Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Billig webbkamerakonstruktion

Halloj! Jag kan börja med att säga att jag inte hade någon aning vart denna tråd skulle ligga, letade efter någon projektfrågor-del i forumet, men flytta den dit ni vill..

Nu till frågan!

Jag skulle behöva en enkel webbkamera konstruktion. En liten dator eller liknande som skulle kunna ta in video direkt från en webbkamera för att kolla direkt på en stor skärm (alltså dator för att överföra bilden) samt för att kunna spara över inspelade filmer (som görs av webbkameran kopplad till denna dator) till usb eller hårddisk. Detta för att kunna kolla på tekniker i idrottssyfte.

Skulle vilja har en så billig konstruktion som möjligt, varför jag funderat på raspbery pi eller liknande. En minipc som man kan köpa (asus eee-pc eller liknande) vet jag att de funkar till, men de är ju för dyra.

Någon som har någon erfarenhet eller bara vet något som skulle kunna funka?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av kanor005:

Halloj! Jag kan börja med att säga att jag inte hade någon aning vart denna tråd skulle ligga, letade efter någon projektfrågor-del i forumet, men flytta den dit ni vill..

Nu till frågan!

Jag skulle behöva en enkel webkamera konstruktion, alltså ett sätt att kunna kolla på film via webkamera på en skärm, kanske kunna spara undan filmer och ta fram gamla. Detta för att kunna kolla på tekniker i idrottsutövande.

Skulle vilja har en så billig konstruktion som möjligt, varför jag funderat på raspbery pi eller liknande.

Någon som har någon erfarenhet eller bara vet något som skulle kunna funka?

Tack på förhand

Jag förstår inte riktigt. Vill du se på film från en dator till en annan? Typ streama? Eller menar du att du skall kunna spela in filmer för att sedan se på dina idrottsutövande?

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

"Idrottsutövande", är det så det heter numera?

Nudge, nudge, you know what I mean!

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av superdupernemo:

Jag förstår inte riktigt. Vill du se på film från en dator till en annan? Typ streama? Eller menar du att du skall kunna spela in filmer för att sedan se på dina idrottsutövande?

Har nu förtydligat mitt lite smått kryptiska inlägg, hoppas du förstår nu!

Skrivet av zarkov:

"Idrottsutövande", är det så det heter numera?

Nudge, nudge, you know what I mean!

Haha, det kan man ju tro om man vill, men konstruktionen som behövs är ju likvärdig

Ne men jag tränar i en idrott där tekniken är väsentlig, varför det är viktigt att kunna förbättra den!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Finns kameramodul till raspberry Pi numera så den kan väl vara ett alternativ?
http://www.raspberrypi.org/archives/tag/camera-board

Fast om du ska köpa bildskärm och tillbehör så tror jag egentligen det blir bättre med en vanlig bärbar dator och en webbkamera, blir nog inte så mycket dyrare. Kan nog gå att hitta en hyfsad begagnad bärbar dator för sisådär en tusenlapp. En raspberry Pi är ganska långsam så jag tror den blir seg att jobba med.