Uppgradering. Pallar nätagget?

Permalänk
Medlem

Uppgradering. Pallar nätagget?

Hej, har uppgraderat lite komponenter (se signatur). Sitter med fingret på köpknappen av ett radeon r9 280x. Fixar mitt 650w det med okej marginal? Inet rekommenderar 750w på sina r9 annonser... Tar de i för mycket eller?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en sportbil o ser att dom rekomenderar dyra breda däck , kan jag inte använda mina cyckel däck då det är billigare?

Om du inte har råd med ett psu som tillverkarna rekomenderar så kanske låt bli?, eller testa . Blir systemet ostabilt så vet du varför.

Ursäkta ironin men just sånna här frågor finns det oändligt av och det är samma sak var gång ; folk vill köpa nytt , o så snabbt spm går "epenis" men det som driver datorn lägger sällan folk 500kr på.

Gämna / balanserade datorkomponenter är alltid o föredra.

Starkt psu = tyst o svalt psu

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Hej, har uppgraderat lite komponenter (se signatur). Sitter med fingret på köpknappen av ett radeon r9 280x. Fixar mitt 650w det med okej marginal? Inet rekommenderar 750w på sina r9 annonser... Tar de i för mycket eller?

Du har ett ganska bra 650w PSU så det kommer att räcka (och bli över). Ett normalsystem med ett 280x drar nog inte över 400w.

De rekommendationer som tillverkarna anger är normalt väldigt väl tilltagna.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag tänkte köpa en sportbil o ser att dom rekomenderar dyra breda däck , kan jag inte använda mina cyckel däck då det är billigare?

Om du inte har råd med ett psu som tillverkarna rekomenderar så kanske låt bli?, eller testa . Blir systemet ostabilt så vet du varför.

Ursäkta ironin men just sånna här frågor finns det oändligt av och det är samma sak var gång ; folk vill köpa nytt , o så snabbt spm går "epenis" men det som driver datorn lägger sällan folk 500kr på.

Gämna / balanserade datorkomponenter är alltid o föredra.

Starkt psu = tyst o svalt psu

Är väl onödigt att köpa något om det gamla funkar? Jag var mest nyfiken på om det skulle gå eller om jag skulle beställa ett nytt nätagg. Inget intresse av e-penis, och förstår mycket väl att ett mer kraftfullt nätagg är att föredra för marginalens skull. Men som småbarnspappa med två bilar,hus och andra utgifter så har jag redan övertrasserat min uppgraderingsbudget så det vore skönt att slippa en tusenlapp till.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Är väl onödigt att köpa något om det gamla funkar? Jag var mest nyfiken på om det skulle gå eller om jag skulle beställa ett nytt nätagg. Inget intresse av e-penis, och förstår mycket väl att ett mer kraftfullt nätagg är att föredra för marginalens skull. Men som småbarnspappa med två bilar,hus och andra utgifter så har jag redan övertrasserat min uppgraderingsbudget så det vore skönt att slippa en tusenlapp till.

Köp o testa då ?, är systemet ostabilt efter så kan det vara nätagget som är för litet.

Jag är också 2 barns pappa med hus o har precis köpt ny bil men antingen får man prioritera datorn "om man kan" eller låta bli.
Lite tråkigt att köpa nytt grafikkort och så visar det sig att det behöver mer ström o budgeten är slut , har hänt mig en gång för länge sedan o det sög.
Var iofs inte mer än kanske 22-23 år men där satt man med 2 kort o crossfire utan ström o driva dem .

Nu kör jag med nätagg som klarar både nuvarande dator plus framtida uppgraderingar utan problem.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Hej, har uppgraderat lite komponenter (se signatur). Sitter med fingret på köpknappen av ett radeon r9 280x. Fixar mitt 650w det med okej marginal? Inet rekommenderar 750w på sina r9 annonser... Tar de i för mycket eller?

Det är inte Inet som sätter de specarna, de går på vad AMD säger. Och AMD går efter vad de sämsta aggen kan prestera.
Ett "dåligt" agg på 750w fixar alltså kraven som AMD har satt, medans ett bättre agg på "bara" säg 550w, fixar biffen utan vidare också.
Allt handlar om hur effektivt agget är.

Ett 280x kommer inte bli några som helst problem för dig!

Kör själv just nu 2st 7950 @1.1GHz(1.25v) samt CPUn @4.7GHz(1.38v), med ett 750w.
Även om jag OCCT-pressar både CPU och båda GPUer samtidigt(ett scenario som aldrig inträffar) så är det inga bekymmer.
Inga lampor som blinkar, ingen rök och ingen förhöjd ljudnivå på nätaggsfläkten.

Vissa dissar folk och pratar e-peen, samtidigt som de själva slår sig för bröstet med ett agg på 1.2kW.
Sweclockers these days.

Skrivet av hipstergamer:

Sådär tillförlitligt va? Men visst, det ger en liten fingervisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är inte Inet som sätter de specarna, de går på vad AMD säger. Och AMD går efter vad de sämsta aggen kan prestera.
Ett "dåligt" agg på 750w fixar alltså kraven som AMD har satt, medans ett bättre agg på "bara" säg 550w, fixar biffen utan vidare också.
Allt handlar om hur effektivt agget är.

Ett 280x kommer inte bli några som helst problem för dig!

Kör själv just nu 2st 7950 @1.1GHz(1.25v) samt CPUn @4.7GHz(1.38v), med ett 750w.
Även om jag OCCT-pressar både CPU och båda GPUer samtidigt(ett scenario som aldrig inträffar) så är det inga bekymmer.
Inga lampor som blinkar, ingen rök och ingen förhöjd ljudnivå på nätaggsfläkten.

Vissa dissar folk och pratar e-peen, samtidigt som de själva slår sig för bröstet med ett agg på 1.2kW.
Sweclockers these days.

Sådär tillförlitligt va? Men visst, det ger en liten fingervisning.

Jag dissar inte han alls, men samtidigt så kan man inte köpa nödvändiga produkter för att datorn ska fungera som den ska så får man låta bli.
Anledningen att jag har 1200w är för webhallen sålde ut dem 500kr lägre än vanligt plus jag kanske kommer köra titan sli i framtiden.
Jag tycker man ska iaf ha minst 100-200w över det datorn kräver vid full last, samt vara av ett strömstarkt modell på psu. Jag föredrar en tyst dator därav vattenkylning samt har kanske 700w över? ej räknat på det i min rigg så mitt nät agg är knäpptyst , pga det belastas knappt.

Men det är min åsikt. Vill andra ha strömförsörjning som belastas till 80-90% konstant så kör på det. Börjar bara bli lite tjatigt att varje dag kommer nytt inlägg här ang "räcker mitt nätagg till" .

Jag vill ha en Porsche men anser inte att jag har råd att hålla den med rätt typ av service o däck , o jag låter därför bli.

Är ens budget så liten att den överskrids vid byte av en komponent o den monteras i en obalanserad rigg, då låter man bli eller sparar tills man kan uppgradera.

Jag är inte gjord av pengar heller, men jag väljer bort andra saker som är vanligt förekommande i andra hem."rökning,snus,dyra resor, märkeskläder osv osv".

Kort o gott , hade folk googlat eller sökt på lite div forum så hade 50% av sweclockers inlägg inte behövts startas.

Åter till TS , jag tror också att ditt nuvarande PSU klarar av o driva grafikkortet "dock inte med god marginal", Men tror är inte samma som Vet, så köp o testa eller spara så du kan köpa nytt PSU om det behövs.

Lycka till

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Men det är min åsikt. Vill andra ha strömförsörjning som belastas till 80-90% konstant så kör på det. Börjar bara bli lite tjatigt att varje dag kommer nytt inlägg här ang "räcker mitt nätagg till".

Håller med dig om att det är mycket trådar om samma sak, väldigt ofta.

Men man kan ju välja att bara ignorera de trådarna då.

Nice setup du har och ett väldigt prisvärt nätagg då, fin besparing så man kan fylla på välling förrådet.
Har också två barn btw.

Permalänk
Medlem

Enkelt svar: Det räcker gott och väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Du har ett ganska bra 650w PSU så det kommer att räcka (och bli över). Ett normalsystem med ett 280x drar nog inte över 400w.

De rekommendationer som tillverkarna anger är normalt väldigt väl tilltagna.

/Erik

instämmer med oanstånde talare.har läst en jäkla massa Review på R9-280X och maxload för hela systemet 390W .
så att sålänge du bara ska köra ett grafikkort så kommer det att funka. nominel uträknad effekt för kortet i load ligger på 240W dvs utan resten av komponenterna i datorn.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Det räcker till och med för crossfire. Inga problem alls, kolla bara på Sweclockers test av det: http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar och jag beklagar om jag skräpat ned swec med ett uttjatat ämne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Du kommer knappt komma upp i 300W när du spelar med din rigg.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag tänkte köpa en sportbil o ser att dom rekomenderar dyra breda däck , kan jag inte använda mina cyckel däck då det är billigare?

Om du inte har råd med ett psu som tillverkarna rekomenderar så kanske låt bli?, eller testa . Blir systemet ostabilt så vet du varför.

Ursäkta ironin men just sånna här frågor finns det oändligt av och det är samma sak var gång ; folk vill köpa nytt , o så snabbt spm går "epenis" men det som driver datorn lägger sällan folk 500kr på.

Gämna / balanserade datorkomponenter är alltid o föredra.

Starkt psu = tyst o svalt psu

Det stavas annars Jämna & inte Gämna .

750w rekomenderas för att man ska klara det med ett skitaggregat. Radeon R9 280X har en tdp på 250w & mitt GTX295 har en tdp på 290w & det går alldeles utmärkt med mitt 550w agg iofs. trycker det ur sig 730w utan problem så headroom finns det på många agg!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Den här tråden alltså....
JA det går utmärkt att köra 280X med 650w nätagg!!

