Permalänk
Medlem

Kapa Tornkylare?

nu när jag funderar på ett nytt litet bygge så tänker jag att en ninja mini borde vara utmärkt.
märker dock att modellen har utgått sedan några år tillbaka(ett tag sen man höll på). och det verkar inte heller finnas någon vettig ersättare.

då är min fråga om man kan kapa en kylare? kan man dra bort lite flensar och bara klämmer ihop heatpipsen lite längre ner? vad är det i heatpipsen?

ingen som har gjort det här förut?

tack på förhand!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Entusiast

Gör du hål på en heatpipe så är den förstörd sen. De innehåller nämligen en vätska av något slag. Det verkar vara vanligt med antingen en eter som ju är flyktig och därför kommer dunsta om du öppnar den eller så är det vatten vid lågt tryck och du förstör du trycket direkt när du öppnar den. Så aldrig såga i heatpipes.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Emrik:

nu när jag funderar på ett nytt litet bygge så tänker jag att en ninja mini borde vara utmärkt.
märker dock att modellen har utgått sedan några år tillbaka(ett tag sen man höll på). och det verkar inte heller finnas någon vettig ersättare.

då är min fråga om man kan kapa en kylare? kan man dra bort lite flensar och bara klämmer ihop heatpipsen lite längre ner? vad är det i heatpipsen?

ingen som har gjort det här förut?

tack på förhand!

Det kanske kan fungera med att klämma ihop rören och sedan kapa. Men risken är rätt stor att det finns ett poröst material som agerar "veke" i värmerören. Det kommer att ställa till det och du släpper ut den "magiska vätskan/gasen" hur hårt du än försöker "klämma tätt".

Jag avråder dig från att försöka. Fundera istället på att skaffa en annan kylare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Klipp av flänsar, sedan böjer du rören och låter dem vara kvar.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

att böja rören är intressant! fungerar sånt? har en vän som är plåtslagare och de har säkert någon superklämgrej. vad jag förstått så är det undertryck i dessa och då är väl risken för läckage inte så stor? om man sen sågar eller kanske löder bort överdelen på något vis? eller bara böjer bort som sagt.

jag är ganska sugen på att köpa en billigare tornkylare och prova!

finns det liknande kylare att få tag på? högst 120 hög och flänsarna åt samma ledd som ninjan? helst flänsarna ganska långt isär för att passa passiv kylning?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Punktera, vad du än gör, inte värmerören. Finns gott om bra korta kylare som inte kostar en halv förmögenhet. Att klippa av flänsarna och sedan böja rören funkar så länge de inte ska böjas 90 grader eftersom böjen kommer vara så skarp att rören kan bli punkterade, dessutom kommer det ju ta skada på kylkapaciteten och du kan få problem att få tag i en fläkt som passar. Lättare att bara skaffa en ny som passar då. Finns det en särskild anledning till varför det ska vara en tornkylare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Finns det en särskild anledning till varför det ska vara en tornkylare?

tanken är att den ska kylas passivt i någon liten mini-itxlåda med en fläkt bakom.
tycker mest att de flesta är så stora och väger nära kilot. jag måste ju inte ha en tornkylare men det är ju kul att bygga också!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

tanken är att den ska kylas passivt i någon liten mini-itxlåda med en fläkt bakom.
tycker mest att de flesta är så stora och väger nära kilot. jag måste ju inte ha en tornkylare men det är ju kul att bygga också!

http://www.inet.se/produkt/5322071/noctua-nh-l12
http://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile-...

Vattenkylning skulle inte få plats?
http://www.inet.se/produkt/5322282/corsair-hydro-h55

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Emrik:

att böja rören är intressant! fungerar sånt? har en vän som är plåtslagare och de har säkert någon superklämgrej. vad jag förstått så är det undertryck i dessa och då är väl risken för läckage inte så stor? om man sen sågar eller kanske löder bort överdelen på något vis? eller bara böjer bort som sagt.

jag är ganska sugen på att köpa en billigare tornkylare och prova!

finns det liknande kylare att få tag på? högst 120 hög och flänsarna åt samma ledd som ninjan? helst flänsarna ganska långt isär för att passa passiv kylning?

Fast så fort du punkterar röret så är undertrycket borta och då är röret förstört.

Konceptet är som följet. Du har ett rör med en veke i. Du har också en vätska som kokar vid den varma delen (processorn) och sedan kondenseras vid den kala delen (kylflänsarna). Vätskan förs sedan tillbaks till den varma delen genom veken med hjälp av kapillärkrafter. Det verkar vara vanligt att man använder vatten som vätska men vid atmosfärstryck krävs det att den varma sidan, processorn, blir hundra grader för att det ska koka. Inte så smidigt eftersom processorer inte trivs vid den temperaturen. Så då sänker man trycket vilket sänker kokpunkten. Så om du gör hål på röret och sedan tätar igenom så har du antagligen kvar mycket av vattnet men röret är oanvändbart för att kyla en dator.

I andra fall har du ett kolväte med låg kokpunkt, en eter eller en keton. Tänk dimetyleter eller aceton. De är väldigt flyktiga vätskor och kommer därför snabbt dunsta om du öppnar en heatpipe. Utan vätska, eller med för lite vätska, fungerar inte röret.

Så i alla lägen går det sönder och blir oanvändbart när det går hål på det. Att böja går bra tack vare veken.

Men se i första hand om du inte kan hitta en kylare med rätt storlek. Kanske en Scythe Shuriken eller Kozuti. Arctic har också drivor av små kylare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan man förresten flytta den kalla kondensorn från änden av heatpipen till en godtycklig punkt mellan ändarna? Intuitivt känns det som om att detta skulle sänka värmeledningsförmågan.

Permalänk
Desk Master

vattenkyl skiten:)

Visa signatur