Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Tips för köp av router

Hej.

Jag har en trådlös router hemma: Jensen 59300 som jag använd ett halvår med att streama film till min ipad. Har märkt att stundtals så är mitt nät vädigt segt. Med kabel är det perfekt med trådlöst verkar det instabilt. Deussom är räckviden inte så lång. Bor en normal stor 3:a.

Funderar på att köpa en ny router då jag inte länge orkar med dessa störningar i nätet och undrar om ni kan rekommendera en bra router.

Vill helst att den inte kostar allt för mycket, har bra räckvidd, ska klara HD streaming och vara kompatibel med air play.

Några tips ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Mar 2013

Kan rekommendera ASUS. Köpte själv denna:
http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... och den fungerar utmärkt.

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | MSI Z97-S02 | Corsair 8GB | EVGA 850W | MSI 970 | SSD 180GB + 240GB | HDD 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2010

Definition av "inte allt för mycket"?
Jag köpte nyss Asus RT-AC66U och är mycket nöjd. Annars kan du ta lillebrorsan RT-N66U som praktiskt sett är lika bra idag, men är inte lika "framtidssäker" (802.11ac)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Nenea:

Hej.

Jag har en trådlös router hemma: Jensen 59300 som jag använd ett halvår med att streama film till min ipad. Har märkt att stundtals så är mitt nät vädigt segt. Med kabel är det perfekt med trådlöst verkar det instabilt. Deussom är räckviden inte så lång. Bor en normal stor 3:a.

Funderar på att köpa en ny router då jag inte länge orkar med dessa störningar i nätet och undrar om ni kan rekommendera en bra router.

Vill helst att den inte kostar allt för mycket, har bra räckvidd, ska klara HD streaming och vara kompatibel med air play.

Några tips ?

Titta på TP-Links routers, dom presterar mycket bra för priset.
Själv har jag WDR3600 men skulle nog rekommendera WDR4600 om du har många tjocka väggar, vill du lägga ytterligare någon 100 lapp så titta på deras AC router Archer C7
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-dual...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av boobboo:

http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... och den fungerar utmärkt.

Rekommenderar också Asus routrar. Funkar klockrent. Oavsett router bör du ha nya ac-standarden. För visst heter den ac? Hur som helst, den nya snabba.

DATOR: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. PowerColor RX 580 Red Dragon, 1350 MHz@1030mV (knäpptyst med ny kläktkurva)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Nenea:

Hej.

Några tips ?

Denna har jag rekommenderat till många,har den inte själv men den har fått många betyg.
http://www.inet.se/produkt/5404466/asus-rt-n66u-n900-dual-ban...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lycksele
Registrerad
Feb 2005

Skaffade denna för typ ett halvår sedan och den funkar kanon http://www.inet.se/produkt/5402249/netgear-wndr4500-n900-dual... (aldrig haft problem med att kolla på film med touch plattan) men ASUS verkar också funka riktigt bra, så det är väl mest rekommenderat att du skaffar en av antingen ASUS eller Netgear märket!

D-Link är ju piss kvalite och TP-Link har kass trådlös räckvidd av egen erfarenhet.

<<< Ryzen 1700 @ 3.7Ghz - Gigabyte AX370 Gaming K5 - Gigabyte 1060 6GB Gaming G1 - Corsair 16GB 3200Mhz Vengence LP CL 16 - OCZ 120GB SSD - Samsung 850 EVO 500GB SSD - Seagate Barracuda 1TB HDD - XFX 850W BE Gold >>>

<<< Antec P280 - 7x be quiet Pure Wings 2 120mm >>>

www.twitch.tv/ombk86

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007

Köp RT-N66U, behövs ej AC modellen då inte mycket klarar utnyttja AC standard idag, tills den standarden är vanlig hinner den router bli gammal och då finns det bättre.

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI 1080 TI , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Damir2d:

Köp RT-N66U, behövs ej AC modellen då inte mycket klarar utnyttja AC standard idag, tills den standarden är vanlig hinner den router bli gammal och då finns det bättre.

Jag vågar påstå att det är smartare att köpa en AC-router för att slippa köpa en som inte har AC idag, och sedan köpa en ny senare som har AC. Så mycket händer det inte på router-fronten.

Apple släppte sin första router med N-standard 2008 och det är fortfarande alldeles för få PC-datorer som klarar av att nyttja hastigheten (trådlöst, ofc).
Dvs, de som köpte den vid release kan i princip fortfarande vara nöjda med den. Alltså kommer troligtvis detsamma gälla köp av AC-router idag.

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av bushkalle:

Skaffade denna för typ ett halvår sedan och den funkar kanon http://www.inet.se/produkt/5402249/netgear-wndr4500-n900-dual... (aldrig haft problem med att kolla på film med touch plattan) men ASUS verkar också funka riktigt bra, så det är väl mest rekommenderat att du skaffar en av antingen ASUS eller Netgear märket!

D-Link är ju piss kvalite och TP-Link har kass trådlös räckvidd av egen erfarenhet.

Min erfarenhet är tvärsom, har mycket bättre täckning nu än med de 2 ASUS router jag prova innan.
Därmed inte sagt att ASUS routers är dåliga men TP-Link är underskattat, framförallt om man jämför vad en sådan kostar mot ASUS.

Bor själv i 3:a på drygt 80 m2 och har täckning i hela lgh, det hade jag inte med ASUS.
Streamar även HD film till TV'n via samsungs Allshare utan problem, funka inte det heller med ASUS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av MacAllan:

Min erfarenhet är tvärsom, har mycket bättre täckning nu än med de 2 ASUS router jag prova innan.
Därmed inte sagt att ASUS routers är dåliga men TP-Link är underskattat, framförallt om man jämför vad en sådan kostar mot ASUS.

