Hjälp ang kameran i Sony Z1

Permalänk
Medlem

Hjälp ang kameran i Sony Z1

Hejsan!

Har precis fått min Z1 och sett fram emot kameran, MEN varje foto jag tar är av dålig kvalité.

Alltså, jag jämför med en Iphone 5 och en Samsung GS4 och de vinner varje gång!!
Jag tycker skärpan är nästan obefintlig inomhusbilder blir katastrofalt dåliga.
Jämför jag mina bilder med "sample bilder" från diverse sidor på nätet så förstår jag inte vad problemet med just min Z1 är?

Kan någon med en Z1 hjälpa till lite, kan ni kolla på följande bild och kanske konstatera att något är knasigt?

Fotat med automatiskt läge i Z1.

Sony Xperia Z1 vs Iphone 5

För att marknadsföras som "Världens bästa kamera i en smartphone" så hoppas jag att mitt exemplar inte är helt okej.

Tack!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Prova med denna och se om det blir någon skillnad.

https://play.google.com/store/apps/details?id=vStudio.Android...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte på vilket sätt du menar att Z1-bilden är sämre där? Är det bruset du stör dig på? Det är ju svårt att komma ifrån under de ljusförhållandena. Annars ligger fokus ju rätt och bakgrunden är suddig som sig bör med bra bokeh.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Jag förstår inte på vilket sätt du menar att Z1-bilden är sämre där? Är det bruset du stör dig på? Det är ju svårt att komma ifrån under de ljusförhållandena. Annars ligger fokus ju rätt och bakgrunden är suddig som sig bör med bra bokeh.

Det är väl klart att i de förhållandena så är det svårt att visa exakt vad jag menar. Problemet är alltså att skärpan oavsett förhållande är dålig, alldeles för dålig!

Förväntade mig riktigt fina och klara bilder (bättre än min iphone 5 iaf) men inte en endaste gång tar den bättre än iphone 5. Det gäller utomhus- och inomhusbilder. Ska iväg och kolla på en Z1 i morgon och jämföra.

Riktigt besviken

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men är du helt säker på att du fått bort allt plastskydd från linsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm på den bilden du visar som exempel ser ju Iphone bilden klart bättre ut..

Blir det lika stor skillnad om du tar mer utzoomat ?
om inte kanske det är dålig närgräns och det blir suddigt för nära ??

det där med *världens bästa kamera i en smartphone* är inget jag hört något om..
trodde Nokia var bättre på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Dum fråga, men är du helt säker på att du fått bort allt plastskydd från linsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls en dum fråga, har kollat flera gånger så det inte är något för linsen. Men icke!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hmm på den bilden du visar som exempel ser ju Iphone bilden klart bättre ut..

Blir det lika stor skillnad om du tar mer utzoomat ?
om inte kanske det är dålig närgräns och det blir suddigt för nära ??

det där med *världens bästa kamera i en smartphone* är inget jag hört något om..
trodde Nokia var bättre på den fronten.

Det är i "standard läge" dvs fullt utzoomat på båda. Och jag tar kort i bra ljusförhållanden blir bilden så oskarp att man undrar vad problemet är. För den kan omöjligt vara sämre än iPhone 5. Känner jag iaf.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Har du superior auto på?
Ta bort det och prova.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Hur har det gått? Jag tänker köpa den med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Hur har det gått? Jag tänker köpa den med!

Jag tror att Du kan köpa den utan att vara orolig ha samma problem. Swedroid lade upp detta:
Länk

De tar upp precis mitt problem jag hade med mobilen. Och enligt uppdateringarna som släppts ska det vara mycket bättre nu

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Avstängd

För att inte nämna att jag märkte att vissa appar såsom Zv5 förbättrar kvalitén.

Permalänk

Vad är Zv5? Hittar inget om det

Permalänk
Avstängd

Ursäkta för segt svar och för att jag skrev fel namn.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.flavionet.a...

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Ursäkta för segt svar och för att jag skrev fel namn.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.flavionet.a...

OK! Nu har man hittat den!

Permalänk

fruktansvärd

Jag e ingen fanboy whatsover men äger en st iphone5s och en z1 som jag köpte pga av kameran (världens bästa..bla bla enl reklamen)
Men efter ett par dagar med z1 som är uppdaterad osv så inser jag att den är rent skräp. Skärpan är under all kritik.. Iphone5s kamera fullständigt utklassar z1 i princip alla lägen.. Z1 framkameta producerar brus som jag inte sett sen VGA tiden
Framkamerans skärpa,fokus är fruktansvärd,, nån gång i riktigt ljus dagsljus har jag fått till nån enstaka bra bild men 9 av 10 blir riktigt dåliga och urblekta mm
Så besviken:((

Permalänk
Medlem
Skrivet av revivalstore:

Jag e ingen fanboy whatsover men äger en st iphone5s och en z1 som jag köpte pga av kameran (världens bästa..bla bla enl reklamen)
Men efter ett par dagar med z1 som är uppdaterad osv så inser jag att den är rent skräp. Skärpan är under all kritik.. Iphone5s kamera fullständigt utklassar z1 i princip alla lägen.. Z1 framkameta producerar brus som jag inte sett sen VGA tiden
Framkamerans skärpa,fokus är fruktansvärd,, nån gång i riktigt ljus dagsljus har jag fått till nån enstaka bra bild men 9 av 10 blir riktigt dåliga och urblekta mm
Så besviken:((

Jag håller med dig. Helt och hållet. Jag köpte som sagt också z1 men som tur var hade jag en provtid på 14 dagar så jag kunde snabbt konstatera att den reklam för kameran var rätt så missvisande. Jag trodde verkligen att jag skulle bli riktigt nöjd med den mobilen, men de var jag verkligen inte. Tråkigt nog.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |