Jolla Phone - Smartphone med Sailfish OS & 2 halvor - Nu tillgänglig inom Europa

Permalänk
Medlem

Totalt 3617kr/telefon

Dessutom för en telefon som bör vara bättre än resten på marknaden, när andra kostar 6-7k

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Totalt 3617kr/telefon

Dessutom för en telefon som bör vara bättre än resten på marknaden, när andra kostar 6-7k

Beställde också min idag. Hoppas dom skyndar på med leveransen =D

Det enda jag är skeptisk till är skärmupplösningen... Men kan nog ha överseende med den detaljen

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Har också en icke bindande pre-order, dock tveksam om jag ska använda mig av den. Känner att jag nog vill ha lite recensioner först innan jag är beredd att byta skepp. Har just nu en Note II jag är mycket nöjd med, speciellt med 4.3 som precis kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Beställde också min idag. Hoppas dom skyndar på med leveransen =D

Det enda jag är skeptisk till är skärmupplösningen... Men kan nog ha överseende med den detaljen

Äsch det är bra upplösning, bättre än en 32"fullhd skärm iaf!

Skrivet av JockeII:

Har också en icke bindande pre-order, dock tveksam om jag ska använda mig av den. Känner att jag nog vill ha lite recensioner först innan jag är beredd att byta skepp. Har just nu en Note II jag är mycket nöjd med, speciellt med 4.3 som precis kom.

Köp den nu och sälj den om du inte vill ha kvar den... annars kan jag nog köpa din preorder!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Äsch det är bra upplösning, bättre än en 32"fullhd skärm iaf!

Håller inte riktigt med dig där. Man sitter ju väldigt mycket längre ifrån en TV Har en 1080p-telefon nu, och allt under 720p tycker jag ser bedrövligt ut i jämförelse. Så är lite orolig...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Håller inte riktigt med dig där. Man sitter ju väldigt mycket längre ifrån en TV Har en 1080p-telefon nu, och allt under 720p tycker jag ser bedrövligt ut i jämförelse. Så är lite orolig...

Det är ju ändå hyffsad PPI enligt mig, men jag kan förstå om det är tveksam för din del om du sitter på 1080p idag. Man får ju hoppas att skärmen de har valt ser bra ut annars, med färgåtergivning och betraktningsvinklar i beaktande.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant, och med tanke på att min trotjänare, Galaxy S, håller på att ge upp så...

Permalänk
Medlem

Den börjar säljas nu! =D

http://www.mobilechronicles.com/2013/11/27/sales-of-the-jolla...

Hoppas det kommer videomaterial från släppet

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Den börjar säljas nu! =D

http://www.mobilechronicles.com/2013/11/27/sales-of-the-jolla...

Hoppas det kommer videomaterial från släppet

Det finns en del material på bl.a. Jollausers twitter: https://twitter.com/JollaUsers

Sen så har Jolla släppt en ny produkt video idag:

edit* förövrigt är det 45 minuter tills telefonen börjar säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Det finns en del material på bl.a. Jollausers twitter: https://twitter.com/JollaUsers

Sen så har Jolla släppt en ny produkt video idag:

http://www.youtube.com/watch?v=lfAixpkzcBQ&feature=youtu.be

edit* förövrigt är det 45 minuter tills telefonen börjar säljas.

har du fått nått mail att du kan beställa?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

har du fått nått mail att du kan beställa?

Nej har inte fått mailet med länk till själva butiken för betalning än. Gjorde beställningen 19.9. Kikade lite i kommentarerna på bl.a. Jollasuomi och där konstaterade personer från andra vågen samma sak, så det är nog bara att vänta.

Här finns förresten livestream från Hfors: http://www.youtube.com/watch?v=xdBb_TnjZy0

Permalänk
Medlem

Känner mig sjukt sugen på denna telefon Någon som vet,

Vilka LTE-band den stödjer?

Hur funkar det med android appar? kommer alla appar från google play finnas tillgängligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Känner mig sjukt sugen på denna telefon Någon som vet,

Vilka LTE-band den stödjer?

Hur funkar det med android appar? kommer alla appar från google play finnas tillgängligt?

Google Play Store i sig stöds inte, men OS:et är fullt kompatibelt med android appar och man kommer att kunna ladda upp android appar i deras egen appstore.

Angående LTE band så har jag inte sett nåt mer specifikt än vad som nu står vid officiella specs:

Citat:

Connectivity
GSM/3G/4G LTE* (Works on 6 continents).

* List of supported countries and operators will be published later.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Google Play Store i sig stöds inte, men OS:et är fullt kompatibelt med android appar och man kommer att kunna ladda upp android appar i deras egen appstore.

Angående LTE band så har jag inte sett nåt mer specifikt än vad som nu står vid officiella specs:

Så utvecklarna för androidappar kommer kunna lägga in deras appar i sailfish os butik om jag förstått det rätt?
Tror ni man kan kasta in en APK och installera?

Ah, stödjer den Tele2's alla frekvenser blir jag glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Tror ni man kan kasta in en APK och installera?

Jepp:)

Permalänk
Medlem

Vad gör denna mobil bättre än någon annan telefon i samma prisklass?
Nu har jag aldrig tidigare hört talas om det nämnda OS, men i övrigt, är den så bra verkligen?
Skärmen verkar relativt lågupplöst, 2kärnig 1,4gHz processor är var jag hade i min gamla Xperia Arc,
1G RAM är vad min mobil brukade använda bara till bakgrundsprocesserna tidigare.

Vill inte kritisera mobilen, bara ha en förklaring vad som gör er duktiga personer så fanatiska över lanseringen?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hoppas priset sänks någon tusenlapp snart. Gillar inte att de (som Apple) tar ett sjukt överpris för hårdvaran. En androidlur med samma spec skulle kosta 1500 kr. Så 1000 extra är väl rimligt för deras system och design.

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på att köpa en, men avvaktar nog lite.. Någon får posta bilder och berätta hur den är! och hur den funkar med android appar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Vad gör denna mobil bättre än någon annan telefon i samma prisklass?
Nu har jag aldrig tidigare hört talas om det nämnda OS, men i övrigt, är den så bra verkligen?
Skärmen verkar relativt lågupplöst, 2kärnig 1,4gHz processor är var jag hade i min gamla Xperia Arc,
1G RAM är vad min mobil brukade använda bara till bakgrundsprocesserna tidigare.

Vill inte kritisera mobilen, bara ha en förklaring vad som gör er duktiga personer så fanatiska över lanseringen?

Mvh

Största anledningen att det är så stor uppståndelse kring den är att den kör Sailfish OS. En fortsättning på MeeGo som Nokia la ner. Open source och nytt tänkesätt i menysystemet. Kul att det kommer något nytänkande och inte samma som iOS och Android kör på.

Här är lite ny info från nått tal som hölls på eventet.
www.mobilechronicles.com/2013/11/27/tidbits-from-the-jolla-la...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Hoppas priset sänks någon tusenlapp snart. Gillar inte att de (som Apple) tar ett sjukt överpris för hårdvaran. En androidlur med samma spec skulle kosta 1500 kr. Så 1000 extra är väl rimligt för deras system och design.

Hårdvaran (om vi snackar SoC, RAM etc) är ganska orelevant. Såklart skulle en Android lur från HTC eller Samsung vara billigare, men det är ju inte hårdvaran som skall locka folk över till Jolla. Om du absolut måste ha höga 3dmark scores på din telefon finns det bättre för samma pris. OS:et skall dock vara väl optimerat och inte behöva en Snapdragon 800 och 3 GB RAM. Att det är en optimeringssak märks väl även med t.ex. Nokia 1520 och 1020. Recensenter som testade telefonerna märkte ingen skillnad i "real life" prestanda mellan dem eftersom Windows Phone är rätt så väl optimerat.

Skrivet av -ReM-:

Vad gör denna mobil bättre än någon annan telefon i samma prisklass?
Nu har jag aldrig tidigare hört talas om det nämnda OS, men i övrigt, är den så bra verkligen?
Skärmen verkar relativt lågupplöst, 2kärnig 1,4gHz processor är var jag hade i min gamla Xperia Arc,
1G RAM är vad min mobil brukade använda bara till bakgrundsprocesserna tidigare.

Vill inte kritisera mobilen, bara ha en förklaring vad som gör er duktiga personer så fanatiska över lanseringen?

Mvh

Om den verkligen gör nåt bättre återstår ännu att se. Sen skall det medges att vissa hörn av communityn kring Jolla är överdrivet "fanatiska" i sina uttalanden.

Men det är ett helt nytt OS med nytänkande och fokus på multitasking och effektivitet. Telefonen skall fungera både för dem som bara vill ha en optimal apparat rakt ur kartongen, och de som vill sitta och optimera, modda och kanske skriva egna program. Som sagt så skall det inte behöva värsting specs för att fungera optimalt. Ett citat från Maj som kanske inte är särksilt upplysande men en affärside åtminstone:

Citat:

Android has become too dominant and is commodifying the industry, while Apple's platform is too closed and controlled. Jolla's MeeGo-based Sailfish OS exists to offer choice, to bring something different to an industry it argues is stagnating under the Android + iOS duopoly.

"The other half" har även chansen att bli nåt, eftersom utvecklingen av dessa tillbehör inte hänger på Jolla, vem som helst som har verktygen och kunskapen kan göra en "andra halva".