Bor själv i 3:a på drygt 80 m2 och har täckning i hela lgh, det hade jag inte med ASUS.
Streamar även HD film till TV'n via samsungs Allshare utan problem, funka inte det heller med ASUS.

Din erfarenhet för stå för dig. Men när flera större aktörer testade Asus routrar fick dom ett oslagbart bra resultat på signalstyrkan, så högt att det kan vara olagligt:

http://www.idg.se/2.1085/1.520305/asus-misstanks-ha-salt-olag...

Detta gör att Asus idag har den bästa och högsta signalstyrkan, därmed täckning bland routrar för konsumenter.
Och riktiga sweclockare gillar naturligtvis detta starkt

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | Asus GTX 1070 | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | Samsung EVO 500GB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av boobboo:

+1 på denna. Riktigt nöjd med den, har dock lagt in custom firmware.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2011

Kan ge dig ett tips. KÖP INTE D-LINK!

Har en D-Link Dir655, värsta skiten jag har haft, bara krånglar.

Chassi: Fractal Design R3 Moderkort: Gigabyte Z87X UD3H Processor: Intel Core i7 4770K @4.2GHz Processorkylare: Antec Kuhler 620 Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 ROG STRIX DC3 Minnen: Corsair 32GB VG LP SSD: Samsung 120GB Lagringsenhet: Seagate 2TB SSHD Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort ASUS Xonar U7 MKII| Tangentbord: Func KB-460 Headset: Sennheiser PC360 GAME Mus: Steelseries Sensei Pro Grade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av flukke:

Din erfarenhet för stå för dig. Men när flera större aktörer testade Asus routrar fick dom ett oslagbart bra resultat på signalstyrkan, så högt att det kan vara olagligt:

http://www.idg.se/2.1085/1.520305/asus-misstanks-ha-salt-olag...

Detta gör att Asus idag har den bästa och högsta signalstyrkan, därmed täckning bland routrar för konsumenter.
Och riktiga sweclockare gillar naturligtvis detta starkt

Jag är väl medveten om det, blev därför lite förvånad över det resultatet jag fick, var ju även därför jag testa med 2 olika ASUS routers först.

Vad jag menar är bara att TP-Link är underskattat om man tittar på prestanda vs pris och TS ville ju ha en inte allt för dyr router.
En riktig sweklockare svarar också utifrån TS önskemål och drar inte iväg med värsta sakerna bara för att man själv tycker de är bättre

Sen kan jag hålla med om att generellt är ASUS routers bättre om man helt bortser från priset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av boobboo:

Det är denna jag har också. Funkar kanon i en 4:a på nästan 100 kvm. Behöver man inte ac-standarden så är den ett säkert köp.

Ang. att inte köpa ac-router idag ställer jag mig frågande till... I.o.f.s. inte alla som uppgraderar sina teknikprylar lika ofta som en annan men en router är ingenting ens jag vill hålla på och uppgradera. n-standarden har nu funnits i några år, och visst har routrarna blivit bättre. Men det har mindre med standarden att göra. Det är mer routermarknaden som mognat. Jag skulle inte vilja köpa ny router bara för att jag köper en ny padda eller liknande.

DATOR: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. PowerColor RX 580 Red Dragon, 1350 MHz@1030mV (knäpptyst med ny kläktkurva)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Asus RT-N56U är en strålande instegsrouter. Rekommenderas fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Dec 2009

Asus-routrarna speceillt ac-serien behöver uppdatering av f/w med korta intervall pga problem med bla det trådlösa så om du vill slippa stula med detta hela tiden köp en TP-Link med dual.band men ej ac...

n

Skrivet av heatm:

Det är denna jag har också. Funkar kanon i en 4:a på nästan 100 kvm. Behöver man inte ac-standarden så är den ett säkert köp.

Ang. att inte köpa ac-router idag ställer jag mig frågande till... I.o.f.s. inte alla som uppgraderar sina teknikprylar lika ofta som en annan men en router är ingenting ens jag vill hålla på och uppgradera. n-standarden har nu funnits i några år, och visst har routrarna blivit bättre. Men det har mindre med standarden att göra. Det är mer routermarknaden som mognat. Jag skulle inte vilja köpa ny router bara för att jag köper en ny padda eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001

Till TS vill du veta istället för alla dessa subjektiva åsikter så finns smallnetbuilder med lite mer objektivitet (kanske)...
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Sen som lite kuriosa så är TP-Link störst på wlan & bredbandsprodukter..

4790K | MSI RX 5700 Gaming X | 16GB Crucial 1600MHz | Asus Z97-A | Seasonic P-760w Platinum | Define S | LG 27GL83A-B
HTPC Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av MacAllan:

Titta på TP-Links routers, dom presterar mycket bra för priset.
Själv har jag WDR3600 men skulle nog rekommendera WDR4600 om du har många tjocka väggar, vill du lägga ytterligare någon 100 lapp så titta på deras AC router Archer C7
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-dual...

Sitter också med en TP-Link WDR-3600 inte en omstart sen köp. Slängde in nyaste firmwaren från i Mars. Köpte min för 2 veckor sen. Funkar kallas än så länge klarar min 250Mbit lina bra. Kör enbart mobilen och surfplattan på det trådlösa så har inte gjort hastighetstest där då det fungerar till surf och streaming.

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB