Glapp vid nätagget får datorn att stänga av sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009

Glapp vid nätagget får datorn att stänga av sig

Hallå!

Vet inte riktigt hur jag skulle namnge denna tråd men här kommer den långa historien.

Jag skulle en dag byta platserna för fläktarna samt byta minnena till LP. Efter att ha tagit bort både minnena, PSU:n och GPU:n så körde jag igång med att tömma vätskan... Dum nog så trodde jag att all vätska var ur efter att ha vickat datorn hit och dit en bra tid men när jag sedan tog loss slangen ovanför moderkortet så forsade det med vatten... Stora delar av moderkortet fick mycket vätska på sig, speciellt vid "minnesplatserna"

Jag lät sakerna såklart torka i 1/1,5 dag under värme, med papper och hårtork och tyckte det såg ganska torrt ut så jag kopplade ihop allt igen och fick igång datorn... Enligt mig verkade allting helt ok och datorn rullade på i cirka 3 dagar då datorn helt plötsligt stängde av sig själv då och då. Jag behövde inte göra något speciellt utan den kunde bara stänga av sig själv när den kände för det. Den kunde startas igång av sig själv men ibland hörde man den där "klick" ljudet... Som att den försökte starta upp men kunde ej.

När jag sedan läste runt i internet så läste jag att det kunde bero på nätagget eller minnena... Och det första jag då trodde det va var minnena eftersom mycket vätska kom där de ska installeras. Men när jag öppnade burken och kollade runt så såg jag att en 3-pins kontakt till en fläkt, som var kopplad till en 4-pins via nätagget var blöt :/ Min fråga är hur nätagget kan ha påverkats av detta? Kan den sluta funka/funka konstigt pga av detta?

För saken är att när jag sedan testar ifall det är nätaggregatet som strular så testade jag först med bara 24-pin kopplad, sedan med 8-pin/CPU-kabeln och PCI-Expresskabeln så rullade datorn igång utan att den stängdes av... Men så fort jag kopplade i kabeln med 4x4-pins kontakter, och sedan trycker in nätagget i chassit (Det blir riktigt trångt för kablarna) så stängs datorn av sig...

Antog då att det är något fel med kabeln... Så jag bytte ut den mot en annan och kopplade då in den i agget, startade datorn och böjde kabeln så mycket som jag trodde att den böjdes när man sätter in den i chassit. Konstigt nog stängdes den av igen... Fastän kabeln var en ny/torr samt att jag bytte plats där den kopplas in i nätagget.

Kan ett nätaggregat stängas av sig själv pga av glapp vid en kabel? Eller beror det hela på vätskan i 3-pins kontakterna eller vätskan vid annat?
Just nu funkar datorn men ibland kan den stängas av... Sedan om jag bara rör agget så stängs den av så något konstigt är det

Specs står vid min signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

Många nya moderkort har ett kortslutningsskydd.
Personligen hade det fått stå och torka under minst två veckor!
Men det är klart, är man gjord av pengar så kan man ju låta sin dränkta hårdvara torka 1-1½ dag...

Spel: Corsair 250D - H270N-WiFi - i5-7600 - 16GB - 1TB SSD
FilServer: FD Define R4 - P8H77-I - i3-2120T - 8GB - 60GB SSD
Mobil: LG Nexus 5x Surfplatta: Toshiba Encore WT8