Cooltek CT600 - några år på nacken

Permalänk
Medlem

Cooltek CT600 - några år på nacken

Hej,

Funderar på att skaffa lite nytt men spara gammalt vid köp av ny burk. Förutom mitt Chassi (Antec P180-eu) så funderar jag på att fortsätta använda mitt Cooltek CT600. Detta har nu några år på nacken, ca 6, men skulle nog säga att det inte körts väldigt hårt och har i skrivande stund inte märkt några underliga ljud eller problem med det.

Tanken till det var att köra:
i5 4670K
ett Z87 moderkort
1st SSD + 1st 7200rpm HDD
vattenkyllning (osäkert vilket ännu)
2x4 alt 2x8 GB internminne
Radeon R9 270X (kanske 280X)
troligtvis en optiskt enhet typ BD

Kan man på något lätt sätt kolla hur mitt nätaggregat mår? Om det uppstår problem med mitt gamla nätagg, vad händer normalt sett med närliggande hårdvara. Förstår att i värsta fall kan allt pajja...

Tackar på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Define R6 TG | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | Intel Core i7 8700K 3,7GHz | NZXT Kraken X62 280mm | Corsair Vengeance Black RGB LED DDR4 3000MHz 4x8GB | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Acer Predator XB271HU + LG 27UL650 | Seasonic Focus Plus Gold 750W | Samsung 960 EVO Series 500Gb + Crucial P1 M.2 2280 1TB

Permalänk
Vila i frid

När mitt Cooltek 600W dog för fem år sedan dödade det även två av mina raid1-diskar. Sedan dess kör jag raid0 och frekventa backuper - och inte Cooltek.

Permalänk
Medlem

När ett Cooltek CT600 säger upp sig tar det med sig mer eller mindre mycket hårdvara, hade ett sånt för flera år sen som förstörde moderkortet när det sa upp sig, fungera dock bra fram tills dess

Skulle gå på nått nytt och modernare agg, kommer inte ihåg riktigt hur mycket CT600 kunde leverera på 12v osv, men moderna bra nätagg är oftast mycket bättre på detta än 5-6 år gamla konstruktioner.

Och moderna komponenter, CPU, grafikkort osv är mycket mer inriktade på 12volt än vad som var brukligt för flera år sen.
Så med nya komponenter är risken större att nått händer än med äldre komponenter, även om totala uttaget i watt räknat är ungefär desamma.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Cooltek-aggen var inte direkt dåliga när dom kom.. Det blev ju sen Fractal Design Newton.. Det var samma agg som Bzerk.
Men, dom har några elektrolyter av tveksam kvalitet på sekundärsidan. Jag skulle inspektera kondingarna noga och se om nån läckt eller svällt.. Hmm.. Efter 6 års trogen tjänst skulle jag nog fundera på nytt agg ändå, även om kondingarna ser bra ut.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus