D-Link lovar stänga bakdörr till routrar i nya versioner av firmware

Permalänk
Cylon

D-Link lovar stänga bakdörr till routrar i nya versioner av firmware

Efter avslöjandet om att ett tiotal av D-Links routrar innehåller en avsiktligt implementerad bakdörr lovar företaget bot och bättring i nya versioner av mjukvaran.

Läs artikeln

Permalänk
Medlem

Förtroendet för dom är redan som bortblåst...

Permalänk
Medlem

Snabba ryck...

Permalänk
Medlem

Haha .. ja vad säger man.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om man har fjärradministration över internet påslaget så förtjänar man att lida. Men det är väl bra att D-link reagerar fort....

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att min shit-link ska fungera smärtfritt..
Får starta om min varje dag och reset:a varje vecka.. Orka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skadan är redan skedd och allt förtroende är borta.

Skrivet av quattro-2.6:

Samma här...

Permalänk
Medlem

Nu gick det fort, när det hamnade på en lite större hemsida och det får lite spridning. Men detta upptäcktes för snart 4 år sedan, najs där D-link.

Permalänk
Inaktiv

Haha till och med jag fick förtroendet borta nu.

Jag brukar inte ens haka på "aldrig mer Samsung, Media Markt, EA, valfritt företag"-snacket, men detta är allvarligt.

Kör ändå på ASUS sedan tidigare och lär fortsätta, med dopade routrar för rejäl signalstyrka

Permalänk
Medlem

Pluspoäng för snabb reaktion i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Pluspoäng för snabb reaktion i alla fall.

Ja, bara 4 år.

Permalänk
Medlem

Haha, de sitter kvar med bakdörren öppen i flera år, även att de säkert vet exakt hur man löser problemet. Ändå gör de inte ett skit tills någon upptäcker "misstaget"...

Permalänk
Medlem

Bara jag som kom att tänka på alla IP-kameror som D-link säljer... Eeeeh någon som kan kolla igenom koden på dom också ?!

Permalänk
Inaktiv

Finns väl ingen vettig människa som använder deras skit ändå?

Permalänk
Medlem

Jag har haft 3 olika D-Link routrar de senaste 10 åren och de har funkat nästan felfritt. När jag gick över till trådlöst så behöver den en omstart i månaden men det ser jag varken som onormalt eller särskilt besvärande.

Nu fanns visserligen inga av de routrar jag ägt med på listan så antingen har jag haft ren tur eller så är jag en väldigt smart konsument

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drefk2000:

Jag tycker att om man har fjärradministration över internet påslaget så förtjänar man att lida. Men det är väl bra att D-link reagerar fort....

Så om ett fyllo kör dig i sidan så är det ok att sidoairbagen inte löser ut (pga tillverkarfel) eftersom du kunde lika gärna väjt undan? Barockt!

Permalänk
Medlem

Har också haft två olika d-link som fungerat smärtfritt. Nu har dock Telia tvingat på oss sin skräprouter ist.

Permalänk
Medlem

Jag testade mot några av modellerna som stod öppna för onlineadministration i förmiddags. Kunde inte komma in i alla modellerna, men två kan jag bekräfta. Båda två stod i Japan. De var förövrigt de två som inte var DLinks egna. Andra modeller frågade prompt om användarnamn och lösenord.

Permalänk
Inaktiv

Tror jag slänger min DIR-100 åt skogen; bara för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

D-link har (iaf haft) rätt duglig hw i sina routrar, sw har dock varit skräp...
Fast det gör icke så mycket när det finns alternativ sw att köra

Permalänk
Medlem

"Visst vi stänger väl den här bakdörren då." *Öppnar en annan*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Bara jag som kom att tänka på alla IP-kameror som D-link säljer... Eeeeh någon som kan kolla igenom koden på dom också ?!

Jovisst, de har massor av säkerhetshål. Det är väl bara några månader sedan som det räckte med /upnp/asf-mp4.asf - och majoriteten av IP-kameraanvändare är inte de som aktivt uppdaterar firmware direkt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wixerone:

Jag har haft 3 olika D-Link routrar de senaste 10 åren och de har funkat nästan felfritt. När jag gick över till trådlöst så behöver den en omstart i månaden men det ser jag varken som onormalt eller särskilt besvärande.

Jag hade en trådad Netgear prosafe i 4 år (2007-2011) och behövde aldrig någonsin starta om den. Det är kvalitet.

Efter det köpte jag en Linksys WRT160NL som har wifi n. Den har fungerat hyfsat, 3-4 omstarter och några enstaka anslutningsproblem under dessa två år hittills.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en DIR-615 router, känns ju minst sagt kasst att man i flera år litat på D-Link, och så får man läsa en sån här nyhet. ^^

Verkar som om många här allmänt är missnöjda med D-Link, så jag har två frågor:

* Är deras routrar sämre än många andras?
* Och vilket märke och isåfall, modell, skulle ni rekommendera att jag köper istället?

Tacksam för svar. Mvh

Permalänk
Medlem

KÖpte Dir-855 för snart 5 år sen och den fungerar skitbra..aldrig strulat..Men så kostade den närmare 2500 kr.

Men efter detta så blir det knappast en D-link igen...Usch va dåligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Jag sitter på en DIR-615 router, känns ju minst sagt kasst att man i flera år litat på D-Link, och så får man läsa en sån här nyhet. ^^

* Och vilket märke och isåfall, modell, skulle ni rekommendera att jag köper istället?

Tacksam för svar. Mvh

Det du skulle gjort är att direkt lägga in dd-wrt, D-Links egna firmware är sjukt dålig och på de två DIR-615 jag lagt in dd-wrt fungerar båda två tusentals ggr bättre numer. Bl.a bättre räckvidd på wifi, den hänger sig inte och diverse andra problem som leder till att man måste starta om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tacksam för svar. Mvh

Ta en titt på Asus routers.

Själv har jag beställt nyaste Asus AC 68 som skall komma vilken dag som helst.

Permalänk
Medlem

När man behöver starta om dlinken för att det ska fungera igen (händer oftast när man kör lan + wlan) så är det dags att kasta ut skiten. Köp annat märkte och bättre kvalite. Det är typiskt dlink å netgear. Det fungerar kanon ett tag nrä den är ny men efter 6-12 månader så börjar den hänga sig å krascha så man måste göra norskreset, då e det bara byta ut dem.
Som någon här skrev: dd-wrt är stabila saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Lämna tbax den då, då äre ju uppenbarligen ngt fel på den.
Alla D-link routrar jag haft har funkat prima. Visst DI-604 var väll inte den hetaste och orkade bara med 30/10 WAN - LAN.
Men har sedan kört med DGL-4300 sedan 2008 typ, och den stod igång 24/7 med snitt på 1,5 omstarter per år. Tyvärr dog den nu annars hade jag nog inte bytt ut den, men blev en DI-845l som funkar prima efter firmware update.

Permalänk
Skrivet av fermia:

KÖpte Dir-855 för snart 5 år sen och den fungerar skitbra..aldrig strulat..Men så kostade den närmare 2500 kr.

Men efter detta så blir det knappast en D-link igen...Usch va dåligt..

Har samma, och den är riktigt stabil. Och snabb.

Numera är det ju Asus som är kung på routertronen så det blir det nog nästa gång, men jag har ingen brådska över till 802.11ac. Inte förrän jag har en laptop som stödjer det.