Permalänk
Medlem

Angående priset på luren ska man ju också komma ihåg att det är ett nystartat företag som släpper sin första mobil med egenutvecklat (eller kanske närmare egenvidareutvecklat) operativsystem. Deras första produkt, som släpps i begränsad upplaga, måste ju även stå för en större andel produktutvecklingskostnader och start up-kostnader än valfri Samsung/HTC/Sony/Apple-lur.

Själv ser jag starkt fram emot att läsa recensionerna! Om nån månad blir det att köpa en ny telefon, och om Sailfish verkar bra kan jag mycket väl tänka mig en Jolla. Det verkar som att en hel del av de designprinciper som fanns i början av Android-utveckligen (och som fortfarande hittas i Custom ROM-communityn) finns med även här!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Hårdvaran (om vi snackar SoC, RAM etc) är ganska orelevant. Såklart skulle en Android lur från HTC eller Samsung vara billigare, men det är ju inte hårdvaran som skall locka folk över till Jolla. Om du absolut måste ha höga 3dmark scores på din telefon finns det bättre för samma pris. OS:et skall dock vara väl optimerat och inte behöva en Snapdragon 800 och 3 GB RAM. Att det är en optimeringssak märks väl även med t.ex. Nokia 1520 och 1020. Recensenter som testade telefonerna märkte ingen skillnad i "real life" prestanda mellan dem eftersom Windows Phone är rätt så väl optimerat.
.

3dmark scores är helt ointressant. Hårvara är mer saker än processor och gpu. Jag vill ha hög upplösning på skärmen (minst 720p), en riktigt bra kamera och ett stort batteri. Jolla uppfyller inget av detta. Har inte sett några testbilder men det finns inget som tyder på att kameran skulle vara något speciellt. Så telefonen blir enligt mig för nischad mot mjukvara. Saknar också t.ex. trådlös laddning. Nokias WP-telefoner har ofta sämre SoC men där får man ju åtminstone en riktigt bra kamera och på vissa modeller trådlös laddning (som är grymt underskattat). Skulle hemskt gärna vilja köra Sailfish men känner att man får försaka alltför mycket i hårdvaruväg om man köper Jolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

3dmark scores är helt ointressant. Hårvara är mer saker än processor och gpu. Jag vill ha hög upplösning på skärmen (minst 720p), en riktigt bra kamera och ett stort batteri. Jolla uppfyller inget av detta. Har inte sett några testbilder men det finns inget som tyder på att kameran skulle vara något speciellt. Så telefonen blir enligt mig för nischad mot mjukvara. Saknar också t.ex. trådlös laddning. Nokias WP-telefoner har ofta sämre SoC men där får man ju åtminstone en riktigt bra kamera och på vissa modeller trådlös laddning (som är grymt underskattat). Skulle hemskt gärna vilja köra Sailfish men känner att man får försaka alltför mycket i hårdvaruväg om man köper Jolla.

Kritiken mot skärmen förstår jag. Sen är detta långt ifrån ett starkt argument just nu, men angående trådlös laddning och stor batterikapacitet så kan det komma "andra halvor" som fixar detta. Likaså bättre kamera optik, men dit är det antagligen långt. Speciellt extra batteri borde dock vara ganska enkelt att fixa. Det är ju som sagt en av deras visioner att man skall kunna skräddarsy telefonen efter eget behov. Vi får ju se hur långt det lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Nej har inte fått mailet med länk till själva butiken för betalning än. Gjorde beställningen 19.9. Kikade lite i kommentarerna på bl.a. Jollasuomi och där konstaterade personer från andra vågen samma sak, så det är nog bara att vänta.

Här finns förresten livestream från Hfors: http://www.youtube.com/watch?v=xdBb_TnjZy0

Nu har jag fått mailet, telefonen är betald. Bara att vänta ivrigt nu!

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

Nu har jag fått mailet, telefonen är betald. Bara att vänta ivrigt nu!

Japp samma här!

Permalänk
Medlem

Min Jolla

Väntar på posten, min Jolla är på väg till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackean:

Väntar på posten, min Jolla är på väg till mig.

Redan? Lyckans ost! När genomförde du köpet?

Vill ha min snarast också! =D

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Verkar mycket intressant, en nokia med Andriod. Gillar nytänket med att kunna byta kamera, sätta dit riktigt tangentbord osv, kan bli en telefon för alla

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Verkar mycket intressant, en nokia med Andriod. Gillar nytänket med att kunna byta kamera, sätta dit riktigt tangentbord osv, kan bli en telefon för alla

Inte android.. Men väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

Gah, borde det inte börja dyka upp recensioner snart? Ni som har era på väg, skriv ut era tankar och ladda gärna upp nån video direkt ni har möjlighet/hunnit använda den!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum