Operation: Shut the f*** up. Nätagg + Chassifläktar

Permalänk
Medlem

Operation: Shut the f*** up. Nätagg + Chassifläktar

Hej!

Sitter och knåpar samman ett litet uppgraderingspaket för min dator. Jag har beställt ett ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM 3GB PCI-E DVI/DP (som jag fick till ett otroligt bra pris på 2300 spänn på grund av ett demonstrationsexemplar :). I samband med detta behöver jag uppgradera mitt nätagg och jag vill dessutom öka luftflödet i min dator för att täcka eventuell överklocking och värmeproblem - detta med 3 chassifläktar, top, sida och front.

Jag har kalkylerat att mitt system kommer att dra minst 450 W, med överklockning räknar jag runt 500, så siktar på 600-700 för att vara på den säkra sidan.

Med detta i åtanke har jag följande produkter i fokus:

Nätagg:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Corsair 750 RM 80 Plus Gold - Bra nätagg som enligt tester är riktigt ordentligt tyst.

Chassifläktar:

http://www.inet.se/produkt/5322025/be-quiet-shadowwings-120mm...

Be quiet Shadowwings, 800 rpm för att hålla ljudnivån nere. Förhoppningsvis flyttar de tillräckligt med luft :).

Ny CPU-kylare:

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

212 EVO verkar vara tyst med bra recensioner :).

Tar gärna emot tips och råd!

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Du kan spendera tusentals kronor på tystnad i form av tystare komponenter. Men de flesta missar att det som låter mest är hårddisken, såvida du inte kör wd green eller ssd kommer du behöva.
Det man då kan göra är att köpa
http://www.inet.se/produkt/6308673/scythe-himuro-hdd-cooler
Själv kör jag bequiet nätagg, asus gtx660, fractal design define r3, himuro hdd case och noctuakylare på pwm. Datorn är knäpptyst, omöjligt att veta om den är påslagen om man inte ser LEDarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bara ett tips, jag tycker inte att 800 RPM är tyst nog på fläktar. Jag kan fortfarande höra ett vindsus från luften som flyttas. Köp till någon fläktstyrning så att du kan dra ner dem på ~500 RPM.

Kan även tillägga att ett system med ett 7970 drar ungefär 350W. Så skulle du klocka massvis hade du nog klarat dig på 450W nätagg. Läs testerna sweclockers gör exempelvis här: http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

Permalänk
Medlem

Juste. 212 evo är inte tyst. Den är relativt tyst, det är skillnad. http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2
Är tyst på riktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Hej!

Sitter och knåpar samman ett litet uppgraderingspaket för min dator. Jag har beställt ett ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM 3GB PCI-E DVI/DP (som jag fick till ett otroligt bra pris på 2300 spänn på grund av ett demonstrationsexemplar :). I samband med detta behöver jag uppgradera mitt nätagg och jag vill dessutom öka luftflödet i min dator för att täcka eventuell överklocking och värmeproblem - detta med 3 chassifläktar, top, sida och front.

Jag har kalkylerat att mitt system kommer att dra minst 450 W, med överklockning räknar jag runt 500, så siktar på 600-700 för att vara på den säkra sidan.

Med detta i åtanke har jag följande produkter i fokus:

Nätagg:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Corsair 750 RM 80 Plus Gold - Bra nätagg som enligt tester är riktigt ordentligt tyst.

Chassifläktar:

http://www.inet.se/produkt/5322025/be-quiet-shadowwings-120mm...

Be quiet Shadowwings, 800 rpm för att hålla ljudnivån nere. Förhoppningsvis flyttar de tillräckligt med luft :).

Ny CPU-kylare:

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

212 EVO verkar vara tyst med bra recensioner :).

Tar gärna emot tips och råd!

kan säga att 212 evo INTE är tyst om du har kvar originalfläkten, satsa hellre på en noctua direkt typ denna http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Xiod:

Juste. 212 evo är inte tyst. Den är relativt tyst, det är skillnad. http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2
Är tyst på riktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Noctuan låter mer enligt specsen på 212 evo så är det 9-31 dba, på Noctua står det bara 20 db och 9 db är tystare än 20.

Visa signatur

Intel 4770K 4,1@Ghz, Radeon HD XFX 7970, NZXT H2,Corsair GS SSD 128 GB + 1TB HDD, Corsair HX 650W 80+ Gold, Corsair 12GB Vengeance 1600 Mhz (3x4GB)

Permalänk
Medlem

Har en elmätare och mitt system i sign drar ca 508watt från väggen med Furmark och Prime95 igång, så full belastning!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller att chassit är väldigt viktigt för att få bort det sista ljudet. Fractal design define r4 är det som gäller. Om kostnaden är ett problem så är priolistan följande ( enligt mig ).
1. Fläktkontroller
2. Hdd case
3. Gpu-val
4. Cpu kylare
5. Ljuddämpat chassi
6. Chassifläktar (pga fläktkontroller)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvarsson96:

Noctuan låter mer enligt specsen på 212 evo så är det 9-31 dba, på Noctua står det bara 20 db och 9 db är tystare än 20.

.... Den är pwm. Den går på ca 400 rpm i idle. Siffror är inte allt. Det som räknas är hur den presterar i verkligheten. Har du inte provat båda tycker jag inte du har skäl att kritisera heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xiod:

Glöm inte heller att chassit är väldigt viktigt för att få bort det sista ljudet. Fractal design define r4 är det som gäller. Om kostnaden är ett problem så är priolistan följande ( enligt mig ).
1. Fläktkontroller
2. Hdd case
3. Gpu-val
4. Cpu kylare
5. Ljuddämpat chassi
6. Chassifläktar (pga fläktkontroller)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle vilja påstå att chassi borde vara det sista på listan. Har du inte tysta fläktar spelar det ingen roll vilken låda du köper, det kommer ändå låta massvis. Hårddiskarna kan man även ställa in så de stängs av om de inte används

Permalänk
Medlem

Många tips - tack för dem. Har valt att gå på Noctua istället för Hyper 212! Kollar även på HD-kylarna, verkar vara riktigt intressanta.

Jag såg ett tips på ett Chassi, Fractal Define R4. Då jag för tillfället sitter med ett Cooler master känns det som ganska logiskt att uppgradera också.

Fler som har saker att säga om Fractal Define R4, eller ett annat chassi som är stort, rymligt och med bra flöde?

jag kommer att i framtiden lägga in 3-4 SSD's till i datorn för lagring av VST-bibliotek (musik)

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Jag skulle vilja påstå att chassi borde vara det sista på listan. Har du inte tysta fläktar spelar det ingen roll vilken låda du köper, det kommer ändå låta massvis. Hårddiskarna kan man även ställa in så de stängs av om de inte används

PSU måste även vara med på listan (och högt upp). Det som låter mest i min dator idle är PSU och HDD. Grafikkortet, chassifläktar samt CPU-fläktar är i princip ljudlösa.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden, någon som vet hur bra det funkar med dem där ljuddämpnings kit som går att köpa, hur bra är dem eller blir det billigare och bättre att köpa t.ex skumgummi som jag sett många har gjort, vill ha bort det där sista ljudet som irriterar.

Jag använder mig av HDD kylare som dämpar ljudet
Mina 5 140 fläktar går på 5v med en 7mm tjock gummi ram
Gpu är ett asus 560 med deras DC kylare och den varken sänker eller höjer ljudet när jag sätter den mellan 30-40% på fläkten
Tror det är min H80 pump som låter men inte helt hundra
Mitt chassi är ett 800D som är väldigt tomt och tömt på saker, det med min H80 som kan vara boven

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Bara ett tips, jag tycker inte att 800 RPM är tyst nog på fläktar. Jag kan fortfarande höra ett vindsus från luften som flyttas. Köp till någon fläktstyrning så att du kan dra ner dem på ~500 RPM.

Kan även tillägga att ett system med ett 7970 drar ungefär 350W. Så skulle du klocka massvis hade du nog klarat dig på 450W nätagg. Läs testerna sweclockers gör exempelvis här: http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

Men om man vill ha en tyst dator så vill man inte att nätagget ska komma upp i nästan 100% belastning när man spelar eller liknande.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Men om man vill ha en tyst dator så vill man inte att nätagget ska komma upp i nästan 100% belastning när man spelar eller liknande.

precis!

Jag sitter faktiskt och funderar om jag ska uppgradera till ett 850W Nätagg bara för att få en högre verkningsgrad där fläkten inte går igång. Bara 150 spänn skillnad gentemot 750.

Tittar även på Define R2 XL titanium - verkar vara enklare att få mitt grafikkort att passa utan att behöva flytta runt saker, och plats är alltid bra :).

Såsom listan ser ut nu.

1x Define R2 XL Titanium (inkl 3 chassifläktar)
1x Corsair AX760 760W
1x Noctua NH-U12S

Enligt recensioner ska Fractal's fläktar vara tysta - dessutom verkar chassit vara bra isolerat. Får se vart jag hamnar med denna konfiguration, men känns bra!

Vidare tips mottages gärna!

