Ny SSD får datorn att bli mycket varmare än förut?

Permalänk
Medlem

Ny SSD får datorn att bli mycket varmare än förut?

Hej,
Jag har nyligen satt in en SSD i min ASUS G750JX laptop. Förut var datorn nästan knäppt tyst hela tiden, även vid större spel. Men nu efter SSD'n har datorn börjat bli varmare och fläktarna drar igång, vilket är otroligt irriterande då den förut var så tyst.

OS är på SSDn. Det är en Intel 128gb SSD. Märker mest att datorn blir varm så fort man "använder" hårddisken, som t.ex. packa upp får den att dra igång rejält.
Jag skulle inte bry mig i vanligt fall, men skillnaden är enorm. Alla andra temps är normala (gpu etc) det är bara processorn som SSDn verkar påverka.

Några tips?

EDIT: En till fråga, när jag använder datorn hemma används den som en stationär. Är det bättre att ha ute batteriet eller spelar det ingen roll? Tänkte om den slits.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk

en SSD är ju mycket snabbare en en HDD, så antagligen så kan den leverera mer potential så att cpun kan jobba mer?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så, speciellt vid ex. uppackning av filer och sådant, SSD'n kan hantera mycket mer data så datorn kan jobba hårdare.

Men ni kan ju kolla med något monitoreringsverktyg, ex. HWMonitor, när ni packar upp filer, etc.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Hedersmedlem

Märker inte av något sådant med min bärbara. Tog ni bort den disk som satt och ersatte med en SSD eller finns det flera drive bays?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

HDD'n var flaskhalsen innan och nu när den är borta så kan CPU'n arbeta mer än innan därav högre fläktljud när man använder SSD'n

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hej,
Ja alltså det känns inte så det endast är vid upppackning, det kan även vara bara när man startar program eller något. Nästan direkt helt random om man nu kan säga så.
Jag har kvar den gamla hårddisken, så SSD med OS och en lagrings disk. Kan det spela roll tror ni vilken sida hårddisken är på? För att utveckla, den ena är på "höger" sida av datorn och andra sätter man in på "vänster" halva. Om ni förstår alls vad jag menar.
Tänker lite om SSDn är rakt under processorn nu och strålar upp värme.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk

Om du menar att fysiskt ta ur batteriet så är det klart det sparar lite på livslängden. Om du gör det ska du ha det laddat till någonstans mellan 50-75% och förvara det i kylen för bäst livslängd. Se till att ladda det typ en gång om året till minst 50% om den skulle tappa laddning i kylen.

Jag tog ur batteriet på mina första bärbara datorer på 90-talet, men det slutade med att jag aldrig använde batteriet och så stod jag där med den när datorn skulle slängas eller var värdelös och skulle säljas. Dvs det hade varit bättre att ha batteriet i och använt det de få gånger det hade behövts. Så mitt råd är att ha det i datorn och inte bry sig så mycket om hur mycket du sliter på det. Slits det för mycket får man helt enkelt köpa ett nytt, det är ofta inte så dyrt (inte ens med Apple-datorer som jag numera använder).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hej tack alla för svaren. Och jag kan hålla med om att de låter logiskt att SSDn gör datorn snabbare och den får därför jobba mer. Men en sak som jag tycker är lite udda, även när man inte gör något med den, brukar den ibland köra igång fläktarna endå, nu t.ex. har jag bara igång firefox och den hoppar mellan 50-65 grader. Innan SSDn gick den aldrig över 40-50 utan att ha spel på. Kan en SSD verkligen skapa en idle temp på 10-15 grader högre?

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem
Skrivet av we_man1:

Hej tack alla för svaren. Och jag kan hålla med om att de låter logiskt att SSDn gör datorn snabbare och den får därför jobba mer. Men en sak som jag tycker är lite udda, även när man inte gör något med den, brukar den ibland köra igång fläktarna endå, nu t.ex. har jag bara igång firefox och den hoppar mellan 50-65 grader. Innan SSDn gick den aldrig över 40-50 utan att ha spel på. Kan en SSD verkligen skapa en idle temp på 10-15 grader högre?

