Bästa versionen av Adobes Creative suite?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Bästa versionen av Adobes Creative suite?

Som rubriken lyder, vilken är den bästa versionen av Adobes creative suite tycker ni? Tänker på designprogrammen, och framför allt Photoshop.

Jag har jobbat med Photoshop version 4 och 7 på den gamla tiden, samt Aldus pagemaker. Sedan hade jag ett uppehåll innan jag kom tillbaka, och då i (Photoshop) CS4.
Jag gillade verkligen Photoshop CS4, men då jag använder Mac så införskaffade jag den inte privat då den inte blev klar för 64-bit som tänkt.
Jag skaffade istället CS5, som jag dock inte har använt så mycket. Nu är jag tillbaka på banan igen, och har numera med CS6 att göra, men jag känner inte riktigt igen mig i saker och ting, och känner att det är lite svårt att jobba i det. Jag har inte undersökt det särskilt väl, men det känns som att många saker har hamnat på andra ställen, och att layouten har ändrats lite, och jag gillar det inte.

Jag är i svängen att skaffa CS designpaketet, men jag undrar väl rent konkret om förbättringarna i CS6 väger upp förvirringen jag känner, eller om jag lika gärna kan leta efter CS5.
Vill samtidigt vara lite framtidssäker, då jag tänkte köra ganska ordentligt nu och ett tag framöver.

Skitsamma, svammel. Vilken CS-version tycker ni är bäst?
Jag är dock inte den som uppdaterar så fort det kommer en ny version, utan håller kvar vid det jag är van med i några år.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Jan 2007

Jag trivdes bättre i CS5.1 jämfört med sexan. Har visserligen inte kört CS6 så mycket men det är inte programmen som skapar produkten utan en själv. CS6 har klart sina fördelar beroende på vad du använder det till men trivs du bättre i föregående version så kör på. Framtidssäker är den om inte annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Ser man bara till gränssnittet gillade jag CS5 bättre än CS6, men har vant ganska bra vid CS6.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Gibbe:

Som rubriken lyder, vilken är den bästa versionen av Adobes creative suite tycker ni? Tänker på designprogrammen, och framför allt Photoshop.

Jag har jobbat med Photoshop version 4 och 7 på den gamla tiden, samt Aldus pagemaker. Sedan hade jag ett uppehåll innan jag kom tillbaka, och då i (Photoshop) CS4.
Jag gillade verkligen Photoshop CS4, men då jag använder Mac så införskaffade jag den inte privat då den inte blev klar för 64-bit som tänkt.
Jag skaffade istället CS5, som jag dock inte har använt så mycket. Nu är jag tillbaka på banan igen, och har numera med CS6 att göra, men jag känner inte riktigt igen mig i saker och ting, och känner att det är lite svårt att jobba i det. Jag har inte undersökt det särskilt väl, men det känns som att många saker har hamnat på andra ställen, och att layouten har ändrats lite, och jag gillar det inte.

Jag är i svängen att skaffa CS designpaketet, men jag undrar väl rent konkret om förbättringarna i CS6 väger upp förvirringen jag känner, eller om jag lika gärna kan leta efter CS5.
Vill samtidigt vara lite framtidssäker, då jag tänkte köra ganska ordentligt nu och ett tag framöver.

Skitsamma, svammel. Vilken CS-version tycker ni är bäst?
Jag är dock inte den som uppdaterar så fort det kommer en ny version, utan håller kvar vid det jag är van med i några år.

Jag lovar dig! Layouten fixar du väldigt lätt, exakt som du är van vid, även i den senaste. Kör själv Photoshop CC och ändrar layouten så som jag är van vid, och jag har kört sen 3:an, sen att jag har ändrat lite efter smak, då man kommer på att vissa saker faktiskt är smart, är en annan sak.

Men jag förstår verkligen vad du menar, att du vill ha det "som du är van vid" och jag känner igen förvirrengen du känner, men det är väldigt lätt fixat.
Några klick så är det klart Så ser allt ut som vanligt.

Så tvekar du mellan CS6 & CS5 så ta CS6.

Och förresten, CC är mest framtidssäkert.

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

CS2 det har vad jag söker. så ingen anledning till uppbyte.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

I och med senaste uppdateringen så blev CC imo helt överlägset och jag kommer gå över dit.
Har kört cs5 ett par år och tycker det är kanon, på jobbet har vi cs6 vilket ju är som cs5 fast lite snyggare och bättre. Det tog ju typ 2 minuter att anpassa och dra boxarna och det andra viktiga i cs6 så det låg på samma plats osv som jag hade det i 5an.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Hm. Anledningen till att undrade mer konkret var att jag hade ett bud på CS6 design (standard?) för 3300, då jag gärna skulle vilja ha Indesign också. Illustrator är väl inte så dumt heller.

CC är jag väldigt tveksam till då jag är periodare, och har svårt att förutse när det behövs, och när jag inte kommer använda Photoshop på ett tag. Så en prenumeration känns som mycket pengar i sjön i längden. Köper jag hela produkten, så har jag den för alltid.

Underfråga: svenska eller engelska?

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Gibbe:

Underfråga: svenska eller engelska?

Det är väl väldigt personligt, och en vanesak. Är man van vid engelska versioner, kanske det känns konstigt med översättningen.
Engelska är väl bra då det är lätt att hitta guider och sånnt på nätet.
Men är man van vid svenska versionen eller mindre bra på engelska så är valet lätt.

Creative Cloud prenumerations varianten känns också som något Adobe kommer att tjäna mer pengar på i slutändan.
Tur att Lighroom fortfarande finns som standalone.