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

PSU måste även vara med på listan (och högt upp). Det som låter mest i min dator idle är PSU och HDD. Grafikkortet, chassifläktar samt CPU-fläktar är i princip ljudlösa.

PSU är mycket viktig att ha högt på listan. Efter att ha skaffat custom vattenkylning så var det mitt TX650 som väsnades mest... Nu efter att ha bytt ut nätagget och sätt samtliga Gentle Typhoon på så lågt varvtal efter vattentemp så är det helt plötsligt hårddisk och vattenpump som låter. Men funderar på att slänga ur mina hårddiskar och sätta dom centralt på nätverket och byta ut pumpen. Men det är framtiden.

Skrivet av H4nsson:

Men om man vill ha en tyst dator så vill man inte att nätagget ska komma upp i nästan 100% belastning när man spelar eller liknande.

Har du ett bra nätagg så kommer det inte låta på någon belastning. Lägger du lika mycket pengar på ett 450W som på ett 750/850 så kommer man få ett grymt fint agg som kommer att vara tyst oavsett vilken belastning. Men jag håller med dig, jag skulle lagt på lite watt så man kom upp i 550/650W för att inte belasta max och för att lämna lite rum för uppgraderingar, men är det värt ur kvalité och ljudnivås synpunkt? jag lägger gärna 1500kr på ett agg på 500W som håller toppkvalité som inte låter något.

/S

Edit:

Skrivet av Ecarion:

precis!

Jag sitter faktiskt och funderar om jag ska uppgradera till ett 850W Nätagg bara för att få en högre verkningsgrad där fläkten inte går igång. Bara 150 spänn skillnad gentemot 750.

ska du gå upp 150kr kan du lika gärna lägga 300kr mer och få ett AX760 som är semipassivt upp till 70% belastning.
O fractals fläktar må kanske ha låg ljudnivå men de flyttar ingen luft heller. satsa hellre på ett par fläktar som effektivt kan undervoltas och flytta luft när det behövs.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

ska du gå upp 150kr kan du lika gärna lägga 300kr mer och få ett AX760 som är semipassivt upp till 70% belastning.
O fractals fläktar må kanske ha låg ljudnivå men de flyttar ingen luft heller. satsa hellre på ett par fläktar som effektivt kan undervoltas och flytta luft när det behövs.

Herrejävlar, det var absolut värt det. Har du några tips på replacement-fläktar som skulle vara effektiva för att flytta luft, med R2 Titanium i åtanke?

Tack på förhand!

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Skrivet av Ecarion:

Herrejävlar, det var absolut värt det. Har du några tips på replacement-fläktar som skulle vara effektiva för att flytta luft, med R2 Titanium i åtanke?

Tack på förhand!

Vad har du för låda i dagsläget? har den plats för 120mm fläktar skulle jag inte byta. Vad kostar r2? går du i valet att köpa ett Fractal define Rx skulle jag absolut köra på ett R4 då det är den senaste iterationen och har bäst "funktioner". Missförstå mig rätt, fläktarna som skickas med chassit är bra, flyttar ok med luft på maxvarv men låter då också som de flesta andra fläktar. Ska du köpa ett nytt chassi skulle jag vänta med att uppgradera fläktarna efter det att du känt på ljudnivån.

som processorkylare skulle jag titta på en Thermalright Macho den har större mellanrum mellan flänsarna än standar och lämpar sig därför bättre för lågvarviga fläktar eller tom. semipassiv kylning. En polare kör den kylaren i sitt R2 och kyler en AMD PII 965 semipassivt med hjälp av en fläkt i toppen på lådan och en i bak. Funkar kalas.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvarsson96:

Noctuan låter mer enligt specsen på 212 evo så är det 9-31 dba, på Noctua står det bara 20 db och 9 db är tystare än 20.

bullshit, 212 evo'n låter som ett jetplan när den varvar upp medans min noctua som är precis den du nämnde blir överröstad av mina 800 rpm chassifläktar från fractal design -.-

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har själv ett fractal define XL och slängde ut fractals fläktar efter ett tag. Skruvade även bort den lutade fläkten i toppen och satte isolering där.

Bytte sen ut alla fläktar till Corsairs AF serie med 2 SP på en noctua U12 (noctua fläktarna dog för flera år sen )

Kör motstånd på alla fläktar (sådana där blå,svarta som följer med ex noctua)

Funderar även på att köpa dom där HDD burarna då det är dom som väsnas mest nu och vibrerar en del i dom där värdelösa fractal vaggorna.

HAr ju gott om 5.25" platser i definen så fylla dom med HDD kanske istället.