Digitala färger – Adobe RGB och sRGB

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Digitala färger – Adobe RGB och sRGB

Vad är egentligen rätt val när det gäller bildskärmar och färger? Att en skärm kan återge fler färger än vanligt låter som en fördel, men kan i själva verket vara ett stort problem. Häng med på en guidad tur genom de digitala färgernas värld.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Nu har jag bara skummat igenom utvalda segment, men galet informativ artikel. Här får man hämta 'plugga-på-glasögonen'!

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

Tack Thomas! Jobbar inom grafiska industrin så blir en intressant läsning!

Tråden om Skägg!

2700K- 4,9Ghz - R9 290 - MG279Q @144hz - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 3:e iPad 64GB - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Pluggade detta i Grafisk Teknik.

R5-1600X, GA-AB-350M-G3, 16GB DDR4 @ 2666, RX580 8GB, Corsair CX650M Rev2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Väldigt intressant och matig artikel!

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2010

Mind = blown

Skickades från m.sweclockers.com

2500K - H60 - EVGA gtx 970 - Samsung 830 256 GB SSD + 850 EVO 250 GB - FD r2 800W - BenQ 2411Z 144hz - Bitfenix Prodigy white - Qpad qh 90 - G400 - Razer BlackWidow Ultimate - Kinnarps 8000

http://g.bf3stats.com/pc/97I76xWl/MauseRRRR.png

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Mycket bra artikel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

coolt, annorlunda och bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Jag kan bara köra rgb ):

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black] [WD Blue 1 TB]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync
Mobil Nexus 6P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svedala
Registrerad
Sep 2009

Och till sist, vad tänkte DICE på när de skapade blåfiltret i BF3. Dålig skärm?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Började läsa under arbetstid men insåg att jag inte förstod särskilt mycket. Får nog ta och göra om detta när jag är hemma i lugn och ro istället.

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2002

bra artikel!
det är en hel vetenskap det där.

nu finns det skärmar och tv apparater som kan ställa ner sin wide gamut till SRGB så flera av problemen
som beskrivs finns inte på dom.

det är dags att gå över till Adobe RGB för rubbet.
SRGBs färgrymd är för liten för att kunna visa naturliga färger.

Nya 4K standarden Rec2020 använder en ännu större gamut än adobe rgb.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rec._2020
där har vi framtidens färger.
Edit: det står även om rec2020 i artikeln..missade det

Edit2: Samsung Galaxy S4 täcker hela Adobe RGB förövrigt.
OLED skärmar har inga problem att öka gamuten över srgb då dom inte har backlight som förstör färgerna.

4K med OLED is the shit alltså

sen vet jag inte om artikeln nämde det men kort och gott kan man säga att ju renare färger en skärm har ju större gamut kan den visa.
wide gamut är som att måla med renare färg.

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenljunga
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Sambuccashake:

Och till sist, vad tänkte DICE på när de skapade blåfiltret i BF3. Dålig skärm?

Har för mig att de villa framhäva en kall och sorglig miljö. Trots allt så är det till viss del en krigssimulator.

Fractal Design R2 - Intel 320 80GB SSD - Seagate Barracuda 2TB - i5 750 @ 3,78 - Noctua NH-D14 - Radeon HD 5870 OC - 4GB Corsair Vengeance

MacBook Pro 13" tidigt 2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Informativ artikel, bra sammanställning.

Laptop: HP Spectre X2 13.3.
WS : AMD PII X6 1100 Thuban. ASUS Crosshair IV Formula, 16 GB RAM, XFX Radeon HD 6970 Ref, SSD + HDD i en mix.
WS II: i7 , Gigabyte mb, 12 GB RAM, HD 5970. Windows 10 Tech Preview.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Bra jobbat sweclockers, intressant läsning. Ser fram emot fler sådana här artiklar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Vad gäller Samsung Gallixy S4 verkar den likt många Android-lurar lida av översaturerade färger.

http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

Color Gamut S3
- Gamut Too Large
- 139 %

Color Gamut S4
- Somewhat Large
- 132 % Standard Mode
- 122 % Movie Mode

Color Gamut iPhone 5
- Close to Perfect
- 104 percent

Har ovan med att göra att Android har dålig färgprofilering eller är det bara AMOLED som ställer till det?

Spontant ser artikeln fenomenal ut men jag har bara skrapat den lite på ytan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twix/Mars
Registrerad
Jun 2011

Riktigt bra artikel! Uppskattas!!!

Citera för svar!!
Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Då har jag tänkt rätt, det ska vara sRGB när man köper bildskärm. Jag redigerar ju en del video och det finns alltså ingen anledning att ha större färgrymd än standarderna som HD video använder för min del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Erik.dv:

Vad gäller Samsung Gallixy S4 verkar den likt många Android-lurar lida av översaturerade färger.

Color Gamut S3
- Gamut Too Large
- 139 %

Color Gamut S4
- Somewhat Large
- 132 % Standard Mode
- 122 % Movie Mode

Color Gamut iPhone 5
- Close to Perfect
- 104 percent

Har ovan med att göra att Android har dålig färgprofilering eller är det bara AMOLED som ställer till det?

Ställer man om från standard till naturliga färger på S3an (och förmodligen även S4an) så blir färgerna mycket bättre. Men jag tycker färgerna på Iphone är riktigt grymma. Och samma sak gäller HTC One. IPS slår AMOLED på fingrarna när det gäller färger.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002

För er intresserade så är det här en ypperlig guide till att komma igång med att kalibrera med hårdvarukalibrerare.

