vad kan man göra med 5,25" platserna i ett FD R4 chassi?

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Alvar Berglind
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2013

vad kan man göra med 5,25" platserna i ett FD R4 chassi?

Hej!

Är inte typen som använder CD/DVD/Blueray och kommer aldrig stoppa in någon läsare i mitt chassi heller. Så vad för något kan man göra med 5,25" platserna i mitt Fractal Design Define R4 chassi? Har funderat på om man skulle kunna sätta en fläkt där, eller HDD.

En fläktlösning är nog det mest intressanta, då chassit redan har gått om HDD platser. Funderade först på om dem gick att ta bort den från chassit så som HDD burarna gör men 5,25" platserna är tyvärr nitade fast.

Jag har inte använt en CD sen 2010 och kommer inte börja nu. Ni behöver inte motivera varför CD/DVD/Blueray är awesome och hur allt skulle bli bättre med det, jag vill inte ha det och kommer aldrig skaffa det.

Jag skulle vilja ha förslag på vad jag kan göra, typ:

• Går det att sätta någon form av fläktlösning där?

• HDD/SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2003

En fläkt skulle du kunna trycka in om du känner att chassit är varmt, nackdelen med det är väl att ditt chassi kommer släppa ut mera ljud plus att fläktar bidrar med mera ljud, och när du har ett ljuddämpat chassi så antar jag att du inte gillar när din dator lever om?

SSD/HDD går självklart även de att sätta in, gott om utrymme! Kanske något i stil med http://www.inet.se/produkt/5321089/lian-li-ex-34nb-harddiskky...

Varför man ska ha en CD/DVD/BluRay-spelare/brännare (Om du har datorn stående på skrivbordet):

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Burkens hårddiskar och sedan montera bort 3,5" platserna för ökat luftflöde!
Fast de kanaske du redan gjort?

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Sätt en sådan här där: http://www.inet.se/produkt/6909322/silverstone-sdp10b-5-25-3-...
Montera dina hårddiskar där, ta bort hårddiskburarna tills du behöver dom igen...

Eller... sätt en res där och gör en custom loop av vattenkylning. Men ja, 5,25" platserna blir mer och mer överflödiga och oanvända. Förvånar mig inte om de hittar på en lösning där man kan montera bort 5,25" platserna helt i R5.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, RTX 2070, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Alvar Berglind
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2013

det skulle nog gå att sätta en 90mm fläkt på insidan av 5,25" platsen så att den täcker båda platserna och suger in luft där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Arazand:

Sätt en sådan här där: http://www.inet.se/produkt/6909322/silverstone-sdp10b-5-25-3-...
Montera dina hårddiskar där, ta bort hårddiskburarna tills du behöver dom igen...

Eller... sätt en res där och gör en custom loop av vattenkylning. Men ja, 5,25" platserna blir mer och mer överflödiga och oanvända. Förvånar mig inte om de hittar på en lösning där man kan montera bort 5,25" platserna helt i R5.

Typ men Quantum hade ju hårddiskar i 5,25 tums storleken (quantum bigfoot xt) och dem skulle de nog kunna ta fram för de som har plats (blir lite tyngre för de som drar på lan men tystare hårddiskar med mer än 7200 rpm 1 tb mekanisk tillsammans med inbyggd ssd cache på 24 gb ?)
yes plz :3.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Alvar Berglind
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av mini-z1994:

Typ men Quantum hade ju hårddiskar i 5,25 tums storleken (quantum bigfoot xt) och dem skulle de nog kunna ta fram för de som har plats (blir lite tyngre för de som drar på lan men tystare hårddiskar med mer än 7200 rpm 1 tb mekanisk tillsammans med inbyggd ssd cache på 24 gb ?)

Var kan man då hitta en quantom bigfoot xt ? (eller motsvarande)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av AlvarBerglind:

Var kan man då hitta en quantom bigfoot xt ? (eller motsvarande)

umm quantum gjorde dem för ett tag sedan så du hittar nog dem inte längre heh.
tror max storlek de tillverkade innan de blev uppköpta var 12 gb på de diskarna.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av mini-z1994:

lol dom börjar bli lite väl gammla, endel kanske vill ha ledigt utrymme på sina hårddiskar, inte bara att dom tar massa plats i lådan
visst om dom släppte någon 5.25" 8TB eller 10TB modell skulle det kunna vara intressant.. men 3.5" 5TB och 6TB kommer släppas ganska så snart.

Quantum Bigfoot var nog i slutet på 1990-talet.. största som fanns var på hela 19.2 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Alpha77:

lol dom börjar bli lite väl gammla, endel kanske vill ha ledigt utrymme på sina hårddiskar, inte bara att dom tar massa plats i lådan
visst om dom släppte någon 5.25" 8TB eller 10TB modell skulle det kunna vara intressant.. men 3.5" 5TB och 6TB kommer släppas ganska så snart.

Quantum Bigfoot var nog i slutet på 1990-talet.. största som fanns var på hela 19.2 GB

Vet skrev quantum HADE såna hårddiskar innan de blev uppköpta av något nnat företag som gjorde hårddiskar men skulle ju vara något för servers som behöver många diskar och är fulltower (hela framsidan på mitt chassie är t ex 5,25 tums platser förutom sista platsen högst upp (där sitter startknapp usb och ljud :3) Och vanliga burkar som behöver utrymme och tillsammans med en ssd cache på 24 gb så skulle den vara rätt bra kna jag tänka mig :3

Att jag vet att dessa existerar är för att jag fick hem en burk som inte startade (sent 90 tals compaq) från 97 tror jag då disken hade windows 95
och resten av burken förutom disken och processorn slängdes då moderkortet brunnit och inte ville igång alls.
pentium II 200 mhz och disken fick skolan dock då man fått en hel del att funka på windows 7 i 3dfx ganska bra :3

blev dock lite trött på och hålla på med att försöka på första carmageddon att funka bra överhuvudtaget.
(hade max 16 fps tror jag i 1280x720.)

Quantum disken jag hade var på 4 gb och den är ganska intressant pga sin udda standard och den låter dessutom om den en hel del heh ^^
hade man haft P3 burken kvar (slängde den innan man fick hårddisken)
Så hade man slängt in den där och en till hdd man har liggandes och sedan köpa något begangat 3dfx kort och ha vintage gamingburk :3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Arazand:

Eller flytta in diskarna i en HDD dämpare typ Scythe Quiet Drive och arkivera de vita HDD burarna.

Det går redan att ta bort buren i Arc Mini R2 så det kommer garanterat när de flyttar in konceptet med mer radiatorplats i andra chassin.