Förmodar att jag behöver nytt nätagg, vilket isåfall?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bua
Registrerad
Okt 2010

Förmodar att jag behöver nytt nätagg, vilket isåfall?

Tjenare!

På senare tid så har min dator stängt av sig helt random och haft svåra problem att starta upp sig när det stått i vila efter till exempel en natt. Det tar kanske 5 minuter för datorn att starta innan man tryckt på on-knappen. Jag är inget datorproffs, men jag kan bara anta att detta är nätaggregatet som krånglar alternativt att en ny strömkabel behöver inhandlas också.

Mitt nuvarande ligger på 600W och är 3 år gammalt i November. Jag har ju dock inhandlat lite fler prylar sedan dess och just nu har jag följande hårdvara:

Gigabyte GA-Z77M-D3H mATX

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)

Nvidia GeForce GTX 660

Vore schysst om ni kunde tipsa om några fina nätaggregat, vill ha något som håller i kanske 3 år till, har inte pengarna till att punga ut för något monster-nätaggregat, men vill ändå inte satsa på något värdelöst budget nätagg.

Tack i förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Stationär dator: |Intel Core i5 4670K @ 4 GHz|Asus R9 290X DCII|Kingston HyperX FURY 16 GB|MSI Z87I|OCZ Arc 100 240GB|Fractal Design Newton R3 600W|Windows 10 Pro|
Microsoft Surface Pro 2
Nexus 5X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Re1nForce:

Tjenare!

På senare tid så har min dator stängt av sig helt random och haft svåra problem att starta upp sig när det stått i vila efter till exempel en natt. Det tar kanske 5 minuter för datorn att starta innan man tryckt på on-knappen. Jag är inget datorproffs, men jag kan bara anta att detta är nätaggregatet som krånglar alternativt att en ny strömkabel behöver inhandlas också.

Mitt nuvarande ligger på 600W och är 3 år gammalt i November. Jag har ju dock inhandlat lite fler prylar sedan dess och just nu har jag följande hårdvara:

Gigabyte GA-Z77M-D3H mATX

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)

Nvidia GeForce GTX 660

Vore schysst om ni kunde tipsa om några fina nätaggregat, vill ha något som håller i kanske 3 år till, har inte pengarna till att punga ut för något monster-nätaggregat, men vill ändå inte satsa på något värdelöst budget nätagg.

Tack i förhand.

Jag har svårt att avgöra vad som kan vara fel men om du nu ska köpa nytt nätagg så är det väl något runt 500-600W som verkar vettigt för det där systemet.

Kan du försöka beskriva problemen tydligare (vad är det som händer när det tar 5 minuter, t.ex.?) Har du möjlighet att testa med ett annat nätagg innan du lägger ut pengar på ett nytt?

Vad gäller val av nytt nätagg, vad är budget?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Jag tycker i så fall i den prisklassen att t.ex. Corsairs CX xxxM verkar mer intressant (CX 500M eller CX 600M), har inte själv haft att göra med någon av enheterna men om man ser på t.ex. detta test så gav ju Kraft inte sådär fantastiskt intryck http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Jag har ett liknande system och jag använder ett corsair cx600.
Det är till salu

Skämt åsido, det är faktiskt till salu och det är absolut inga fel på det, tyst och effektivt, men jag vill köra sli och då räcker inte 600w.
Du som har en bra processor kanske vill löra sli i framtiden, 3570k och sli 660 är mycket prestanda.

Köp ett 700w+ agg, så kan du uppgradera

-EDIT-

Såg nu att ditt moderkort bara har stöd för crossfire och inte sli, köp ett på 5-600 watt istället

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM