Permalänk
Medlem

Corsair h80i orginalfläktar?

Tjenare.

Jag har precis byggt ihop datorn nu med en i7 4770K och en corsair h80i med dom medföljande fläktarna.

Allting flyter på bra, efter att ha benchmarkat lite så får jag samma och ibland mer poäng än vad andra får i benchmarks som jag hittar online. Kylaren är grymt bra, idle 30-35 grader och den går sällan över 45 grader, aldrig över 50 i load.

Det enda jag undrar över är ljudet, ska det låta så fruktansvärt mycket? Jag har ett ganska tyst chassi (ljudisolerande mjukt lager på insidan) och jag har aldrig haft problem med ljudnivån hos intels stock-kylare.

Det är inte katastrofalt, headset + 15 minuters gaming så glömmer jag ljudet men det känns som dubbelt, kanske tre gånger högre ljudnivå än stock-cpu kylaren.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Skrivet av Lontarus:

Tjenare.

Jag har precis byggt ihop datorn nu med en i7 4770K och en corsair h80i med dom medföljande fläktarna.

Allting flyter på bra, efter att ha benchmarkat lite så får jag samma och ibland mer poäng än vad andra får i benchmarks som jag hittar online. Kylaren är grymt bra, idle 30-35 grader och den går sällan över 45 grader, aldrig över 50 i load.

Det enda jag undrar över är ljudet, ska det låta så fruktansvärt mycket? Jag har ett ganska tyst chassi (ljudisolerande mjukt lager på insidan) och jag har aldrig haft problem med ljudnivån hos intels stock-kylare.

Det är inte katastrofalt, headset + 15 minuters gaming så glömmer jag ljudet men det känns som dubbelt, kanske tre gånger högre ljudnivå än stock-cpu kylaren.

Dold text

Ladda ner SpeedFan och ställ in fläktarna på den ljudnivån du tycker funkar.
De fläktarna som följer med är tyvärr väldigt högljudda

SpeedFan Tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=8VjdQStihsE

Edit: Med en så låg temp så hoppas jag att du iaf funderar på att överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:
Dold text

Ladda ner SpeedFan och ställ in fläktarna på den ljudnivån du tycker funkar.
De fläktarna som följer med är tyvärr väldigt högljudda

SpeedFan Tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=8VjdQStihsE

Speedfan brukade jag använda i min förra dator rätt mycket men jag vet inte om det är något fel med den eller så. Den gav alltid konstiga temperaturer som inte alls stämmer. (atm så säger den att min cpu är 15 grader varm) Realtemp säger 30-32. Den brukade säga att vissa saker var 999 grader ibland etc.

Är den verkligen något att lita på om den har fel i det mesta annat?

Edit:

Citat:

Edit: Med en så låg temp så hoppas jag att du iaf funderar på att överklocka?

Hade jag inte planerat för att göra det så hade jag inte köpt en h80i Men det får bli lite senare, ska testa hur datorn presterar överlag innan jag börjar med det.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Testpilot

Alla vattenkylnings-stock fläktar låter förjävligt!

Haft h60v2, polare körde h50 och 2 andra har h100, alla låter som något jävla jetplan när man har fläkten över 60%... och det värsta var att jag fick bara 4grader högre värme under load med 60% än med 100% på fläkten

Och speedfan är rent skit! Om du kan så ändrar du fläkten direkt i BIOS!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Alla vattenkylnings-stock fläktar låter förjävligt!

Haft h60v2, polare körde h50 och 2 andra har h100, alla låter som något jävla jetplan när man har fläkten över 60%... och det värsta var att jag fick bara 4grader högre värme under load med 60% än med 100% på fläkten

Och speedfan är rent skit! Om du kan så ändrar du fläkten direkt i BIOS!

Är det värt att byta ut dem helt då? Isf, till vilka då? Bytta du och dina vänner ut?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Skrivet av Lontarus:

Speedfan brukade jag använda i min förra dator rätt mycket men jag vet inte om det är något fel med den eller så. Den gav alltid konstiga temperaturer som inte alls stämmer. (atm så säger den att min cpu är 15 grader varm) Realtemp säger 30-32. Den brukade säga att vissa saker var 999 grader ibland etc.

Är den verkligen något att lita på om den har fel i det mesta annat?

Skrivet av phoenixdisciple:

Och speedfan är rent skit! Om du kan så ändrar du fläkten direkt i BIOS!

SpeedFan är inte ren skit. Visst håller jag med er om att man inte kan lite på tempen man får från SpeedFan. Det är också därför jag själv använder CoreTemp för det. Men som en software för att ställa in fläkthastigheten så är nog SpeedFan bäst, som sagt är det också det enda jag använder SpeedFan till.

Permalänk
Medlem

Ladda ner corsair link2 och ställ in en egen fläkt kurva eller kör på ett av dom fördefinierade lägena.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Jag kör corsairlink2 med båda fläktarna i quietmode. Fläktarna hörs inte och dom kyler bra.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Köp två st Noctua NF-P12/NF-F12 PWM.

http://www.youtube.com/watch?v=b7cHRGFBDac
Här används NF-F12

http://www.youtube.com/watch?v=4u6KPzTE3rU
...och här med.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Alla vattenkylnings-stock fläktar låter förjävligt!

Haft h60v2, polare körde h50 och 2 andra har h100, alla låter som något jävla jetplan när man har fläkten över 60%... och det värsta var att jag fick bara 4grader högre värme under load med 60% än med 100% på fläkten

Och speedfan är rent skit! Om du kan så ändrar du fläkten direkt i BIOS!

Fast fläktarna på h80i och h100i är väl inte så dåliga? Dom är ju typ som corsairs sp 120 fläktar bara utan färgringarna och gummisakerna som dämpar vibrationer och dom är ju ganska bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lontarus:

Är det värt att byta ut dem helt då? Isf, till vilka då? Bytta du och dina vänner ut?

Jag skulle bytt dem, men o andra sidan kan du lika gärna köra dem på 60% hela tiden, kommer knappt märkas av rent prestandamessigt.

Skrivet av Schackmannen:

Fast fläktarna på h80i och h100i är väl inte så dåliga? Dom är ju typ som corsairs sp 120 fläktar bara utan färgringarna och gummisakerna som dämpar vibrationer och dom är ju ganska bra.

Detta var dock inte "i" modellerna, utan de "gamla", dessutom låter även Corsairs SP fläktar för mycket imo, skulle aldrig skaffa något annat än Noctua/Cougar/Typhoon idag om det var tysta fläktar jag var ute efter
Dessutom är cougar super tysta i förhållande till mängden luft de flyttar, kostar iförsig därefter med (ca. 180kr/fläkten).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >