Permalänk
Medlem

Anti-surge sak

Min datorn stängde av sig helt random, stog att de var någon anti-surge sak med PSU:n tror jag, har en CX600W, i7 4770k, 7970, tror PSU:n är ca 1-2 år gammal, skriv ifall mer fakta behövs , tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den här snubben verkar ha samma problem som du, samma nätaggregat och kanske samma moderkort t.om?
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hjälpsam

Vad är frågan?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vad är frågan?

hur kan kan förebygga så detta ej händer igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vad är frågan?

Han skrev ju att datorn stängde av sig -.-

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Nätagget skulle jag nog spontant misstänka. Det tråkiga rådet jag kan ge är att pröva ett annat eller kanske kontakta Corsairs support och se om dom har nåt att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swettus:

Min datorn stängde av sig helt random, stog att de var någon anti-surge sak med PSU:n tror jag, har en CX600W, i7 4770k, 7970, tror PSU:n är ca 1-2 år gammal, skriv ifall mer fakta behövs , tack på förhand!

Ditt nätagg är skit kort och gott, varför köpa ett budget agg till topp komponenter i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ditt nätagg är skit kort och gott, varför köpa ett budget agg till topp komponenter i övrigt?

Hade de sedan tidigare, jag uppgraderade bara moderkortet, processorn , grafikkortet och ramminnerna, men ifall de händer igen ska jag testa en kompis nätagg och hoppas att de funkar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ditt nätagg är skit kort och gott, varför köpa ett budget agg till topp komponenter i övrigt?

CX från Corsair är inte så dåligt ,bättre än många på marknaden, men inte heller det bästa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Swettus:

Hade de sedan tidigare, jag uppgraderade bara moderkortet, processorn , grafikkortet och ramminnerna, men ifall de händer igen ska jag testa en kompis nätagg och hoppas att de funkar då?

varför ska du låta det hända igen om du från början inte vet vad som är fel på agget?
övervoltar den eller undervolt, vilken lina ? har du ett suspekt agg så ta ut agget sätt in ett annat !
har du inget agg så borde du snällt vänta tills du har ett, då du riskerar att bränna allt

finns ju ups med batteri men den skyddar på 230V sidan. så du kan inte skydda komponenterna om nätagget är dåligt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Han skrev ju att datorn stängde av sig -.-

Varför stänger den av sig? Är det farligt? Hur stoppar jag det? Borde jag stänga av det?

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Skrivet av FinApelsin:

Varför stänger den av sig? Är det farligt? Hur stoppar jag det? Borde jag stänga av det?

varför? ja elektronik dör ibland.
farligt ? ja kanske för komponenterna, men man kan inte dö av det.
Hur stoppar jag det? ta ur felaktig komponent sätt in en som funkar.
Borde jag stänga av det? beror ju på hur man prioriterar. inte spela/surfa just nu, denna vecka, fixa det som är fel.
eller riskera att resten också går sönder.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

CX från Corsair är inte så dåligt ,bättre än många på marknaden, men inte heller det bästa.

Och med detta vill du säga?

Permalänk
Medlem

Till att börja med, ta reda på varför nätagget stängde av, kan ha varit för att chassit eller någon komponent har haft läckström och då kan nätagget stängt av för att säkra att chassit inte fått 230V från väggen och 20A från en återladdning från tex grafikkortet, vilket hade kittlat rätt duktigt. Så kolla att alla kablar är ordenligt på plats.

För att testa ditt nätaggregat kan du använda en sådan här

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Och med detta vill du säga?

Att CX-aggregaten inte är generellt dåliga längre, det var någon revision sedan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Att CX-aggregaten inte är generellt dåliga längre, det var någon revision sedan.

Läste du Multimans inlägg? Nya nätagg ur CX serien presterar som dom skall men problemen kommer efter en tid pga undermåliga komponenter, man köper inte billiga budget agg till i övrigt high end komponenter. Gör man det så får man problem efter en tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Ditt nätagg är skit kort och gott, varför köpa ett budget agg till topp komponenter i övrigt?

Även om CX är en budget-serie så ligger deras nätagg i övre skiktet av budget agg. CX-aggen är inte dåliga men du får vad du betalar för.

