Nytt nätaggregat eller funkar det nuvarande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008

Nytt nätaggregat eller funkar det nuvarande?

Hej!
Har en fråga angående huruvida jag ska köpa ett nytt nätaggregat eller om mitt nuvarande fungerar.
Jag har just nu ett Corsair VX 450W http://www.inet.se/produkt/6909437/corsair-vx-450w-80
Köpte det för snart 6 år sedan så det har några år på nacken.
Komponenterna som snart ska i:
I5 4670k
GTX 760
2st hårddiskar
osv.

Är det bättre att köpa ett nytt nätaggregat när man ändå håller på eller ska jag köra på mitt gamla?

Mvh

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Jag kör fortfarande på flera VX450 själv, 24/7 sedan 2007. Inga problem eftersom det var mycket välbyggt (bl a 100% japanska kondensatorer av högsta kvalitet, väl tilltagna kylflänsar och en högkvalitativ fläkt). Det räcker även till din nya rigg om du tänker på nedanstående.

Enda problemet idag är att det inte är Haswell-kompatibelt och vill du därför använda det måste du slå av C6/C7 energisparlägen i BIOS, annars kan det bli instabilt.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Swor:

Hej!
Har en fråga angående huruvida jag ska köpa ett nytt nätaggregat eller om mitt nuvarande fungerar.
Jag har just nu ett Corsair VX 450W http://www.inet.se/produkt/6909437/corsair-vx-450w-80
Köpte det för snart 6 år sedan så det har några år på nacken.
Komponenterna som snart ska i:
I5 4670k
GTX 760
2st hårddiskar
osv.

Är det bättre att köpa ett nytt nätaggregat när man ändå håller på eller ska jag köra på mitt gamla?

Mvh

stirra dig inte blind på watt

om du vill veta om X klarar Y så måste du först ha dessa värden
+3.3V@20A, +5V@20A, +12V@33A, -12V@0.8A, +5VSB@2.5A
GTX 760 drar runt 160-170W alltså ca:13-14A på 12V
I5 4670k ca: 132W

däremot rekommenderas det +550w eller mer till GTX 760 & samma sak till I5 4670k. ditt nätagg *klarar det nog* men kommer låta som en dammsugare du pressar den till nära 80%.

jättebra nätagg spara den då den fortfarande håller men köp nåt med lite mer Powah!
http://www.tomshardware.com/answers/id-1742874/gtx-760-4670k-...

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008

Då är det väl bara att ge sig ut i jungeln av nätaggregat då alltså, tar gärna emot förslag om någon vet om ett prisvärt och bra.
Hur är fractals nätaggregat?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av jonatan80:

Förvisso har du rätt. Men när man spelar och faktiskt belastar nätagget så lever nog alla andra fläktar om tillräckligt mycket för att det inte ska märkas.

I värsta fall kommer datorn stängas av för att nätagget inte pallar med när det belastas (Vid spel). och då kan du byta upp dig.
Förvänta dig inte att kunna klocka något dock, då kommer agget garanterat slå av iom att saker o ting drar betydligt mer när de körs utanför specifikationerna.

Edit:
På tag om Fractal har jag deras Newton R3 på 600w. Funkar klockrent till min klockade rigg (4.8ghz@1.310v CPU och runt 1150/1.15v på gpun.)
Toknöjd med agget, har aldrig hört fläkten och det är knappt något damm på filtret efter ett halvår. Lite dyrt dock, köpte mest för att jag vill stödja svenska producenter, och jag har riktigt bra erfarenheter av Fractals support.
I efterhand var jag dock lite dumsnål som inte köpte kraftigare, då jag är sugen på att slänga in ett till 7950 och då blir det gränsfall (har testat, de funkar men klockar man blir de inga bra....)

Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Dallebull:

Förvisso har du rätt. Men när man spelar och faktiskt belastar nätagget så lever nog alla andra fläktar om tillräckligt mycket för att det inte ska märkas.

I värsta fall kommer datorn stängas av för att nätagget inte pallar med när det belastas (Vid spel). och då kan du byta upp dig.
Förvänta dig inte att kunna klocka något dock, då kommer agget garanterat slå av iom att saker o ting drar betydligt mer när de körs utanför specifikationerna.

Edit:
På tag om Fractal har jag deras Newton R3 på 600w. Funkar klockrent till min klockade rigg (4.8ghz@1.310v CPU och runt 1150/1.15v på gpun.)
Toknöjd med agget, har aldrig hört fläkten och det är knappt något damm på filtret efter ett halvår. Lite dyrt dock, köpte mest för att jag vill stödja svenska producenter, och jag har riktigt bra erfarenheter av Fractals support.
I efterhand var jag dock lite dumsnål som inte köpte kraftigare, då jag är sugen på att slänga in ett till 7950 och då blir det gränsfall (har testat, de funkar men klockar man blir de inga bra....)

Jag vet inte hur mycket mitt nuvarande system drar men det sitter en AMD 1055T som är överklockad till 3,4ghz/1,4v och ett xfx 5870, har inte varit med om att nätdelen har sagt ifrån trots att man spelat Battlefield 3 i 5 timmar i streck. Har funkat kanon i över 2,5 år ihop med denna setup.
Men jag tycker nog det är säkrast att göra ett byte till ett kraftigare nu när man ändå har kommit igång att uppgradera. Den är ju trots allt 6 år gammal och den har tjänat mig väl under tiden.

Men som sagt har tittat lite närmre på Fractal och har fått sikte på denna här fina: http://cdon.se/hemelektronik/power-fractal-design-tesla-r2-65...
Hur bra presterar denna?
Andra förslag?

Mvh