Det kan ju ha hänt något med datorn ungefär samtidigt...

Tex en dammtuss som flyttat på sig och blockerar kylningen.
Hur mäter du temperaturerna?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kan ju ha hänt något med datorn ungefär samtidigt...

Tex en dammtuss som flyttat på sig och blockerar kylningen.
Hur mäter du temperaturerna?

Fo3

Ja visst det kan ju råka sig, men det hände exakt efter jag bytte. Jag mäter med Everest och CoreTemp. Jag testade MSI för gpu, och den låg på bra temp vid load (55-68).

Kan det ha något med att jag clone min restore till SSDn istället än att köra en clean install?

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Du kanske använder olika energiprofiler nu mot förut?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av we_man1:

Hej,
Jag har kvar den gamla hårddisken, så SSD med OS och en lagrings disk..

Så du har alltså både ssdn och hårddisken kvar i datorn? Då är det väl inte konstigt att den blir varmare, en extra sak som drar ström och genererar värme. Dock känns en ökning på 10-15°C lite mycket.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Mina SSd:er ligger bra mycket lägre i temp än mina mekaniska diskar, dock har en 7200 rpm WD black fått min ps3 att bli för varm några gånger.

Har du flyttat på din gamla disk eller satte du bara i SSD:n i den tomma platsen ?

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Som du kan se her at hvis du f.eks sætter din HDD som bliver en del varmere end din SSD gør i venster side så er det køleren til din cpu som trækker varmen fra din HDD ind til sig. Skal ikke kunne sige andet end hvad det billede viser af dine varme zoner men det kan jo tænkes at zonen i højre side har nemmere ved og klare varmen fra en HDD end den til venster.

Edit:

Ohh kan se jeg ikke havede set hvordan det var bygget op i den men fandt billeder fra laptoppen hvor den er åbnet op så man kan se hvordan de 2 hdd bays er placeret.

Kan det være sådan at de 2 bays måske har en label der hedder hdd og en der hedder ssd for den tanke kan man få når man ser billedet af kablerne til de 2 trays.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

en SSD är ju mycket snabbare en en HDD, så antagligen så kan den leverera mer potential så att cpun kan jobba mer?

Skrivet av Oliver91:

HDD'n var flaskhalsen innan och nu när den är borta så kan CPU'n arbeta mer än innan därav högre fläktljud när man använder SSD'n

Vart har ni läst om detta fenomen eller hur har ni testat er fram till att detta orsakar en märkbar skillnad? För jag skulle nog säga att ni "hittar på" en förklaring som ni tror är rimlig. Jag skulle nog säga att detta fenomen inte har någon betydande inverkan, men länka mig till artikeln eller hur ni testat fram detta så erkänner jag mitt misstag.

Jag tror TS upplevda ökning av temperaturen har med helt andra faktorer än just hårddisken. Kanske använder TS andra program, ett annan OS eller möjligen att ventilation eller värmeöverföring påverkats på något sätt. Eller så är den upplevda förändringen just upplevd och inte faktiskt. Eller en kombination av dessa.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren. Jag ska testa och se om det gör någon skillnad om jag byter plats på hårddiskarna. Men annars så det är inte inbillat, förut gick aldrig fläktarna igång vid bara surf. Nu är de igång ganska mycket vid bara surf och liknande.

Om det inte fungerar så får jag testa med clean install, för ja i många fall kan program sitta och spöka har jag märkt.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Jag tror som Vasadu mest på en fysisk förklaring.

Kan den tomma(innan SSD) HDD-platsen ha haft kylande effekt?

Bästa sättet att bli helt säker, är väl att återställa datorn att köra med endast HDD, och se om problemet försvinner.

Fo3

PS Ändrade energi/fläktprofiler kan orsaka liknande effekter på fläktar och temperaturer DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”