Minecraft server till lillgrabben. Frågor om "server setup"

Permalänk
Medlem

Minecraft server till lillgrabben. Frågor om "server setup"

Hej.
Slängde upp en liten MC server som grabben kan få leka på med sina vänner. Då jag inte har något intresse alls för detta spelet undrar jag lite saker.
Jag har just nu en lite server med någon i3 med HT och 4gb ram.
Kör W7 64bit på den med "nogui" server.
Räcker detta för MAX 20 pers (Lär vara 5-8 som spelar samtidigt kanske) ?
Slängde även in bukkit, worldguard, nocheatplus och mcmmo. Skall det vara mer plugins ? Är det fel plugins ?
Dom är i åldersspannet av 9-11år.

Tacksam för svar.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Hej.
Slängde upp en liten MC server som grabben kan få leka på med sina vänner. Då jag inte har något intresse alls för detta spelet undrar jag lite saker.
Jag har just nu en lite server med någon i3 med HT och 4gb ram.
Kör W7 64bit på den med "nogui" server.
Räcker detta för MAX 20 pers (Lär vara 5-8 som spelar samtidigt kanske) ?
Slängde även in bukkit, worldguard, nocheatplus och mcmmo. Skall det vara mer plugins ? Är det fel plugins ?
Dom är i åldersspannet av 9-11år.

Tacksam för svar.

Låter rätt vettigt för en server i den storleken. Du kanske ska lägga till pluginet Essentials.

Så har dom möjlighet att använda kommandon som /sethome, /home. /spawn och sånt.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Sötast

Det lär inte vara några problem med det.

Körde en server av liknande storlek ungefär 6 månader med en Phenom2 940 & 4GB ram under Server2008.

Skulle rekommendera pluginen "dynmap", inställd på isometrisk vy så är den galet rolig att ha, och användbar för den delen

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera CoreProtect eller liknande plugin, om någon får för sig att förstöra för någon annan så kan du återställ det. Du kan även se vem som förstörde vad.

http://dev.bukkit.org/bukkit-plugins/coreprotect/

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Några tips på plugins:

- Essentials (För bra kommandon som man har stor användning av)
- WorldEdit (För att kunna bygga stora former och dylikt genom enkla kommandon)
- WorldGuard (För att kunna markera och skydda områden, tex att endast en spelare kan bygga där) OBS: Du behöver worldedit
- Nocheatplus (Det ända bra pluginet som skyddar mot Hacks/Mods)
- McMMO (Ett levlings system för minecraft, så du kan träna upp dig i olika saker tex Styrka, bågskytte, mining, fishing...)
- WorldBorder (Du kan sätta en gräns på hur långt spelare ska kunna gå i världen, så att de inte genereras för stor värld)
- CoreProtect (Så du kan se om nån förstört nåt och fixa tillbaka det som det var innan)

De här pluginen passar nog perfekt för din server, om du vill hitta dem kan du bar googla efter dem:)

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag här och försöker mig på att skydda ett område... Har egentligen inte tid med sånt här men grabbens engelska är väl inte den bästa
Hur f*n gör man med att markera ett område ?
"Manualen" för worldguard har jag bara skummat igenom. Verkade inte direkt jätte pedagogisk.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Skrivet av lite_:

Nu sitter jag här och försöker mig på att skydda ett område... Har egentligen inte tid med sånt här men grabbens engelska är väl inte den bästa
Hur f*n gör man med att markera ett område ?
"Manualen" för worldguard har jag bara skummat igenom. Verkade inte direkt jätte pedagogisk.

Använda en trä yxa och höger och vänster klicka för att markera ett område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Nu sitter jag här och försöker mig på att skydda ett område... Har egentligen inte tid med sånt här men grabbens engelska är väl inte den bästa
Hur f*n gör man med att markera ett område ?
"Manualen" för worldguard har jag bara skummat igenom. Verkade inte direkt jätte pedagogisk.

Skrivet av xavipro11:

Använda en trä yxa och höger och vänster klicka för att markera ett område.

Man använder inte en vanlig yxa om jag förstått det rätt, man skriver //wand så får man en "stav" som ser ut som en yxa om man sedan kan göra markeringar med.

Permalänk
Medlem

Det rekommenderas mer minne för Minecraft-server, gärna 16 GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av saturday_sun:

Det rekommenderas mer minne för Minecraft-server, gärna 16 GB.

En server med 5-8 spelare inne samtidigt kommer inte på långa vägar att nyttja så mycket minne. Speciellt när det är utan mods vi pratar om.

4GB räcker gott och väl för trådskaparens behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det rekommenderas mer minne för Minecraft-server, gärna 16 GB.

Det var väl en överdrift! Vi körde våran 10 pers på 282 mb ram, och den fungerade utmärkt ända tillls vi installerade FTB. Så jag tror att du får ta tillbaks detdär påståendet

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Tror vi körde 10 - 12 pers på 8GB och det var aldrig några problem för oss, då hade vi ändå utforskat mycket av världen.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Hej.
Slängde upp en liten MC server som grabben kan få leka på med sina vänner. Då jag inte har något intresse alls för detta spelet undrar jag lite saker.
Jag har just nu en lite server med någon i3 med HT och 4gb ram.
Kör W7 64bit på den med "nogui" server.
Räcker detta för MAX 20 pers (Lär vara 5-8 som spelar samtidigt kanske) ?
Slängde även in bukkit, worldguard, nocheatplus och mcmmo. Skall det vara mer plugins ? Är det fel plugins ?
Dom är i åldersspannet av 9-11år.

Tacksam för svar.

4GB ska räcka för upp till 35-40 pers med plugins. Tänk dig att varje person tar cirka 100MB var. Denna siffra är såklart lägre om du inte använder vissa plugins/plugins alls.

Notera att jag förutser att du använder GNU/Linux (Debian, CentOS, Ubuntu m.m.) där systemet inte tar mycket minne, men eftersom du använder Windows 7 (64bit) bör inte siffran vara mycket lägre (30-35 spelare?).

Visa signatur

Spel: FD R4 | i7-3820 | 2*GTX 670@770 DC2 TOP | 2*HyperX 120 GB 5K + 2*2 TB | ProSeries 850W | Samsung SA950D 27" | Windows 8.1 | Mamba 4G | CM Storm TK Stealth, bruna brytare
Server: Moneual MonCaso 312 | i7-870 | GT 610 | Corsair Force 3 60 GB + 2*4 TB | HX650 650W | Debian 7.8

Permalänk
Medlem

Satt upp en server på grabbens dator, MEN detta jäkla meck med port öppnande. Har en Ny ASUS router rt-ac66u och gjort exakt som det står/visas på nätet men tame fa.. så funkar det. Funka bra med routern som jag fick av telia (som jag hade innan). Har även provat att stängt av virusprog och dvs för att se om det var något som blockade, men utan resultat. Några andra tips som ni känner till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

En server med 5-8 spelare inne samtidigt kommer inte på långa vägar att nyttja så mycket minne. Speciellt när det är utan mods vi pratar om.

4GB räcker gott och väl för trådskaparens behov.

Ah... Vi körde visserligen en custom-värld (en helt platt värld) med Craftbukkit och några andra add-ons, på tre personer. Minecraft server hade efter ett tag fyllt hela minnet (4 GB) på min Debian-server och börjat på växlingsutrymmet. Då hade vi knappt börjat bygga. Jag hade kört mer om jag hade kunnat. Kanske något galet med java eller nåt...

Nu när jag googlar runt så ser jag att folk rekommenderar 2-4 GB. Jag måste ha fått helt fel för mig, tillsammans med mina egna erfarenheter.