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Intressant läsning

Skickades från m.sweclockers.com

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | 16 GB DDR3 | Gigabyte GA-PH67A-UD3 | MSI GTX 1070 Gaming X | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | Silverstone Fortress II | EVGA SuperNOVA G3 750W | Samsung 24" CFG70 | Eizo 24" | Asus VG248QE | Realforce 88UB | SteelSeries RIVAL + SX | Sennheiser PC 360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Lite saker som saknas i artikeln;
Spel inte stödjer ICC-profiler (jag vet ingen motor som gör det iaf). Så spelar du blir det alltid översaturerade färger på en skärm med större färgrymd än sRGB.

Wide Gamut skärmar har _extremt_ svårt att simulera mindre färgrymder, att det finns ett val för "sRGB" på skärmen betyder inte att det är en korrekt emulering, dessutom går det sällan att kalibrera dessa lägena och det blir en del jobb att byta profiler fram och tillbaka.

Det är alltid önskvärt att göra alla justeringar i hårdvaran på skärmen, skapa en profil men inte ändra LUT på grafikkortet. Det är så Eizo och Nec-skärmar av lite högre kvalitet fungerar t.ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Erik.dv:

Color Gamut S3
- Gamut Too Large
- 139 %

Color Gamut S4
- Somewhat Large
- 132 % Standard Mode
- 122 % Movie Mode

Color Gamut iPhone 5
- Close to Perfect
- 104 percent

Enligt Anandtech så är Nexus 7 (2013) riktigt grym. Jag har dessutom ändrat färgerna på min Nexus 4 så de ska vara så bra som möjligt. Är nog mest tillverkarna som är lata eller bara vill få alla färger att sticka ut.

Dator: i5 3570K, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 2x4GB, HD7850, m4 128GB, CM Storm Enforcer, Toshiba 3TB, Xigmatek 600W
Kringutrustning: XL2420T, G400S, Gamecom 780
Telefon: Nexus 5
Platta: Nexus 7 (2013)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Mycket intressant läsning och hoppas att detta får folk att överge de skruttiga TN-skärmarna en gång för alla.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norberg
Registrerad
Jun 2006

>Varje kanal arbetar med 8 bitar

Pfft, jovisst. Kasst att inte nämna 10 bitars färg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag kalibrerade med en ColorHug, men det är en colorimeter, så då blir det inte alltid så bra om man inte matar den med en matrix fil som anger referensvärdena för skärmen.

Det är bättre att kalibrera med en photospectrometer istället för en colorimeter, men dom är mycket dyrare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Gender Bender:

Ställer man om från standard till naturliga färger på S3an (och förmodligen även S4an) så blir färgerna mycket bättre. Men jag tycker färgerna på Iphone är riktigt grymma. Och samma sak gäller HTC One. IPS slår AMOLED på fingrarna när det gäller färger.

när det gäller sRGB*

MB: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K 4.6 GHz Kylare: Noctua NH-U14S GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: 16GB (4x4GB) Corsair Vengeance DDR3 1600MHz SSD: Crucial MX100 512GB PSU: Fractal Design Newton R3 600W Chassi: Fractal Design Define R4 (w/ 3x Silent Series R2 140mm)

Skärm: Asus ROG Swift PG279Q Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Mionix Naos 7000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Erik.dv:

Color Gamut S3
- Gamut Too Large
- 139 %

Color Gamut S4
- Somewhat Large
- 132 % Standard Mode
- 122 % Movie Mode

Color Gamut iPhone 5
- Close to Perfect
- 104 percent

I det där fallet är det pga AMOLED-skärmarna, som är gjorda att visa Adobe RGB till skillnad mot sRGB skärmen i iPhone.

MB: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K 4.6 GHz Kylare: Noctua NH-U14S GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: 16GB (4x4GB) Corsair Vengeance DDR3 1600MHz SSD: Crucial MX100 512GB PSU: Fractal Design Newton R3 600W Chassi: Fractal Design Define R4 (w/ 3x Silent Series R2 140mm)

Skärm: Asus ROG Swift PG279Q Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Mionix Naos 7000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av vampire-x:

Lite saker som saknas i artikeln;
Spel inte stödjer ICC-profiler (jag vet ingen motor som gör det iaf). Så spelar du blir det alltid översaturerade färger på en skärm med större färgrymd än sRGB.

Wide Gamut skärmar har _extremt_ svårt att simulera mindre färgrymder, att det finns ett val för "sRGB" på skärmen betyder inte att det är en korrekt emulering, dessutom går det sällan att kalibrera dessa lägena och det blir en del jobb att byta profiler fram och tillbaka.

Det är alltid önskvärt att göra alla justeringar i hårdvaran på skärmen, skapa en profil men inte ändra LUT på grafikkortet. Det är så Eizo och Nec-skärmar av lite högre kvalitet fungerar t.ex.

Jag kan ha fel i detta men jag tror allting som visas på skärmen i OSX mer eller mindre alltid tar hänsyn till en färgprofil. Å andra sidan fungerar spel överlag dåligt i OSX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av alex5555:

I det där fallet är det pga AMOLED-skärmarna, som är gjorda att visa Adobe RGB till skillnad mot sRGB skärmen i iPhone.

Fast du måste kunna emulera sRGB med en Adobe RGB skärm. Det är ex. inga problem att göra om du kör en 10-bit Dell eller Eizo-skärm som är kalibrerad i OSX. iOS jobbar också alltid kalibrerat (dock enklare än i OSX). Därför undrar jag om Android har problem med detta. Ett stort problem tjejen har med sin HTC. Galet översaturerade färger.