Är det här bara bluff? Eller fungerar det på något konstigt vis?

Permalänk
Medlem

Är det här bara bluff? Eller fungerar det på något konstigt vis?

Såg en produkt idag på Groupon som utlovar att matrialet håller sig 5-6 grader kallare än omgivningen.
Vilket låter enormt konstigt.
Är det här bara någon bluff produkt eller finns det faktiskt ämnen som absorberar värme på ett sådant sätt?
Det låter mycket konstigt nämligen.

Här är produkten:

http://www.chillowcooler.se/
http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/Brandposten-AB/28098...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv

Du kommer behöva "ladda" den genom att stoppa den i frysen först. Jag är rätt så övertygad om att den inehåller ett material som övergår från fast till flytande vid ungefär 15 grader. Det är nog ett ämne som kräver mycket energi för att byta fas, så påsen kommer hålla temperaturen en lång tid.

Alltså, energin måste ta vägen någonstans. Antingen kommer kudden att bli större, eller så måste molekylerna i kudden röra på sig. Vissa saker kräver mindre sak för att atomerna skall röra på sig (ex järn) och andra kräver mer (ex vatten). Vatten kräver mycket energi för att byta fas från fast till flytande. Minns jag rätt så är det samma som att flytta temperaturen cirka 20 grader?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kommer behöva "ladda" den genom att stoppa den i frysen först. Jag är rätt så övertygad om att den inehåller ett material som övergår från fast till flytande vid ungefär 15 grader. Det är nog ett ämne som kräver mycket energi för att byta fas, så påsen kommer hålla temperaturen en lång tid.

Det var vad jag tänkte först också.
Men så här står det:
"Det behövs ingen ström eller vätska"
"Den innehåller en helt ofarlig superabsorbent som håller en temperatur 4-6 grader lägre än omgivningen vilket gör att den kyler sig själv!"

Och så här skriver groupon:
"Ingen ström eller vätska behövs, produkten är klar att använda som den är."

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

"Den innehåller en helt ofarlig superabsorbent som håller en temperatur 4-6 grader lägre än omgivningen vilket gör att den kyler sig själv!"

Det är omöjligt enligt termodynamikens första lag. Anta att du skulle kyla den till 0 kelvin, skulle den vara minus 4 kelvin då?

Dessutom så är en superabsorbent något helt annat. Det är ett fast ämne som kan bära mycket vätska, här kan du läsa mer: http://www.m2polymer.com/html/superabsorbent_polymers.html

Permalänk
Medlem

Om man använder tillräckligt många fysikaliskt häftiga ord vet man att produkten måste utlova det som sägs!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är omöjligt enligt termodynamikens första lag. Anta att du skulle kyla den till 0 kelvin, skulle den vara minus 4 kelvin då?

Dessutom så är en superabsorbent något helt annat. Det är ett fast ämne som kan bära mycket vätska, här kan du läsa mer: http://www.m2polymer.com/html/superabsorbent_polymers.html

Precis och det är exakt så jag tänkt också.
Det skulle ju vara ett rätt otroligt ämne om det faktiskt höll sig kallare än omgivningen konstant. Och det skulle innebära rätt mycket för life as we know it så att säga.
Jag googla också på Super absorbent och det var precis som jag fick fram, det jag hade för mig att det var.

När man googlar på Chillow verkar det vara någon kylmatta man häller i vatten i och sen så absorberar den ju värme bättre än många andra material bättre.
Dom skriver dock inte någon stans på sin egen sida att den håller lägre temperatur än omgivningen.
Utan det verkar bara stå på alla svenska sidor som säljer produkten.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Fanns sådana här att köpa på kjell och company förut. Dessa har en form av kristall i kudden som sen "smälter" och avger kyla på något sätt. Men den blir "mättad" efter en tids användande, men vet ej egentligen hur bra det är, testade aldrig själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Det är omöjligt enligt termodynamikens första lag. Anta att du skulle kyla den till 0 kelvin, skulle den vara minus 4 kelvin då?

Dessutom så är en superabsorbent något helt annat. Det är ett fast ämne som kan bära mycket vätska, här kan du läsa mer: http://www.m2polymer.com/html/superabsorbent_polymers.html

Negativ FART! <3 Undra om man åker tillbaka i tiden då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Fanns sådana här att köpa på kjell och company förut. Dessa har en form av kristall i kudden som sen "smälter" och avger kyla på något sätt. Men den blir "mättad" efter en tids användande, men vet ej egentligen hur bra det är, testade aldrig själv.

Tar förmodligen energi från omgivningen när den går från fast till flytande fas. Precis som en isbit som smälter eller en vattendroppe som avdunstar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Negativ hastighet! <3 Undra om man åker tillbaka i tiden då.

Vet inte varifrån du fick hastighet men:

Hastighet kan vara negativt då det är en vektor som har både storlek(fart) och riktning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Negativ hastighet! <3 Undra om man åker tillbaka i tiden då.

Skrivet av betan:

Vet inte varifrån du fick hastighet men:

Hastighet kan vara negativt då det är en vektor som har både storlek(fart) och riktning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighet

HAHAHAHA XD

Han fick väl hastighet från att hastigheten för all materia är 0 vid 0 kelvin och om man skulle kyla något till -4 kelvin skulle man ha en negativ fart eftersom man skulle sakta ner alla rörelser längre än till stillastående?

Århundradets fail att skriva hastighet istället för fart dock.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är omöjligt enligt termodynamikens första lag. Anta att du skulle kyla den till 0 kelvin, skulle den vara minus 4 kelvin då?

Dessutom så är en superabsorbent något helt annat. Det är ett fast ämne som kan bära mycket vätska, här kan du läsa mer: http://www.m2polymer.com/html/superabsorbent_polymers.html

I princip skulle det gå, men problemet är att ditt vardagsrum inte är helt fritt från fukt. Om du har ett rum som är 20 grader och en processor på 45 grader så är processorn egentligen bara 25 grader varm[are] så att säga och när processorn har samma temperatur som rummet så är den 0 grader. Skulle den bli kallare än rummet så skulle det mer eller mindre börja regna inuti datorn.

Detta skulle också innebära at ju varmare ditt vardagsrum är och ju kallare din processor är ju fuktigare är det i din dator. Sedan finns det några ytterligare faktorer för att det ska bli lika blött som i badrummet, men principen fungerar så här.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av betan:

Vet inte varifrån du fick hastighet men:

Hastighet kan vara negativt då det är en vektor som har både storlek(fart) och riktning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighet

Tror han syftade på att molekyler i rörelse genererar värme (eller tvärtom? Vet ej, inte så duktig på fysik) och om nu temperaturen var mindre än 0 kelvin (hur det nu går till) så skulle molekylerna på något vänster röra sig negativt (?).

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Självklart kan det fungera, men bara under en begränsad tid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Endoterm_reaktion

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Självklart kan det fungera, men bara under en begränsad tid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Endoterm_reaktion

Tänkte också på det, det är ju motsatsen till sånnadär värmekuddar som man knäcker så blandas ämnena ihop så kan man värma händerna på dom.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

på deras hemsida står det ju iallafall "Svalkar skönt i flera timmar när du sitter på den"
men dom verkar ha glömt det i www.groupon.se beskrivningen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Beltet:

Fanns sådana här att köpa på kjell och company förut. Dessa har en form av kristall i kudden som sen "smälter" och avger kyla på något sätt. Men den blir "mättad" efter en tids användande, men vet ej egentligen hur bra det är, testade aldrig själv.

Det kallas smältvärme eller enthalpy of formation på engelska. Det är samma koncept som ångbildningsvärme. Vi kan illustrera konceptet med vanligt vatten med ett ofysikaliskt antagande om att hela isbiten värms homogent. Om vi har en isbit på 1 kg och tillför 4 kW värme så kommer temperaturen på isen öka med 2 grader per sekund. Så om vi tar ut den ur frysen och isbiten är -20 grader så kommer den nå noll grader på 10 sekunder. Sedan kommer smältvärmet in. För is är det 334 kJ/kg så isbiten skulle vara noll grader i ytterligare 84 sekunder innan den går över till vatten med en temperatur av noll grader. Vattnet värms sedan med en hastighet av en grad per sekund ungefär upp till kokpunkten. Det tar alltså 100 sekunder att nå kokpunkten. För att det sedan ska bli ånga måste vi tillsätta ångbildningsvärmet som är ca 2300 kJ/kg för vatten. Så det tar ytterligare 575 sekunder av vatten med 100 grader innan vi får ånga. Om man ritar temperaturen som en funktion av tiden så får vi alltså att temperaturen ökar med tiden fram till isen smälter, då är temperaturen konstant, sedan ökar den igen när isen väl har smält fram till kokning, då är temperaturen konstant 100 grader igen tills vi bara har ånga. Först då ökar temperaturen.

Lite intressanta ovservationer här är att det krävs ungefär lika mycket energi att smälta is till flytande vatten som det krävs att sedan koka upp det. Så är du ute på fjället och ska koka te, välj flytande vatten istället för snö om du kan för annars tar det dubbelt så lång tid. Vidare kan vi konstatera att det går åt väldigt mycket energi för att koka vatten. Det är en av anledningarna till att vatten är så bra på att släcka bränder. Vattnet stjäl jättemycket energi från elden när det förångas.

Så det är antagligen det här som händer i mattan. Vi har ett kristallint ämne med väldigt högt smältvärme och en smälttemperatur någonstans runt 20 grader. Laptopen kommer då tillföra massa värme men temperaturen är konstant under tiden kristallen smälter.

Det är för övrigt liknande koncept som de där små fina värmekuddarna använder sig av. De har negativ smältentalpi så de avger värme, en exoterm process som kemister säger, istället för att det går åt värme. Alltså blir de varma när de övergår från vätska till fast fas. Där har vi ett annat häftigt fysikaliskt fenomen också i form av en övermättad vätska. Men det är en annan historia.

Hur som helst är det inget magiskt som redan konstaterats. Mattan måste förvaras kallt för att den ska fungera. Så jag skulle rekommendera en annan platta att lägga i knät. IKEA har ett par billiga vill jag minnas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ni får ha i åtanke att det står något om en kemisk process. Kemiska processer kan vara väldigt starka och kan antagligen åstadkomma ett sådant fenomen om kemikalierna återgår till ett gynnsamt stadie.

För att göra det lite mindre luddigt så kan vi kolla på batterier och hur dem fungerar.
Vissa batterier är byggda på så sätt att det går att ladda om dem, vilket gör att den vanliga processen "rewindas".

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av betan:

Vet inte varifrån du fick hastighet men:

Hastighet kan vara negativt då det är en vektor som har både storlek(fart) och riktning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighet

Skrivet av Se33:

HAHAHAHA XD

Han fick väl hastighet från att hastigheten för all materia är 0 vid 0 kelvin och om man skulle kyla något till -4 kelvin skulle man ha en negativ fart eftersom man skulle sakta ner alla rörelser längre än till stillastående?

Århundradets fail att skriva hastighet istället för fart dock.

Nu har ni allt fel. Klockan ett på natten är hastighet och fart samma, visste ni inte det?

Jo jag vet vad skillnaden är. Men vid skrivande stund var det kaffe och cola som höll mig vaken.

Permalänk
Medlem

För övrigt är -4 kelvin varmare än 4 kelvin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sork01:

För övrigt är -4 kelvin varmare än 4 kelvin

Det beror på om du definerar värme som avståndet från 0 kelvin eller som avståndet från 0 celcius. Eller om man definerar värme som att varma saker alltid värmer upp kalla saker. Jag skulle vilja påstå att det är från 0 celsius man borde utgå från om man skall ta på något som finns i verkligheten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

I princip skulle det gå, men problemet är att ditt vardagsrum inte är helt fritt från fukt. Om du har ett rum som är 20 grader och en processor på 45 grader så är processorn egentligen bara 25 grader varm[are] så att säga och när processorn har samma temperatur som rummet så är den 0 grader. Skulle den bli kallare än rummet så skulle det mer eller mindre börja regna inuti datorn.

Detta skulle också innebära at ju varmare ditt vardagsrum är och ju kallare din processor är ju fuktigare är det i din dator. Sedan finns det några ytterligare faktorer för att det ska bli lika blött som i badrummet, men principen fungerar så här.

Jag tycker inte att det jag skrev har med lluftfuktighet att göra. Låter du en pryl vara nära en annan pryl utan att tillföra energi i systemet så kommer de när tiden gått ett tag att ha samma temperatur. Det kanske fastnar lite vatten någonstans under tiden men de paralleller du försöker dra känns helt orelaterade till vad som faktist diskuteras

Dessutom så beror risken att det regnar på vattenmolekylernas förmåga att fästa vid olika aerosoler och luftens vilja att släppa ifrån sig dessa molekyler

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Det beror på om du definerar värme som avståndet från 0 kelvin eller som avståndet från 0 celcius. Eller om man definerar värme som att varma saker alltid värmer upp kalla saker. Jag skulle vilja påstå att det är från 0 celsius man borde utgå från om man skall ta på något som finns i verkligheten

Värme mäts inte i varken kelvin eller grader celsius utan i watt. I andra, mindre civiliserade, delar av världen förekommer även enheter som BTU, cal eller erg.