Permalänk
Medlem

Kan väl flika in lite med en uppdatering hur det gick då. Mogwaii kan väl åtnjuta att han hade rätt! Asus power surge har börjat bråka med mig med 2 krascher hittills då den klagar på nätagregatet. Om moderkortets power surge varnare är överdrivet känslig eller ej är ju frågan, men det känns inte värt att disabla och hoppas på det bästa. Kan kosta på att vara dumsnål.

SÅ! Då är det bara att öppna plånboken och skaffa ett nytt nätagrregat. Men är helt vilse och vill gärna inte gå över 1000kr.... idéer?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Rätt så märkligt ett 7970 behöver minst ett 500watts agg men ett 280x behöver minst ett 750w? Drar verkligen ett 280X 250w mer än ett 7970?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Rätt så märkligt ett 7970 behöver minst ett 500watts agg men ett 280x behöver minst ett 750w? Drar verkligen ett 280X 250w mer än ett 7970?

Kan ju vara något knas med moderkortet... Köper nog ett nytt nätaggregat oavsett. Orkar inte chansa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Det finns inte en chans att nätaggregatet inte räcker till så länge det inte är trasigt på något sätt.

På Sweclockers test av R9 280X drar hela systemet ca 350W och det är mätt vid väggen så man måste räkna med nätaggregatets verkningsgrad (i detta fallet ca 90%) så hela systemet drar 315W och det är med en kraftigare processor än din.

http://www.sweclockers.com/recension/17729-radeon-r9-280x-fra...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Rätt så märkligt ett 7970 behöver minst ett 500watts agg men ett 280x behöver minst ett 750w? Drar verkligen ett 280X 250w mer än ett 7970?

Det är inte bara antal watt. Mycket viktigare är om det är ett bra, budget eller skräp agg (märke modell serie) och hur gammal den är.

Är det ett gammal agg så är den inte lika stark som den dagen man köpte den. Är det ett budget eller skräp agg som körs med ett bra grafikkort så får man problem antingen direkt eller efter flera månader oavsett hur många watt det står på klisterlappen. Då har jag fortfarande inte blandat in antal watt och om den är trasig eller inte.

När moderkortet är så snäll att den varnar så ska man ta det på allvar och byta ut nätagget. Helst innan man sabbar sina nyköpta delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är inte bara antal watt. Mycket viktigare är om det är ett bra, budget eller skräp agg

Menar du det, tur jag inte antydde det innan i tråden då!

Till TS! Exempelvis någon av dessa.. (ditt gamla kan du skicka till mig!)
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Menar du det, tur jag inte antydde det innan i tråden då!

Jag protesterade mot att du antydde att även skit agg skulle gå om den hade tillräckligt många watt. Jag antyder att skit är skit oavsett antal watt på klisterlappen. Man får problem förr eller senare. Varför just TS agg ger problem kan jag bara gissa.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Menar du det, tur jag inte antydde det innan i tråden då!

Till TS! Exempelvis någon av dessa.. (ditt gamla kan du skicka till mig!)
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

komiskt, åkte faktiskt till netonnet och köpte ett xfx 850w idag, utan att ha sett ditt tips. men tack ändå! nätagget är inte defekt, tror bara det inte orkar när alla komponenter får jobba i bf4 på ultra, endast då den startat om och varnat. bytte komponenter för 2-3 veckor sedan, endast när jag kört bf4 har den bootat om... inte under många timmar med bf3...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag protesterade mot att du antydde att även skit agg skulle gå om den hade tillräckligt många watt. Jag antyder att skit är skit oavsett antal watt på klisterlappen. Man får problem förr eller senare. Varför just TS agg ger problem kan jag bara gissa.

Det är tillverkarna som antyder det så jag föreslår att du tar upp det med dom istället! Men kan du istället förklara varför mitt GTX295 som enligt nvidia kräver ett 700watts agg ihop med min strömhungriga FX-8320 drivs att ett gammalt 550 watts agg utan problem?

Nu är FD Newton R2 inget skitagg direkt.

Citat:

Det är mycket fina siffror som visas upp när vi mäter av nätdelens spänningar under de olika lasterna. De ligger i princip stilla hela vägen upp till full belastning

http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det är tillverkarna som antyder det så jag föreslår att du tar upp det med dom istället! Men kan du istället förklara varför mitt GTX295 som enligt nvidia kräver ett 700watts agg ihop med min strömhungriga FX-8320 drivs att ett gammalt 550 watts agg utan problem?

Nu är FD Newton R2 inget skitagg direkt.

http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella...

Som sagt, kan vara moderkortets sensorer som överreagerar. Finns många trådar om det på nätet. Orkar inte chansa och ska överklocka och stoppa i fler diskar framöver. Nytt agg känns motiverat då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Som sagt, kan vara moderkortets sensorer som överreagerar. Finns många trådar om det på nätet. Orkar inte chansa och ska överklocka och stoppa i fler diskar framöver. Nytt agg känns motiverat då.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, har själv funderingar på att köpa nytt agg enbart för att stilla det materiella habegäret då!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless