Gigabyte gör Brix med inbyggd projektor

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte gör Brix med inbyggd projektor

Videoprojektorer kan användas till mer än trista Powerpoint-presentationer. Gigabyte presenterar den senaste medlemmen i familjen Brix, där en inbyggd projektor är det stora huvudnumret.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men varför?
Är inte litenheten till för att man ska kunna gömma datorn lätt?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

De lär väl ta rekord i "världens varmaste NUC"

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

De lär väl ta rekord i "världens varmaste NUC"

Solens kärna kan slänga sig i väggen!

Permalänk
Medlem

Look at that picture... Brix will be shat.

Permalänk
Medlem

Hmm... Dator med inbyggd 'skärm'. Ingen dum idé, då det oftast är skärmen som är det jobbiga att släpa runt på!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Intressant Idé. Men upplösningen var ju....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Upplösningen!
854x480 på 85" Den upplösningen har ju 800kr-smartphones på 3". Det blir bara värre och värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Med den upplösningen så kan man inte göra möe...

Fast i och för sig, har den okay responstid så kan det vara en prima emulatormaskin för t.ex. nes, snes, gb/gba, etc.

Permalänk
Medlem

Nu ska de ju bara göra en med HD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Denna (med HD) + Steam OS = Nästa generations spelkonsol?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Avstängd

Kul med innovation!
Bra att dom satsar på något annorlunda.

Permalänk
Skrivet av Flinken123:

Denna (med HD) + Steam OS = Nästa generations spelkonsol?

Knappast om man ska använda integrerad grafik från Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Hur lång brintid har den lampan då, för när den pajar så kan jag tänka mig att det blir lite drygt att byta den.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa denna eller Nvidia Shield.. svårt val.
Fast nä.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Företagsanvändare och presentationer. I 854x480 @ 75 lumen? Hah. Haha. Hahahahahahaha. Det duger på sin höjd till en kass stug-tv, eller hellre husvagns-tv.

Dödfött.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

75 lumen, hembioprojektorer ligger på run 1500-2000 idag så den lär väll få ha bra svart i rummet och liten bild.
Men för presentationer och liknande känns det väll som det i alla fall finns ett användningsområde för, även om ja har för mig att ja har sett "fickprojektorer" med bättre specar men som du får koppla in en dator på. Men ja gissar att alla gubbar som gör presentationer faktiskt har med sig just en laptop

Men kul grej ändå

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Knappast om man ska använda integrerad grafik från Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg inte det, med en upplösning på 854 x 480 pixlar så drar den nog runt de flesta spel på medium eller högre

Permalänk
Medlem

Hmmm, kul idé men jag misstänker att det kommer låta ganska mycket om fläktarna om de ska kyla både datorn och projektorn.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt marknaden för en projektor med så låg upplösning. Visst, det kanske kan vara bra då det är en skärm/projektor och dator i ett om man tänkt släpa runt den och tex föreläsa eller nått.

Permalänk
Medlem

Jag vill se en Brix II med AMD processor och en blueray slot. Fan vad det ska vara svårt att hitta något snyggt som har tillräckligt med funktioner/utrustning!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Upplösningen!
854x480 på 85" Den upplösningen har ju 800kr-smartphones på 3". Det blir bara värre och värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant upplösning är i minsta laget och jag vet inte varför, låt mig bara säga det direkt..

Dock kan jag tänka mig att det handlar on en mindre LED proj efter att ha sett specs.. Rättrare sagt jag är övertygad efter att ha sett dom specsen så dom kan helt enkelt inte hoppa på 1080p här då det skulle betyda enorma kostnader, standard DLP med krallig lampa är ju uteslutet pga värme som tiidigare nämnts + att priserna måste hållas nere så denna proj har nog komponenter taget från existerande handburen/portabel proj.

Nej grabbar detta är def en liten portabel LED proj som integrerats i denna och inget annat, dvs bärbar dator/proj i ett.

Permalänk
Medlem

Det känns som en ganska dålig ide då den lär bli oerhört varm.

Dator med inbyggd skärm... kaske om den skulle ha ett batteri också... och ett tangentbord med mus.... och man kunde använda den i knät när man sitter....

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det känns som en ganska dålig ide då den lär bli oerhört varm.

Dator med inbyggd skärm... kaske om den skulle ha ett batteri också... och ett tangentbord med mus.... och man kunde använda den i knät när man sitter....

Tror inte den blir så värst varm pga LED teknik, jaja ja vet jag har inga bevis för det men det är det ändå lösningen som "makes sense" i detta fallet så törs nästan lova att den är byggd kring redan existerande LED proj teknik, varför skulle Gigabyte ta den långa enormt dyra vägen runt och utveckla ny proj teknik själva?

Ifall Intel delen tar lite ström så visst absolut att dom skulle kunna använda batteri, en bra ide faktiskt fast kanske pga vikt etc som dom inte har det? Kan iaf inte se några hinder i det då proj tekniken redan finns i storlek "fick-format" med batteri.

Vad gäller livslängd på "lampan" räkna med runt 20k el mer då andra liknannde lösningar ligger där omkring någonstans..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Benny_k:

Jag vill se en Brix II med AMD processor och en blueray slot. Fan vad det ska vara svårt att hitta något snyggt som har tillräckligt med funktioner/utrustning!

De har sagt att det kommer med AMD fast vi väntar ju fortfarande på Kaveri. Det är ju inte så intressant med en Brix med Kabini. I värsta fall kan du ju köpa en extern Blu-ray. Jag köpte en från Asus som är rätt smidig och ungefär så liten som fysiken tillåter. Jag köpte den delvis för att använda i en framtida HTPC så slipper jag bry mig om plats för optisk enhet i chassit.

Skrivet av fark:

Tror inte den blir så värst varm pga LED teknik, jaja ja vet jag har inga bevis för det men det är det ändå lösningen som "makes sense" i detta fallet så törs nästan lova att den är byggd kring redan existerande LED proj teknik, varför skulle Gigabyte ta den långa enormt dyra vägen runt och utveckla ny proj teknik själva?

Ifall Intel delen tar lite ström så visst absolut att dom skulle kunna använda batteri, en bra ide faktiskt fast kanske pga vikt etc som dom inte har det? Kan iaf inte se några hinder i det då proj tekniken redan finns i storlek "fick-format" med batteri.

Vad gäller livslängd på "lampan" räkna med runt 20k el mer då andra liknannde lösningar ligger där omkring någonstans..

75 lm går ju att lösa med någon enstaka watt när det kommer till LED så det blir inte så mycket extra värme att ta hand om. Jag tror också att de bara plockat en färdig liten projektormodul och slängt in den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Nej tack med den upplösningen. Den blir säkert väldigt varm fort och låter mycket också Annars är det en kul idé.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

75 lm går ju att lösa med någon enstaka watt när det kommer till LED så det blir inte så mycket extra värme att ta hand om. Jag tror också att de bara plockat en färdig liten projektormodul och slängt in den.

Färdig projektormodul, jag tror du har helt rätt då det inte vore ekonomiskt lönsamt att ta fram en egen. Kom ihåg i mitten på 90 talet någonstans när biltidningar började skriva om hur Volvo (S40) och Mitsubishi (Carisma) körde på gemensam plattform för att spara in utveckligskostnader, se bara hur utsprett det är idag och inte bara bilindistrin utan överallt..

Skrivet av simonwellander:

Nej tack med den upplösningen. Den blir säkert väldigt varm fort och låter mycket också Annars är det en kul idé.

Som Zotamedu skrev så kan man nog få ut 75lm ur några enstaka watt, kan ju ha fel iofs det har händer då och då men varför skulle den bli så varm och låta mycket?

Permalänk
Medlem

LED-projektorer blir inte direkt varma så några problem med värme lär det inte bli, brinntiden på LED-projektorer är runt 20000 timmar så lampan lär inte behöva bytas ut i första taget.

Däremot är de väldigt ljussvaga så att använda dem till presentationer i ljusa rum som det normalt är blir nog inte jättebra men upplösningen duger till powerpoint på en 40-50 tum eftersom man oftast inte sitter så nära.

Dock tror jag det är smartare att köpa en lös led-projektor om man vill ha något smidigt och koppla till ens laptop...

Permalänk
Medlem
Citat:

Do you have any idea how fucking busy I am?!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lazze2k5:

LED-projektorer blir inte direkt varma så några problem med värme lär det inte bli, brinntiden på LED-projektorer är runt 20000 timmar så lampan lär inte behöva bytas ut i första taget.

Däremot är de väldigt ljussvaga så att använda dem till presentationer i ljusa rum som det normalt är blir nog inte jättebra men upplösningen duger till powerpoint på en 40-50 tum eftersom man oftast inte sitter så nära.

Dock tror jag det är smartare att köpa en lös led-projektor om man vill ha något smidigt och koppla till ens laptop...

Det var lite så jag tänkte när jag läste nyheten. Många lär bli glada om de bara behöver hänga upp en låda i taket för att få både projektor och dator i ett. Fast det sket ju sig med ljusstyrkan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24