Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Skrivet av Punchdrunk:

En annan grej. Förstod att filerna skulle bli rätt stora men att ett 2 min klipp blir ca 2.8 gb tycker jag är saftigt. Håller ju på mycket med dokumentärfilm och kan ju under perioder filma flera timmar i sträck/dag. Dessutom ska man ju ha backup på allt. Blir att kuta och köpa nya diskar var och varannan dag, saftigt i plånboken =(. Blir det stor skillnad om jag går ner lite i kvalité i Ninjan?

Ändra codecen, finns en jäkla massa codecs som tuggar minne i onödan om man inte har liknande output från kameran.
Är det ProRes du kör? 4:2:2 HQ borde funka bra, annars har jag inte sån koll på vad Ninjan har att erbjuda.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Ändra codecen, finns en jäkla massa codecs som tuggar minne i onödan om man inte har liknande output från kameran.
Är det ProRes du kör? 4:2:2 HQ borde funka bra, annars har jag inte sån koll på vad Ninjan har att erbjuda.

Jag tror kameran spottar ut "uncompressed" 8 bit 4:2:2.

Jag kör DNxHD 220x i Ninjan. Känns ju rätt mycket egentligen med 220 Mbit/s, Canon c300 kör ju t.ex. med 4:2:2 i typ 50 Mbit/s. Känns kanske mer rimligt.

De alternativ jag ser på skärmen är iaf följande:

DNxHD 220x
DNxHD 220
DNxHD 145
DNxHD 36

ProRes 422 HQ
ProRes 422
ProRes 422 LT

Från manualen:

220 Mbps (10 bit) känns ju mycket medans 36 Mbps (8bit) känns något för lite. 60 Mbps-alternativet finns inte med i menyn men låter ju rätt lagom, står ju proxy i parantes så antar att man måste koppla den annorlunda då.

Så här sägen manualen om olika inspelningstider:

Prores HQ och DNxHD 220x verkar ju vara rätt identiska.
Vad tror ni om man skulle ge sig på ett försök på ProRes LT (100 Mbps) som lite mer än fördubblar inspelningstiden. Vet att man brukar ha något sorts krav på 50 Mbps 422 för broadcast men kan man t.ex. lita på dessa siffror och vara rätt säker på att detta codec håller hög nivå eller kan det kanske skilja på olika codec. Kanske att t.ex. ProRes måste vara lite större för att hålla hög nivå. Borde man vara lugn och känna sig trygg med 100 Mbps, kan man tänka att det bara blir hälften så bra som HQ eller kvittar det då kameran ändå inte kan spotta ut i närheten av vad formatet i Ninjan hanterar.

Permalänk
Medlem

100Mbps är ju rejält. Min GH3 filmade hur snyggt som helst och då använde jag oftast 50mbps istället för 72mbps. Kan ju vara intressant att testa o jämföra också.

Permalänk
Medlem

Jag blev förvånad för ett tag sedan hur bra min BMCC fungerade i dålig belysning och bestämde mig för att testa ordentligt med ett någorlunda troligt scenario.
Samtidigt passade jag på att baka goda bullar och testa timelaps-funktionen.
Den är mycket bättre i dåligt ljus än jag trodde . Redan i början av filmen är det i "verkligheten" så pass dunkelt att det med tex en 600d skulle bli lite sådär. Tycker det ser ut som dagsljus och att resultatet är gott även på slutet när det är mörkt på riktigt och jag bara kör med en glödlampa i taket (gammal modell, en såndär som ska va snygg och inte effektiv) och ett knippe värmeljus.

Känns som ett bra real Life test, säg att man intervjuar någon hemma i deras kök och det drar ut på tiden. Mörkret faller men det är inte läge att bryta för att rigga/hämta ljus.
Anledningen till att jag trodde den skulle vara sämre är för att jag "hört" det. Funderade i morse på om det är för att de grabbarna till vardags filmar med c100, c300, Red osv och då kanske dålig inte har samma innebörd (eller vad säger du Punchdrunk aka "Mr ISO 20 000", eller är det 80 000 nu med nya firmwaren?).
Som en filmare jag följer på diverse forum brukar säga, "It is a lowlight camera, but its not a nolight camera".

