Jolla Phone - Smartphone med Sailfish OS & 2 halvor - Nu tillgänglig inom Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av miksmaks:

Har haft min Jolla i ca 3 månader nu och första veckan höll jag på att bli galen på den tills jag insåg att det var
en betaversion...Men ff så är det mkt som inte fungerar "per automatik", utan det måste trixas & fixas.

Visst, du kan mixtra hur du vill med telefonen (utvecklarläge och öppen kod), men Linux kommandon är inte min
starka sida. Har haft alla möjliga varianter av telefoner och OS, men känner att jag inte har lust eller ork längre.

Udda är den iaf; folk har i allmänhet aldrig hört talas om den ens.
Börjar väl bli gammal; blir nog en Nexus 5:a.

(Apropå specsen så räcker dom till mer än väl för alla funktioner med detta OS)

Av ren nyfikenhet...! Vad är det som "måste trixas & fixas"?
Av ren bekvämlighet har jag stängt av varningen för hög volym när man spelar musik i headset, men det är i princip det enda som jag varat tvungen att "trixa" med. Naturligtvis finns det önskemål om diverse funktioner man skulle vilja se, men det kommer ju efterhand som uppdateringarna rullas ut.
Vet inte hur gammal du är, men själv börjar jag närma mig 60, och tycker att Jollan är det enda anständiga valet... eller rättare sagt, SailfishOS. Hårdvaran är ju inte särskilt märkvärdig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺

Permalänk
Medlem

Fast nu är ju ett av de starkaste argumenten att välja Jolla/Sailfish, just att slippa Google/Apple/Microsoft. Tycker man att man ändå måste använda sig av Android-appar, vilket i vissa fall är oundvikligt i väntan på Sailfish-appar, så finns det en uppsjö med andra sajter för Android-appar. Det går dessutom att ladda ner exklusiva GooglePlay-appar via APK Downloader

Permalänk
Medlem

Nu har det kommit ny leverans av plånboksfodral till Jollan! Vet inte hur långt de räcker, men min en månad gamla order är bekräftad för snar leverans.
Den som hemskt gärna vill ha ett, kan ju testa...

http://akkunetti.fi/jolla-musta-nahkakotelo-flip-case-insmat-...
http://www.insmat.fi/en/products//product/650-2088_exclusive-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Fast nu är ju ett av de starkaste argumenten att välja Jolla/Sailfish, just att slippa Google/Apple/Microsoft. Tycker man att man ändå måste använda sig av Android-appar, vilket i vissa fall är oundvikligt i väntan på Sailfish-appar, så finns det en uppsjö med andra sajter för Android-appar. Det går dessutom att ladda ner exklusiva GooglePlay-appar via APK Downloader

Även APK Downloader är för mkt för mig! Dessutom funkar den inte på min enhet,
får inte fram nån "GSF Android-ID" ens...

Men det spelar ingen roll längre för jag sålde den häromdan till en Linux-entusiast och han visste iaf vad han köpte!
(se min signatur)

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av miksmaks:

Även APK Downloader är för mkt för mig! Dessutom funkar den inte på min enhet,
får inte fram nån "GSF Android-ID" ens...

Men det spelar ingen roll längre för jag sålde den häromdan till en Linux-entusiast och han visste iaf vad han köpte!
(se min signatur)

Ok... rätt enhet till rätt person, är ju bra.
Eftersom jag tror att du missuppfattat funktionen hos APK Downloader, kan jag i alla fall försöka förklara... som en ren upplysning ifall du skulle få för dig att prova igen.
Jag surfar alltså in på Google Play och söker rätt på den app jag vill ha. Kopierar webbadressen, som jag sedan klistrar in i APK Downloader och trycker "Generate Download Link". Laddar ner apk-filen till datorn och överför den sedan till min telefon... där jag enkelt installarerar appen.

Permalänk
Medlem

Fodral

Skrivet av Eberhart:

Nu har det kommit ny leverans av plånboksfodral till Jollan! Vet inte hur långt de räcker, men min en månad gamla order är bekräftad för snar leverans.
Den som hemskt gärna vill ha ett, kan ju testa...

http://akkunetti.fi/jolla-musta-nahkakotelo-flip-case-insmat-...
http://www.insmat.fi/en/products//product/650-2088_exclusive-...