Hur som helst, här är i alla fall en länk till Minecraft wiki-sidan om server: http://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements

En cool guide om hur man bygger sin egen server:
http://brycv.com/blog/2012/building-your-own-minecraft-server...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Det var väl en överdrift! Vi körde våran 10 pers på 282 mb ram, och den fungerade utmärkt ända tillls vi installerade FTB. Så jag tror att du får ta tillbaks detdär påståendet

Jag tar tillbaka det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drgregur:

Satt upp en server på grabbens dator, MEN detta jäkla meck med port öppnande. Har en Ny ASUS router rt-ac66u och gjort exakt som det står/visas på nätet men tame fa.. så funkar det. Funka bra med routern som jag fick av telia (som jag hade innan). Har även provat att stängt av virusprog och dvs för att se om det var något som blockade, men utan resultat. Några andra tips som ni känner till?

Du ska lägga till under port forward och inte port trigger.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Gjorde det, utan lyckas.

PORT LOKAL IP LOKAL Protokoll
25565 192.168.1.23 25565 BOTH

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av saturday_sun:

Ah... Vi körde visserligen en custom-värld (en helt platt värld) med Craftbukkit och några andra add-ons, på tre personer. Minecraft server hade efter ett tag fyllt hela minnet (4 GB) på min Debian-server och börjat på växlingsutrymmet. Då hade vi knappt börjat bygga. Jag hade kört mer om jag hade kunnat. Kanske något galet med java eller nåt...

Låter som någonting galet. Jag kör också på Debian, var någon gång den visade samma beteende under MC 1.2.5 / Tekkit Classic. Löste sig dock med omstart av MC-servern så jag lade inte ned så mycket mer tid när det ändå försvann i senare versioner.

Skrivet av drgregur:

Gjorde det, utan lyckas.

PORT LOKAL IP LOKAL Protokoll
25565 192.168.1.23 25565 BOTH

Tillåter du anslutningar utifrån på den lokala datorn, på port 25565?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Tillåter du anslutningar utifrån på den lokala datorn, på port 25565?

Ja, om igår när jag testade verkar det som jag funnit nåt problem. Verkar vara något knas med IP som telia levererar. För koppla jag upp mig på anonine och köra på den IP, då funka det galant. Så måste nog ringa telia och kolla. Sen jag bytte router så ändrades inkommande fiber IP till en helt annan nummer serie än innan, så nåt verkar skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drgregur:

Ja, om igår när jag testade verkar det som jag funnit nåt problem. Verkar vara något knas med IP som telia levererar. För koppla jag upp mig på anonine och köra på den IP, då funka det galant. Så måste nog ringa telia och kolla. Sen jag bytte router så ändrades inkommande fiber IP till en helt annan nummer serie än innan, så nåt verkar skumt.

Nej, detta är för att Anonines VPN inte blockerar några portar och "går förbi" din routers lagbok.

Källan till ditt problem ligger antingen

Såhär ska det se ut, med 25565 TCP respektive UDP avblockerat.

Du ska ha 'Port Range' och 'Local Port' ifyllt till 25565, protokollet satt på BOTH - detta verkar du redan ha gjort. Har du ställt in så att 192.168.1.23 som du tidigare nämnde faktiskt är bunden till den datorn du har servern på (finns att göra i Advanced Settings > LAN > DHCP Server)?

Om du är osäker på hur du ser att du redan har 192.168.1.23, gå till (Sök/Kör > cmd) och skriv ipconfig. Här ska du kunna se din lokala IP adress (jag har 192.168.0.4):

Visa signatur

Spel: FD R4 | i7-3820 | 2*GTX 670@770 DC2 TOP | 2*HyperX 120 GB 5K + 2*2 TB | ProSeries 850W | Samsung SA950D 27" | Windows 8.1 | Mamba 4G | CM Storm TK Stealth, bruna brytare
Server: Moneual MonCaso 312 | i7-870 | GT 610 | Corsair Force 3 60 GB + 2*4 TB | HX650 650W | Debian 7.8