Permalänk
Medlem

Nybakade bullar är jättegott, så sugen man blir!
Blev jättebra även med dåligt ljus ju.

Jag brukar "fuska" med slutartiden om det är för dåligt ljus och köra 25 fps med 1/25 s slutartid. Blir lite kompromiss men bättre än högt brus på grund av hög ISO. Då kan jag sänka iso istället. Annars skulle man väl haft något ljusstarkt objektiv vid sådana tillfällen. Det är inte alltid man kan flänga på belysningen som exempelvis när man ska filma barnen i skolans luciatåg (tror inte det uppskattas om man kör igång en stark lampa då). Fast föräldrarna lyste de små liven i ögonen med sina mobilkameror ändå minns jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nybakade bullar är jättegott, så sugen man blir!
Blev jättebra även med dåligt ljus ju.

Jag brukar "fuska" med slutartiden om det är för dåligt ljus och köra 25 fps med 1/25 s slutartid. Blir lite kompromiss men bättre än högt brus på grund av hög ISO. Då kan jag sänka iso istället. Annars skulle man väl haft något ljusstarkt objektiv vid sådana tillfällen. Det är inte alltid man kan flänga på belysningen som exempelvis när man ska filma barnen i skolans luciatåg (tror inte det uppskattas om man kör igång en stark lampa då). Fast föräldrarna lyste de små liven i ögonen med sina mobilkameror ändå minns jag...

Exakt, det är en trygghet att veta att resultatet blir såhär med ISO800, f2.8 och 180graders slutare. Då har jag ju tre verktyg till i lådan innan jag måste rigga ljus dvs större bländare, ändra slutartiden eller köra ISO1600. Då kommer det såklart bli brus men denoiser funkar rätt bra och blackmagic-brus är ganska organiskt.
Sedan beror det ju såklart på vad man filmar. Är det en avslöjande dokumentär med en minister på porrklubb så får det ju vara hur mycket brus det vill bara man ser vem som är på bilden.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag blev förvånad för ett tag sedan hur bra min BMCC fungerade i dålig belysning och bestämde mig för att testa ordentligt med ett någorlunda troligt scenario.
Samtidigt passade jag på att baka goda bullar och testa timelaps-funktionen.
Den är mycket bättre i dåligt ljus än jag trodde . Redan i början av filmen är det i "verkligheten" så pass dunkelt att det med tex en 600d skulle bli lite sådär. Tycker det ser ut som dagsljus och att resultatet är gott även på slutet när det är mörkt på riktigt och jag bara kör med en glödlampa i taket (gammal modell, en såndär som ska va snygg och inte effektiv) och ett knippe värmeljus.

Känns som ett bra real Life test, säg att man intervjuar någon hemma i deras kök och det drar ut på tiden. Mörkret faller men det är inte läge att bryta för att rigga/hämta ljus.
Anledningen till att jag trodde den skulle vara sämre är för att jag "hört" det. Funderade i morse på om det är för att de grabbarna till vardags filmar med c100, c300, Red osv och då kanske dålig inte har samma innebörd (eller vad säger du Punchdrunk aka "Mr ISO 20 000", eller är det 80 000 nu med nya firmwaren?).
Som en filmare jag följer på diverse forum brukar säga, "It is a lowlight camera, but its not a nolight camera".

http://www.youtube.com/watch?v=Q92ptje29nc

Nä det där var verkligen inte så pjåkigt. Det är något som är väldigt tilltalande med BMCC foto. Jag filmade för någon dag sedan i någon liknande situation, bara en glödlampa i taket. Jag upplever att c100 lägger på lite mer brus än BMCC. Vad jag kan bedömma så här iaf. Har testat att dra upp ison till 20 000 någon gång och det är ju lite galet. Då räcker det nästan med att det sipprar in lite ljus från gatulyktan i ett kolsvart rum. Det blir inte snyggt men man ser lite, mycket mer än ögat.

PS: Vilken tortyr att kolla på kanelbullsbak med kurrande mage!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Nä det där var verkligen inte så pjåkigt. Det är något som är väldigt tilltalande med BMCC foto. Jag filmade för någon dag sedan i någon liknande situation, bara en glödlampa i taket. Jag upplever att c100 lägger på lite mer brus än BMCC. Vad jag kan bedömma så här iaf. Har testat att dra upp ison till 20 000 någon gång och det är ju lite galet. Då räcker det nästan med att det sipprar in lite ljus från gatulyktan i ett kolsvart rum. Det blir inte snyggt men man ser lite, mycket mer än ögat.

