Verkstaden glömde applicera kylpasta på CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

TS skrev ändå att hans processor var 90 grader varm och kondensatorerna sitter på bara några centimeters avstånd med värmeledande koppar emellan. En vanlig kvalitetskondensator är ofta specificerad till 5000 timmars drift vid 105 grader. Det motsvarar 208 dagar. Med en fördubbling av livslängden var tionde sänkt grad håller en sådan kondensator alltså i 4,5 år vid 75 grader. 10 grader upp eller ner från den temperaturen är alltså skillnaden mellan ett moderkort som kommer att fallera under dess naturliga livslängd eller inte. Min praktiska erfarenhet av kondensatordöd kring processorsockeln gäller i och för sig bara gamla Pentium 4:or med underdimensionerad kylning, men jag har inte sett en modern dator som varit utan kylpasta i 1,5 år och är därför beredd på det värsta. Bara luftflöde i chassit räcker inte för att kyla processorn för då hade vi inte behövt några processorkylare överhuvud taget.

Jag är inte ute efter att "munhuggas", bara nyfiken hur du tänker...
Hur anser du att värmen överförs från kylaren till kondensatorerna - är det via den direktriktade strålningsvärmen eller indirekt uppvärmning genom att luften kring kondensatorerna värms upp? (jag bortser från uppvärmning via moderkortet)

Som jag uppfattade det när du skrev "hettan från kylaren" så avsåg du den direktriktade strålningsvärmen, den förklaringen har jag (som du nog märkt) lite svårt att köpa...

När det gäller indirekt uppvärmning från omgivande luft så är den förklaringsmodellen fullt möjlig för att skada kondensatorerna...men då måste man upp i så höga lufttemperaturer att det egentligen inte är avsaknaden av kylpasta som är problemet - utan avsaknad av luftflöde genom lådan...

Permalänk
Medlem

Mycket tankar kring uppvärmning här
Själva CPU-kylaren går inte varmare när kontakten är dålig.
CPU:n producerar en viss mängd värme per tidsenhet, och om kontakten är dålig så överförs mindre av den totala värmen till kylaren. Då blir själva kylaren svalare än annars. Ska inte vara svårare än så.

Det innebär i sin tur att den mängd värme som förut fördelades jämnare över cpu+cpukylare (och sen spreds via fläkten) nu istället är fokuserat i och runt cpu:n..
Värmen kommer till större del än innan tvingas sprida sig de vägar den kan genom moderkortet mm. Det låter alltså helt rimligt att temperaturerna på kringliggande VRM:er ökar, men om det är ett problem stort nog att minska livslängden på dem vågar jag inte sia om.

Är kontakten cpu/cpukylare tillräckligt kass, så klockar CPU:n ner, alternativt brinner upp, beroende på hur effektiva skyddskretsarna i cpu:n är.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Meningen med kylpasta är att öka kontakten mellan Kylaren och processorn och inget annat.
Kanske är det så att kylaren är underdimensionerad?

Om du inte visste det så sjunker temperaturerna om man har kylpasta avsevärt emot om man inte har det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Jag är inte ute efter att "munhuggas", bara nyfiken hur du tänker...
Hur anser du att värmen överförs från kylaren till kondensatorerna - är det via den direktriktade strålningsvärmen eller indirekt uppvärmning genom att luften kring kondensatorerna värms upp? (jag bortser från uppvärmning via moderkortet)

Som jag uppfattade det när du skrev "hettan från kylaren" så avsåg du den direktriktade strålningsvärmen, den förklaringen har jag (som du nog märkt) lite svårt att köpa...

När det gäller indirekt uppvärmning från omgivande luft så är den förklaringsmodellen fullt möjlig för att skada kondensatorerna...men då måste man upp i så höga lufttemperaturer att det egentligen inte är avsaknaden av kylpasta som är problemet - utan avsaknad av luftflöde genom lådan...

Du får googla på "motherboard capacitor failure", titta på bilderna och ha vilken teori du vill kring hur det kommer sig att just kondensatorerna runt processorsockeln går sönder först av alla. Exakt hur kondensatorerna värms upp är mindre viktigt än att de gör det när det blir problem med processorns kylning.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Du får googla på "motherboard capacitor failure", titta på bilderna och ha vilken teori du vill kring hur det kommer sig att just kondensatorerna runt processorsockeln går sönder först av alla. Exakt hur kondensatorerna värms upp är mindre viktigt än att de gör det när det blir problem med processorns kylning.

Hmm..det först man slås av med den "söksträng" du uppmanar mig att googla på är åldern på träffarna...blir inte bättre när man läser första träffen om "Capacitor plague" från Wikipedia - med skrivningar som "As of 2013 the problem seems to have receded, with the last major surge of complaints being reported in 2010"...

Sedan, vad säger att denna fenomen skulle bero på som du skriver "problem med processorns kylning", som jag läser det verkar orsakerna ha varit (imperfekt/dåtid) relaterat till kvalitetsproblem...

Jaja...vi tycker olika...men "hettan från kylaren" har jag definitivt svårt att köpa...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Hmm..det först man slås av med den "söksträng" du uppmanar mig att googla på är åldern på träffarna...blir inte bättre när man läser första träffen om "Capacitor plague" från Wikipedia - med skrivningar som "As of 2013 the problem seems to have receded, with the last major surge of complaints being reported in 2010"...

Sedan, vad säger att denna fenomen skulle bero på som du skriver "problem med processorns kylning", som jag läser det verkar orsakerna ha varit (imperfekt/dåtid) relaterat till kvalitetsproblem...

Jaja...vi tycker olika...men "hettan från kylaren" har jag definitivt svårt att köpa...

Det där med capacitor plague gäller datorer vars kondensatorer fallerat under normal drift. Moderna kondensatorer är bättre men fortfarande inte odödliga, men angående capacitor plague tycker jag de verkar flytta fram datumet för "the last major surge of complaints" hela tiden.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.