Permalänk

Värme/OC fråga:)

Tjenare tjenare, hade en liten fundering kring värme som jag tänkte jag kunde ställa här för o få många svar på frågan så att säga

Tanken går typ så här = om vi tar t.e.x en Haswell 4770k och kör på original inställningar "3.5 ghz" i BF3/BF4 Beta och sen tar samma processor och klockar den till 4.5 och kör samma spel så borde väl processorn få jobba mindre när den är klockad, vilket borde resultera i mindre värme? Eller går den kallare när den är oklockad även om den får jobba mer så att säga?

Permalänk
Medlem

eftersom du höjer volten så avger den mer värme, så svar nej

Permalänk

Ja som grundläggande avger den väl mer värme om man ökar volten, men den arbetar ju mindre? t.e.x så är min volt på typ 0.8 när den idlar original men har ökat volten nu och hastigheten till 4.5 och den är ju inte varmare i idle för det.

Permalänk
Medlem

även om den arbetar mindre procentuelt så jobbar den snabbare än vad den innan gjort plus volten vilket gör stor skillnad i värme så den blir varmare även om den arbetar mindre som överklockad , i idle brukar man inte se nån stor skillnad , har sj överklockad från 3,2 till 3,9 ghz utan att se skillnad i idle