PS: Vilken tortyr att kolla på kanelbullsbak med kurrande mage!

Men jag måste säga att i de klipp från c100 jag laddat ner för o labba med så har även den vad jag i brist på bättre ordval kallar "organiskt" brus. Ibland när jag sitter med BMCC material och det blir brus så väljer jag att inte ta bort det eftersom det är så finkornigt att det inte syns på tex min TV eller iPad. Och jag tycker det är rent ut sagt vackert på min Dell Ultrasharp när det liksom dansar runt istället för att flimra. I ett sånt läge är också Grain i tex Filmconvert helt onödigt för att få till den trendiga Vintage Film Looken.

Såg du på nofilmschool idag? Inte nog med att C100 får ISO 80000 den här månaden, den kommer också erbjudas en hårdvaruuppdatering om man har lite pengar över. Då får den tydligen samma autofokus som 70D. Är kanske inte så spännande men det betyder ju att det kan komma fler sådana uppdateringar vilket skulle förlänga livslängden på kameran eftersom den kan hänga med längre i utvecklingen.

http://nofilmschool.com/2013/11/canon-c100-autofocus-hardware...

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men jag måste säga att i de klipp från c100 jag laddat ner för o labba med så har även den vad jag i brist på bättre ordval kallar "organiskt" brus. Ibland när jag sitter med BMCC material och det blir brus så väljer jag att inte ta bort det eftersom det är så finkornigt att det inte syns på tex min TV eller iPad. Och jag tycker det är rent ut sagt vackert på min Dell Ultrasharp när det liksom dansar runt istället för att flimra. I ett sånt läge är också Grain i tex Filmconvert helt onödigt för att få till den trendiga Vintage Film Looken.

Såg du på nofilmschool idag? Inte nog med att C100 får ISO 80000 den här månaden, den kommer också erbjudas en hårdvaruuppdatering om man har lite pengar över. Då får den tydligen samma autofokus som 70D. Är kanske inte så spännande men det betyder ju att det kan komma fler sådana uppdateringar vilket skulle förlänga livslängden på kameran eftersom den kan hänga med längre i utvecklingen.

http://nofilmschool.com/2013/11/canon-c100-autofocus-hardware...

Jo håller med om att bruset kan vara fint. Brus från t.ex. Canon 550d är ju hemskt.
Hehe 80000 i ISO låter ju helt sjukt. Hur är det ens möjligt kan man fråga sig. Frågan är om jag någonsin kommer använda ett så högt iso-tal, men det är klart landar utomjordingar och det är kolsvart så varför inte =).

Trots att uppdateringarna inte är sådär jättemycket för mig att hurra för, så kanske man kan se något positivt med det ändå. Kanske kan man hoppas på 50 fps, till och med i 720p skulle vara ett stort uppsving! Det är väll egentligen det jag verkligen saknar med c100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Trots att uppdateringarna inte är sådär jättemycket för mig att hurra för, så kanske man kan se något positivt med det ändå. Kanske kan man hoppas på 50 fps, till och med i 720p skulle vara ett stort uppsving! Det är väll egentligen det jag verkligen saknar med c100.

Kunde du köra 50i även med Ninjan?
Har sett exempel på rätt bra super slowmo från c100 med 50i och Twixtor. Men jag tror det skulle bli ännu bättre med ett codec som tex Prores HQ, det tål ju lite mer misshandel. Blir visserligen aldrig lika bra som riktig overcrank, men som Bloom sa, det är bättre än inget.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kunde du köra 50i även med Ninjan?
Har sett exempel på rätt bra super slowmo från c100 med 50i och Twixtor. Men jag tror det skulle bli ännu bättre med ett codec som tex Prores HQ, det tål ju lite mer misshandel. Blir visserligen aldrig lika bra som riktig overcrank, men som Bloom sa, det är bättre än inget.

Intressant, kanske jag borde testa!

Permalänk
Medlem

Här är c100 med Twixtor, oklart om det är med kamerans codec eller en ninja, gissar kamerans eftersom han inte nämner ån ninja i beskrivning eller när han svarar på frågor.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Här är c100 med Twixtor, oklart om det är med kamerans codec eller en ninja, gissar kamerans eftersom han inte nämner ån ninja i beskrivning eller när han svarar på frågor.
http://www.youtube.com/watch?v=HyDgLRtpc1U&sns=em

Det där var ju hur bra som hellst. Jag kan inte ens se om kvalitén är sämre eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Det där var ju hur bra som hellst. Jag kan inte ens se om kvalitén är sämre eller ej.

Bara o testa, twixtor finns som gratis och fullt fungerande trial, det blir vattenstämpel

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Bara o testa, twixtor finns som gratis och fullt fungerande trial, det blir vattenstämpel

Great skall göras, vad mycket bra info man får i denna tråd. Är ju mer av en filmare och klipper på ett väldigt "gammalt traditionellt" sätt. Har lärt mig rätt mycket mer om post sen pocket-tråden och denna!

Permalänk

Hm man kanske skulle delta i någon tävling jag tror Philip Bloom håller i. Temat är prostata-cancer och längden på filmbidrag 60 sek. Kan vinna fina priser.

Citat:

THE FILM: A 60 second (not including titles or credits) with a simple theme “The Moustache”
It can be anything as long as there is a link to theme. Make it funny, scary, sad, emotional. It’s up to you…the filmmaker.

ALL ENTRIES MUST BE IN BY THE 2359 GMT 30TH of NOVEMBER. WE CANNOT ACCOPT ANY AFTER. NO EXCEPTIONS!!

It MUST be made specifically for this competition and to reflect that, please put that in the end credits.

THE PRIZE: A DEFY Systems G2 Brushless Gimbal stabiliser defygimbal.com/ AN AMAZING PRIZE!

THE RUNNER UP PRIZE is the RHINO SLIDER!! More info below!

http://philipbloom.net/2013/10/29/movember2013/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Hm man kanske skulle delta i någon tävling jag tror Philip Bloom håller i. Temat är prostata-cancer och längden på filmbidrag 60 sek. Kan vinna fina priser.

http://philipbloom.net/2013/10/29/movember2013/

ja jag har funderat på den. Har inte fått en riktigt klockren ide men det kanske kommer.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kunde du köra 50i även med Ninjan?
Har sett exempel på rätt bra super slowmo från c100 med 50i och Twixtor. Men jag tror det skulle bli ännu bättre med ett codec som tex Prores HQ, det tål ju lite mer misshandel. Blir visserligen aldrig lika bra som riktig overcrank, men som Bloom sa, det är bättre än inget.

50i ger ingen fördel jämfört med 25fps, det är ju trots allt bara 25 bilder/s med 50i. Bättre skulle vara att trycka ur 30 fps och arbeta med slowmo därifrån.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

50i ger ingen fördel jämfört med 25fps, det är ju trots allt bara 25 bilder/s med 50i. Bättre skulle vara att trycka ur 30 fps och arbeta med slowmo därifrån.

Ok, konsensusen på youtube är annars att köra 50i eftersom man kan få premiere att tolka det som 25fps.

Permalänk
Medlem

Det går att skapa 50 progressiva bildrutor per sekund från 50i med hjälp av bob-deinterlace eftersom 50i är 50 "halvbilder" ber sekund (som är sammanflätade i 25 fps) så visst ger detta en fördel om man ska skapa slow motion. Man får ju dubbelt så många bilder per sekund jämfört med 25 fps så det är ju bara att halvera hastigheten efter bob-filtret till 25 fps så har man slow motion med bra flyt.

Ett filter som är jättebra på detta är avisynth-filtret QTGMC. Blir superbra kvalitet. Jag brukade använda det filtret för att skapa 720p med 50 fps från 1080i som jag filmade med min Canon HV20. Gjorde först om 1080i till 1080p med 50 fps och skalade sedan ner upplösningen från 1440x1080 (som HDV använder) till 1280x720.

Permalänk
Medlem

Ett inlägg om inspiration.

I söndags var jag lite trött efter en utekväll och satt således framför youtube i princip hela dagen. Jag kollade på en hel drös med "behind the scenes" och "making of" filmer.
Jävlar vilken skatt som ligger där och bara väntar på en. Tycker man lärde sig massor och fick tonvis med inspiration. Även om det ibland kanske handlade om något som inte var så intressant eller att de intervjuade nån skådis så är klippbilderna fulla av smågrejer när man ser vilka mikrofoner, objektiv, riggar osv de använder. Jag såg mängder och det finns mängder kvar men här är några tipps.

Bästa jag hittade var Stan Winstons School,
Helt ortoligt mycket godis. Man får se hur de bygger allt från dinosaurierna i Jurassic Park till robotarna i Terminator, men också med kommentarer från killarna och tjejerna som var med. Otroligt lärorikt. Jag visste att T-rex i Jurassic var världens fetaste animatroniska filmmonster men att raptorerna var snubbar i kostym???
https://www.youtube.com/user/StanWinstonSchool

The making of predator,
Stan Winston gör det igen.
Vilket hästjobb, spela in med liten budget, stora egon i kuperad och varm terräng.
intressant att se hur de gjorde predators cloaking och att det var samma sätt som jag hade gjort idag fast i After Effects istället för live.
Tyckte det var helkul att de gav författaren en liten roll bara för att få dit honom.
Kevin som spelar Predator verkade vara en klippa och det är synd att han dog så ung.
Finns även en om 2an, lite roligt att de la in huvudet från Alien bara på skämt och inte alls hade tänkt på några Alien vs Predator filmer.
https://www.youtube.com/watch?v=GZuw4Dd56Po

The Shining
Det här är lite annorlunda. Här får man mer se hur de jobbar med skådespelarna, hur kubberik väljer sina vinklar. Ta tillexempel när han filmar Jack underifrån, verkar som han kom på det i sista sekunden. Har alltid gillat ljudet i filmen och det var kul att se att de körde myggor.
Sedan får man se hur han driver Shelly till vansinne. Mår nästan lite dåligt när jag ser hur illa hon behandlas bara för att i slutändan göra en film (dvs tjäna pengar). Tycker hon hjälper till att bära filmen och utan hennes mer realistsiska reaktion på hela situationen så hade man nog haft svårare att köpa Nicholsons "överspel".
https://www.youtube.com/watch?v=VcGO07rqRxA

Terminator 2
Jag satt och gapade. Jag hade ingen koll på hur LITE det är som är dataanimerat i den filmen. Skotthålen på T1000, när T1000 är slagen i två bitar, när t1000s arm är en lång kniv, när Sara brinner, atombomben osv osv. var det praktiska effekter!!??? Nu fattar jag verkligen varför den var så dyr.
Tycker det var coolt att se att de använde den gamla bakprojektions tekniken ala James Bond istället för green screen.
https://www.youtube.com/watch?v=bXv9U-d94Rg
https://www.youtube.com/watch?v=SpODQ9XAV_g

Hajen,
No need for introduktion. Lite grymt att den filmades handhållet.
https://www.youtube.com/watch?v=EHRfcCIQ3fg

Jag avslutade med Batman 1 och Läderlappen serien. Blev mer om marknadsföring osv, men det är också intressant.
Filmen,
https://www.youtube.com/watch?v=uKjra8i2XTw
Serien,
https://www.youtube.com/watch?v=26UB2jgZAbY

Om du fortfarande inte kan sova så finns det också en detaljerad 2 1/2 TIMMAR lång making of Alien innehållande allt man kan behöva veta,
https://www.youtube.com/watch?v=0TNjpb8O5LY
http://www.youtube.com/watch?v=TkQvQEv_FRg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det går att skapa 50 progressiva bildrutor per sekund från 50i med hjälp av bob-deinterlace eftersom 50i är 50 "halvbilder" ber sekund (som är sammanflätade i 25 fps) så visst ger detta en fördel om man ska skapa slow motion. Man får ju dubbelt så många bilder per sekund jämfört med 25 fps så det är ju bara att halvera hastigheten efter bob-filtret till 25 fps så har man slow motion med bra flyt.

Ett filter som är jättebra på detta är avisynth-filtret QTGMC. Blir superbra kvalitet. Jag brukade använda det filtret för att skapa 720p med 50 fps från 1080i som jag filmade med min Canon HV20. Gjorde först om 1080i till 1080p med 50 fps och skalade sedan ner upplösningen från 1440x1080 (som HDV använder) till 1280x720.

Precis och jag tror Premiere tolkar 50i som 25p automatiskt om projektet är inställt på det utan plug in, vilket kommer ge mycket bättre slowmotion än 30fps. Klippen jag länkade till tidigare hade inte gått att göra med det resultatet med Twixtor i 30fps.
Sedan finns ju Blacmagics Optical Flow i Davinci Resolve som kan göra skaplig slowmo av 30 fps men då ännu bättre med 50i.

Permalänk

Kan även tipsa om Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse. Fantastisk dokumentär om inspelningen av Apocalypse now. En galen film men en lika galen inspelning av filmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Kan även tipsa om Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse. Fantastisk dokumentär om inspelningen av Apocalypse now. En galen film men en lika galen inspelning av filmen

Nä vad grymt! Jag letade efter en om just den men hittade inget. Det blir kvällens nöje

Permalänk

Någon som har tips på någon stor kameraväska med utrymme för videokamera, 2-3 objektiv, liten monitor och en 17" laptop. Har sett några med möjlighet att använda väskan både som ryggsäck och med hjul. Problemet är ju att de flesta är rätt dyra 3000-4000 kr är rätt normalt. Skulle vilja komma ner lite i pris, förslag?

Permalänk
Medlem

Svårt det där, letar själv eftersom min nya kamera är ganska frodig jämfört med den förra och m4/3 objektiv vs Canon är ju som mormorskoppar vs termosar.
Du får hojta till om du hittar någon, själv sätter jag mitt hopp till fotomässan nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Svårt det där, letar själv eftersom min nya kamera är ganska frodig jämfört med den förra och m4/3 objektiv vs Canon är ju som mormorskoppar vs termosar.
Du får hojta till om du hittar någon, själv sätter jag mitt hopp till fotomässan nästa vecka.

Funderar lite på Fjällräven Kånken 17" laptop med tillbehöret Kånken photo insert. Gillar att det inte ser ut som en fotoväska. Ibland kan det vara jobbigt att ha prylar värda en bra begagnad bil i en väska som skriker kamerautrustning. Frågan är om den kanske blir för liten. Sammanlagt 1300 kr känns ju rätt överkomligt annars för en väska som också har utrymme för en 17" laptop.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=125986
http://www.outnorth.se/fjallraven/kanken-laptop-17.php?nosto=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Funderar lite på Fjällräven Kånken 17" laptop med tillbehöret Kånken photo insert. Gillar att det inte ser ut som en fotoväska. Ibland kan det vara jobbigt att ha prylar värda en bra begagnad bil i en väska som skriker kamerautrustning. Frågan är om den kanske blir för liten. Sammanlagt 1300 kr känns ju rätt överkomligt annars för en väska som också har utrymme för en 17" laptop.

http://www.outnorth.se/20.0.0.0/4113/cache/4113_b7c3dbc509a33...

http://www.naturkompaniet.se/Archive/bilder/produktbilder/oms...

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=125986
http://www.outnorth.se/fjallraven/kanken-laptop-17.php?nosto=...

Jävlar vilken skönhet! Jag är fjällräven torsk sen gammalt. Hade ingen aning om att de hade fotoinsats.
Skulle den funka för mig är det ett givet köp

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jävlar vilken skönhet! Jag är fjällräven torsk sen gammalt. Hade ingen aning om att de hade fotoinsats.
Skulle den funka för mig är det ett givet köp

Ja håller med en riktig skönhet. Sen känns risken att man blir rånad som "Skogsmulle" är avsevärt mycket mindre än som "fotonörd". C100 är ju dessutom lite speciell i sin utformning men mätte och med lite tur kan den kanske passa rätt bra utan att ta bort handtaget. C100 med handtag på är lite för hög för vanliga videoväskor, men denna kan förhoppningsvis passa precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

.
Hehe 80000 i ISO låter ju helt sjukt. Hur är det ens möjligt kan man fråga sig. Frågan är om jag någonsin kommer använda ett så högt iso-tal, men det är klart landar utomjordingar och det är kolsvart så varför inte =).
.

Nu vill vi se mörkertest

http://nofilmschool.com/2013/11/80000-iso-firmware-update-can...