Vinn nätagg från Seasonic

Koppla en NETGEAR N 300 WNR2000 v2 som repeater till en Zyxel P-2601HN-F1??? HJÄLP!

Permalänk

Koppla en NETGEAR N 300 WNR2000 v2 som repeater till en Zyxel P-2601HN-F1??? HJÄLP!

Hej!
Jag har precis bytat bredband till ADSL med telefoni från BBB. Det ingick en Zyxel P-2601HN-F1 router med inbyggt Wi-Fi. Problemet med routern är att räckvidden på Wi-Fi är under all kritik. Om jag går 10-15m bort från den så försvinner wifi anslutningen totalt.
Jag har även en NETGEAR N300 Wireless Router WNR2000 v2 som jag köpt för något år sedan. Testade att koppla den in i Zyxel routern med kabel och det funkade fint att surfa på Wifi genom den men tyvärr så blev inte räckvidden på wifin så mycket bättre. Den klarar bara av några meter mer än vad Zyxeln gör. Eftersom jag vet att NETGEARN SKA gå att använda som trådlös repeater testade jag att koppla den trådlöst till Zyxeln men fick inte någon kontakt. Inställningarna i NETGEARN är enkla, sätt den i repeater mode, välj namn och IP på nätverket, välj en wifi kanal att köra på och skriv in Zyxelns MAC adress sen klart (om jag nu gjort helt rätt?). Dock har jag ett rent helvete att förstå mig på inställningarna i Zyxeln. Jag tror dock att jag lyckats ställa in den rätt så att den borde kunna ansluta till NETGEARN men det gör den inte. Jag kan inte ens hitta NETGEARN i listan på wifi enheter i Zyxeln.
Frågan är nu om jag gör något fel i inställningarna på någon av routrarna (eller i båda) eller om de 2 helt enkelt inte går att koppla ihop? Det borde absolut inte vara något problem tycker man men ändå verkar det inte funka.
Vill också poängtera att jag har varit i kontakt med BBB kundtjänst och enligt dem borde det inte vara något problem att koppla ihop dem båda. Självklart lyckades jag inte koppla ihop dem med deras hjälp heller men killen jag pratade med verkade inte vara så teknisk, och när han skulle koppla mig vidare bröts givetvis samtalet.

Jag hoppas verkligen att jag kan få hjälp med detta eftersom det är ett väldigt väldigt störande problem. Känns också surt att behöva gå och köpa en helt ny trådlös extender för dyra pengar när man har en helt fungerande här hemma.

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Har du koll på vilken 802.11 Wireless standard dina enheter använder? Alla standarder är inte kompatibla med varandra, och det är säkert därför fick connectivity med Ethernetkabel, men inte trådlöst.

De kanske inte sänder i samma frekvens (2,4 eller 5 GHz). I vissa standarder finns möjligheten att växla mellan 2,4 GHz och 5 GHz. Kika på det!