Permalänk

Internet hastighet väldigt låg,

Hej!
Det är så att jag har lite problem med mitt internet och har haft det i ett tag nu som jag blir väldigt irriterad på.
Det är så att jag har 8mbps telia men om jag kollar min hastig het på speedtest.net får jag bara en hastig het på 0.3-0.6mbps och en åing på 90-187. Detta är ju väldigt irriterande kan ju knappt strema en youtube film i 360p
Routern jag använder är TG789vn om det skulle ha någon betydelse. Och jag sitter trådlöst därav att det blir lite långt att dra en tråd upp till routern. Och min signal styrka till routern är 89% någon som skulle ha den blekaste aning om varför det är så sju jäkla segt?

Permalänk
Medlem

Första steget är ju att testa med kabel. Då vet du om det är ditt trådlösa som spökar. Steg två är att testa helt utan routern.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Är det samma sunkiga fart när du är ansluten direkt till modemet så är det ju en felanmälan till Telia som är nästa steg.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Om det skulle ha någon betydelse så har jag testat att starta min router och då fungerar det som det ska I unge för 10-15 minuter sen går det tillbacka till den farten jag länkade ovanför.

Permalänk

Har min laptop brevid mig och gjorde precis en speed test där jag fick 2 mbps medans jag får 0.2 på min stationära. och då har jag bara 32% signal till min router. alltså på min laptop. Kan det vara mitt trådlösa nätverk korts I datorn som krånglar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsson94:

Har min laptop brevid mig och gjorde precis en speed test där jag fick 2 mbps medans jag får 0.2 på min stationära. och då har jag bara 32% signal till min router. alltså på min laptop. Kan det vara mitt trådlösa nätverk korts I datorn som krånglar?

Knalla ner med den bärbara till modemet och plugga in en sladd, kör sedan bredbandskollen/speedtest och se vad du får för resultat. På så sätt vet du om hastighetsproblemet är knutet till den trådlösa anslutningen mellan dator och router, eller om det är Telias ADSL som är boven. Att du får bättre resultat med din bärbara när den står precis bredvid din stationära tyder ju på att något med den stationära inte stämmer, men du får å andra sidan inte speciellt bra resultat med den bärbara heller som ju är en fjärdedel av vad ni ska ha från Telia (och ni bör minst ha hälften av era 8Mbps ut från modemet, annars så ska ni definitivt kräva ersättning för att de inte levererar vad ni betalar för).
Du kan bara få fram källan till problemet genom systematisk felsökning, annars blir det bara en massa gissningar, och det löser du inga problem med. Dessutom kommer Telia att kräva att du sitter ansluten direkt till modemet, annars hävdar de bara att felet ligger i din utrustning.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Logga in på din router http://192.168.1.1
och kolla vad du har för värden på "Bandwidth (Up/Down)" under bredbandsanslutning.

Permalänk

testade att koppla in den till min laptop och göra speedtest då, hade 74 I ping men en fast på 0.2 mbps. och hade jag 100% signal till routern. Jag antar att det är bara att införskaffa sig ett nytt trådlöst nätverk om det inte finns något annat jag kan test?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Logga in på din router http://192.168.1.1
och kolla vad du har för värden på "Bandwidth (Up/Down)" under bredbandsanslutning.

http://gyazo.com/f8d0070bb1f50e9dc90b25771a57abb2

Permalänk
Medlem

7/1 vilket är helt OK. Så du har nog inget fel på din ADSL

Testa med en kabel mellan laptop och TG789 så vi kan utesluta routern.

Permalänk
Skrivet av madtop:

7/1 vilket är helt OK. Så du har nog inget fel på din ADSL

Testa med en kabel mellan laptop och TG789 så vi kan utesluta routern.

får ta och testa det I morgon, sitter nu dock och och surfar på min laptop I vardags rummet där routern befinner sig, och när jag kollar speed test när så får jag faktist hela 6-7 mbps, medans om jag kopplar in det trådlösa jag har på den stationära till denna laptop så får jag en rysande fart på 0.2. Då om jag inte får verka helt dum så verkar det ju nästa vara fel på det trådlösa nätverket på den stationära?

Permalänk

Nu så här mitt på morgon kvisten så får jag en fart på 1mbps medans datorn som står bredvid mig for 5-6 vilket jag inte är oroad över. Kollade även på mitt ps3 som står I samma rum och där får jag en strålande fast på 7mpbs. så jag antar att det är Mitt trådlösa I datorn. Tänkte nästan åka in till webhallen idag och köpa http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/110841-tp-link_tradlo...
Och skulle inte kunna på stå att jag är jätte kunnig om detta men mitt moderkort är H55M-UD2H skulle detta kort passa ?