Det där med att -4 K är varmare än 4 K är en fysikalisk egenhet. Faktum är att negativa temperaturer (nu pratar vi om absoluta nollpunkten och inga godtyckliga andra skalor) har en högre temperatur än alla positiva temperaturer. Det här är dock inget man normalt bryr sig om eftersom det handlar om kvantfenomen. Alltså någon sorts voodoo som få faktiskt förstår sig på ordentligt och som ingen normal människa egentligen behöver tänka på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Värme mäts inte i varken kelvin eller grader celsius utan i watt. I andra, mindre civiliserade, delar av världen förekommer även enheter som BTU, cal eller erg.

Det där med att -4 K är varmare än 4 K är en fysikalisk egenhet. Faktum är att negativa temperaturer (nu pratar vi om absoluta nollpunkten och inga godtyckliga andra skalor) har en högre temperatur än alla positiva temperaturer. Det här är dock inget man normalt bryr sig om eftersom det handlar om kvantfenomen. Alltså någon sorts voodoo som få faktiskt förstår sig på ordentligt och som ingen normal människa egentligen behöver tänka på.

BTU, erg och cal är alla mått på energi. Watt är effekt. Vad du letar efter är enheten Joule men det är inte heller värme.

En enhet på värme finns ej.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlummbulleN:

BTU, erg och cal är alla mått på energi. Watt är effekt. Vad du letar efter är enheten Joule men det är inte heller värme.

En enhet på värme finns ej.

Vad är det för trams? Värme är energi (eller effekt). Då har det en motsvarande enhet. Jag brukar blanda energi och effekt vilket är lite slarvigt men det är i princip samma sak. Jag skyller på att jag är ingenjör. Det beror mest på om man tittar på stationära eller transienta system. Så visst, erg/s, BTU/s eller cal/s ska det vara. Ska du vara petig så får du ta bort den stora bokstaven på enheter också. Enheten heter watt och betecknas W. Skriver du Watt menar du efternamnet. Så du menar alltså på fullaste allvar att alla kurser i termodynamik, där jag har räknat på värme i olika sammanhang, har varit fel eftersom värme är något magiskt som saknar enhet?

Värme är en typ av potentiell energi som finns mellan en temperaturgradient. Den är analog med den potentiella kinetiska energi som finns med en höjdskillnad. Så har du två objekt i ett isolerat system som har olika temperatur så finns det en energiskillnad mellan dem som kan omvandlas till arbete. På samma sätt finns det en potentiell energi i en tyngd som ligger på ett bord då dess potentiella energi gentemot golvet kan omvandlas till arbete.

Här finns massa att läsa om värme: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat

Fast du kanske tänker på den lite olyckliga semantiska krocken vi har i svenskan där man kan prata om att det är varmt ute. I den betydelsen beskriver det bara något subjektivt och som mycket riktigt saknar enhet, ungefär som att ordet mysigt eller tråkigt inte har en enhet. Fast inom termodynamiken är det strikt definierat som energi/effekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vad är det för trams? Värme är energi (eller effekt). Då har det en motsvarande enhet. Jag brukar blanda energi och effekt vilket är lite slarvigt men det är i princip samma sak. Jag skyller på att jag är ingenjör. Det beror mest på om man tittar på stationära eller transienta system. Så visst, erg/s, BTU/s eller cal/s ska det vara. Ska du vara petig så får du ta bort den stora bokstaven på enheter också. Enheten heter watt och betecknas W. Skriver du Watt menar du efternamnet. Så du menar alltså på fullaste allvar att alla kurser i termodynamik, där jag har räknat på värme i olika sammanhang, har varit fel eftersom värme är något magiskt som saknar enhet?

Värme är en typ av potentiell energi som finns mellan en temperaturgradient. Den är analog med den potentiella kinetiska energi som finns med en höjdskillnad. Så har du två objekt i ett isolerat system som har olika temperatur så finns det en energiskillnad mellan dem som kan omvandlas till arbete. På samma sätt finns det en potentiell energi i en tyngd som ligger på ett bord då dess potentiella energi gentemot golvet kan omvandlas till arbete.

Här finns massa att läsa om värme: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat

Fast du kanske tänker på den lite olyckliga semantiska krocken vi har i svenskan där man kan prata om att det är varmt ute. I den betydelsen beskriver det bara något subjektivt och som mycket riktigt saknar enhet, ungefär som att ordet mysigt eller tråkigt inte har en enhet. Fast inom termodynamiken är det strikt definierat som energi/effekt.

Vilket trevligt svar jag fick! Erkänn bara att du hade fel, du beskrev värme med effekt. Jävligt snyggt sätt att slänga in ditt yrke förresten.

Den här bilmotorn har effekten 18MJ och det här kärnkraftverket har i år producerat 1,2GW. Låter det bra?

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Vilket trevligt svar jag fick! Erkänn bara att du hade fel, du beskrev värme med effekt. Jävligt snyggt sätt att slänga in ditt yrke förresten.

Den här bilmotorn har effekten 18MJ och det här kärnkraftverket har i år producerat 1,2GW. Låter det bra?

Vad menas då med till exempel att en kylare måste kunna kyla 220W TDP? Är det inte att en kylare måste kunna kyla 220Watt värme?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Vilket trevligt svar jag fick! Erkänn bara att du hade fel, du beskrev värme med effekt. Jävligt snyggt sätt att slänga in ditt yrke förresten.

Den här bilmotorn har effekten 18MJ och det här kärnkraftverket har i år producerat 1,2GW. Låter det bra?

Läste du ens vad han skrev? Han försökte förklara för dig att värme är energi/effekt. Det har till och med jag studerat om i skolan.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlummbulleN:

Vilket trevligt svar jag fick! Erkänn bara att du hade fel, du beskrev värme med effekt. Jävligt snyggt sätt att slänga in ditt yrke förresten.

Den här bilmotorn har effekten 18MJ och det här kärnkraftverket har i år producerat 1,2GW. Låter det bra?

Ja man kan mäta värme med effekt något man väldigt ofta gör. Ringhals har till exempel en termisk effekt, alltså mängden värme som generas, på ungefär 11 GW. Om man använder energi, effekt eller för den delen flux beror helt på sammanhanget. Jag är så van vid att räkna på det att det är samma sak i mitt huvud. Ungefär som att massa och massflöde eller volym och volymsflöde blir samma sak. Det är bara att slänga på en tidsderivata beroende på om man tittar på stationärt eller transient.

Ja jag erkänner att jag uttryckte mig lite dumt när jag blandade energi och effekt i samma mening. Tydligen valde du att missförstå för att vara dryg eftersom det rent tekniskt sett inte är något fel på det jag skrev först.

Hur mycket värme avger en processor som drar 100 W? Jo 100 W. Hur mycket värme blir det på en timme? Jo 0,1 kWh vilket är samma sak som 360 kJ. Allt beror på hur du hanterar tiden. När man tittar på värme så är det nästan alltid flöden det handlar om, och då får man automatiskt en tidsderivata som gör om det till effekt, det vill säga energi per tid. Så om värme har enheten watt eller joule beror på sammanhanget.

Kan dra en parallell till uppvärmning av vatten. Den generella formeln är E = m*Cp*(T2-T1). Så ska man värma 1 kg vatten 10 grader går det åt 1*4,18*10 = 41,8 kJ. Om vi istället har ett vattenflöde som ska värmas. Säg vattenflödet genom en bilmotor. Då blir det E' = m'*Cp*(T2-T1) istället. Får använda prim som tecken för tidsderivata eftersom det inte går att få in prickar på ett snyggt sätt. Alltså energiflödet beror av ett massflöde. Om massflödet är ett kilo per sekund får vi igen 1*4,18*10 = 41,8 kJ/s. Så det är samma sak fast man delar med en tid på två ställen. Gör en enhetsanalys på det hela så ser du.

Förstår du nu varför ingenjörer är lite slarviga med effekt och energi? Jo de är så starkt kopplade när man börjar räkna på det. Det är ju bara ett energiflöde.

Jag kan försöka visa min poäng en gång till. Vi använder ringhals som räkneexempel för att du verkar gilla det. Ringhals producerar ungefär 24 TWh el per år. Då gör vi en liten dimensionsanalys på det här. TWh är alltså en energi eftersom W = J/s vilket ger att vi får energi gånger tid genom tid. 24 TWh är samma sak som 86400 TJ. Fast det är ju helt meningslös information att veta att ringhals genererar 86400 TJ om man inte vet hur lång tid det tog att generera den mängden el. Därför säger man ju 24 TWh eller 86400 TJ per år. Alltså delar vi på en tid igen, i detta fallet år som är samma sak som 31 540 000 sekunder. Eftersom vi säger att det är energi per år så delar vi alltså energi per tid, låter det bekant? Det vi säger vi alltså 86400 TJ/31540000 s vilket blir 2,73 GW. Nä men titta, vi är tillbaks på en effekt igen. I detta fallet är det medeleffekten över ett år för elproduktionen för Ringhals. Ser du nu hur starkt kopplade energi och effekt faktiskt är? Hur ofta pratar man om energi i form av värme eller el när man inte samtidigt blandar in en tid också?

När ska du erkänna att du hade fel om att värme inte har en enhet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24