Har jag missat något? Corsair HX 650W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2009

Har jag missat något? Corsair HX 650W PSU

Hej alla!

Äntligen fått hem min dator, började ivrigt skruva ihop den, och när jag ansåg mig redo att prova försöker jag starta igång datorn, dock utan någon respons annat än att moderkortet lyste upp. Funderade en stund och insåg sedan att det fanns en 4-pin kontakt vid processorn som saknade en elkabel.. Kunde dock inte hitta någon medföljande kabel som hade en 4-pins kontakt alls.

Nätagget är ju halvmodelärt, och i detta fallet så är dom enda kablarna som sitter ''fast'' en 8-pins kontakt(som går att dela upp till 2 stycken 4a-pins,men dom behövs ju till 8-pins kontakten) och den stora.. 24 pins kontakten. I övrigt finns det bara en massa elkablar för SATA och fläktar. Har dom missat att skicka med detta? Är det jag som missat något uppenbart? Är mitt nya nätagg extremt B och inte har detta? Såg att mitt gamla moderkort(4 år cirka nu) inte har någon 4 pins elkontakt.

Finns självklart PCI-E strömkablar till grafikkortet, men enbart 2 st, så man kan inte ''låna'' en därifrån.

Dator speccen ser ut såhär:

AMD FX-8350 8-Core Processor

ASUS Crosshair V Formula-Z

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB
Kit w/2x8GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, Platinum

Corsair HX 650W PSU
ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 2x 6+2-pin P

Frusterad.... snälla hjälp! haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jun 2009

Enligt asus support ska du använda både 8-pin och 4-pin anslutningen på moderkortet. Kanske behöver någon sorts adapter från molex till en sådan 4-pin om det inte finns på nätagget.

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm bålsta
Registrerad
Okt 2002

Du har en 8 pins cpu kontakt som går dela på så det blir en 4 pins till moderkortets cpu kontakt.

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av xxbiker:

Du har en 8 pins cpu kontakt som går dela på så det blir en 4 pins till moderkortets cpu kontakt.

Ja precis, men ifall jag delar på den så har jag inget att stoppa i 8-pins kontakten istället.. Måste ju vara fel detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2011

Den kabeln man delar på har som syfte att hoppa i en 4pin i moderkortet. Det är förmodligen inte nog med kablar i paketet till ditt kort. Brukar finnas 2 6pin, men vet ej med 8.. Läs noggrant när du väljer agg om vilka kablar som följer med!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Det skall fungera med endast 8-pins och 24-pins anslutna. Om det inte bootar är det något annat som är galet.

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | XB271HU | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown TKL | Logitech G403

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004

Vilken version av nätagget har du, har du V2 som är den billigare varianten runt 800kr eller den äldre som är dyrare?

Vad jag vet så har iallafall den nyare V2 endast 2x4 pin och krävs därför en adapter från 4pin molex till den andra

Edit:
Har kollat kortet, han behöver inte 4pin kontakten, den behövs bara om man kör multi gpu lösningar

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av godspeed:

Vilken version av nätagget har du, har du V2 som är den billigare varianten runt 800kr eller den äldre som är dyrare?

Vad jag vet så har iallafall den nyare V2 endast 2x4 pin och krävs därför en adapter från 4pin molex till den andra

Edit:
Har kollat kortet, han behöver inte 4pin kontakten, den behövs bara om man kör multi gpu lösningar

Tack! Tack! Tack! Det fungerade utmärkt med enbart 8-pinnen. När jag ändå har er på tråden.. fått igång datorn nu. Installerat windows på min gamla SSD. Försöker nu koppla in min nya hårddisk (WD Black 1 TB) men datorn hittar den verkligen inte. Har inga problem att hitta mina gamla lagringsdiskar, men den hära nya är det inga livstecken ifrån.. några tankar? Och är det för att jag inte installerat flash än typ som mina webbläsare(firefox, IE och chrome) fryser till sig i någon minut ibland? Fattar 0, haha. Ska iaf prova det nu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Mackeeeee:

Tack! Tack! Tack! Det fungerade utmärkt med enbart 8-pinnen. När jag ändå har er på tråden.. fått igång datorn nu. Installerat windows på min gamla SSD. Försöker nu koppla in min nya hårddisk (WD Black 1 TB) men datorn hittar den verkligen inte. Har inga problem att hitta mina gamla lagringsdiskar, men den hära nya är det inga livstecken ifrån.. några tankar? Och är det för att jag inte installerat flash än typ som mina webbläsare(firefox, IE och chrome) fryser till sig i någon minut ibland? Fattar 0, haha. Ska iaf prova det nu!

Förutsatt att den detekteras i BIOS/diskhanteraren så ta en titt på denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Hittas den inte ens i BIOS så prova att byta kablar och/eller SATA-port.

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | XB271HU | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown TKL | Logitech G403