Skrivet av Puttefnasket:

Läste du Multimans inlägg? Nya nätagg ur CX serien presterar som dom skall men problemen kommer efter en tid pga undermåliga komponenter, man köper inte billiga budget agg till i övrigt high end komponenter. Gör man det så får man problem efter en tid.

Brorsan har ett CX-agg i sin dator som puttrat på fint i snart 3 år. Börjar mer och mer se ut som du talar om första revisionen av CX-serien som faktiskt var si så där. Den tredje är faktiskt hyfsat stabil för sitt pris. Och Nej. Bara för att man köper ett CX agg så betyder det inte problem. Skulle sträcka mig nog mycket för att säga att majoriteten av de som kör CX agg inte direkt märker av några problem. Det är iof inget man ska köra CF med men det duger.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fick du ett felmeddelande om anti-surge? Från vad?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Swettus:

Bios = Basic Input/Output System, varför skriver du frågetecken efter du vet väl var du fick meddelandet?
har du fått nåt så borde det varit windows som kände av att datorn starta om och därför fått någonting upp på skärmen.

jaha har du bytt nätagg eller väntar du på att resten av datorn ska gå sönder.
det suspekta nätagget kan du sen testa i nån dator som du inte är rädd om,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag skulle ändå tycka att det vara riskabelt att kombinera det där nätaggs modellen serien med ett bra grafikkort. Skulle inte förvåna mig alls om det var nätagget.

Du kan testa att koppla ur allt som inte behövs för att sen om felet är kvar eller inte.

Utanför chassit kopplar du ur allt utom kabeln till nätagget och skärmen. Bara för att utesluta skadade tangentbord, mus, USB kablar osv eller porten de kopplades som orsaken. Innan i chassit finns även där struntsaker du inte tror spelar roll som är kända för att kunna orsaka allvarliga fel. Tex chassi fläktar, fläktkontroller osv.

Permalänk
Medlem

Det var ej nätagget, hände igen, vad kan va problemet? någon som haft detta problem innan och löst de? de va ett 750W jag testade med?

Skrivet av panpo98:

Jag skulle ändå tycka att det vara riskabelt att kombinera det där nätaggs modellen serien med ett bra grafikkort. Skulle inte förvåna mig alls om det var nätagget.

Du kan testa att koppla ur allt som inte behövs för att sen om felet är kvar eller inte.

Utanför chassit kopplar du ur allt utom kabeln till nätagget och skärmen. Bara för att utesluta skadade tangentbord, mus, USB kablar osv eller porten de kopplades som orsaken. Innan i chassit finns även där struntsaker du inte tror spelar roll som är kända för att kunna orsaka allvarliga fel. Tex chassi fläktar, fläktkontroller osv.

De tar 1-2 dagar emellan dessa fel, bör ja ta ut allt o bara ha den på då eller? :s

Permalänk
Medlem

Det var inte något anti-surge rörande cpu:n? Strömförsörjningen på moderkortet som inte vill vara med och leka? Överklockat/spänningshöjt? Testa köra på stock ett tag i så fall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det var inte något anti-surge rörande cpu:n? Strömförsörjningen på moderkortet som inte vill vara med och leka? Överklockat/spänningshöjt? Testa köra på stock ett tag i så fall.

stod inget om CPU:n och jag har ej överklockat eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ditt nätagg är skit kort och gott, varför köpa ett budget agg till topp komponenter i övrigt?

Istället för att klaga på användare som inte köper samma produkter som du tycker att man ska köpa, så kan du komma med konstruktiv kritik. Det här är ett IT forum, inte ett Rage forum.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Swettus:

Det var ej nätagget, hände igen, vad kan va problemet? någon som haft detta problem innan och löst de? de va ett 750W jag testade med?

De tar 1-2 dagar emellan dessa fel, bör ja ta ut allt o bara ha den på då eller? :s

skulle behöva se det där meddelandet som dyker upp. fota av det nästa gång.

skulle ju kunna va strömspikar på 230V men då borde du märka det på andra prylar. lampor sprakar & dör. annan elektronik dör.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

skulle behöva se det där meddelandet som dyker upp. fota av det nästa gång.

skulle ju kunna va strömspikar på 230V men då borde du märka det på andra prylar. lampor sprakar & dör. annan elektronik dör.

japp, tar ett kort näsat gång, och skärmarna eller lampor eller liknande dör ej , tack för all hjälp