Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

"Hemgjord" LED grej?

Hade lite tråkigt så jag slaktade en trasig fläkt.
En Antec TriCool.
Plockade bort en LED från fläkten och tvinnade LED sladdarna ihop med 4 pin Molex sladden.
Molex sladden har en svart och en röd sladd, men LED sladden har 2 ofärgade sladdar, så jag har ingen aning om jag har kopplat plus och minus rätt.
Kan jag koppla in Molex sladden i nätagget? LED kablarna är tunnare än Molex kablarna, kommer LED kablarna smälta?
Nånting annat som kan hända? Typ exploderande nätagg?
Jag har ingen aning om någonting
Jag hade mest tråkigt och ville typ öva på att klippa kablar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Blackbird_CaD_:

En Antec TriCool.
Plockade bort en LED från fläkten och tvinnade LED sladdarna ihop med 4 pin Molex sladden.
Molex sladden har en svart och en röd sladd, men LED sladden har 2 ofärgade sladdar, så jag har ingen aning om jag har kopplat plus och minus rätt.
Kan jag koppla in Molex sladden i nätagget? LED kablarna är tunnare än Molex kablarna, kommer LED kablarna smälta?

Förstod inte riktigt hur du menade men av det jag förstod...: Dude... Don't!

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Säger som ovan, skippa dina idéer innan du har sönder någonting/dig själv...

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Blackbird_CaD_:

En Antec TriCool.

bild är det som förklarar bäst!

don't worry, be happy

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Du kollade inte om det satt några motstånd eller något som reglerade spänningen till dioden i själva fläkten? Är det en 12 V diod kommer den antingen lysa eller inte lysa beroende på om polerna är rätt. Skaffa en multimeter och mät. Är dioden inte designad för 12 V är risken överhängande att den går sönder. Det är dåligt för elektronik som havererar har en otäck ovana att ta med sig andra saker i fallet. Så om dioden brinner så kanske du lyckas kortsluta nätagget också. Det är dåligt. Ska du leka med el så är det bäst att använda saker som är designade för att leka med. Köp en multimeter och en ställbar nätadapter. Finns en här för 3-12 V och 1000 mA för 150 kr: http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Då kan du börja på en låg spänning och se vad som händer och du riskerar inte att ha sönder något dyrt. Du lär också behöva ett motstånd för att begränsa strömmen om det inte är inbyggt. Läs lite här: http://lysdioder.nu/index.php/att-koppla-lysdioder/

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

vad är det för färg på ledsen du hittat?
Blå och vit brukar vilja ha ca 3,5 volt
röd 2,1
Du får 5v och 12v från molexen.
Helst ska du då koppla in leden med ett motstånd så att de får rätt spänning och ström.
Men eftersom du att du bara leker så tycker jag att du kan seriekoppla två av dioderna och köra på 5v-pinnen.

dvs koppla minus-sidan på ena leden till jord på molex, och plus-sidan till nästa leds minus-sida. Plus-sidan på den andra sätter du till 5v på molexen.
Eftersom du har slaktat ledsen från en färdig produkt kan det vara svårt att se vad som är minus och plust, så prova dig fram bara. Googla på led plus minus för referensbilder.

får du en kortslutning bör nätagget stänga av sig själv. Har du inte öppna sladdar som viftar omkring överallt så kan det typ inte hända något dåligt om du inte får för dig att öppna nätagget eller annat dumt.

Edit: såg att du skrev något om "led-kablarna" och kom på att du kanske inte har plockat ut själva lysdioden från fläkten. Isf kan det vara så att du ska köra 12v rakt in i lysdioden.
Får en led för hög spänning så dör den. Blinkar till snabbt, sen stendöd. Kan bli varm, men bör inte börja brinna om du inte kör supermycket för hög spänning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Aha, då låter jag nog bli, och jag vill nog inte lägga pengar på skiten, även fast det är rätt intressant med el grejer..
Det är en blå LED.
Bild: http://img62.imageshack.us/img62/4747/9nac.jpg
(Ja jag tänkte isolera de 2 kopplingarna med eltejp men nu behövs det ju inte)
Diod sladdarna kanske ser nakna ut men de är täckta med en tunn genomskinlig plast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plast
Registrerad
Sep 2011

En lysdiod måste kopplas rätt för att lysa. + till anoden och - till katoden. Om du tittar inuti lysdioden så ser du vilken pinne som som är katod och vilken som är anod.

Beroende på vilken färg lysdioden har behöver den olika spänning (volt, V).
1.9 to 2.1 V röd, orange, gul
3.0 to 3.4 V grön, blå
2.9 to 4.2 V lila, rosa, vit

Den svarta sladden är jord och den röda ger +5V.

Eftersom spänningen är lite för hög så kan det leda till att

1. lysdioden lyser starkt

2. lysdioden bränns sönder

för att sänka spänningen över lysdioden så behöver du en seriekopplad resistor.

Har du ingen passande resistor så prova med batterier. Vanliga R6 (även kallad AA) ger 1,5V, seriekopplar du två sådana så får du 3V.
Tänk bara på att + ska till lysdiodens anod och - till lysdiodens katod.

...

var fri

...