Permalänk

Moddning av mitt Xbox360

Hej alla Sweklockare!

Det är så att jag håller på att bygga om mitt Xbox360. Planen är attsätta in nya fläktar, och alternativt hitta lite sätt att göra den tystare (låter som en lövblåsare). Problemet är att efter jag har nedmonterat allt ned till moderkortet och tillhörande apperaturer (kylfälnsar, 2x65mm fläktar, dvd-spelare etc), så upptäcker jag att en testfläkt som jag har tänkt på inte fungerar på systemet! Det är inget fel på fläkten, eller den andra fläkten som jag testade, utan problemet verkar ligga i moderkortet.
Den medföljande fläkten fungerar bra, men så tittade jag lite noggrannare på siffrorna...; Den drivs av 12v, med 0.40A ( inge vidare på el tyvärr), och den tänkta fläkten går på 12v, och 0.24A.

Kan felet ligga i Amperen? Eller har någon annan något tips om hur jag kan få tillväga?

Visa signatur

Windows 10, 8,00 GB DDR3 1600MHz, MSI UDH3 MB. i7 3770k @4.2GHz, MSI GTX 1070 ,112GB OCZ-VERTEX3_ 233GB HDD WD_1 TB SSHD Seagate

Permalänk
Medlem

Nej, strömmen kan inte vara problemet när den nya fläkten drar mindre än originalfläkten. Den nya kommer ta sina 0.24A och vara nöjd med det, även om matningen kan ge mer.

Vad är det för modell förresten? Låter som en slim i och med att du snackar om fläkt i singularis, men lika bra att kolla.

För övrigt, luftmängden en fläkt kan skyffla borde ju vara någotsånär proportionell mot dess effektförbrukning. Är du säker på att fläkten du skaffat har tillräcklig kapacitet att kyla en Xbox, som redan går ganska varm i originalutförande?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hej Kaput! Det är det gamla xboxet jag har (den tjockare), och i den fanns två fläktar, fastmonterade och sammandragna med varandra. Nåda fläktarna är kopplade till samma 3pin på moderkortet. Här följer en bild om det hjälper;

Visa signatur

Windows 10, 8,00 GB DDR3 1600MHz, MSI UDH3 MB. i7 3770k @4.2GHz, MSI GTX 1070 ,112GB OCZ-VERTEX3_ 233GB HDD WD_1 TB SSHD Seagate

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aggemannen117:

Hej Kaput! Det är det gamla xboxet jag har (den tjockare), och i den fanns två fläktar, fastmonterade och sammandragna med varandra. Nåda fläktarna är kopplade till samma 3pin på moderkortet. Här följer en bild om det hjälper; https://dl-web.dropbox.com/get/Camera%20Uploads/2013-10-15%20...

Vi har inte åtkomst till den filen.

Det lättaste bör vara att använda Imgur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Testpilot

Jag skulle gissa att problemet beror på att du försöker koppla en datorfläkt till samma kontakt som Xboxens dubbelfläkt använder.

Om du kollar hur dubbelfläkten faktiskt är kopplad så ser du att det inte är två parallellkopplade fläktar utan att de enbart delar på jordanslutningen, mittenpinnen är jord och de två andra är 12V till varsin fläkt. På en datorfläkt är mittenpinnen 12V medan de andra är jord och varvtalssignal.

Man kan inte anta att allt är kopplat lika dant bara för att de har samma sorts kontakt, kollar man inte innan man kopplar kan man ha sönder saker. Du har polvänt din fläkt och även kopplat 12V på varvtalsanslutningen, det kan mycket väl skada fläkten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Här borde den komma ;

Visa signatur

Windows 10, 8,00 GB DDR3 1600MHz, MSI UDH3 MB. i7 3770k @4.2GHz, MSI GTX 1070 ,112GB OCZ-VERTEX3_ 233GB HDD WD_1 TB SSHD Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aggemannen117:

Ska du ersätta dem med den till höger? Har du testat så att den passar rent fysiskt?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Ska du ersätta dem med den till höger? Har du testat så att den passar rent fysiskt?

Hej, tanken är att jag ska modda lite mer än att bara sätta in en ny fläkt. Jag ska byta ut de två 65mm's fläktarna mot en eller två 60mm, eller så skiter jag i orginalpositionen, och sätter den nya fläkten någon annanstans.
Men det som jag just nu har tänkt att göra är att göra hål i sidan av konsolen och sätta dit en genomskinlig plastskiva.
En liten tanke var att sätta in allt i ett datorchassi, men det verkar bli väldigt omständigt.
Det här blir mitt första bygge (förutom alla ihopsatta datorer), och jag är medveten om att man måste misslyckas ibland för att lyckas senare.
"Dream big and dare to fail I dare"- som James Hetfield sade

Visa signatur

Windows 10, 8,00 GB DDR3 1600MHz, MSI UDH3 MB. i7 3770k @4.2GHz, MSI GTX 1070 ,112GB OCZ-VERTEX3_ 233GB HDD WD_1 TB SSHD Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aggemannen117:

Hej, tanken är att jag ska modda lite mer än att bara sätta in en ny fläkt. En liten tanke var att sätta in allt i ett datorchassi, men det verkar bli väldigt omständigt. Men det som jag just nu har tänkt att göra är att göra hål i sidan av konsolen och sätta dit en genomskinlig plastskiva.
Det här blir mitt första bygge (förutom alla ihopsatta datorer), och jag är medveten om att man måste misslyckas ibland för att lyckas senare.
"Dream big and dare to fail I dare"- som James Hetfield sade

Jahaaa, jag trodde du bara skulle försöka trycka in skiten i det befintliga chassit. Gör gärna en bygglogg på allting.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500