Cooltek CT600 - några år på nacken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2006

Cooltek CT600 - några år på nacken

Hej,

Funderar på att skaffa lite nytt men spara gammalt vid köp av ny burk. Förutom mitt Chassi (Antec P180-eu) så funderar jag på att fortsätta använda mitt Cooltek CT600. Detta har nu några år på nacken, ca 6, men skulle nog säga att det inte körts väldigt hårt och har i skrivande stund inte märkt några underliga ljud eller problem med det.

Tanken till det var att köra:
i5 4670K
ett Z87 moderkort
1st SSD + 1st 7200rpm HDD
vattenkyllning (osäkert vilket ännu)
2x4 alt 2x8 GB internminne
Radeon R9 270X (kanske 280X)
troligtvis en optiskt enhet typ BD

Kan man på något lätt sätt kolla hur mitt nätaggregat mår? Om det uppstår problem med mitt gamla nätagg, vad händer normalt sett med närliggande hårdvara. Förstår att i värsta fall kan allt pajja...

Tackar på förhand!

Antec P180|Asus P5W DH Deluxe|C2D E6400@3200 Mhz|Zalman 9500LED|Kingston 4*1GB PC6400| XFXHD5770|LG47LX950N|Cooltek CT 600W |WD Raptor 74GB & WD SATA 320GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

När mitt Cooltek 600W dog för fem år sedan dödade det även två av mina raid1-diskar. Sedan dess kör jag raid0 och frekventa backuper - och inte Cooltek.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

När ett Cooltek CT600 säger upp sig tar det med sig mer eller mindre mycket hårdvara, hade ett sånt för flera år sen som förstörde moderkortet när det sa upp sig, fungera dock bra fram tills dess

Skulle gå på nått nytt och modernare agg, kommer inte ihåg riktigt hur mycket CT600 kunde leverera på 12v osv, men moderna bra nätagg är oftast mycket bättre på detta än 5-6 år gamla konstruktioner.

Och moderna komponenter, CPU, grafikkort osv är mycket mer inriktade på 12volt än vad som var brukligt för flera år sen.
Så med nya komponenter är risken större att nått händer än med äldre komponenter, även om totala uttaget i watt räknat är ungefär desamma.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Cooltek-aggen var inte direkt dåliga när dom kom.. Det blev ju sen Fractal Design Newton.. Det var samma agg som Bzerk.
Men, dom har några elektrolyter av tveksam kvalitet på sekundärsidan. Jag skulle inspektera kondingarna noga och se om nån läckt eller svällt.. Hmm.. Efter 6 års trogen tjänst skulle jag nog fundera på nytt agg ändå, även om kondingarna ser bra ut.

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus