Vilket corsair nätagg till min nya 1150-rigg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

He, he, nu spelar jag lite djävulens advokat men hur i helafriden "upplever" man ett nätagg? Antigen får komponenterna den ström de behöver eller så får de inte det. Finns inget mellanting.

Så otroligt mycket bullshit i diskussionen om nätagg...

Man märker om datorn får stabil ström och om den pallar med systemet i alla laster och situationer även när man överklockar mkt. Så om man inte testar och upplever ett agg så vet man ju inte om så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Man märker om datorn får stabil ström och om den pallar med systemet i alla laster och situationer även när man överklockar mkt. Så om man inte testar och upplever ett agg så vet man ju inte om så är fallet.

OK, då "upplever" jag att mitt RM850 fungerar i alla laster och situationer (även överklockning). På vilket sätt är denna upplevelsen annorlunda än om jag ex. hade haft ett AX 860i.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

OK, då "upplever" jag att mitt RM850 fungerar i alla laster och situationer (även överklockning). På vilket sätt är denna upplevelsen annorlunda än om jag ex. hade haft ett AX 860i.

Nu är ju inte jag nätaggsexperten här men jag antar att ett mer påkostat agg sköter jobbet bättre en längre tid med bibehållna eller bättre prestanda än ett med billigare komponenter. Men det är möjligt att genomsnittsanvändaren inte märker av den skillnaden eller att den visar sig efter en längre tid som sagt. Men nu har jag iaf bestämt mig för en serie som jag vet är bra och får 7 års garanti på. Så nu handlar det bara om vilken watt jag ska ha.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Jag valde RM850 till (lätt) överklockad 4770K och 780 SLI. Mycket nöjd med ljudnivån och det var inte heller extremt dyrt.

Datorn ifråga: http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Ser trevlig ut Bra jobbat

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Nu är ju inte jag nätaggsexperten här men jag antar att ett mer påkostat agg sköter jobbet bättre en längre tid med bibehållna eller bättre prestanda än ett med billigare komponenter. Men det är möjligt att genomsnittsanvändaren inte märker av den skillnaden eller att den visar sig efter en längre tid som sagt. Men nu har jag iaf bestämt mig för en serie som jag vet är bra och får 7 års garanti på. Så nu handlar det bara om vilken watt jag ska ha.

Du kanske har rätt, men att anta att ett mer påkostat nätaggg sköter jobbet bättre en längre tid finns det noll bevis för. Jag skulle kalla det önsketänkande vilket alla diskussioner om nätagg på Sweclocckers verkar handla om. Önsketänkande...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Ser trevlig ut Bra jobbat

Tack så mycket!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Otroligt vilken bra respons jag fick på mitt inlägg! Det tackar jag för!

Ja, lite så känner jag också och du kör ju nästan exakt samma upplägg som jag kommer köra så du får gärna berätta lite om hur du upplever detta nätagg.

Just nu står jag väl och väger mellan om jag ska köpa AX860i eller AX1200i. Kommer troligen smacka in 2 kort vad det lider. Verkar som att de flesta nyare spel idag kräver detta. Sedan hoppas jag AMD får ordning på sina drivisar som de utlovat!

Kör på AX860i det räcker och blir över!!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag anser att om ett nätaggregat uppvisar spoltjut så är kvaliten bristande, jag har haft tre st nätaggregat från Corsair och allesammans uppvisade spoltjut. Det är inte något jag kan se som otur utan snarare dålig kvalitet.

Edit.
Hur många nätaggregat från BeQuiet har du erfarenhet av?

Inget jag köper inget nätagg där dem snålar på kondensatorerna som är väldigt viktigt i ett nätagg. Om ett nätagg tjuter blir bara rma inget märkligt med det nu har jag dock aldrig vart med om det

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Inget jag köper inget nätagg där dem snålar på kondensatorerna som är väldigt viktigt i ett nätagg. Om ett nätagg tjuter blir bara rma inget märkligt med det nu har jag dock aldrig vart med om det

Kondensatorerna verkar fylla sin funktion, vad avser RMA så blir det förbaskat jobbigt i längden. BeQuiets Dark Power Pro serie har ett väldigt gott rykte, och det är inte ogrundat trots att de "snålar", som du säger, med kondensatorerna.

Två andra märken jag skulle rekommendera (framför Corsair) är Enermax samt Kingwin.

Enermax Platimax 850W samt Kingwin Lazer Platinum 850W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Kondensatorerna verkar fylla sin funktion, vad avser RMA så blir det förbaskat jobbigt i längden. BeQuiets Dark Power Pro serie har ett väldigt gott rykte, och det är inte ogrundat trots att de "snålar", som du säger, med kondensatorerna.

Två andra märken jag skulle rekommendera (framför Corsair) är Enermax samt Kingwin.

Enermax Platimax 850W samt Kingwin Lazer Platinum 850W.

Dark power pro är helt okey men för priset nja.

tar vi deras kraft serie tex är det bara skit som inte kommer hålla mer än 3 år 24/7 drift.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Dark power pro är helt okey men för priset nja.

tar vi deras kraft serie tex är det bara skit som inte kommer hålla mer än 3 år 24/7 drift.

Nej deras kraft serie är inget vidare, där kan man inte säga något annat.

Permalänk
Medlem

Testade att köra en calculate på vilken psu jag borde ha och jag överdrev visserligen lite för att vara på säkra sidan men den rekommenderade mig ett nätagg på minst 900 watt. Så jag tror att jag kommer köra på 1200 watts varianten som det ser ut nu. Då är jag förberedd på det mesta. Blir några hundralappar dyrare men kanske har igen det i det långa loppet.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/182935-corsair_powers...
Skulle rekommendera detta agg. Det har bra verkningsgrad och guldpläterat. Lycka till med sökandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/182935-corsair_powers...
Skulle rekommendera detta agg. Det har bra verkningsgrad och guldpläterat. Lycka till med sökandet.

Dem högre watt antalet av rm var med budget agg än dem med lägre watt. Bättre köpa ax serien eller något som håller högsta kvalite för nätagget kanske ska hänga med 10 år

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d