TRUE ser den liten och ynklig ut.

HAHA ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Fick slut på aceton så man kunde se fortfarande gammal kylpasta kvar. Det är nog därför varför jag har så hög temp
Går det inte lika bra om man trycker till kylaren istället? Har hört att man borde undvika att smeta ut. Vad händer om man har för lite kylpasta då?

Rengöring är naturligtvis viktig, Arctic silver är å andra sidan svårare att pressa ut då den är ganska hård jämfört med en del andra sorter och då kanske inte riskornsmetoden är bäst! Det är en anledning till att jag kör med MX som är mjuk, jag har aldrig fått en dålig applicering med den pastan.

Verkar som en del lyckas bra varenda gång när de smetar ut pastan över hela IHS, men även där tror jag att pastans koncistens är av betydelse. MX-pastan som är väldigt mjuk bildar nog lätt luftbubblor om man smetar ut den innan man sätter på kylaren. Luftbubblor vill man till varje pris undvika för att få lägsta temp då luft inte heller leder värme så bra. Luftbubblor är antagligen lättast att få när man smetar ut pastan, men även om man lyfter kylaren en aning och trycker på den igen.

Sen om man täcker hela IHS eller om man som jag använder riskornsmetoden som inte täcker hela IHS så blir det ingen större skillnad i temp normalt sett eftersom den största värmeavledningen sker i centrum på IHS där kärnorna sitter. Med Arctic silver som är hård och svår att pressa ut kan det kanske bli större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Det gör det inte. När jag köpte kylpastan så fick jag bara tuben, inget paket! Nu har jag lagt till igen. La ett litet klick i mitten. Ska det stå i 200 timmar utan att jag får sätta på datorn? aldrig att jag klarar av det...

Skrivet av mini-z1994:

haha nej ^-^... Utan du måste använda datorn 200 timmar innan den sätter sig bra och ger dig optimal temperatur

Där är ytterligare en anledning till att jag håller fast vid MX-3. Den behöver med inbränningstid men den temp jag får efter något dygn är oftast den som sen gäller, så jag upplever att det går kvickt, tar man en timme med OCCT så brukar den stabilisera sig redan efter det. Även i det fallet spelar ju mängden pasta in naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Kört med Artic Silver sen den första tuben kom ut på marknaden. Som många andra så applicerar jag typ riskorn i mängd och sedan smetar ut från centrum, för att få jämn spridning så test placerar jag kylaren på processorn med jämnt lätt tryck och kollar anläggnings ytan, vid behov så är det bara att trycka pastan mot det område som saknar kontakt tills man når ca 80-90% av total processor yta, resten ges när kylaren monteras fast. Använd så lite pasta som möjligt och så jämnt det bara går. Observera att det tar några timmar under drift innan pastan når optimal överförings effekt mellan kontaktytorna dvs. silver partiklarna lägger sej till rätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av yoyopro:

Fick slut på aceton så man kunde se fortfarande gammal kylpasta kvar. Det är nog därför varför jag har så hög temp

Går det inte lika bra om man trycker till kylaren istället? Har hört att man borde undvika att smeta ut. Vad händer om man har för lite kylpasta då?

Jag har en gummiskrapa som jag fick med när jag köpte skärmskydd till telefonen, som jag använder till att smeta ut kylpastan med.
Storleken av ett okokt riskorn, kanske lite mer är det jag brukar ha som referens när jag lägger på pastan.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Kört med Artic Silver sen den första tuben kom ut på marknaden. Som många andra så applicerar jag typ riskorn i mängd och sedan smetar ut från centrum, för att få jämn spridning så test placerar jag kylaren på processorn med jämnt lätt tryck och kollar anläggnings ytan, vid behov så är det bara att trycka pastan mot det område som saknar kontakt tills man når ca 80-90% av total processor yta, resten ges när kylaren monteras fast. Använd så lite pasta som möjligt och så jämnt det bara går. Observera att det tar några timmar under drift innan pastan når optimal överförings effekt mellan kontaktytorna dvs. silver partiklarna lägger sej till rätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm.
Fel nummer 1: du smetar ut det manuellt.
Fel nummer 2: du placerar kylaren på processorn och lyfter sedan upp den för att kolla anläggningsytan och lägger sen på kylaren igen?

Du gör typ alla fel som man kan göra, detta är nog det värsta jag nånsin läst.
Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar rengöra med Gripen Bensin och ett kaffefilter för att undvika ludd, funkar utmärkt

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ehm.
Fel nummer 1: du smetar ut det manuellt.
Fel nummer 2: du placerar kylaren på processorn och lyfter sedan upp den för att kolla anläggningsytan och lägger sen på kylaren igen?

Du gör typ alla fel som man kan göra, detta är nog det värsta jag nånsin läst.
Gör om, gör rätt.

Utveckla dina kommentarer istället för att bara säga att någon gör fel, bara för att man inte gör på ditt sätt vad det du än gör så innebär inte att det är en felaktig metod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sampabowie:

Jag har en gummiskrapa som jag fick med när jag köpte skärmskydd till telefonen, som jag använder till att smeta ut kylpastan med.
Storleken av ett okokt riskorn, kanske lite mer är det jag brukar ha som referens när jag lägger på pastan.

/S

Ska lägga på kylpasta idag. Nu vet jag inte om jag ska låta kylaren göra jobbet eller att jag ska smeta ut det själv?

Permalänk
Medlem

Beror på kylaren, men jag brukar köra på precis tillräckligt och sprida det med ett rakblad. 3570K i sign ligger på 70c load, EVO 212 kylare, så jag antar att det funkar.

Permalänk
Inaktiv

Lägger en liten plupp bara, brukar gnugga lite med kylaren så det sprids ut. Har alltid fungerat hittils.

Permalänk
Skrivet av yoyopro:

Ska lägga på kylpasta idag. Nu vet jag inte om jag ska låta kylaren göra jobbet eller att jag ska smeta ut det själv?

Definitivt låt kylaren göra jobbet.

Permalänk
Skrivet av yoyopro:

Ska lägga på kylpasta idag. Nu vet jag inte om jag ska låta kylaren göra jobbet eller att jag ska smeta ut det själv?

Som många andra skriver så är nog det lättaste egentligen att låta kylaren göra jobbet genom trycket.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
99:e percentilen

Klicka för större.

Så här mycket la jag på min 2600K. Loadtemp sänktes med 11,5 °C jämfört med Antecs förapplicerade pasta. Misstänker att de hade för mycket och att kylningen försämrades ytterligare av att den var utplattad i ett rutmönster.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

Hej...Tänkte lägga ny kylpasta på processorn. Hur mycket är det nu man ska lägga? Sist så la jag ett litet klick som ett okokt ris och då försämrades temperaturen. Hör lite olika, har även hört att man kan lägga som ett " X " Har någon provat detta? Hur är det jämfört med ett klick? Vet att det kan orsaka problem med för mycket kylpasta. Fast vad kan hända om man lägger för lite kylpasta då?

Hur mycket kylpasta brukar ni lägga folket? Skriv gärna även vilken kylpasta som är er favorit

På processor är det en liten klick i mitten som gäller (om du inte delidat, då är det "X" med icke ledande pasta där med), på GPU är det ett "X" med icke ledande pasta som gäller.
Man låter kylarens tryck pressa ut pastan, alltid. Anledningen till det är att om man smetar ut den innan så kan det bli luftbubblor och då försämras temperaturen. Hela höljet på processorn behöver inte vara täckt av pasta för det är bara i mitten som själva CPU'n sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ehm.
Fel nummer 1: du smetar ut det manuellt.
Fel nummer 2: du placerar kylaren på processorn och lyfter sedan upp den för att kolla anläggningsytan och lägger sen på kylaren igen?

Du gör typ alla fel som man kan göra, detta är nog det värsta jag nånsin läst.
Gör om, gör rätt.

Skrivet av oceanic:

Utveckla dina kommentarer istället för att bara säga att någon gör fel, bara för att man inte gör på ditt sätt vad det du än gör så innebär inte att det är en felaktig metod.

Skickades från m.sweclockers.com

1: När du smetar ut det själv så finns risken för luftbubblor = sämre temperaturer
2: När du lyfter upp kylaren efter att ha satt den på processorn för att sedan sätta tillbaka den så får du garanterat luftbubblor = sämre temperaturer.

Jo det är en felaktig metod.

Skrivet av yoyopro:

Varför är kylpastan som kom med mitt h60 bättre än arctic silver 5 ??? Borde aldrig ha bytt ut den....

Om jag inte minns fel så är det Shin-Etsu kylpasta på H60 som är en väldigt bra pasta likvärdig AS5, och har du dessutom inte kört din AS5 pasta i de 200 timmar som du ska så kommer AS5 att ge något sämre temps (dock gör inte inbränningen några mirakel, men 1-2 grader bör du tjäna in när den bränt in ordentligt.)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

La ett klick i mitten och tryckte dit kylaren, senare när jag skulle sätta på datorn så gick den igång i ca 5 sekunder och så stängde den av sig och sättes på efter 3 sekunder igen. Sen kom det upp på skärmen new cpu installed press f1 to run setup.

Är detta normalt efter man bytt kylpasta eller? OBS bytte inte cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

1: När du smetar ut det själv så finns risken för luftbubblor = sämre temperaturer
2: När du lyfter upp kylaren efter att ha satt den på processorn för att sedan sätta tillbaka den så får du garanterat luftbubblor = sämre temperaturer.

Har aldrig fått några luftbubblor med ovan metod därför att så pass lite kylpasta används, om du inte lyfter så har du ingen aning om du använt för lite eller för mycket, det blir en ren gissning med din metod. Pastan ska typ jämna ut ojämnheterna i respektive yta för optimal värme överföring... inte mer, ofta räcker det med ett halvt riskorn i mängd att täcka hela ytan. Men gör du på ditt sätt bara och visst blir det väl bra efter 200 timmars gångtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

La ett klick i mitten och tryckte dit kylaren, senare när jag skulle sätta på datorn så gick den igång i ca 5 sekunder och så stängde den av sig och sättes på efter 3 sekunder igen. Sen kom det upp på skärmen new cpu installed press f1 to run setup.

Är detta normalt efter man bytt kylpasta eller? OBS bytte inte cpu

Nej det där är inte normalt, hur gick det sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Har aldrig fått några luftbubblor med ovan metod därför att så pass lite kylpasta används, om du inte lyfter så har du ingen aning om du använt för lite eller för mycket, det blir en ren gissning med din metod. Pastan ska typ jämna ut ojämnheterna i respektive yta för optimal värme överföring... inte mer, ofta räcker det med ett halvt riskorn i mängd att täcka hela ytan. Men gör du på ditt sätt bara och visst blir det väl bra efter 200 timmars gångtid.
Skickades från m.sweclockers.com

Arctic Silver har en 200 timmars burn in för det är så just den kylpastan funkar, därför den är så tjock för den smälter vid uppvärmning för att flyta ut och fylla i hålen för att sen stelna igen tills den har kommit helt på plats. Det finns många kylpastor some inte har en burn in tid samma som det finns dem som leder ström och dem som inte leder ström

Skrivet av yoyopro:

Utan att stänga av den?

Varför är kylpastan som kom med mitt h60 bättre än arctic silver 5 ??? Borde aldrig ha bytt ut den....

HAHA ^^

Du får vänta tills den har lagt sig, så nu efter min har lagt sig så har jag 3-4 grader bättre än innan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Nej det där är inte normalt, hur gick det sen?

Datorn funkar perfekt! Jag stresstestade med prime 95 och tempen gick aldrig över 57 grader så 57 grader var max jämfört med förra gången som blev 67 grader.

Hemskt nyfiken varför datorn stängdes av och sattes på igen efter jag bytt kylpasta. Det stod även new cpu installed press f1 to run setup. Hur kan detta hända vid bara byte av kylpasta? Hmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Datorn funkar perfekt! Jag stresstestade med prime 95 och tempen gick aldrig över 57 grader så 57 grader var max jämfört med förra gången som blev 67 grader.

Hemskt nyfiken varför datorn stängdes av och sattes på igen efter jag bytt kylpasta. Det stod även new cpu installed press f1 to run setup. Hur kan detta hända vid bara byte av kylpasta? Hmmmm

Låter som du inte fått fast cpu ordentligt vid monteringen, den kan då ha flyttat sig vid demonteringen av kylaren. Fungerar allt nu så har den väl ändå kommit rätt igen kan man ju hoppas. Men som sagt bara teoretiserar lite.

Permalänk

Tar en liten klick och smetar ut det med kreditkort eller liknande

Permalänk

När jag monterade min kylare råkade jag fästa lite fel först, så jag lyfte den (skapade luftbubblor), tryckte ut mer från tuben och satte fast den rätt, så blev lite extra kletigt med kylpasta. Men temperaturen är fortfarande förvånansvärt bra och har nått min guld-OC nivå.. So all is good.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|