Det finns fodral att köpa på många ställen på nätet, bl.a. har flera deras egen.

http://shop.jolla.com/cat-accessories/insmat-flip-case-for-jo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackean:

Det finns fodral att köpa på många ställen på nätet, bl.a. har flera deras egen.

Det fanns inget när jag skrev inlägget, men nu har exakt samma fodral börjat dyka upp på fler ställen. Jolla-shop la ut den i går...

Permalänk

Har tydligen hänt lite med Jolla under sommaren.

Egen butik i Kazakstan

Avtal med operatören Tre, i Hong Kong

Måhända små steg, men steg åt rätt håll i alla fall.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av att skaffa en Jolla Phone, men står i valet mellan Jollan och en Blackberry Z10.
Därför har jag några funderingar ang Jollan:

*Hur mycket ledigt ram-minne finns det efter uppstart?

*Hur mycket ledigt minne finns det av de 16 gb som ät internt, dvs hur mycket tar OS:et?

*Är det någon som använt båda och kan uttala sig om dessa?Fördelar och nackdelar?

Många tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Jag är lite intresserad av att skaffa en Jolla Phone, men står i valet mellan Jollan och en Blackberry Z10.

Kolla bilden så ser du hur minnesanvändningen ser ut i min lur, direkt efter omstart. Kan väl säga att jag aldrig upplevt någon brist på minne, varken ram eller lagring. Har mellan 50 och 60 appar installerade. Med 10 startade appar flyter den fortfarande fint... har inte orkat testa med fler.

Om svartbäret kan jag inte uttala mig, men den stora fördelen med Jollan är ju att du slipper ha något stort amerikanskt företag ända upp i arselet så fort du startar luren, och att den är enastående "hackable". Kort sagt... det är verkligen du som äger telefonen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte orkat läsa igenom hela tråden så frågan kanske redan ställts men finns det någon användning för Jollas upphajpade "Other Half"-feature, annat än att bara byta tema? Vet att dom höll på att hajpa med att man skulle kunna sätta dit ett qwerty-tbord och massa häftiga grejer innan och runt lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Ursäkta att jag inte orkat läsa igenom hela tråden så frågan kanske redan ställts men finns det någon användning för Jollas upphajpade "Other Half"-feature, annat än att bara byta tema? Vet att dom höll på att hajpa med att man skulle kunna sätta dit ett qwerty-tbord och massa häftiga grejer innan och runt lanseringen.

Tangentbord ska där vara ett kickstarter projekt på gång, annars är det mycket hemma snickrande.
Folk som byggt in en andra skärm mm i other half.

https://www.kickstarter.com/projects/2028347278/tohkbd-the-ot...
Verkar gå bra för dom

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tangentbord ska där vara ett kickstarter projekt på gång, annars är det mycket hemma snickrande.
Folk som byggt in en andra skärm mm i other half.

https://www.kickstarter.com/projects/2028347278/tohkbd-the-ot...
Verkar gå bra för dom

Tackar, såg intressant ut. Synd att inga mobiler kommer med fysiska tbord längre

Permalänk
Medlem

Nu har det hänt mycket med Jollan, och google play finns nu tillgängligt direkt från aptoide store som finns i telefonen.
Jag kan nog lugnt säga att jag är mycket nöjd med min Jolla och att operativsystemet faktiskt fungerar sjukt mycket bättre än Iphone och android jag tycker att det är snabbare att navigera i samt lättare att använda (när man lärt sig det).
Många kompisar och liknande som får låna min telefon o leka med ibland hatar den, men de förstår inte riktigt att man verkligen måste ta en hel vecka för att vänja sig vid operativsystemet innan man förstår logiken.

Jag var så nöjd med Jollan att jag köpte en platta av dem med!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Jag var så nöjd med Jollan att jag köpte en platta av dem med!

Jag med... och närmare 6000 andra entusiaster. Kanske fler innan kampanjen är över.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yroll:

Nu har det hänt mycket med Jollan, och google play finns nu tillgängligt direkt från aptoide store som finns i telefonen.
Jag kan nog lugnt säga att jag är mycket nöjd med min Jolla och att operativsystemet faktiskt fungerar sjukt mycket bättre än Iphone och android jag tycker att det är snabbare att navigera i samt lättare att använda (när man lärt sig det).
Många kompisar och liknande som får låna min telefon o leka med ibland hatar den, men de förstår inte riktigt att man verkligen måste ta en hel vecka för att vänja sig vid operativsystemet innan man förstår logiken.

Jag var så nöjd med Jollan att jag köpte en platta av dem med!

Min google play vägrar fungera och den behövs för textsecure

Köpte en xperia z1 compact för att ha tills jolla börjar fungera med i alla fall textsecure och måste säga att andorid är rena rama skiten efter att man vant sig vid sailfish. Mycket sämre UI och oändliga mängder med skräp appar som i de flesta fall vill ha oändliga rättigheter. På tal om det så verkar det finnas väldigt lite rättighets hantering i jolla.

Permalänk
Medlem

Hur är Jollans antennstyrka?
Jag blir så trött på min Nokia 925 som tappar täckningen hela tiden, på ställen där både samsung s3 och min tidigare SonyEricsson X10 mini pro klarade sig fint. Börjar bli lite sugen på en Jolla ändå, specielt pga att Windows Phone var ett nerköp...

Ang fodral:
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/mob...
Ett sånt är rätt bra. Man slipper fula skärmskydd och plastiga baksidor. Skippar självklart snöret runt halsen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Min google play vägrar fungera och den behövs för textsecure

Köpte en xperia z1 compact för att ha tills jolla börjar fungera med i alla fall textsecure och måste säga att andorid är rena rama skiten efter att man vant sig vid sailfish. Mycket sämre UI och oändliga mängder med skräp appar som i de flesta fall vill ha oändliga rättigheter. På tal om det så verkar det finnas väldigt lite rättighets hantering i jolla.

Ja Sailfish är otroligt mycket mer modernt än de andra OSen och mycket mer logiskt för en touchscreen där de andra ofta står kvar på något mellanting mellan touch/knappar. kvickt går det att navigera i Sailfish

Skrivet av usilusken:

Hur är Jollans antennstyrka?
Jag blir så trött på min Nokia 925 som tappar täckningen hela tiden, på ställen där både samsung s3 och min tidigare SonyEricsson X10 mini pro klarade sig fint. Börjar bli lite sugen på en Jolla ändå, specielt pga att Windows Phone var ett nerköp...

Ang fodral:
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/mob...
Ett sånt är rätt bra. Man slipper fula skärmskydd och plastiga baksidor. Skippar självklart snöret runt halsen.

Antennstyrka är något som kan vara väldigt svårt att mäta. jag har aldrig haft något problem med mottagning varken 2,3 eller 4g.
Ex stod jag i helsingör igår och hade 2G fån sverige. Men jag har heller inget att direkt jämföra med så det blir ett gansks partiskt uttalande.
Tyvärr var jag sen med att skaffa fodral/skärmskydd vilket resulterat i 2 sprickor längs hela skärmen...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av yroll:

Tyvärr var jag sen med att skaffa fodral/skärmskydd vilket resulterat i 2 sprickor längs hela skärmen...

Borde väl nästan vara lag på de där "Lastu" skydden på den där. Nu har jag bara sett den på bilder men från att se plastig ut (på bilder i alla fall) så ser ju hela skapelsen premium ut. Skal och skydd brukar sällan lyfta en mobil men här verkar det vara det motsatta.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv

Meh. Det hela handlar bara om att man är lite försiktig med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Meh. Det hela handlar bara om att man är lite försiktig med mobilen.

Det sista man vill känna är att man går runt med ett vinglas i fickan. Därför behövs skydd så länge det inte är en gammal Nokia eller nåt

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Borde väl nästan vara lag på de där "Lastu" skydden på den där. Nu har jag bara sett den på bilder men från att se plastig ut (på bilder i alla fall) så ser ju hela skapelsen premium ut. Skal och skydd brukar sällan lyfta en mobil men här verkar det vara det motsatta.

Skrivet av anon127948:

Meh. Det hela handlar bara om att man är lite försiktig med mobilen.

Skrivet av NiV3Rt:

Det sista man vill känna är att man går runt med ett vinglas i fickan. Därför behövs skydd så länge det inte är en gammal Nokia eller nåt

Ni har alla lite rätt, och det kanske är en dum idé att ha telefonen med sig i garaget

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som undrar hur det kommer sig att man inte fått höra något om Jolla och deras produkter här på Sweclockers?
Jag tycker att en sådan grej borde vara högre prioriterad än släppet av "nya" iphone...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har kollat om Jollas NFC-chip klarar SL Acess kort ihop med ResSaldo-appen?

Permalänk
Medlem

Tjo,

Jag är lite sugen på en ny telefon. Efter Android och WP känner jag mig lite sugen på en Jolla, den är ju dessutom inte så dyr. Hur står den sig idag egentligen? Då jag varken spelar eller tittar på film på telefonen känns det inte så nödvändigt att ha värsta hårdvaran men däremot är mail och kalender samt bankid viktigt.

Hur ser erfarenheterna ut? Jag är inte sugen på att sitta och konfigurera massa saker men däremot något som är lite annorlunda.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Tjo,

Jag är lite sugen på en ny telefon. Efter Android och WP känner jag mig lite sugen på en Jolla, den är ju dessutom inte så dyr. Hur står den sig idag egentligen? Då jag varken spelar eller tittar på film på telefonen känns det inte så nödvändigt att ha värsta hårdvaran men däremot är mail och kalender samt bankid viktigt.

Hur ser erfarenheterna ut? Jag är inte sugen på att sitta och konfigurera massa saker men däremot något som är lite annorlunda.

Sailfish i sig är moget nu att fundera utan att man behöver konfiguera något i textfiler etc.
Däremot är utbudet av program rätt litet, så sideloada android-applikationer om man inte vill lägga in google services det som gäller.

Jolla-telefonen som är ute idag är gammal, men nyligen presenterade Jolla att de ska med partnerskap med någon indisk operatör släppa nya telefoner. Som jag kunde förstå det var telefonen de presenterade i samband med det bara en obrandad äldre Jolla-telefon så specsen på telefonen är inte presenterade. Man klarar sig rätt bra på nuvarande telefonen också, men skärmen är tyvärr inte bra, den är nästan oanvändbar i solljus till exempel. Så jag skulle nog ha lite is i magen och vänta eftersom de till jul ska presentera telefoner för den indiska marknaden. Det är dock en ren chansning att de är lämpliga för svenska marknaden. Så är du sugen idag så köp idag.

Jag har haft telefonen sedan de började säljas till Sverige och den har fungerat utan problem sedan dess. BankID fungerar bra sedan typ ett halvår sedan, tidigare behövde man installera om det en gång i veckan typ.

Mail och kalender fungerar bra. Däremot saknas lite normala funktioner som tex att forwarda ett SMS etc. och saker som att exportera kontakter ur kontaktboken kräver att man plockar ut vcard-filen från filsystemet manuellt. Supersimpelt men inget gränsnitt...

Den inbyggda webbläsaren som är native är ganska kass, finns dock en alternativ native webbläsare också. Samt att firefox för android fungerar bra den med.

För filöverföring etc. till och från telefonen, tex för ljudböcker och musik så använder jag vanlig SCP/SFTP. Det är rätt smidigt att det är en vanlig linux-dator på det viset.

Uppdateringar kommer regelbundet, typ varannan månad. Och Sailfish 2 är på g nu med säkert en massa nya rolia grejer.

Permalänk
Medlem

Det där svarade på en hel del frågor jag inte ens tänkte på, perfekt. Får se lite hur det blir. Tanken var från början att vänta på nya Nexus men så kom jag att tänka på Jolla. Även om hårdvaran är i äldsta laget kostar ju inte telefonen så mycket och alltid kul att stötta mindre projekt och dessutom ha något lite halvunikt.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

https://blog.jolla.com/sailfish-os-2-0-now-available-early-ac...

Sailfish 2.0 ute för early access users.

Bara hunnit testa några timmar hittills men gillar det än så länge
Lite mer likt Meego från N9 nu med carousel view.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.