Svensk Fondservice, har dom rätt att förlänga avtalet automatiskt?

Permalänk
Medlem

Svensk Fondservice, har dom rätt att förlänga avtalet automatiskt?

Hej!

Är kund där just nu och varit så i ett år.

Fick en faktura nu igen för ett år framåt på 689kr, men tycker det är saftigt och skulle vilja gå ur.

Men tydligen så skulle jag ha gjort det innan den 11/9.

"Uppsägningen måste ha kommit till Bolaget tillhanda senaste dagen för årsförnyelse, dvs. senast den 11/9 varje år, i annat fall utgår ny årsavgift."

Avtalet har ingen bindningstid, och jag har inte skrivit på några papper att jag vill förlänga.

Har dem rätt då iom. att jag inte sa upp innan ovanstående datum eller har jag någon chans att slippa betala detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Svensk Fondservice har fått dom mot sig från KO i maj:

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/press...

De måste meddela dig i god tid om detta + att du ska inte behöva säga upp skriftligen.

Och här är ett ärende som gått upp i HD angående oskäliga automatiska förlängningar.
http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgor...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Southman:

Hej!

Är kund där just nu och varit så i ett år.

Fick en faktura nu igen för ett år framåt på 689kr, men tycker det är saftigt och skulle vilja gå ur.

Men tydligen så skulle jag ha gjort det innan den 11/9.

"Uppsägningen måste ha kommit till Bolaget tillhanda senaste dagen för årsförnyelse, dvs. senast den 11/9 varje år, i annat fall utgår ny årsavgift."

Avtalet har ingen bindningstid, och jag har inte skrivit på några papper att jag vill förlänga.

Har dem rätt då iom. att jag inte sa upp innan ovanstående datum eller har jag någon chans att slippa betala detta?

Tack på förhand!

Det är väl precis som med vilket abonnemang som helst. Det löper tills vidare, så länge du inte säger upp det. Är ju likadant med din telefon, elen, lägenheten, o s v.
Skillnaden är att det oftare är månadsvis eller kvartalsvis avtal löper, än årsvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag nog blivit meddelad, den 9:e augusti fick jag ett brev där följande bland annat stod:

"VI FORTSÄTTER ATT ARBETA FÖR DIN PENSION
Vill du avsluta eller ändra dina tjänster kan du kontakta
oss inom 30 dagar, därefter förlängs ditt avtal med ytterligare ett
år.
"

@Olog-hai

Jo men jag trodde bestämt att jag inte blivit informerad om att det skulle förlängas, i så fall hade jag förmodligen haft rätt. Men nu hade jag varit för slapp och inte läst brevet de skickat ut under Augusti. Så verkar som de har bättrat sig lite i alla fall.